نکته مهم در خصوص بالگرد RH-53D آن است که تنها کاربر این مدل به غیر از ایران، نیروی دریایی آمریکاست و خوشبختانه متخصصان کشورمان با عمردهی انقلابی به این پرنده مهم، توانسته‌اند همچنان آنها را عملیاتی نگاه دارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حضور در دریا و عملیات های نظامی و غیر نظامی در پهنه های آبی در یکصد سال اخیر و با ورود هواپیماها و بالگردهای متناسب، با تغییر بسیار شگرفی رو به رو شده است. جستجو و نجات، انتقال پرسنل روی سکوهای نفتی در وسط دریا، انجام عملیات های ضد سطحی و زیر سطحی، رساندن و تخلیه نیروهای عملیاتی و .... از جمله عملیات هایی هستند که در حوزه دریایی توسط بالگردها صورت می گیرد.
 
امروزه یگان های هوادریا مجهز به انواع بالگردها و هواپیماهای گوناگون در کشورهای مختلف ایجاد شده و فعالیت می کنند که در این میان، بخشی از این بالگردها از پایگاه های زمینی و برخی نیز از روی شناورها به عملیات می پردازند.
 
امروزه تقریبا تمامی شناورهای سطحی پیشرفته رزمی در دنیا به یک یا چند بالگرد مجهز هستند که همانطور که در بالا اشاره شد نقش های گوناگونی را بر عهده می گیرند و تاثیر زیادی در تسلط این شناورها روی فضای اطراف خود دارند.
 
برد پروازی؛ پاشنه آشیل بالگردها
 
یکی از نقاط ضعف بزرگ بالگردها در مقایسه با هواپیماها، بحث کم بودن برد پروازی و میزان مداومت پروازی آنها است. در مقایسه با هواپیماها، بالگردها از جثه کوچکتری برخودار بوده و حجم سوخت کمتری را حمل می کنند و همین مسئله باعث کاهش برد عملیاتی آنها می شود.
 
بالگرد 
سوخت گیری بالگرد CH-53E آمریکایی از هرکولس سوخت رسان
 
یکی از اولین راه های افزایش برد پروازی این بالگردها، نصب مخازن سوخت بر روی این پرنده ها به شمار می آید که البته در نهایت باعث افزایش وزن و کاهش میزان محموله قابل حمل خواهد شد. البته در هواپیماها، علاوه بر قابلیت حمل مخازن اضافی سوخت، سالهاست که بحث توان سوخت گیری هوا به هوا نیز مطرح شده و هواپیمای مورد نظر می تواند از هواپیمای دیگری سوخت گیری کند.
 
بالگرد 
سوختگیری بالگرد Caracals فرانسوی از هرکولس آمریکایی در شب
 
اما بحث های فنی نظیر لزوم کاهش سرعت هواپیمای سوخت رسان برای تنظیم سرعت با بالگرد، هزینه های زیاد برای تعمیر، نگهداری و تمرین و همچنین عدم نیاز در بسیاری از کشورها باعث شده است تا بحث سوخت دهی از هواپیما به بالگرد از جمله موارد بسیار خاص و محدود در دنیا باشد.
 
بر اساس اطلاعات موجود تنها آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلستان و برزیل، رسما از این توانایی بر روی بالگردهای خود برخوردار هستند یا حداقل آنرا اعلام کرده اند و نیروهای این ارتش ها می توانند با استفاده از هواپیما، به برخی از بالگردهای خود در حال پرواز سوخت بدهند. در این نیروهای مسلح - خصوصا در آمریکا - عمدتا یگان های عملیات ویژه از این روش استفاده می کنند.
 
ورود ایران به یک کلوپ خاص نظامی
 
اما آذرماه سال 93 بود که اعلام شد چندین پروژه مهم نیروی دریایی ارتش با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی افتتاح و به بهره‌برداری عملیاتی رسیده است که در این میان، افتتاح پروژه عملیاتی کردن "سامانه سوخت‌گیری هوایی بالگرد RH " از اهمیت بالایی برخوردار بود.

در آن زمان اعلام شد که این پروژه برای اولین بار در ایران اجرایی شده و می‌تواند برد و شعاع عملیاتی این بالگرد غول‌پیکر را افزایش دهد. نوع بالگردی که می توانست چنین اقدام مهمی را انجام دهد بالگرد RH اعلام شد که بر اساس این توانمندی جدید، می‌توانست در هنگام عملیات، از یک بالگرد RH دیگر که سوخت اضافی دارد سوخت‌گیری هوایی کند.
 
اگرچه این اتفاق، تحولی مهم بود اما در آن زمان مورد توجه جدی رسانه ها قرار نگرفت و خبر جدیدی نیز در این خصوص اعلام نشد تا اینکه امیر خلبان رﺿﺎ اﺳﻤﺎﻋﯿﻠﯿﺎن فرمانده یگان هوادریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفتگوی خود با نشریه رسمی این نیرو به موضوعی مهم در این خصوص اشاره کرده است.
 
وی با اشاره به توانمندی های قابل توجه بالگردهای RH-53 اعلام کرده است: "ﯾﮑﻰ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎى دﯾﮕﺮ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺎﻟﮕﺮدﻫﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺖ دﻟﯿﺮﻣﺮدان ﻧﯿﺮوى درﯾﺎﯾﻰ در ﺳﺎل ﻫﺎى اﺧﯿﺮ ﺑﺮاى آﻧﺎن ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه، ﺳﻮﺧﺖ ﮔﯿﺮى در آﺳﻤﺎن اﺳﺖ. ﯾﻌﻨﻰ اﯾﻦ ﺑﺎﻟﮕﺮدﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎى ﺟﻨﮕﻨﺪه از ﯾﮏ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﻠﺦ دار ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎى C-130 که می تواﻧﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮدش را در ﺣﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎلﮕﺮد ﮐﺎﻫﺶ دﻫﺪ، ﺳﻮﺧﺖ ﮔﯿﺮى می ﮐﻨﺪ."
 
وظیفه بالگرد RH در نیروی دریایی ارتش چیست؟
 
ایران 6 فروند بالگرد RH-53D را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از شرکت سیکورسکی خریداری کرد. این مدل از بالگردها در اختیار ارتش آمریکا نیز بوده و در جریان تهاجم نظامی به ایران در ماجرای صحرای طبس مورد استفاده این متجاوزان قرار گرفت و گفته می شود حداقل یکی از بالگردهای مورد نظر در آن حادثه سالم باقی مانده و به خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمده است.
 
بالگرد 
بالگرد RH-53D نداجا مجهز به میله سوختگیری
 
وظیفه اصلی این بالگرد مقابله با مین های دریایی و عملیات خنثی سازی هوابرد مین های دریایی است، اما توان حمل تعداد زیادی از نیرو و همچنین انجام عملیات جستجو و نجات را نیز دارد. این بالگرد برد انتقالی در حدود 1 هزار کیلومتر دارد که به معنای 500 کیلومتر رفت و 500 کیلومتر بازگشت است.
 
این پرنده مهم در نقش ترابری نیز توان حمل 55 نیرو را داشته می تواند با سرعت نهایی 315 کیلومتر در ساعت پرواز کند. نکته مهم در خصوص این بالگرد آن است که تنها کاربر مدل RH-53D به غیر از ایران، نیروی دریایی آمریکا است و خوشبختانه متخصصان کشورمان با عمردهی انقلابی به این بالگرد مهم، توانسته اند با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب، همچنان آنها را عملیاتی نگاه داشته و در صورت لزوم از آن استفاده کنند، در حالی که پیدا کردن قطعات و حل مشکلات فنی به علت محدودیت استفاده از آن در جهان، بسیار سخت و استراتژیک است.
 
بالگرد 
میله سوخت گیری بالگرد RH-53D نداجا در جریان بازدید فرمانده ارتش
 
در سال 94 نیز اعلام شده بود که بالگرد آراچ مین روب، پس از صرف 18 هزار نفر ساعت کار و تلاشی هشت ساله، به یگان عملیاتی خود بازگشته است که نشان می دهد تلاشی خاص برای استفاده از این پرنده شکل گرفته است.
 
از سوی دیگر اگرچه هواپیمای سی 130 در چند کشور مورد نظر که در بالا به آنها اشاره شد، به عنوان پلتفورم اصلی سوخت رسانی به بالگرد انجام وظیفه می کنند، اما تمامی این کشورها روابط خاص و ویژه نظامی با سازنده این هواپیما داشته و نیازهای فنی و مشاوره ای خود را از آمریکا دریافت می کنند، در حالی که کشورمان در این زمینه کاملا خوداتکا و متکی به خود است.
 
درست است که بر اساس یک فرمول ساده، یک پاد سوختگیری جمع شونده با سر سبدی شکل، در یکی از مخازن زیر بال هواپیمای هرکولس نصب شده و با استفاده از آن به بالگرد مورد نظر سوخت منتقل می شود اما اجرای عملیاتی آن بسیار سخت و دارای پیچیدگی های عملیاتی و فنی فراوانی است که خوشبختانه متخصصان ایرانی بر آن فائق امده اند.
 
سوخت رسانی هوایی به بالگرد چه مزیت هایی دارد؟
 
یکی از مصادیق مهم این ابتکار نیروی دریایی ارتش آن است که با استفاده از این روش می توان برد پروازی بالگرد مورد نظر را به 2 برابر افزایش داده و یا زمان باقی ماندن آن در روی یک موقعیت خاص را به نحو چشمگیری بالا برد چراکه ماموریت های متنوع یگان هوادریا مانند جستجو و نجات، گشت های کنترل دریایی، ماموریت های ضد زیردریایی و حتی ماموریت های ضد شناورهای سطحی از جمله عملیات هایی هستند که در آنها به حضور طولانی مدت بالگرد در منطقه مورد نظر و همچنین افزایش شعاع عملیاتی آن نیاز مبرمی وجود دارد.
 
از سوی دیگر، خبر مهمی که در آذرماه سال 93 اعلام و مشخص شد بالگردهای RH-53 نداجا توان سوخت رسانی به یکدیگر را نیز پیدا کرده اند نیز اتفاق بسیار مهمی است چراکه سوخت دهی بالگرد به بالگرد امری مرسوم در دنیا نبوده و اگر جمهوری اسلامی ایران موفق به اجرای این امر شده است، به نوعی اولین کشور در جهان است که به صورت عملیاتی به این توان دست پیدا کرده و آنرا اعلام نموده است.
 
در هر حال چه سوخت گیری به صورت بالگرد به بالگرد و چه به صورت استفاده از هواپیمای ملخی مانند هرکولس، گام بسیار مهم و بلندی در افزایش توانایی های یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تحقق هرچه بهتر دکترین "دست بلند نیروی دریایی" خواهد بود. تصور کنید یک شناور ایرانی در شمال اقیانوس هند دچار مشکلی از قبیل حمله دزدان دریایی یا مزاحمت های غیرقانونی نیروهای فرمنطقه ای شود، در این صورت حضور شناورهای کشورمان در آن منطقه، ممکن است ساعت ها به طول بیانجامد اما یکی از بالگردهای مجهز به این سامانه سوخت رسان، می تواند سریعا خود را به منطقه مورد نظر رسانده و از منافع و هموطنان کشورمان دفاع کند.
 
لحظه ای که یگانی از نیروی دریایی ارتش آمریکا مشاهده کند بالگرد به جا مانده از حادثه طبس، این بار در نقش مدافعی ایرانی مشغول نقش آفرینی است و توانمندی جدیدی را برای ارتقاء شعاع عملیاتی خود پیدا کرده، قطعا خستگی را از تن متخصصان و خلبانان غیور نیروهای مسلح کشورمان در یگانهای هوادریا بیرون خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    4 1
    امیدوارم صنعت نظامی رو مثل هسته ای دکوری و بی خاصیت و حتی نابودش نکن, به امید نابودی دشمان داخلی و خارجی را حق, آمین یا رب العالمین.
  • حسین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    4 1
    بسیار خوب هست باز سازی اساسی‌ (overhaul) هلیکوپترهایی که در خدمت نیروهای نظامی ما هست از هر نوعی ، ولی‌ باید قبول داشته باشیم تکنولوژی این پرنده‌ها مال سالها پیش هست و دیگه کشش برابری و مقابله با پرنده‌های امروزی را نداره. من هیچ سمپاتی و علاقه‌ای نسبت به روس‌ها ندارم ولی‌ هر تکنولوژی که روس‌ها دارند اگر عقب تر از غربی‌ها باشه ولی‌ نکته جالب اینه که حتی خود غربی‌ها اعتراف کردند که تکنولوژی هلی‌کوپتر سازی روس‌ها یک مرحله بالاتر از قابی‌‌ها هست ، مثلا هلیکوپترهای کاموف ۵۰ و ۵۲ روسیه هنوز همتای غربی پیدا نکرده. در جنگ سوریه که همزمان شد با جنگ در یمن این تفاوت عمل کرد هلیکوپترهای روسی و غربی ثابت شد ، رزمندگان حوثی با امکانات اولیه و ضعیف به راحتی‌ تونستند تعدادی از آپاچی‌های سعودی را منهدم کنند ولی‌ هلیکوپترهای روسیه با وجود اینکه تروریست‌ها مجهز به منپد و موشکهای هدایت شونده دوشتپرتب بودند نتونستند خسارت جدی بزنند به هلیکوپترهای روسیه. خوب الان تکلیف ما چیه؟ در حل حاضر که روس‌ها با ما همپیمان و نستبا همراه هستند و همینطور به دلیل تحریم نیاز به تجارت و پول دارند باید با هر مذاکره و به هر نحوی هست این تجهیزات به روز و مدرن را خریداری کنیم ، نه تنها هلیکوپتر بلکه جنگنده‌هایی‌ که متخصصین نیروی هوایی‌ وجود اونها را حیاتی میدودنن، شک نکنید تنها راه همینه.
  • جاوید ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    دست مریزاد
  • محمد ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    ١ دونه ؟ خب توي جنگ ؟ ١ موشك هوابه هوا ؟ ولي دمشون گرم همينم كه راش انداختن خيليه الان خريدن گشت دريايي خودش يك پروسس لااقل يك حركتي با اين ميزنن
  • محمد ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ١ دونه ؟ خب توي جنگ ؟ ١ موشك هوابه هوا ؟ ولي دمشون گرم همينم كه راش انداختن خيليه الان خريدن گشت دريايي خودش يك پروسس لااقل يك حركتي با اين ميزنن
  • حسین ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    خدا قوت
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 1
    ایران بهترین هلیکوپترهای جهان را دارد شینوک ، سیکورسکی ها ، کبراها ، بل ها و ... با این فرض که هلیکوپترها طی این دهه ها کماکان با تعمیرات و بدون عیب در حال پروازن و حتی بروز شده اند یک ایراد اساسی این وسط کاملا به چشم می آد : تعداد متاسفانه به لحاظ تعدادی اصلا به درد جنگ کلاسیک و رو در رو نمی خورن . استراتژی ایران تا اینجا این بوده که با جنگ نامتقارن و قدرت موشکی جلوی حمله آمریکا و ناتو به ایران را بگیرد که موفق هم بوده اما امروز اوضاع فرق کرده و ایران در کنار جنگ نامتقارن به قوای کلاسیک هم احتیاج دارد چرا که شرکای ما زیر آتش قرار دارند ، شما سوریه را نگاه کنید با اینکه همه می دونن رو روسیه صد در صد نمی شه حساب کرد مجبوریم حساب کنیم چون هوانیروز کلاسیک نداریم اگر هلیکوپتر و جنگنده داشتیم خودمان الان در آسمان سوریه بودیم راحت و مطمئن . حالا یا باید هلیکوپتر و جنگنده بسازیم که اونقدر سخته که اکثر کشورهای دنیا جرات رفتن به سمتش رو هم ندارند یا به نحوی بخریم ضمنا برای امداد هم تعداد بالایی هلیکوپتر امداد لازم داریم . صدها هلیکوپتر رزمی و پشتیبانی قطعا احتیاج مبرم داریم .
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    3 3
    بهتر است تمامی نیروی هوایی ایران با خرید از روسیه بروز شود و وقت و هزینه بیت المال صرف اینجور تجهیزات قدیمی نشود
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    خوب بود منتظر گزارش های بیشتر مشرق مثل گذشته هستیم
  • امیر ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    داستانی داشت برا خودش در طبس کاش کار موتور ملی برا توسعه زودتر حل بشه غیر از جنگنده سنگین بالگرد سنگینم با موتور ملی تولید انبوه بشه اونوقت میتونیم با موتور سنگین تولیدی آواکس بزنیم مشکل بعضی از دوستان به امید خدا (دوستان پیگیر مشرق میدونن کیا رو میگم) حل بشه
  • محسن ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    6 1
    سلام مشرق. ارتشیان سرافراز، هوانیروز همیشه پیروز و ای هوادریای پس چرا خودتون یه هلیکوپتر ویژه برای رزم هوایی و یه ویژه تر برای هوادریا نمیسازین و خیال اسمون کشور رو برای همیشه راحت نمی کنین؟؟؟؟؟؟ بخدا،ب تمامیه مقدسات ظلم که بعد حداقل 30 سال با داشتن اکثر هلیکوپترهای غربی و شرقی هنوز یه هلیکوپتر ایرانی نمیسازین! یه هلیکوپتری که دارای خط تولید باشه و ظرف چندسال تمامیه آسمون کشور رو پر کنه. بسه دیگه بعد 40سال با هزار زور و مشقت و دردسر و ..... هنوز بیایم کبری های زمان تیرکمون شاه رو دوباره اورهال کنیم و آخرشم عملیاتی نباشن و فقط تووی تلوزیون برای نمایش و روز ارتش برای رژه پرواز کنن. از آخرم دلقک شاهد285 ک ب هیچ دردی نمی خوره رو ساختین ک فاقد رزم واقعیه و جلوی آپاچی،کاموف، ومخصوصااااااااااااااا S-97 Raider امریکا حتی سوسک هم بشمار نمیاد. الان 40ساااااااااال داره میگذره اما همش وعده وعید میدن ک بالگرد بومی در حال ساختهف پس کی دیگه ؟؟؟ همش میگیم اینم بشه مثل شاهد و از آخرم حتی رومون نشه تووی تلوزیون کشور خودمونم ازش فیلمی نشون بدیم!!!!! سرلشگر غیور امیر سرافراز عطاالله صالحی فرمانده محترم ستاد کل ارتش ، ابتدا با عرض تسلیت بابت همسر گرامیتان، ثانیا چشم آسمان این مملکت ب شخص شما دوخته شده تا مثل ساخت انواع زیردریایی و ناوشکن و تانک و موشک های ضدزره و.... اینبار نگاه شما ب ساخت یه تانک وحشتناک آسمانی باشه تا باهاش بشه از پدافند کشورهای حاشیه خلیج فارس عبور کرد و از آسمان روی سر این > انقدر ببارید تا از روی کره خاکی نسل نجس شان پاک بشه، ان شالا
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    آفرین به دانشمندان غیور نیروهای نظامی کشور
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 2
    جالبه آمریکا چهل سال پیش این تکنولوژی را داشته .راستی آمریکا بالاخره موفق شد سفینه ای به اندازه قوطی کبریت بسازه که به کهکشان همسایه سفر کنه و با سرعت نور حرکت کنه
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 3
    دم امریکا گرم اون رمان به متحداش چی داده الان روسیه به متحداش چی میده
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    سیاست هشدار ترامپ به قایق‌های تندرو سپاه : شلیک می‌کنیم دونالد ترامپ تهدید کرد که اگر در دوران ریاست‌جمهوری او قایق‌های ایرانی آزاری برای ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس ایجاد کنند، به سوی آنها شلیک خواهد کرد. او می‌گوید هیچ کشوری نباید بتواند به پر و پای آمریکا بپیچد.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    دچار توهمی پسر خوب
  • مهدی از قم ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    چقدر بی سوادی که هنوز تفاوت اتحاد و دست نشاندگی را نمیدونی.بی سواد عزیز اون موقع یعنی در جنگ سرد امریکا از سرمایه کشورهای مثل ما برای مقابله با تهدید شوروی استفاده میکرد و هم سلاح میفروخت و هم جلوی کمونیست را گرفته بود.مثلا همین کشور ما در حالی که 80درصد مردم بی سواد بودند و حلبی ابادها از شهرها بیشتر شده بود و...شاه برای خوش امد اربابش و ماندگاری حکومتش هزینه های میلیاردی برای خرید سلاح از امریکا میکرد و با پول مردم برای امنیت امریکا هزینه میکرد.این چیزیه که کسی در حد تو اصلا توانای فهمش را ندارد
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    خوب ما هم به ناوهای هواپیمابر اونا شلیک میکنیم
  • مهدی از قم ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    پدر جد این مردک در خشونت که بوش بود و هم موقعیت افکار عمومی را داشت و هم پول بیشتری نسبت به الان هیچ غلطی نکرد این که دیگه عددی نیست.
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    خدا قوت.ای کاش روس ساخت نمونه مهندسی معکوس هم کار کنن.اوضاع منطقه بد جور خرابه و بوی جنگ میاد
  • میلیتاریست ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    باید بودجه باشه ولی متاسفانه بعضی ها هستند که با قوی شدن نیروی نظامی مخالفن خدا لعنتشون کنه
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    همه اینها که شما دوستان میگید درست اما لازمه داشتن یک نیروی نظامی قدرتمند داشتن یک اقتصاد قوی هست که ما فاقد اون هستیم
  • میلیتاریست ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    برو عمو ترامپ . گنده تر از تو اومدن نتونستن کاری از پیش ببرن حالا تو امودی برای ما شاخ و شونه میکشی تا حالا این ضربالمثل رو شنیدی:شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
  • میلیتاریست ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    من یه دکتر روانپزشک میشناسم برو پیشش خوب شو
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    متحد! آخرین اتحادش در مصر حسنی مبارک بود، الان هم مصر در تقریباً هیچ چیز حرفی برای گفتن نداره. نه اقتصادی، نه صنعتی، نه سیاستی، انقلابش هم که کودتا شد. زمانی که متحدش بود درجه چهار و پنج بود، الان هم که نیمچه متحد هست باز درجه چهار و پنجه. اگرنه که کره ی جنوبی هم متحدش هست، ژاپن هم اینجور. اون زمان، نفت ما رو مفت میخرید یا اصلا نمی خرید و به عنوان ارث پدرش برمی داشت! اونی رو هم که میخرید پولش رو نمیداد می گفت باید در عوضش کالا از امریکا بخرید!!
  • سروش ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    میل۱۷بهتره
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    هرچند که بر همه آشکار است که ما نه تنها بالگرد نداریم بلکه هواپیمای جنگی سالم هم نداریم اما شما فرض کن اصلا بهترین تجهیزات جنگی دنیا را داری وقتی مردم کشورت در فقر و بیکاری دست و پا می زنند و اگر فردا روزی جنگ شود برای شما تره هم خورد نمی کنند چه فایده دارد؟شخصا وقتی جنگ شود پای تی وی به شکستن تخمه مشغول خواهم بود حالا کامنت گذاران مودب مشرق الان بیان بحث رو بکشن به ناموس که نمی دونم تو بشین تا بیان با ناموست فلان کنن به ناموس ما تنها کسی که بد کرده فقر و بیکاری و تورم است ما هیچ دشمنی جز فقر و بیکاری و تورم و بی خیالی مسئولین نداریم آنهایی که شما می گویید دشمنان خودتان هستند ما برای این چیزها نخواهیم جنگید.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    زرت و پرتای مشرق نیوز تمامی نداره .. خب عقل کل هلی کوپتر ۳۵سال پیش که دیگه از رده خارجه رو با الان مقایسه می کنی؟ فک می کنی اگه جنگ بشه میزنه می پوکونه؟ الان میدونم یه سری بچه مچه میان منفی میدن و کامنت کاری ندارم ولی اگه تو اینستاگرام بود نظرای واقعی دیده می شد ..
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    بالگرد ویژمون ساخت امریکاس....انوقت میخوان باهاش بجنگن
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    بالگرد بیشتر بدرد کارهای پشتیبانی و خدماتی میخوره. به جایی این کارها چندتا بالگرد بخرید یا بسازید بدید به نیروهای امدادی مثل پلیس راه، اورژانس و حمل بیمار، آتش نشانی، هلال احمر و ... . اگر بحث گشت زنی هوایی برای مداومت پروازی آن هست که پهپاد که به صرفه تره!
  • یوسف بهلولی ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    با سلام ارزش کار به ما میتوانیمشه . بعدا میوه میده حالا شاخ و برگ در آورده
  • علی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    خدا قوت
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ایول به شیردلاوران ایران اسلامی خداقوت
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    درود بر آقا مهدی
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    فقط میتونم بگم روحانی عشق منی با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید دیگه گذشت اون زمان که حتی بالگرد اون شخص هم دچار حادثه بشه و در حال سقوط باشه اون شخص دیگه رفته. میدونی چرا اون دستاورد سال ۹۳ رو رسانه ها زیاد بهش نپرداختن؟ چون دولت کبیر تدبیر و امید دنبال دادو فریاد و تبلیغات رسانه ای نیست این دولت پشتوانه ی مردمی داره و فقط به فکر خدمت به مملکت و ملته نه خدمت به اطرافیان اون واسه دوران گذشته بود که از ماکت به عنوان دستاورد قرن رونمایی میشد.
  • مهدی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    صنعت هسته ای نه تنها نابود نشده بلکه با سرعت بیشتری به رشد ادامه میده.نمونه اش ساخت دو نیروگاه جدید هسته ای و رونمایی از سانتریفیوژهای نسل جدید و.......
  • مهدی از قم ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    اخه نقص بالگرد چه ربطی به این صحبت ها داره؟؟؟؟؟؟حتی بالگرد در پیشرفته ترین دولت ها هم سقوط میکنه. دولت تدبیر در هیچ زمینه ای چیزی برای تبلیغ نداره کل دستاوردش برجام بود که اون هم شد تقریبا هیچ شد.بعد هم اگر دوست داری پشتوانه مردمی دولت روحانی را ببینی از خونت برو بیرون و اطافت را نگاه کن
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    امیدوارم خودمون بالگردهای خودمون رو طراحی وبسازیم منظورم بالگردهای واقعی ملی
  • محمد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    سلام.. بازم گلایه دارم از مشرق عزیز چرا نظرات غیر کارشناسی پخش میشه بنده مخالف نظرات غیر کارشناسی وغیر علمی هستم اینجور فقط موجب گمراهی است در پاسخ دوستانی که دیدگاه آنها این بود که بالگردها بدرد نبردهای اینده نمیخورد ونیز قدیمی بودن بالگردها واز اینگونه نظراتی که کاملا غیر علمی هستند در حال حاضر کارامدترین وخاصترین بالگردها در اختیار هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایرانی است که در سالهای آینده هوانیروز سپاه پاسداران به ان اضافه خواهدشد واصولا خریدهای قبل از انقلاب انقد زیاد بود که تا 4دهه ایران را از خرید بالگرد بی نیاز کند وامروز باید بفکر مدرن سازی وبازسازی باشیم تاخرید بالگرد البته ارتقای بالگردهای کبرا به طوفان2 امری لازم وضروری است باید هرچه زودتر انجام شود ونیز طرحهای بومی باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسند خوشبختانه هوانیروز درشرایط خوبی قرار دارد
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    در اینستاگرام تنها هتاکی دیده ام در آن حتی یک نظر حقیقی وجود ندارد فقط عقده های فروخورده نمایان میشوند
  • مغزمتفکر ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    امیدوارم خودمون آواکس های خودمون رو طراحی وبسازیم منظورم آواکس ها واقعی ملی آواکس اوجبه واجباته
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس۰۰:۵۸. اطلاعاتت کلا در حد دوتا سایت و ویکی پدیاست.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    دمتگرم محسن
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس۱۶۳۳ اگر در حد ویکی پدیا بود که با آن به مشکل برنمیخوردی
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    بزرگترین دشمنتان جهلتان است نه فقر نه داعش نه آمریکا ناشناس۱۱۵۱
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس اول اِ مگه تو اون دنیا میشه تخمه هم شکست اصلا مگه تلویزیون داره در ضمن همون هشت سال جنگ هم امثال تو نجنگیدند پای ویدیو نشستند و تخمه شکستند با بود و نبود امثال تو آب از آب تکان نمیخورد
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    یه کارایی تو جنگنده و بالگرد شده اما کافی نیست. بنظرم چند سال دیگه با توجه به نمایشگاه هایی که تو این چند ساله چه از ارتش چه از سپاه دیدیم فکر میکنم یه چیزهایی جدیدی رو میشه
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    صنعت نظامي اوني بود كه قبل از انقلاب داشتيم قرار بود F-16 هم داخل ايران ساخته بشه ايني كه الان هست اسمش رفوگريه نه خياطي
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ببخشيد با اين اقتصاد شكوفاي موجود حداكثر زور هزينه بيت المال همينيه كه مي بينين
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    خخخخخخ
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    شاید این اونیه که تو طبس جا موند
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    خب فرض کنیم تره خرد نکردن مردم برای جنگیدن به خاطر فقر بیکاری و تورم باشد پس با این وصف فرزندان پولدارها باید در خط مقدم باشند اما میبینیم که اینطور نیست و بیشتر مدافعان انقلاب همان محرومین یا قشر متوسط به پایین هستند که به خاطر اعتقاد دفاع میکنند والبته بسیاری از مفاسد زیر سر همان طبقه ایست که میگویند نمیجنگیم و پای تی وی مینشینیم
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس۱۶:۱۸. چرت نگو اتفاقا خوبیه اینستاکرام اینه که میشه حقیقت رو بیان کرد ولی این سایتها فقط سانسور میکنن
  • حسین ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس 11:51 شناختی ازت ندارم اما از محتوای کامنتت میتونم بگم اگه شما پولت از پارو هم بالا میرفت تنها فرقت با الان این بود که موقع جنگ بجای تخمه پسته میشکستی ... البته شایدم اینطور نباشی ... الله واعلم
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    ناشناس ۲۱۱۵ حقیقت در بین زشت گوییها فرصت بروز نمی یابد و ارزش خود را از دست میدهد پس هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد لازم به یادآوری است که واقعیات با حقایق تفاوت ماهوی دارند
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    شما ها نفهمیدید این چی گفت. حق با ایشونه عقبیم عقب.
  • ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    ما هیچی نیستیم. تو جنگ سوریه ثابت شد که به دلیل نداشتن جنگنده و پشتیابی هوایی دست به دامان روس ها شدیم روسیه‌ای که هیش کی به حسابش نمی‌آورد اومده داره پشتیابی هوایی می کنه! خجالت بکشید که دو تا بمب اتم و نیوری هوایی خوب داشتیم الان خودمون از سوریه حمایت می کردیم و نیازی به دست درازی پیش روس ها نبودیم.
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    در جواب آقایان پروژه استارشات یا کلمه نانوکرفت را در اینترنت سرچ کنید تا بفهمید کی بی سواده کی توهم زده
  • سید دکتر محمود ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    متخصصان کشورمان با عمردهی انقلابی به این پرنده مهم، توانسته‌اند ....... عمردهی اتقلابی دیگه چه صیغه ایه
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    قرصهات رو نشسته خوردي
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    ناشناس۰۷:۰۶.اصل مطلبت رو قبول دارم که خیییییلی عقب هستیم ولی قضیه اون سفینه رو نشنیدم
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    ناشناس۲۳:۰۹. نه خیر. پس تو میگی کجا نظرات رو بیان کنیم امثال مشرق نیوز و بقیه که هیچ حرف مخالف حتی از نوع درست و حسابی رو هم سانسور میکنن و اکثر کامنت ها چرت و پرت و افراطی واحساسی رو درج میکنه فقط تکلیف چیه
  • کیومرث ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    واقع با پیام هات حال میکنم. خوشم میاد واقع بین هستی
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    دوستانی که اطلاع ندارند : این فضا پیما در حد یک کیت است و چیزی شبیه یک بادبان دارد که وقتی پرتو لیزر از زمین به ان اصابت کند به دلیل برخورد فوتون ها مانند باد باعث حرکت با سرعت 216 میلیون کیلومتر در ساعت فضاپیما می شود.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    عربستان هم مثل بز الان از امریکا سلاح می خره با خریدن هیچ غلطی نکردیم
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    اونایی که تو ظبس جاموند بمباران شدن به دستور رییس وقت نیروی هوایی و اون شخص هم اعدام شد
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    اخه انقد جزیره تو خلیج فارس هست که میتونستیم به این منظور ازشون استفاده کنیم بجاش سرمایه گذاری میشد که بعد از مدتی بالگرد سنگین ساخته بشه که پوششی برای قایق های تندروی سپاه باشه که یادم میاد یک نفر از ارتش عربستان طی یک نامه به شاه عربستان به بالگرد اپاچی خودش برای مقابله باهاشون مینازید
  • محمد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    ناشناس 19:14 صنعت اونی نیست که مثل مصرف کننده بری اف 16 بخری اونیه که اف 16 بسازی چقدر شما خبره هستی درضمن صنعت هسته ای حداقل متوقف شده و خسارات زیادی خورده امروزه تعطیلی یک کارخانه مثل سیمان یعنی کلی ضرر ازنظر مالی و خوابیدن دستگاه ها که همش ضرره واین درصنعت هسته ای اتفاق افتاده درضمن صنعت هسته ای به معنی منتاژ نیروگاه برق نیست بلکه به معنی تولید سوخته که هزاران نفاوری دیگه کنارش تولید میشه و ما در این مورد با غرب مشکل داشتیم وگرنه حتی شاید خود آمریکا هم بیاد نیروگاه برق هسته ای برامان بزنه ولی اجازه تولید سوختش را به ما نده و وقتی اجازه تولید سوخت نداریم تولید پیشرفته ترین سانترفیوژ ها هم درصورتی که دروغی در کار نباشه باز بی معنیه
  • ناشناس ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    ناشناس 4:30 تو هنوز نمی دونی که روسیه وسوریه سالها پیش با هم پیمان همکاری های استراتژیک امضاء کرده اند؟!!!! تو هنوز نمی دانی که از قدیم سوریه مثل عراق جزو بلوک شرق بود و جزو متحدان منطقه ای اتحاد جماهیر شوروی بود؟!!!!!در ضمن تو این قدر کم اطلاعی که که نقش بی بدیل سردار سلیمانی را در سوریه وعراق درک نمی کنی؟!!!! نیروهای مردمی در سوریه و عراق که ضربات زیادی به تروریستها وارد کردند را چه کشوری در سوریه سازماندهی کرد؟کشوری جز ایران؟!!!! کمک ایران در سوریه فقط مستشاری است، سوریه فقط همین را از ایران درخواست کرده، خود سوریه از روسیه خواست که با نیروی هوایی بهش کمک کنه وایران هم نقش موثری در پذیرش این درخواست از جانب روسیه داشت، حق حاکمیت ملی کشورها می دونی چیه؟ انتظار داری بدون اجازه و هماهنگی با سوریه ، ایران بره در سوریه عملیات انجام بده؟!!!! بعد هم آمریکا و سایر کشورهای غربی و عربی کلی از این مساله سوءاستفاده کنند، تو هنوز نمی دونی روسیه می خواد اشتباهی که در مورد لیبی مرتکب شد را در سوریه مرتکب نشه؟ طوری می گی دست به دامان روسیه شدیم، انگار در شکست سوریه در مقابله با تروریست ها، روسیه هیچ ضرری متحمل نمی شه، طوری حرف می زنی انگار روسیه در این قضیه یک کشور بی طرفه !!!!! با سقوط نظام بشار اسد ، ضررها وخطرهای بسیار بزرگی منافع روسیه را تهدید می کنه، این مسئله بدیهی ، این قدر درکش سخته؟!!!!!!
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    هیچ ایرانی از رشد و ابرقدرت شدن بدش نمیاد اما بهتره با خودمون روراست باشیم هر وقت خودمون یه بالگرد ساختیم البته نه مثل سمند ایران خودرو که همش به دروغ میگفتیم خودرو ملی که یه پیچش هم ملی نبود ،اون موقع بهتره اینها رو بگیم
  • مهدی ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    این بالگرد فوق العادست به همراه شینوک کبرا سی کینگ وغیره ...
  • صادق ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    سازندگان .فرمانده جنگها الکترونیک است به نرم افزاری توجه بیشترکنید ما اگر درسخت افزاری عقبیم درنرم افزاری میتوانیم باقدرت خلاق ایرانی کارهای بزرگ انجام دهیم .کما اینکه بعضی ازکشورها درامدشان ازاینگونه تولید شکوفایی پیدا کرده...
  • طاها ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    مهمترین مسئله خودباوری است که ماداریم وبس....
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    میل 35 و کا 52 بخریم . هر کدوم 50 تا .
  • صفرپور ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    قدرت برنده درجنگ ادمی است که جنگ افزار دردست اوست گاهی فرد باایمان به هدف کارهای خارق العاده ای میکند که همه کارشناسان فن انگشت به دهان میمانند ما درجنگ بسیار دیدیم که بچه های کم سن وسال جنگ ندیده را که چنان درزمان کوتاه متبحرانه افسر عراقی که سالها به اسیرش کرده .........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس