طی چند هفته گذشته، امریکایی‌ها به شکل‌های مختلف اخباری را مبنی بر نزدیک شدن شناورها و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس به ناوها و شناورهای امریکا منتشر کرده و یک نوع جنجال رسانه‌ای در این خصوص به راه انداخته‌اند.

به گزارش مشرق، دکتر یدالله جوانی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:
 
طی چند هفته گذشته، امریکایی‌ها به شکل‌های مختلف اخباری را مبنی بر نزدیک شدن شناورها و قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس به ناوها و شناورهای امریکا منتشر کرده و یک نوع جنجال رسانه‌ای در این خصوص به راه انداخته‌اند. با بررسی این نوع اخبار سه نکته قابل توجه به دست می‌آید:

1- قایق‌های تندرو نیروی دریای سپاه با رفتارهای غیرحرفه‌ای، احتمال درگیری در خلیج فارس را افزایش داده‌اند.

2- حجم این نوع رفتارها نسبت به گذشته، افزایش یافته است.

3- ناوها و شناورهای امریکایی برای پرهیز از درگیری در مواردی مسیر خود را تغییر داده یا فاصله خود را از آب‌های سرزمینی ایران بیشتر کرده‌اند.

مقامات نظامی امریکا در انتشار این نوع اخبار، به گونه‌ای عمل کرده‌اند که برخی از کارشناسان با تصور درستی این اخبار، تحلیل‌ها و تفسیرهای خود در رسانه‌های گوناگون جهان، نسبت به وقوع یک درگیری در این آبراه راهبردی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند.

در بعضی از تحلیل‌ها هم این نوع رفتار نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس به مسائل داخلی کشور ارتباط داده شده و به نوعی از این اقدام با عنوان سنگ‌اندازی سپاه در مسیر دیپلماسی دولت و ناکام گذاشتن برجام یاد کرده‌اند!

اما نکته قابل توجه در این میان، اظهارنظر سردار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نسبت به اخبار منتشره از سوی مقامات امریکایی است.

سردار فدوی با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر رویارویی شناورها در خلیج فارس و احتمال درگیری اظهار داشت: «تمام مطالبی که از سوی مقام‌های کاخ سفید و پنتاگون اذعان شده، در مقابل آنچه در صحنه دریاست، غیرواقعی بوده و اخبار آنها دروغ است. مدارک، اسناد و فیلم آن موجود است.»

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به دروغ‌پردازی امریکایی‌ها می‌گوید: «شرایطی که در منطقه وجود دارد، سال‌هاست که پایدار است و ما تسلط کامل بر منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز داریم.»

براساس تجربه، فرماندهان سپاه پاسداران در رویارویی با امریکایی‌ها از دو ویژگی صلابت و صداقت برخوردار هستند. معنای این سخن آن است که اگر شناورهای نیروی دریایی سپاه در ماه‌های اخیر، رفتارهای متفاوت از قبل داشته‌اند و بر این اساس،‌ تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز با امریکایی‌ها نسبت به قبل بالا گرفته بود، به طور قطع فرماندهان سپاه با شجاعت و با ذکر دلایل، اخبار آن را به اطلاع ملت ایران می‌رساندند.

بنابراین دروغ‌پردازی امریکایی‌ها مبنی بر افزایش تنش‌ها در خلیج فارس میان قایق‌های تندرو سپاه و ناوهای امریکا یک امر قطعی است. حال سؤال این است که هدف اصلی امریکایی‌ها از این نوع دروغ‌پردازی‌ها و به راه انداختن جنجال‌های رسانه‌ای چیست؟

امریکایی‌ها با ترسیم پدید آمدن صحنه‌های تنش رو به تزاید در خلیج فارس بین نیروی دریایی ایالات متحده و شناورها و قایق‌های تندرو سپاه، به دنبال دستیابی به چه هدفی هستند؟
به نظر می‌رسد خواسته و هدف امریکایی‌ها در این خصوص، ارتباط با سیاست کلان آنان در سال‌های اخیر درباره ایران داشته باشد. سیاست امریکایی‌ها طی سال‌های اخیر، ‌نزدیک شدن به جمهوری اسلامی، گشودن باب مذاکره و ارتباط‌گیری است.

این نکته و خواسته را صریحاً مقامات نظامی امریکایی پس از جنجال‌آفرینی بر مبنای اخبار کذب و خودساخته افزایش تنش‌ها، مطرح ساختند.

مقامات نظامی امریکا که در گذشته خواستار برقراری خط تماس مستقیم در خلیج‌فارس با فرماندهان نیروی دریایی سپاه شده بودند، به دنبال جنجال رسانه‌ای مورد اشاره، مجدداً از ضرورت برقراری یک خط ارتباط مستقیم بین فرماندهان نظامی دو کشور برای جلوگیری از تنش‌ها و وقوع یک جنگ ناخواسته سخن به میان آوردند.

بنابراین تردیدی وجود ندارد که هدف از دروغ‌پردازی امریکایی‌ها، زمینه‌سازی برای دستیابی به چنین خواسته‌ای باشد. البته این بار هم تیر امریکایی‌ها به سنگ خورد و با فاش شدن دروغ‌های آنان، سردار فدوی اعلام داشت تحت هیچ شرایطی بین فرماندهان نیروی دریایی سپاه و فرماندهان نظامی امریکا در خلیج فارس، خط مستقیم ارتباطی برقرار نخواهد شد و مسئولان نظام اسلامی، چنین سیاستی را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایمان ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    تحت هیچ شرایطی بین فرماندهان نیروی دریایی سپاه و فرماندهان نظامی امریکا در خلیج فارس، خط مستقیم ارتباطی برقرار نخواهد شد و مسئولان نظام اسلامی، چنین سیاستی را ندارند. چون اینجا خلیج فارسه نه خلیج خوکها پس این امریکایی ها هستند که مزاحمند و بیخ گوش ما اه و ناله بیخودی سر داده اند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس