تصاویر نشان می‌دهد شلیک‌های صورت گرفته، فاقد نشانه‌گیری دقیق و موثر بوده و ضعف کالیبر اسلحه‌ها این فرصت را در اختیار مهاجم قرار داده تا مسیر بیشتری را برای زیر گرفتن مردم طی کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پنج شنبه شب گذشته یکی از خونین ترین حوادث تروریستی سالهای اخیر در شهر نیس فرانسه رخ داد و طی آن یک تروریست سوار بر یک کامیون به جمعیت زیادی که برای مراسم جشن روز ملی فرانسه تجمع کرده بودند، حمله کرده و حدود 84 نفر را کشته و بیش از صد نفر را مجروح کرد که بسیاری از این مجروحین نیز در شرایط بحرانی قرار دارند.

اما با گذشت چند روز از این حادثه، مشخص شده است که اشتباهات وحشتناک پلیس فرانسه و همچنین ضعف تسلیحات این نیرو، به نوعی باعث بروز یا حداقل تشدید این فاجعه شده است؛ موضوعی که رسانه های غربی توجه خاصی به آن نکرده و بیشتر در تلاش برای اسلام هراسی و بزرگنمایی کدهای خاص مد نظر خود هستند. برای فهم بهتر این اتفاقات مهم، به توضیح مرحله به مرحله این حادثه می پردازیم.

از مردی با کامیون حامل بستنی تا پلیس‌هایی بی دقت

"محمد سلمان الحویج بوهلال" تروریست تونسی الاصل این ماجرا، حدود 9 ساعت قبل از حمله توانسته بود کامیون 19 تنی خود را به محل مورد نظر و کمی دورتر از مکانی که در هنگام شب مردم برای جشن جمع می شوند، برساند، در حالی که معمولا در روزهای جشن در اکثر کشورهای جهان حضور خودروهای سنگین در این نقاط ممنوع می شود یا حداقل سختگیری های خاصی درباره این موضوع اعمال می شود.

در این جا، اولین اشتباه مهم از پلیس فرانسه سر می زند و با وجود متوقف کردن او، راننده به صرف گفتن اینکه "بستنی به همراه دارد" بدون چک شدن توسط پلیس عبور می کند. نکته جالب اینجاست که بعد از کشته شدن این فرد و بازرسی کابین راننده و پشت کامیون، انواع مواد منفجره، سلاح و نارنجک در این خودرو دیده شده و در صورتی که پلیس یک بازرسی ساده از این خودرو به عمل می آورد، به راحتی متوجه سلاح و مهمات و عدم وجود بستنی! در این کامیون می شد.

از سوی دیگر، اگر در زمان تردد این خودرو در منطقه ای خاص و تحت نظر، بار آن طبق گزارش راننده ثبت می شد، حتما مسئولان و کارمندان پلیس باید متوجه می شدند که کامیون با حجم بستنی، نمی تواند ساعت ها در این منطقه توقف کند!

فرانسه
نمایی از محفظه کامیون مورد نظر

اسلحه‌هایی برای نکشتن تروریست‌ها!

در حدود ساعت ده و نیم شب به وقت محلی، این راننده با خودروی سنگین خود به سمت جمعیت حرکت کرده و بر اساس صحبتهای شاهدین حاضر در صحنه، با سرعتی بین 40 الی 50 کیلومتر در ساعت در حالی که بین جمعیت در حالت زیگزاگ رفتن بوده، به حرکت ادامه داده است.

در ادامه راننده مورد نظر، از شیشه کنار خود سلاحی را خارج کرده و به سمت مردم حاضر در صحنه که در مسیر حرکت کامیون نبودند، شلیک کرده  و به نظر می رسد، بسیاری از 84 قربانی یا مجروحین حادثه، نه با ضربه خودرو بلکه به وسیله گلوله مورد اصابت قرار گرفته اند.

البته در میانه های راه، چند پلیس و چند نفر از مردم عادی سعی می کنند تا با آویزان شدن از خودرو و باز کردن درب آن، به نوعی راننده را متوقف کنند که البته در این امر موفق نبوده اند که این عدم موفقیت، اگرچه از طرف شهروندان عادی قابل قبول است اما نحوه عملکرد یک پلیس در این شرایط، قطعا باید حرفه ای تر می بود.

در نهایت و در نزدیکی هتلی به نام Negresco ، بوهلال به سمت سه پلیسی که بیرون این هتل ایستاده بودند شلیک کرده و سه پلیس مورد نظر نیز به صورت متقابل اقدام به شلیک می کنند و برای حدود 300 متر نیز این خودرو را تعقیب کرده و بعد از شلیک نزدیک به 60 گلوله، بالاخره کامیون مورد نظر را متوقف می کنند.

نکته جالب آن است که این توقف پس از طی مسافتی در حدود 1700 متر توسط خودروی تحت رانندگی این فرد صورت گرفته و پلیس ها بعد از نزدیک شدن به کامیون و باز کردن درب، با جنازه این تروریست رو به رو می شوند.

سلاح نامناسب؛ مشکل مهم پلیس فرانسه

بر اساس فیلم های منتشر شده از صحنه تیراندازی، مشخص است که نیروهای پلیس از اسلحه کمری برای شلیک و توقف خودرو استفاده می کنند. بررسی های مشرق نشان می دهد اسلحه کمری پلیس فرانسه مدل SP 2022 ساخت شرکت SIG آلمان است که با خشاب های 15 تیری با گلوله های 9 میلی متری "پارابلوم" مسلح می شود و بردی در حدود 50 متر دارد.

فرانسه
اسلحه کمری SP 2022

در تحلیل تکنیکال این موضوع باید گفت که فشنگ های 9 میلی متری به طور معمول در بهترین حالت، سرعت دهانه ای در حدود 426 متر بر ثانیه و انرژی در حدود 678 ژول دارند که مشخصا برای متوقف کردن یک هدف انسانی در شرایط عادی کافی است. اما زمانی که این شخص در یک کامیون با وزن حدود 19 تن و در حال حرکت با سرعت 50 کیلومتر است، مسلما این سلاح گزینه مناسبی برای درگیری نیست.

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد و در تصاویر نیز مشخص است حدود 60 گلوله شلیک شده تا در نهایت این کامیون متوقف و فرد مورد نظر از پای در بیاید.

فرانسه
نمایی از گلوله های اصابت کرده به بدنه کامیون مورد نظر

فرانسه
شبیه سازی رفتار چند نمونه از گلوله های اسلحه کمری مختلف در بدن انسان

شببه سازی بالا مربوط به چندین نوع از کالیبرهای سلاح های کمری است که دو نمونه اول مخصوص گلوله های 9 میلی متری است. توجه کنید که این شبیه سازی بر اساس نفوذ به بدن انسان انجام شده و همانطور که مشاهده می کنید این گلوله ها در فاصله ای در حدود 12 اینچ یا صرفا 30 سانتی متر توان نفوذ در بدن قربانی را دارند.

تیراندازی های مملو از گاف پلیس نیس

همانطور که مشاهده می شود، عمده انرژی این گلوله ها حتی در بدن انسان نیز در همان چند سانت اول ایجاد می شود، حال تصور کنید که این گلوله قرار است از شیشه یا بدنه فلزی یک کامیون عبور کرده و به موتور خودرو یا شخص راننده برخورد کند. مشخصا در این حالت به شدت از شتاب و انرژی گلوله کاسته شده و احتمال آسیب به موتور یا شخص مورد نظر کاهش می یابد.

فراموش نکنید در این گونه شرایط، خودرو یا شخص مورد نظر بایستی درجا متوقف بشوند و هر ثانیه تعلل در این امر می تواند به مرگ افراد بیشتری منجر شود که همین قانون طلایی، دقیقا توسط پلیس فرانسه رعایت نشده است!

فرانسه
نمایی از گلوله های اصابت کرده به کامیون مورد نظر

نکته اینجاست که در مدت اخیر در چندین مرحله کشور فرانسه با حملات تروریستی رو به رو شده و حداقل برای حفاظت از مراسم مهم و شلوغی مثل مراسم شب جمعه گذشته، باید سلاح های مناسبی تهیه می شد.

اگرچه دلایل حضور نیروهایی با اسلحه های سنگین تر و مناسب تر، مشخص نیست اما در عین حال، می توان از نحوه تیراندازی پلیس های نیس نیز به عنوان یک گاف یاد کرد، چراکه تصاویر منتشره به خوبی نشان می دهد بخش زیادی از شلیک های صورت گرفته، فاقد نشانه گیری دقیق و موثر بوده و این فرصت را در اختیار مهاجم مذکور قرار داده تا حد فاصل بیشتری را برای زیر گرفتن مردم طی کند.

در صورتی که اگر درصد بیشتری از 60 گلوله شلیک شده (البته بر اساس آمار رسمی)، به سمت محل رانندگی این فرد روانه می شد، قطعا وی نمی توانست بیش از 1.5 کیلومتر را طی کرده و در حین رانندگی، به مردم و پلیس هم شلیک کند.

با این اوصاف، اگرچه مانند بسیاری از اتفاقات و رخدادهای تروریستی دیگر، نمی توان ردپایی مستدل و مستند از دخالت برخی مسئولان غربی در کشتارهای تروریستی پیدا و معرفی کرد، اما در این حادثه تلخ می توان نشانه هایی آشکار از اهمال و اشتباهات متعدد پلیس و مسئولان امنیتی فرانسه را مشاهده کرد که در نهایت، به مرگ تعداد بیشتری از مردم منجر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    تروریست مسلمان بوده ؟ خسته شدیم از این آبرو ریزی های این گروه از مسلمانان . بابا برید یه دین دیگه انتخاب کنید بعدش هر کاری خواستید بکنید . حداقل توی این 20 سال گذشته یه ترور نبوده که کار مسلمون نباشه
  • علی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اوناهم همینو میخوان که دنیا فکر کنن اینا مسلمانن. اره شهادتین گفتن ولی مسلمان نیستن. شما هم تو دام اونا افتادین. بعد ها که اسنادش رو میشه میبینی که مثل 11 سپتامبر همه این کارها با هماهنگی غربی ها بوده.
  • محمد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    از این حرفت کاملاً معلومه تو این 20 سال چقدر د جریان وقایع دنیا و علل و عواملش بودی!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    برادر این همه توطئه صهیونیسم ....
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    به خود راننده گلوله نمی زده اند! همینطوری اتفاقی!!
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    به اسم مسلمان هستند ولی به عمل فریب خورده های وهابیت و سلفیت تکفیری - اسراییلی هستند آن هم بخاطر وجود بسیار کاه و پهن در مغزشان به جای تفکر و تعقل : این جاست که انسان به عمق فرمایش پیامبر اکرم (ص ) پی می برد که فرمودند : یک دقیقه تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت ( بدون تفکر ) است.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    کدوم مسلمون؟؟؟؟ مغرض لااقل یه فریضه از اسلام را هم انجام نمیداده
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    همش کار خودشون بود! ما وقتی دوشنبه بازار داریم عبور اصلی را می بندند تا کامیون و ماشین وارد بازار نشه مردم را زیرکنه! حالا تو فرانسه نمی دانستند خیابان باید بسته شه تا ماشین وارد جمعیت نشه!
  • hiwa ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    خیلی ساده! چند شلیک به لاستیک و چرخ ها می توانست از همان ابتدا کامیون را متوقف کند! قاچاقیان قدیم ایران وقتی جیب های ژاندارمری آنان را تعقیب می کردند روی جاده میخ می ریختند و باعث پنچری ماشین های ژاندارمری ها می شدند و از تعقیب مصون می ماندند!
  • مقداد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    درود بر شرفت ناشناس 8:7
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    کامیونه حاجی نه جیپ! صدتا چرخ داره! اینا تمرکزشون گذاشتن رو کشتن راننده این همه معطل شدن بعد اگه میخاستن تایرها رو پنچر کنن بعد دخل راننده رو بیارن که دو برابر ملت کشته میشدن!!
  • وحيد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اين فرنگيا كه نيروهايي مثل مرد عنكبوتي،بتمن،مرد آهني دارن !آقاي زورو البته اگه زنده باشه الان ديگه پير شده بنده خدا!يا همين راننده تاكسي كه ديگه مال خود فرانسه هستش! آخه ديگه چرا اينقد تلفات ميدن!
  • حسین ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    یک مساله رو در نظر نگرفته اید: سلاح کمری چندان قابل هدف گیری دقیق نیست حتما باید rifle می داشتند
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    من موندم چرا تو انگلیس از این اتفاق ها نمی افته
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    علی 8:33 بر اساس کدوم اسناد میگی که 11 سپتامبر با هماهنگی غربی ها بوده؟ خواهشا اینقدر ساده لوح نباشید و کمی مطالعه و تفکر کنید
  • محمد حسین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    sp 2022 برادر نویسنده فک کنم ساخت آلمان و مخصوصا سوئد باشه.
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    تروریست ها عرب و سنی سلفی هستند و به زبان عربی حرف میزنند.ما باید از این فرصت برای معرفی ایران و زبان فارسی و تشیع استفاده کنیم
  • وحید ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    لطفا تمام نیروهای فرانسه و اتحادیه اروپا را به سلاح چند منظور کلاش مجهز نمایید؛ برای تأمین سلاح می توانیم کلاش بدهیم و هواپیمای ارباس تحویل بگیریم.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    بررسی کنید ببینید در بین کشته شده ها یهودی بوده یا که مثل بسیاری از حوادث مشابه نظیر حمله تروریستی پاریس یا یازده سپتامبر و ... یهودیان محل را ترک کرده اند . در صورتی که در لیست کشته ها یهودی ندیدید اهمال پلیس مشکوک خواهد شد چرا که معمولا پلیس ها یک اسلحه سبک شخصی دارند ولی در هر ماشین پلیس یک اسلحه سنگین هم هست . با وجود : نصب دوربین تا خود کوچه پس کوچه ها که باعث اعتراض مردم هم شد شنود گسترده بی ضابطه مکالمات که باعث اعتراض مردم هم شد کنترل صد در صدی بر اینترنت و شبکه های مجازی ارتباطی طی همکاری با آمریکا وجود ده ها ماهواره وجود پهبادها و بالن های جاسوسی وجود پلیس اروپا و هماهنگی و پیمان سازمان های جاسوسی فرانسوی با آمریکا ، انگلیس و .... که از زیردریایی کف دریا بگیرید تا پایگاه های جاسوسی پیدا و پنهانی که سراسر جهان دارند تا کشورهای هم پیمانشون اطلاعات می گیرند . و .... قطعا یک حمله تروریستی در خاک اروپا که کمترین لازمش تهیه اسلحه و ... است برای یک شهروند معمولی ساده نخواهد بود و اگر شهروند معمولی باشد این احتمال هست که به عمد دیده نشده ، شک داریم چون خودزنی تاکتیک کهن صهیونیست هاست .
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    دیگه حالم داره از این ملت متوهمی که کمترین سرانه مطالعه در منطقه ( حتی پایین تر از پاکستان دارند ) به هم میخوره
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    به همین دلیلی که توی ایران نمیافته
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    آقای متفکر مثلا توقع داری خود آمریکا بیاد بگه 11 سپتامبر کار خودمون بود و بهانه بود برای حمله به افغانستان؟،بعد این همه سال دیگه همه فهمیدن این بازی های خودشونه تا بهانه ای برای لشکر کشی و استعمار داشته باشن،آمریکای مدافع حقوق ح ش ر اگه واقعا صلح طلبه اشتباهی هواپیمای مسافری را نمیزنه یا بیمارستان های افغانستان را بمباران نمیکنه اونم کاملا اشتباهی ولی خیلی دقیق!
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    بابا متفکر،بابا مطالعه
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    شاید دستگاه های اطلاعاتیشون کارشونا خوب انجام بدن
  • ابوجامد ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    انگار وکیل مدافع فرانسویها هستی..خوب بهشون خط میدی دفعه بعد چه کنند.ضمنا ایکیوسان جان کامیون در حال حرکته ..استرس و فشار جو رخ داده را هم حساب کن بعد بگو چرا تیرها خطا رفت
  • عمو پويا افراطي كش ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    عقل كل واسه چي بايد كار خودشون باشه؟ شايد اون 60 تا كشته مخالفاي نظام فرانسه بودن!!!!! عزيز جان ميدوني اين بي ثباتي ها چه اسيبي به اقتصاد و امنيت يه كشور ميزنه كه همينجور در فشاني ميكني؟ فكر كنم اگه فردا امريكا رو هم با بمب اتم نابود كنن شما متوهمين توطئه ميايد ميگيد عمليات پرچم دروغينه! اوايا كودتاي تركيه گفنيد آخ جوووون اردوغان تقاص پس داد . اواخرش كه بوي دماغ سوخته بلند شد گفتيد بابا كار خودشونه!خخخ نظراتتون مستند تو همين سايت هست. من موندم چه جور توطئه هاييه كه شما سريع ميفهميد؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخ
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چشم بررسي ميكنيم واقعا شما چه قدر زرنگ تشريف داريد كه سريع به توطئه هاي ساختگي پي ميبريد. عزيز جان مگه كلا چند تا يهودي تو جهان وجود داره كه انتظار داري تو وسط جشن تو هر انفجاري يه يهودي باشه؟ شما بررسي كن ببين ايراني توشون بوده يا نه؟!!! بررسي كن منتظر جوابم
  • ناشناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق با اينكه در اكسر مواقع با نظراتت موافق نيستم ولي تحليل امنيتي ات واقعن عالي بود.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    از نویسنده خواهش می کنم اگه اطلاعات نظامی نداره مطلب نویسه.اولا اسلحه مورد نظر زیگزاور p226 هست که یکی از بهترین و با اطمینان ترین سلاح های کمری دنیاست که هم به ایران وارد شده و هم در ایران به اسم زعاف تولید می شه و سلاح کمری استاندارد کشوره و اصلاتا ساخت سوئیسه نه آلمان.در ثانی کالیبر استاندارد پلیس تو دنیا کالیبر نه پارابلومه و اساسا هدف تیرندازی در پلیس آسیب رساندنه و نه کشتن .چون احتمال خطا وجود داره کالیبر پایین انتخاب می کنن .حالا تو اون شیر تو شیری و اضطراب که اساسا نمی دونستن که این ماشین ترمز بریده یا طرف مست کرده و... این همه گلوله شلیک شده جای عجیبی نیست.نشستین کنار مقاله می نویسید می گید لنگش کن.واقعا نویسنده مقاله یه بار هم اسلحه دستش گرفته؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مشرق قبول کن که اونجا مثل خاورمیانه وحشیستان نیست که بایداینقدرکه تو گفتی احتیاط کنن. بهترین تامین امنیت اینه که خود مردم امنیت رو ایجاد کنن که اونجا این یه فرهنگه براشون حالا فردی از جای دیگه اومده ویخاد با اسم اسلام بازی کنه یه معقوله دیگس.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    مقالتون واقعا مسخرست یکم دقت کنین پلیس از روبرو شلیک نکرده که جای تیر ها دقیقا روبروی رانده باشده همون طور که در فیلم ها و هم از نظر منطقی مشخصه ، پلیس از کنار و در پیاده رو ها مستقر بوده و با در نظر گرفتن جهت شلیک ، منطقی هست که جای گلوله ها در اطراف باشده تا در نهایت مسیر به هدف بخوره و باید با زاوه شلیک میشده
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ناشناس ۱۱۳۰ ساده لوح را اشتباه گرفته ای تمام نظرات کارشناسی ارائه شده در مورد یازده سپتامبر حاکی از آن است که سقوط برجها با آن برخورد صورت نمیگرفت
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    جناب مقداد شرف در نزد طیف شما در حمایت از ظالمان معنی شده است
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ناشناس ۱۲۰۳ وقتی امثال تو مدت مطالعه تان را با هری پاتر ارتقا میدهید تهوع از فعالیتهای روتینتان میشود
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ناشناس 11:30 ساده لوح خود شمایی که هیچ وقت از خودت نپرسیدی که چطور یکی از پیچیده ترین عملیاتهای تروریستی تاریخ یعنی اصابت دادن نه یک هواپیما بلکه 2 هواپیمای مسافربری در فواصل زمانی دقیق به یکی از امن ترین تاسیسات جهانی در امن ترین شهر جهان با پیشرفته ترین سیستمهای امنیتی میتواند کار یک گروه تروریستی نه چندان پیشرفته مستقر در هزاران کیلومتر خارج از مرزهای آمریکا باشد؟ از خودت نپرسیدی آیا اجرای طرح خاورمیانه بزرگ که نیاز به دستاویز بزرگی برای حمله به کشورهای مختلف خاورمیانه داشت و رایس از آن صحبت میکرد آیا بدون حادثه ای مثل 11 سپتامبر قابل پیگیری بود؟ چه کسانی از 11 سپتامبر استفاده کلان کردند؟
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    سلاح سنگین برای نیروی پلیس!!!! مگه میخان برن جنگ طرف مقابل پلیس در 99% مواقع مردم عادین که سلاح 9 میلیمتری براش زیادم هست .
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    شما بلد نیستی به نویسنده چه ربطی داره ، سرچ کن خوب بعد نظر بده
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اون گلوله هایی که از شیشه جلو رو سوراخ کرده را هم حتما خرزو خان زده دیگه
  • مهدی 90085 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    درود بر نیروهای امنیتی خودمان
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    متوهم
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چقدر کامنت یییییه
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اول برو به فکر تفریط خودت باش بعدا دنبال کشتارت را بگیر. با اون جو امنیتی حاکم بر فرانسه و تمام اهمالهای احمقانه پلیس فقط یک ساده لوح غرب پرست میتواند تمام این رویدادها را یک اتفاق تروریستی بداند
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چرا جوک میگی وقتی سر هر چهار راه یه دوربین امنیتی هست نشان از فرهنگ غنی مردمان دیار غرب میباشد که خود تامین امنیت را بر عهده میگیرند البته اون هم با اعلام وضعیت فوق العاده!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    ماندم اون دوستمان که نوشته درود بر نیرو های خودمون چرا بهش منفی دادن چرا چرا ببخشید ها فحش که نداده چتون شده نمی دونم
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 0
    آه ای شیعیان کشمیر ، کاش در پاریس کشته میشدید
  • ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    جماعت متوهم به عقل کلی وقتی به قبله آمالشان توهین شود برمی آشوبند و دیگران را به توهم توطئه متهم میکنند در حالی که اگر انتفاعشان مطرح شود از هیچ تهمتی فروگذار نیستند نمونه اش توهم توطئه در مورد کشور خودشان
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا مردم انقدر کامنت میزارن کار ندارید
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 0
    مردم عادي طرف مقابل پليس نيستند. گروهي هستند كه بنا است پليس از آنها در مقابل تروريست ها محافظت كند پس ملاك انتخاب اسلحه بايد وضعيت تروريستها باشد‏، نه وضعيت ٩٩ درصد مردم
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    ایجاد تفرقه بدون دریافت مواجب از استکبار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس