کد خبر 632531
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما در بازدید از پشت صحنه «معمای شاه» نقدهای علیه سریال «معمای شاه» را غیرمنصفانه و محصول هجمه عوامل استکبار برشمرد.

به گزارش مشرق، رئیس سازمان صدا و سیما بعد از ظهر روز گذشته به همراه مرتضی میرباقری (معاون سیما)، داوود نعمتی انارکی (مدیرکل روابط عمومی سیما)، حسین رضی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما،احمد شهریاری معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی صدا و سیما و ... با حضور در پشت صحنه سریال تلویزیونی «معمای شاه»، از روند ساخت این مجموعه تلویزیونی دیدن کرد.
 
رئیس صدا و سیما در بازدید از پشت صحنه سریال تاریخی معمای شاه بر تبیین هویت تاریخ انقلاب اسلامی برای نسلهای جدید تاکید کرد. وی با حضور در میان عوامل تولید سریال معمای شاه در شهرک سینمایی غزالی در سخنانی، تولید سریال با مضامین تاریخ معاصر کشور را هوشمندانه، ارزشمند و شجاعانه توصیف کرد.
 
وی  با اشاره به موضوع تاریخی، مهم و حساس سریال که بازگو کننده بخش مهمی از تاریخ کشور است، تأکید کرد سریالهایی با موضوع تاریخ معاصر باید از ویژگیهایی برخوردار باشند که تاریخ را برای نسلهای آینده تبیین کند و برای مخاطبانش هویت بخش و بیانگر مبارزات مردم بر علیه ظلم و فساد باشد.  
 
وی درباره دشواری‌های ساخت سریالی چون معمای شاه، آنها را نشأت گرفته از نجابت صداوسیماست که نمی‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و پلیدی‌هایی که در گذشته بوده را نشان دهد. وی افزود: اگر بنا بود مستندی تاریخی درمورد دهه‌های اخیر و سلطنت پهلوی ساخته شود بسیاری از ملاحظاتی که در این مجموعه رعایت شده، نیاز نبود؛ درحالی که به دلیل نجابت ذاتی رسانه ملی امکان آن وجود نداشت که در این سریال تمامی فسادها و پلیدی‌های دوره پهلوی به تصویر درآید.
 
عسکری همچنین پرداختن به شخصیتهای سیاسی، مذهبی و تاثیرگذار در این سریال را از نقاط قوت این مجموعه دانست و اضافه کرد: مسلماً در یک سریال معرفی تمام زوایای شخصیتی و اجتماعی این افراد امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به تمامی زمینه‌های پنهان و پیدای این افراد اثرگذار پرداخت.
 
رئیس سازمان صداوسیما برخی هجمه‌ها علیه سریال را نشان دهنده دیده شدن سریال توصیف کرد و افزود: واقعیت این است که چنین سریالهایی تبعاتی را نیز به همراه خواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد برخی از نقدهایی که علیه این سریال می‌شود نه تنها منصفانه نیست؛ بلکه هجمه‌هایی است که بعضاًً عوامل استکبار، مدافعان رژیم منحط پهلوی و سلطنت‌طلبان انجام می دهند؛ اما عوامل تولید در برابر آن ایستادگی کرده و کار را بی وقفه ادامه دادند.
 
وی روشنگری اذهان نسل جوان در تبیین تاریخ کشور و مبارزات امام(ره) و رهبری معظم را از وظایف صداوسیما دانست و افزود: اگرچه افراد میان سال، خفقان، فساد و استبداد رژیم منحط پهلوی را به یاد دارند؛ ولی نسل جدید از آن دوران تصویر ذهنی ندارند و وظیفه و رسالت اصلی رسانه است تا به روشنگری تاریخ انقلاب و دلایل مبارزات آن دوران بپردازد و نگذارد تاریخ انقلاب مورد تحریف قرار گرفته و افرادی با افکار و دیدگاه هایی خاص انقلاب را به گونه دیگری تدوین و تبیین کنند.
 
عسکری توجه به تاریخ را از مهمترین مولفه ها و عوامل هویت بخشی در نسل ها خواند و تاکید کرد: تمامی بزرگان دنیا توجهی ویژه به تاریخ ملی خود دارند. حتی دیدگاه تاریخی درکتاب روشنگر بشریت یعنی قرآن مجید نیزبه چشم می‌خورد و بارها و بارها قرآن با بیان قصص انبیاء بشارت و انذار داده است.
 
میرباقری، معاون سیما نیز در حاشیه این بازدید از برنامه‌ریزی تلویزیون در تولید 10 سریال الف ویژه با موضوع تاریخ انبیاء، تاریخ اسلام، اثرات اندیشمندان ایرانی در اسلام و تاریخ هشت سال دفاع مقدس  خبر داد و گفت: سازمان برای تولید مجموعه‌های نمایشی کمبود بودجه ندارد؛ چرا که تولید برنامه‌های نمایشی موفق را نه صرف هزینه بلکه جذب سرمایه می‌داند.
 
وی درباره بازگشت گروه‌های فیلم و سریال به شبکه‌ها نیز گفت: هریک از شبکه‌ها با توجه به حال و هوای مخاطبانشان تولید برنامه‌های نمایشی خواهند داشت؛ ولی این تولیدات با برنامه‌ریزی و طبق اصولی خواهد بود که مرجع آن سیما فیلم است.
 
معاون سیما برن قش سیما فیلم در تولید سریالهای ویژه الف تاکید و اضافه کرد:مجموعه معمای شاه در ماه محرم از شنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود. بازپخش این مجموعه نیز به شبکه سه واگذار شده است. پس از پایان این مجموعه نیز سریال فاخر سرزمین کهن پخش می‌شود. وی همچنین بخشهای مختلف مجموعه معمای شاه را دارای این قابلیت دانست که در مناسبت های خاص ملی و مذهبی مانند 17 شهریور، 28 مرداد و یا 30 تیر به صورت سینمایی بازپخش شود.
 
دکتر پورحسین، قائم مقام معاون سیما در این دیدار گزارشی از روند تولید مجموعه معمای شاه ارائه کرد. 3600 دقیقه تصویربرداری از مجموعه، پخش 41 قسمت از آن، آماده سازی 36 قسمت دیگر، ایجاد 1500 فرصت شغلی، به کارگیری بیش از 80 هزار هنرور از موضوعاتی بود که پورحسین به آن اشاره کرد. وی با قدردانی از عوامل تولید وفنی این سریال تاکید کرد: تنها حدود 120 سکانس از این سریال باقی مانده که به زودی به اتمام خواهد رسید.
 
محمدرضا ورزی کارگردان مجموعه نیز در گزارشی کوتاه از ساخت سه سازه عظیم و ماندگار برای تولید سریالهای تاریخی در شهرک غزالی خبرداد و گفت: در خاتمه معمای شاه سه سازه از میدان منیریه، میدان ژاله و خانه وزیری برای تلویزیون به یادگار باقی خواهد ماند.
 
«معمای شاه» سریالی 80 قسمتی به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی «علی لدنی» در سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته‌شده است. 80 بازیگر اصلی، 520 بازیگر فرعی و بیش از 560 نفر از عوامل پشت دوربین از اردیبهشت سال 1391 تاکنون در ساخت این اثر همکاری داشته‌اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس