کد خبر 629003
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا با تشریح جزئیات انتقال ۱.۳ میلیارد دلار پول ایران گفت: ۴۰۰ میلیون دلار از این رقم در یک قسط و ۹۰۰ میلیون دلار باقیمانده در ۲ قسط و به صورت نقد در اختیار یک مقام بانک مرکزی ایران قرار داده شد.

به گزارش مشرق، پل آهرن، دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور اجرایی و اطلاعاتی وزارت خزانه داری آمریکا در زیرکمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی از پرداخت 1.3 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا به دولت ایران ارائه داد.

آهن گفت: من اینجا هستم تا در مورد نقش خزانه داری آمریکا در مورد پرداخت ها به ایران در ارتباط با حل اختلاف ژانویه 2016 با ایران در مورد دعوای قدیمی مطرح در دیوان لاهه توضیحاتی ارائه دهم. این مصالحه شامل 2 پرداخت از سوی آمریکا در مورد حسابی بود که دهه ها قبل توسط ایرانی ها ایجاد شده و همچنین در مورد سود آن بود.

وی افزود: دولت آمریکا در 17  ژانویه 2016 علنا مصالحه 1.7 میلیارد دلاری را اعلام کرد و آن اعلامیه در سایت وزارت امور خارجه آمریکا موجود است. برای پرداخت قسط اول، خزانه داری آمریکا در 14 ژانویه برای ایجاد یک دستورالعمل الکترونیکی جهت انتقال 400 میلیون دلار به بخش مالی و حسابرسی وزارت دفاع آمریکا کمک کرد. 400 میلیون دلار به طور معمول از طریق صندوق سپرده فروش های نظامی خارجی تامین شد. این رقم تا سال 1990 حدود 600 میلیون دلار بود، اما پس از آنکه دولت جورج بوش وارد مصالحه ای برای بازگرداندن 200 میلیون دلار به ایران شد، این رقم به 400 میلیون دلار رسیده بود.

به گفته وی خزانه داری آمریکا با وزارت دفاع و فدرال رزرو نیویوک همکاری کرد تا این مبلغ از حساب بخش مالی و حسابرسی وزارت دفاع به بانکی اروپایی منتقل شود. این پول ها سپس به یک ارز خارجی تبدیل و به صورت فیزیکی به ژنو منتقل گشت.

آهن افزود: در 17 ژانویه، خزانه داری امریکا این رقم را به یک مقام بانک مرکزی ایران تحویل داد تا آن را به ایران منتقل نماید. دومین قسط پرداخت بر اساس این مصالحه، مربوط به مصالحه در مورد اختلاف مربوط به سود این پول بود.

صندوق داوری که معمولا از آن برای پرداخت رقم مربوط به ادعاها علیه دولت آمریکا، در زمانی که هیچ منبع تامین مالی دیگری وجود ندارد، مورد استفاده قرار میگرد، این رقم را پرداخت کرد.

این مقام آمریکایی گفت: هرچند پرداخت سود پول ایران یک پرداخت بود، از آنجایی که پرداخت های سیستم صندوق داوری دارای محدودیتی فنی است که مانع از پرداخت بیش از 10 رقمی به یک فرد مدعی می شود، رقم 1.3 میلیارد دلار به 13 ادعای کوچکتر 99999999.99 دلار و یک ادعای 10390236.28 دلاری شکسته شد. این ارقام در سایت اینترنتی صندوق داوری موجود است.

خزانه داری پس از دریافت مجوزهای لازم از وزارت دادگستری این رقم را پرداخت کرد. پرداخت پول صندوق داوری از طریق یک بانک اروپایی منتقل شد.

به موجب ترتیبات ایجاد شده بین ایران، کشور مبدا یک بانک اروپایی بود. بانک اروپایی 1.3 میلیارد دلار مذکور را به ارز خارجی تبدیل و سپس این پول ها در قالب اسکناس به یکی از مقامات بانک مرکزی ایران تحویل داده شد.

این پروسه در 2 قسط در روزهای 22 ژانویه و 5 فوریه صورت گرفت.

آهن در ادامه گفت: تحریم هایی که ما با شرکای بین المللی مان علیه ایران وضع کرده ایم، این کشور را از سیستم مالی بین المللی محروم ساخته است. حتی با وجود لغو تحریم ها به موجب برجام، ایران کاملا از دشواری های دسترسی و استفاده از این پول ها در صورتی که به صورت غیرنقدی پرداخت می شد، آگاه بود. بنابراین، پرداخت این پول و سود بعدی آن به صورت نقدی مطمئن ترین راه برای اطمینان یافتن از این مسئله بود که این پول به شکلی مناسب از سوی ایران دریافت می شود و این روشی ترجیح داده شده برای بانک های مرکزی مربوطه بود. برای پرداخت این پول، هیچ رقمی به صورت مستقیم از هیچ حساب آمریکایی به حساب ایرانی منتقل نشد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در هر صورت مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس