کد خبر 627291
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱

کری گفت: لاوروف به روسیه باز می گردد تا این دو مورد را بررسی کند و من هم همین کار را خواهم کرد

به گزارش مشرق،جان کری گفت آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه عجله ای برای توافق با روسیه ندارد.
 
وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه بیست به چین سفر کرده است گفت واشنگتن برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه عجولانه با روسیه توافق نمی کند. 
 
کری این اظهارات را پس از دیدار با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف در میان خبرنگاران بیان کرد و افزود آنها روز دوشنبه بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد «تا ببینند راهی برای پر کردن شکاف میان آنها وجود دارد یا خیر.» 
 
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: «زمانی که تیم‌های (آمریکا و روسیه) ما در ژنو دیدار کردند اسنادی به دست آمد که در ژنو باقی ماند و سپس برای بررسی بیشتر به پایتخت‌های دو کشور ارسال شد.
 
آقای لاوروف و من قرار گذاشتیم امروز با یکدیگر دیدار کنیم و این کار را انجام دادیم.
 
ما یکی دو ساعت پیش با هم دیدار داشتیم تا نتایج بررسی اسناد ژنو را بار دیگر ارزیابی کنیم و من فکر می کنم منصفانه است بگوییم با توجه به اظهارنظرهای رئیس جمهور که ساعاتی قبل بیان شد و به نظر من بسیار مرتبط بود، همه می دانند این مسئله تا چه اندازه پیچیده است، زیرا نیروها، بازیگران، ذینفعان و گروه‌های بسیار زیاد و متفاوتی در سوریه حضور دارند و بنابراین ما طی چند ماه گذشته سخت در تلاش بوده ایم تا ببینیم آیا می توانیم به مسیر درستی دست یابیم و اینکه آیا این مسیر به اندازه کافی مستحکم هست که هر دو کشور بدانند چه راهی را در پیش گرفته اند.» 
 
جان کری همچنین گفت در ارزیابی‌هایی که در مورد اسناد ژنو انجام شده دو مسئله دشوار مشاهده شده است که در مورد آنها با لاوروف گفتگو کرده است. وی افزود: «لاوروف به روسیه باز می گردد تا این دو مورد را بررسی کند و من هم همین کار را خواهم کرد. ما به توافق رسیدیم که فردا صبح دیداری داشته باشیم و ببینیم آیا امکان پر کردن شکاف وجود دارد یا خیر و آیا می توان در مورد آن دو مسئله به نتیجه رسید یا خیر.» 
 
وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد در صورتی که دو طرف در خصوص این دو مسئله به نتیجه نرسند آمریکا عجله ای برای توافق با روسیه نخواهد داشت. «اگر دو طرف در مورد این دو مسئله به نتیجه نرسند، ما مصمم هستیم کاری را انجام دهیم که از دیرباز اعلام کرده ایم و آن عبارت است از اینکه (برای توافق با روسیه) عجله نکنیم و ابتدا اطمینان یابیم کاری که داریم انجام می دهیم به شیوه‌ای صورت گیرد که بیشترین احتمال موفقیت را برای ما به همراه داشته باشد. ما قصد داریم امشب فکر کنیم و گزینه هایی را در مورد این دو مسئله دشوار بیابیم و سپس برگردیم تا ببینیم چه پیش می آید.»
 
کری در ادامه گفت از نظر او این اقدام کاری عاقلانه و مهم است.
 
وی افزود: «من همواره اعلام کرده ام که ما قصد نداریم عجله کنیم و قصد نداریم کاری را انجام دهیم که از نظر ما فرصت مشروع کافی در اختیار ما قرار نمی دهد تا بتوانیم تلاش کنیم و این کار را به سرانجام برسانیم.»
 
جان کری در ادامه ضمن تشکر از خبرنگاران به خاطر پیگیری این موضوع گفت در جلسه فردا صبح مشخص خواهد شد که دو طرف در چه نقطه ای قرار دارند.
 
او همچنین به مسائل فنی مذاکرات اشاره کرد و گفت: «مسائل فنی بسیار زیادی نیز بررسی شده و خیلی از این مسائل حل شده اما همان طور که پیشتر گفتم یکی دو مسئله سخت وجود دارد که ما هنوز نتوانسته ایم راه حلی برای آنها پیدا کنیم.» 
 
زمانی که از جان کری درباره این دو مسئله سوال شد، وی در پاسخ گفت نمی تواند بگوید و فردا مشخص خواهد شد که موضع دو طرف به چه شکل است.
 
وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه چند هفته مذاکره کردند تا به توافق برسر همکاری نظامی میان دو کشور برسند و با گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش و سایر گروه های افراطی در سوریه بجنگند.
 
توافق های قبلی میان مسکو و واشنگتن در مورد سوریه توافق چندانی در پی نداشته اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس