نمایندگان مجمع (مجلس) ملی فرانسه به اتفاق آرا به لایحه موسوم به «برابری و شهروندی» رای دادند که بر پایه آن انکار و ناچیز شمردن همه جرایمی که علیه بشریت صورت می گیرد از جمله نسل کشی ارامنه، جرم محسوب می شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، جریمه انکار نسل کشی ارامنه در فرانسه یک سال حبس و 45 هزار یورو تعیین شده است.

تدوین این لایحه یکی از وعده های «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در انتخابات سال 2012 میلادی بود.

مجلس سنای فرانسه نیز در سال 2012، لایحه مشابهی را تصویب کرده بود که به موجب آن انکار کشتار ارامنه جرم محسوب می شد، اما شورای قانون اساسی فرانسه در پایان همان سال این لایحه را که خشم آنکارا را برانگیخته بود، بازگرداند.

این شورا لایحه مذکور را ناقض اصول آزادی بیان دانست.

بر پایه لایحه ای که دیروز (جمعه) در مجمع ملی فرانسه به تصویب رسید، انکار و ناچیزشمردن جرایمی چون نسل کشی، سایر جنایات علیه بشریت، به بردگی گرفتن افراد و استثمار آنها و نیز جنایات جنگی، جرم شناخته می شود.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، هفته گذشته در جمع مقام های ارمنستان از واژه «نسل کشی» برای توصیف قتل ارمنی ها به دست ترک های عثمانی در جنگ جهانی اول استفاده کرده بود.

این اظهار نظر با واکنش مقامات ترکیه مواجه شد؛ «نورالدین جانیکلی» معاون نخست وزیر ترکیه، ضمن اظهار تاسف عمیق از اظهارات پاپ، او را به داشتن نگرش دوران جنگ های صلیبی متهم کرد.

پاپ فرانسیس پیش از این نیز در سال 2015 در صدمین سالگرد قتل عام ارمنی ها در زمان جنگ جهانی دوم توسط دولت عثمانی ، آن را نخستین نسل کشی قرن بیستم خوانده بود.

ترکیه در آن زمان سخنان پاپ را یک تهمت غیرقابل قبول توصیف کرد و در اعتراض به این سخنان، سفیر خود را از واتیکان فراخواند و به مدت 10 ماه او را از حضور در سفارت این کشور منع کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس