رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی کارش فقط تسهیلات دادن نیست، گفت: ۲۱‌ هزار و ۳۰۰‌ نفر در نظام بانکی مشغول کار هستند و بیش از ۹۰ در‌صد تامین مالی کشور توسط نظام بانکی انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، ولی‌الله سیف عصر امروز در نشست مشترک شورای عالی بانک‌ها و کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان اظهار داشت: نظام بانکی کارش فقط پرداخت تسهیلات نیست و خدمات زیادی در بانک‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه 21 هزار و 300 نفر در نظام بانکی کشور مشغول کار هستند، گفت: بیش از 90 درصد تأمین مالی کشور از طریق بانک‌ها انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی کشور با بیان اینکه تأمین مالی معمولاً در دنیا یکساله است، افزود: اما در کشور تا حدود 10 سال تامین منابع مالی انجام می‌گیرد و برگشت منابع دیر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات بانک‌ها در ایران منحصر به فرد است که در هیچ جای دنیا این خدمات ارائه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: گستردگی خدمات بسیار زیاد است و فقط در سال 94 مجموع تراکنش مالی بین بانک‌ها 25 میلیارد تراکنش بوده است.

سیف با اشاره به اینکه این حجم از تراکنش با 99.5 درصد دقت انجام شده است گفت: در سال گذشته 35 تا 40 میلیارد تراکنش درون بانکی انجام شده که منجر به 20 میلیارد خدمت بانکی شده است.

وی با بیان اینکه کمتر پروژه‌ای در کشور وجود دارد که بدون تسهیلات نظام بانکی تامین اعتبار شده باشد افزود: هیچ طرح و پروژه‌ای در کشور موفق نبوده مگر آن که تسهیلات نظام بانکی در کنار آن بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه 447 میلیون و 262 هزار حساب بانکی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 447 میلیون آن‌ها مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی است که 411 میلیون آن دارای هویت و کد ملی هستند.

وی با بیان اینکه صاحبان مابقی حساب‌ها مشخص نیست و فاقد هویت هستند، گفت: بانک‌ها باید سریعاً و تا پایان شهریور ماه جاری نسبت به هویت‌دار شدن این حساب‌ها اقدام کرده و حساب‌های فاقد هویت تا مراجعه صاحبان آنها راکد شود.

سیف با اشاره به اینکه 27 میلیون و 870 هزار حساب را تاکنون تا هویت‌دار شد نشان راکد کردیم، افزود: 87 هزار و 770 حساب فاقد هویت هنوز راکد نشده که بانک‌ها تا آخر شهریور مهلت دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وثیقه ابزاری است که اگر بدهکاران بانکی بدهی خود را پرداخت نکرد بانک بتواند منابع خود را برگشت دهد، گفت: باز هم از بانک‌ها خواستیم تا حداکثر انعطاف را در بحث گرفتن وثیقه داشته باشند و کمتر سخت‌گیری شود اما از طرف دیگر باید  سبب خسارت به منابع سایر سپرده‌گذاران نشود.

وی افزود: نیاز کشور اقتضاء می‌کند تا تسهیلات بانکی به شکل هدفمند و در جای واقعی خودش پرداخت شود تا اقتصاد کشور به حرکت آید و از پرداخت تسهیلات به واحدهایی که توجیه اقتصادی ندارند، خودداری شود.

سیف با اشاره به اینکه البته در بحث واحدهای خرد و متوسط شرایط فرق می‌کند، اظهار داشت: کمبود منابع مالی منطقی برای عدم پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط نیست و باید با انعطاف کامل این واحدها حمایت و تامین اعتبار شوند.

وی با بیان اینکه اگر اقساط و دوره بازپرداخت متناسب با قدرت نقدینگی واحدها تعیین شود از دیرکرد و معوقه بانکی در آینده جلوگیری می‌شود، گفت: از جابه‌جایی واحدها در بانک‌های عامل مختلف خودداری شود و بعضاً مشاهده می‌شود که واحدها به دلیل بدهی و بدحسابی با بانکی، بانک عامل خود را تغییر می‌دهند که باید جلوگیری و انضباط مالی در مشتریان نیز انجام گیرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه  خیلی از پروژه‌های حساب ذخیره ارزی که برای تمدید می‌آیند با مشکل تعیین قسط به شکل دقیق روبرو بودند، افزود: محل رسیدگی به مشتریانی که فکر می‌کنند نظام بانکی به آنها ظلم کرده کمیته تسهیل و رفع موانع تولید است و باید مشتریان از انضباط مالی و فرهنگ بانکی برخوردار شوند.

وی با اشاره به وجود 10 هزار و 500 پرونده در دست اقدام تسهیلات ازدواج در استان کرمان تصریح کرد: تسهیلات مربوط به ازدواج سریعا ًپرداخت شود و در استان کرمان این پرونده‌ها در شرایط کامل بودن آن‌ها و نبود مشکل از طرف وام گیرنده تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فرزاد ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    (خدمات منحصر به فرد که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد) واقعا اایشان یا معنای دنیا را نمیدانند یا کلا توهم زده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس