شمار قوانین وضع شده و كاربردهای هریك آنقدر زیاد است كه بسیاری از شهروندان با آنها آشنا نیستند. اگر مردم با همه قوانین آشنا بودند شاید این‌قدر گذرشان به راهروهای دادگاه و دادگستری نمی‌افتاد...

فعالیت رایگان وكیل خوش‌مرام در یکی از محله‌های تهرانبه گزارش مشرق، ضعف اطلاعات عمومی شهروندان از قوانین و پیامدهای منفی آن، باعث شده است یكی از وكلای ساكن منطقه به این فكر بیفتد كه با آموزش قانون به اهالی، آنها را با قوانینی كه هر روز با آن سرو كار دارند آشنا كند.
 
داوود نوربخش برای برگزاری كلاس‌های مشاوره‌ای و آموزشی‌اش از كسی پولی نمی‌گیرد و با راهنمایی هم‌محله‌های خود تلاش می‌كند آنان را از حقوق و تكالیف شهروندی خود مطلع و با این كار از بروز اختلافات حقوقی و قضایی میان اهالی جلوگیری كند.
 
به بهانه فعالیت رایگان این وكیل خوش مرام در سرای محله نارمك، با او گفت‌وگو كردیم تا از انگیزه‌اش از خدمت به هم‌محلی بیشتر بدانیم.

ارث پدری
 
خانه كوچك فرزند ارشد حاج احمد نوربخش از مصالح‌فروشان به نام گلپایگان به قدری ساده است كه انتظارش را نداشتیم. می‌گوید او و سه برادر و یك خواهرش از پدر یاد گرفته‌اند دلبسته مال دنیا نباشند چون چیزی كه برایشان می‌ماند نام نیك و خدمتی است كه به خلق خدا كرده‌اند. حالا كه 50 بهار از عمرش را گذرانده از راهی و‌كاری كه برای كمك كردن به مردم كرده است پشیمان نیست.
 
با اینكه دوستان و اقوام طایفه نوربخش در مسئولیت‌های مختلفی در رأس امور كشور بوده‌اند به یاد ندارد از این قوم و خویش‌های خود برای كار شخصی كمك گرفته باشد. او كه 15 سال فعالیت حرفه‌ای‌اش را در كسوت وكالت می‌گذراند به سوگند دفاع از حق و عدالت كه در روز تحلیف وكالتش خورده پایبند مانده است. می‌گوید: «برای گذران زندگی به پولی كه از موكلانم می‌گیرم متكی نیستم. مدیر كاروان حج و عتبات هستم و چون بیشتر موكلانم نمی‌توانند هزینه زیادی پرداخت كنند، بیشتر وقت‌ها فقط هزینه ایاب و ذهاب و دادرسی را می‌گیرم تا موكلم به واسطه اینكه با قانون آشنا نیست حقش ضایع نشود.»

گرانی مشاوره‌های حقوقی
 
«اگر مردم فقط 10‌درصد با قوانین شهروندی و شهرنشینی آشنا بودند، 50‌درصد ازحجم ورود پرونده‌های قضایی به دادگاه‌ها كم می‌شد و این باعث می‌شد قضات وقت بیشتری برای بررسی پرونده‌ها صرف كرده و رأی را با دقت بالاتری صادر كنند.»
 
نوربخش این جملات را بیان می‌كند و از ایده آموزش حقوق به اهالی كه در سایه عدم اطلاع مردم به قوانین شكل گرفته سخن می‌گوید: «‌‌خیلی از وكلا برای مشاوره و راهنمایی به مردم، ساعتی 50 هزار تومان تا چند میلیون حق مشاوره می‌گیرند. گران بودن نرخ مشاوره و بی‌اطلاعی مردم از قوانین باعث شد به این فكر بیفتم كه در سرای محله كلاس‌های آموزش حقوق شهروندی برپا كنم. الان چند سال است كه این كلاس‌ها در سرای محله نارمك برگزار می‌شود و اهالی از كلاس‌ها استقبال كرده‌اند.»

آموزش قوانین حقوقی به اقشار جامعه
 
نوربخش معتقد است بچه‌ها را باید از خردسالی با قوانینی كه به آنها مربوط است آشنا كرد و به این خاطر در سرای محله برای بچه‌های 6 تا 12 ساله درباره حقوق كودكان صحبت می‌كند: «شاید باور نكنید بچه‌ها علاقه زیادی به این مباحث دارند.
 
فكر می‌كنم اگر بچه‌ها از الان با قانون آشنا شوند، در آینده بهتر و بیشتر به قوانین احترام می‌گذراند و مشكلات حقوقی آنها كمتر می‌شود.» او از تهیه طرحی در این زمینه سخن به میان می‌آورد: «‌‌طرحی تهیه كرده‌ام و آن را به مسئولان بسیج منطقه داده و آنها هم استقبال كرده‌اند كه به بسیجیان محله یاد بدهیم كه در برخورد با مردم به نحوی عمل كنند كه قانون به بهترین شكل رعایت شود تا شهروندان همكاری بیشتری با بچه‌های بسیج داشته باشند.»

هر شهروند 45 دقیقه
 
این وكیل دادگستری دوست دارد در قالب نذر فرهنگی از حرفه خود برای كمك به مردم و بهبود وضعیت آنها استفاده كند: «وقتی كلاس‌های آموزشی برگزار شد احساس كردم این كلاس‌ها به تنهایی برای كمك به كسانی كه مشكل حقوقی داشتند كافی نیست. بنابراین تصمیم گرفتم وقت بیشتری بگذارم و مشاوره‌های حضوری حقوقی به اهالی بدهم. موضوع را با مسئولان سرای محله مطرح كردم و پیشنهاد كردم هفته‌ای 2 روز در سرای محله مشاوره حقوقی رایگان بدهم. حالا 6 ماه است مشاوره‌ها شروع شده و هر شهروند 45 دقیقه وقت دارد مشكلاتش را مطرح كند و مشاوره بگیرد. با این كارموفق شدم مشكلات حقوقی بسیاری از كسانی كه مراجعه می‌كردند رسیدگی كنم.»

هر پرونده‌ای قبول نمی‌كنم
 
«افرادی هستند كه بعد از ارتكاب جرم، تلاش می‌كنند با استفاده از آموخته‌های وكلا راهی برای فرار از مجازات پیدا كنند و من بارها با این افراد مواجه شده‌ام اما به خاطر اعتقاداتم هرگز پرونده چنین افرادی را قبول نكرده‌ام.» نوربخش این را بیان می‌كند و عنوان می‌كند: «كه كار وكیل دفاع ازعدالت و اجرای آن است و نباید پول مانعی برای اجرای عدالت شود. برخی وقت‌ها می‌بینم برخی همكارانم می‌گویند چرا وكالت فلان پرونده را قبول نكرده‌ام. همیشه گفته‌ام كه قرار نیست برای درآمد و گذران زندگی هر پرونده‌ای قبول كنم. وقتی كسی برای درخواست قبول وكالتش به دفترم مراجعه می‌كند اول تحقیق می‌كنم تا ببینم واقعاً این فرد مظلوم است یا ظالم و بعد درباره اینكه وكالتش را قبول یا رد كنم تصمیم‌گیری می‌كنم.»
 
او از فعالیتش در یك دفتر زیارتی و اینكه مدیر كاروان حج وعتبات است و تأثیر سفرهای معنوی بر او و حرفه‌اش سخن به میان می‌آورد و به همشهری محله می گوید: «هر وقت كه توفیق پیدا می‌كنم كه همراه كاروان به حج بروم از خدا می‌خواهم كه كمكم كند تا آلوده مسال مادی و دنیوی نشوم و به این خاطر است كه بعد از سال‌ها كار كردن هنوز مستأجرم و خانه‌ای از خودم ندارم اما، آرامش و آسایشی دارم كه بسیاری از وكلا ندارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس