«به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی با عبور از تهدیدها و به کمک نیروهای همسو، برجام را مدیریت کرد.»

به گزارش مشرق، «علی-الف» عضو آشوب‌طلب و متواری دفتر تحکیم ضمن تحلیلی در وبسایت رادیو فردا نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در دیدار هفته دولت با کابینه روحانی اظهار داشت: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان؛ زیرا مذاکره‌کنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند و ما قدردان این زحمات هستیم.» رمزگشایی از اظهارات اخیر (آیت‌الله) خامنه‌ای نشان از اطمینان وی از تحت مدیریت بودن مسایل مربوط به برجام دارد. در واقع فرضیه‌ای قوت یافته است که رهبر جمهوری اسلامی نگرانی در خصوص چالش‌های احتمالی را کم و مهار شده تلقی می‌کند.
 
رادیو فردا می‌افزاید: از فردای برجام، (آیت‌الله) خامنه‌ای چند ملاحظه جدی داشت. نخست این توافق به یک روند و الگو در سیاست خارجی تبدیل نشود. او این ملاحظه را در قالب سیاست خارجی انقلابی بسته‌بندی کرد ملاحظه دیگر عدم گسترش مذاکرات با دولت آمریکا بود.
 
این آشوبگر فراری با اشاره به تلاش برای احیای فتنه‌گران به بهانه اجرای مدل مشابه برجام در داخل کشور می‌نویسد: دولت در این ماجرا منفعلانه عمل کرد و سعی نمود با رهبری تعارض پیدا نکند. البته برخورد ضعیف نیروهای معترض به وضع موجود و تحلیل غلط آنها از چگونگی شکل‌گیری برجام نیز در این اتفاق تأثیرگذار بوده است. بخش مهمی از نیروهای سیاسی و جامعه معدنی با برخوردی شتابزده و ساده‌انگارانه تصور کردند که توان بالای دولت باعث این رویداد شده و امید بستن صرف به رویکرد اصلاحات از بالا و دولت محور می‌تواند پاسخگوی مطالبات دیگر باشد.
 
ذهنیت اشتباه اجازه نداد تا نیروهای سیاسی و اجتماعی مدافع تغییر از فرصت برجام برای افزایش تحرکات و رویکرد اصلاحات جامعه محور استفاده کرده و فشار اجتماعی برای تحقق پیامدهای منطقی برجام در تعدیل فضای سیاسی و اجتماعی کشور خلق نمایند.
 
این تحلیل ادامه می‌دهد (آیت‌الله) خامنه‌ای با تأکیدات مکرر بر اقتصاد مقاومتی می‌کوشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آسیب‌پذیری اقتصاد کشور به مجازات‌های بین‌المللی برطرف شود.
افزایش انتقادات متقابل بین دولت‌های ایران و آمریکا و موانعی که در مسیر اجرایی برجام وجود دارد و همچنین شکاف ملموس واقعیت‌ها و توقعاتی که از برجام در جامعه تبلیغ شد، به رهبری کمک می‌کنند تا اهمیت برجام در ماه‌های پیش‌رو در تلقی عمومی کمتر شود.
 
در واقع تعارض‌ها و اختلافات بنیادی بین دو نظام سیاسی پس از سپری شدن خوشبینی‌های دوران برجام، بار دیگر خود را به واقعیت روابط تحمیل کرده است.
 
دیگر صحبت از توسعه تابوشکنی در روابط دو دولت نیست و ایده بلند پروازانه پایان دادن به قطع روابط در جمع هواداران دولت شنیده نمی‌شود. فاصله ادبیات و نحوه مواجهه دولتمردان در خصوص آمریکا نیز با گفتمان رهبری به نحو ملموسی کاهش یافته است.
 
رادیو فردا نوشت: در مجموع به نظر می‌رسد ظرفیت‌های برجام در خصوص تغییرات بزرگ و پایدار در سیاست خارجی و داخلی کشور محقق نشده و احتمال فعال شدن آنها روندی نزولی را طی می‌کند. رهبری در مدیریت فضای پسا‌برجام خود را موفق می‌بیند. پتانسیل تبدیل برجام به یک راهبرد رو به کاهش است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس