منابع خبری بامداد چهارشنبه گفته اند دولت آمریکا 1.7 میلیارد دلار پول نقد را از طریق بانکهای سوئیس به ایران انتقال داده اند.

به گزارش مشرق، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به اطلاع کنگره این کشور رسانده که تقریباْ همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران 1.7 میلیاد دلار پول نقد را به صورت یکجا از طریق بانکهای سوئیس به ایران انتقال داده است. 

منابع آگاه در گفت و گو با پایگاه خبری «سیرکا» گفته اند این رقم چهار برابر رقم اولیه اعلام شده توسط دولت اوباما به مردم است. 

نمایندگان وزارتخانه های خارجه، دفاع و خزانه داری آمریکا روز سه شنبه در نشستی محرمانه با کارکنان کنگره این موضوع را به اطلاع آنها رساندند. کارکنان کنگره، انتظار داشتند موضوع این جلسه محرمانه ارائه جزئیات بیشتری درباره پرداخت 400 میلیون دلار به ایران که رسانه ها پیشتر آن را گزارش داده بودند، باشد.

یک منبع آگاه به این موضوع، به شرط عدم افشای نام گفت که این پول در تاریخهای 17، 19 و 22 ژانویه از طریق بانکهای سوئیس به ایران انتقال داده شد.

پرداخت این پول، تقریباً از لحاظ زمانی با آزادی چندین شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران مقارن بوده است.

بنا به گفته یک منبع آگاه، مقام های آمریکایی در نشست با کارکنان کنگره به آنها گفتند که تمامی این پولها به صورت نقد به ایران پرداخت شده زیرا ایران بعد از سالها مواجهه با تحریم های غربی به آن نیاز داشته است.

دولت اوباما در ابتدا مدعی شده بود که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است. بعد از افزایش فشارها وزارت خارجه آمریکا سرانجام گفت که دولت، از پرداخت این پول به عنوان اهرم فشار جهت تضمین آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کرده است.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز 27 دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد واشنگتن توافق کرده بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را برای حل و فصل شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تسویه کند.  

 «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد. 

 ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت  رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.  

اظهارات «جان کری» در آن زمان هم موج گسترده‌ای از انتقادات در میان قانونگذاران آمریکایی به راه انداخت که اولاً پرداخت این رقم را به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن ارتباط می‌دادند و دوماً از دولت اوباما به سبب «مماشات در برابر ایران» انتقاد می‌کردند.  

چند روز بعدتر، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از 7 تا 8 میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    منتشر نمی کنید اما بدانید که از تدبیر دولت آقای روحانی بود که این پولو بعد 37 سال از حلقوم آمریکا بیرون کشیدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس