خانه ملت امروز شاهد یک روز آرام و بدون تنش در جلسه علنی خود قبل از تعطیلات سه هفته‌ای نمایندگان بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صیح امروز مجلس (چهارشنبه 10شهریور 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 90 صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و 196 نفر از نمایندگان به هنگام آغاز جلسه در صحن حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه موافقنامه دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های آبی، برقی را در دستور کار داشتند.

*نمایندگان لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان در زمینه بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد را تصویب کردند

در ابتدای نشست، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد مشتمل بر یک مقدمه و 23 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازهخ تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده، در اجرای ماده 22 و 23 این موافقتنامه رعایت اصول 77، 78، 125 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

*ناظران مجلس در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب شدند

نمایندگان در ادامه یک نفر از نمایندگان هر استان را به عنوان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب کردند که از 185 آرای مأخوذه اسامی منتخبان به شرح ذیل است:

استان آذربایجان شرقی: محمد وحدتی

استان آذربایجان غربی: رسول خضری

استان اردبیل: محمد فیضی

استان اصفهان: عباسعلی پوربافرانی

استان البرز: محمود بهمنی

استان ایلام: شادمهر کاظم‌زاده

استان بوشهر: سکینه الماسی

استان تهران: محمد محمودی‌شاه‌نشین

استان چهارمحال و بختیاری: محمد خالدی

استان خراسان جنوبی: محمدرضا امیرحسنخانی

استان خراسان رضوی: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی

استان خراسان شمالی: عبدالرضا عزیزی

استان خوزستان: جلیل مختار

استان زنجان: علی وقف‌چی

استان سمنان: ابوالفضل حسن‌بیگی

استان سیستان و بلوچستان: عبدالباسط درازهی

استان فارس: سیدعلاءالدین خادم

استان قزوین: بهمن طاهرخانی

استان قم: احمد امیرآبادی‌فراهانی

استان کردستان: سیداحسن علوی

استان کرمان: علی بختیاری

استان کرمانشاه: عبدالرضا مصری

استان کهکیلویه و بویراحمد: عدل هاشمی

استان گلستان: نبی هزارجریبی

استان گیلان: اسدالله عباسی

استان لرستان: علی رستمیان

استان مازندران: عبدالله رضیان

استان مرکزی: سیدمهدی مقدسی

استان هرمزگان: حسین هاشمی‌تختی

استان همدان: حسن لطفی

استان یزد: سیدابوالفضل موسوی

*کمیته پارالمپیک مستقل می‌شود

نمایندگان طرح انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با 182 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن مجلس به کلیات این طرح رأی مثبت دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با 177 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن مجلس به جزئیات این طرح رأی مثبت دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرحی موافقت کردند که براساس آن کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک منتزع شده و در فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی قرار می‌گیرد.

*لاریجانی: امیدواریم ورزشکارانمان با دست پر از مسابقات پارالمپیک به کشور بازگردند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه طی سخنانی برای کاروان اعزامی کشورمان به پارالمپیک آرزوی موفقیت کرد.

وی با اشاره به اعزام ورزشکاران جانباز و معلول به مسابقات پارالمپیک، اظهار داشت: برای ورزشکارانمان آرزوی توفیق داریم و امیدواریم که با دست پر به کشور بازگردند.

*مجلس یک فوریت طرح کمک به ایثارگران و جانبازان را تصویب کرد

نمایندگان همچنین به یک فوریت طرح کمک به ایثارگران و جانبازان رای موافق دادند. 

براین اساس ایثارگران و جانبازان شاغل در دستگاه‌های دولتی در صورت تمایل می‌توانند با 35 سال به خدمت در این دستگاه‌ها ادامه داده و از مزایای آن بهره‌مند شوند و از مزایای خدمت در دستگاه‌های دولتی همچون شاغلین 30 ساله بهره‌مند شوند.

نمایندگان مجلس با 123 رای موافق، 39 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر یک فوریت طرح کمک به ایثارگران و جانبازان را تصویب کردند.

دلخوش در دفاع از یک‌فوریت طرح کمک به جانبازان و ایثارگران:

حق ایثارگران و جانبازان برای بازنشستگی نباید ضایع شود

در ادامه، کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس به عنوان طراح طرح «کمک به ایثارگران و جانبازان» و در دفاع از یک فوریت آن گفت: فوریت این طرح به این دلیل است که تعداد ایثارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی اندک است.

وی ادامه داد: اگر امروز یکی از این ایثارگران و جانبازان بخواهد بازنشسته شود و ما به آنها در این باره کمک نکنیم حق آنها ضایع شده است.

دلخوش گفت:‌اگر جانبازی بخواهد تا 35 سالگی به خدمت خود ادامه دهد نباید مانعی داشته باشد؛ ما امروز در همه شهرها جانباز دفاع مقدس داریم و اکنون نیز ایثارگران ما در دفاع از حرم در سوریه می‌جنگند.

*موسوی لارگانی: اصلاح ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری گوشه‌ای از زحمات ایثارگران را جبران می‌کند

سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان  نیز در موافقت با یک فوریت طرح اصلاح بند الف ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: تعداد ایثارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر جانفشانی‌های ایثارگران و جانبازان نبود مشخص نبود که اکنون اوضاع ما چگونه می‌شد، اظهار داشت: خود ایثارگران و جانبازان اینقدر در دوران دفاع مقدس رنج دیده‌اند که اکثرشان مایل نیستند تا 35 سال ادامه خدمت دهند.

موسوی‌لارگانی گفت: آن زمان که دشمن در مقابل هر نفر رزمنده ما یک تانک قرار داده بود این ایثارگران و جانبازان بودند که در برابر او ایستادگی کردند و هر چند که ما هر چه بکوشیم نمی‌توانیم ذره‌ای از زحمات آنان را جبران کنیم اما جا دارد به یک فوریت این طرح رأی موافق دهیم.

 حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با یک فوریت طرح مذکور به حجم عظیم بیکاران در کشور اشاره کرد و بیان داشت: با حذف تبصره‌های ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری باید امکان جذب نیروهای تحصیلکرده را فراهم کنیم نه اینکه با افزودن تبصره‌های دیگر بازنشسته‌های بیشتری به شاغلین اضافه شوند.

*حمل و نقل بین‌المللی مسافر بین ایران و قزاقستان از طریق جاده انجام می‌شود

سپس لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و 13 ماده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

همچنین در تبصره الحاقی این ماده که با 148 رأی موافق، یک رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 223 رأی به تصویب وکلای ملت رسید، رعایت اصول 139 و 77 قانون اساسی در اجرای مواد 11 و 12 موافقتنامه مذکور الزامی شمرده شده است.

*موافقت مجلس با فوریت طرحی برای اصلاح قوانین مربوط به تابعیت

نمایندگان در ادامه، پارلمان با یک‌فوریت طرح اصلاح برخی قوانین مربوط به تابعیت موافقت کردند.

این طرح با توجه به تعداد بالای افراد فاقد تابعیت حاصل از ازدواج شرعی (ثبت نشده) مردان خارجی با زنان ایرانی و مشکلات و تبعات این ازدواج‌ها تدوین شده است.

*موافقت مجلس با فوریت اصلاحیه قانون تشکیلات و وظایف شورای اسلامی شهر و روستا

وکلای ملت در ادامه نیز یک‌فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، انتخاب و وظایف شورای اسلامی شهر و روستا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 113 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از 220 نماینده حاضر در صحن علنی، یک‌فوریت طرح مذکور را مصوب کردند.

*دو نماینده عضو هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انتخاب شدند

نمایندگان عضو هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه علنی امروز چهارشنبه 10 شهریور مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

بر این اساس سید تقی کبیری نماینده مرد خوی و محسن کوه کن نماینده مردم لنجان به ترتیب با 81 و 71 رای از سوی نمایندگان به عضویت در این هیات انتخاب شدند.

*تصویب دو لایحه درباره جلوگیری از تصادم و ایمنی جان اشخاص در دریا در صحن علنی مجلس

نمایندگان در ادامه لایحه تصویب اصلاحات مقررات بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا را مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را مصوب کردند.

به موجب مصوبه مجلس، اصلاحات مقررات بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا موضوع قطعنامه شماره (84) 257 کارگروه حفاظت محیط زیست دریایی و آیین‌نامه استانداردهای بین‌المللی و روش‌های پیشنهادی برای بررسی ایمنی در سانحه یا حادثه دریایی موضوع قطعنامه شماره (84) 255 کارگروه یادشده، به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

طبق تبصره این ماده، پذیرش و مبادله اسناد اصلاحات بعدی مقررات یادشده منوط به رعایت اصل77 قانون اساسی است.

همچنین وکلای ملت در این جلسه، لایحه تصویب مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده واحد این لایحه، مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا مشتمل بر 41قاعده و 4 پیوست (به شرح پیوست) تصویب و جایگزین پیوست کنوانسیون مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا می‌شود و به دولت اجازه داده می‌شود اسناد تصویب را نزد امین اسناد توریع نماید.

*طرح اداره صدا و سیما مسترد شد

احمد امیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح اصلاح بند (ه) تبصره یک قانون بودجه سال 95 کل کشور و طرح استفساریه قانون اصلاح بند یک ماده 2 قانون بودجه سال 95 کل کشور اعلام وصول شدند.

همچنین استرداد طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به علت پس گرفتن امضا توسط تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد.

طرح اصلاحیه ماده 7 قانون وظایف و اختیارات شرکت نفت مصوب سال 1391 نیز به صورت عادی اعلام وصول شد.

طرح حذف بند یک و اصلاح بند 2 ماده 48 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هم به صورت عادی اعلام وصول شد.

*تبریک 163 نماینده مجلس به رحمانی‌فضلی به دلیل کسب عنوان «دستگاه برتر ملی» توسط وزارت کشور در هفته دولت

163 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای کسب عنوان «دستگاه برتر ملی» توسط وزارت کشور در هفته دولت را به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور تبریک گفتند.

متن کامل این بیانیه که احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رحمانی‌فضلی

وزیر محترم کشور

برنامه‌ریزی و تلاش‌های جنابعالی در وزارت کشور  در عرصه‌های مختلف استراتژیک نظیر حفظ آرامش و تقویت وحدت و انسجام ملی، پیگیری توسعه مناطق با اولویت‌بخشی به توازن و تعادل منطقه‌ای، برگزاری انتخابات سالم و پرشور دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ایجاد امنیت و ثبات در سرزمین پر افتخار جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت مقام معظم رهبری انجام شده است.

انتخاب وزارت کشور برای اولین بار به عنوان «دستگاه برتر ملی» مرهون توانمندی و درایت شما، معاونین، مدیران و همه پرسنل زحمت‌کش و معزز وزارت کشور می‌باشد.

بدین وسیله کسب این عنوان ارزشمند را تبریک عرض کرده، ادامه توفیقات جنابعالی و همکاران محترمتان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.

*مفسده مالی با اعطای قیر رایگان به دستگاه‌های بهره‌بردار ایجاد شده است

در ادامه نیز گزارش کمیسیون عمران درباره اجرای قانون اصلاح بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال 94 و بند (ه) تبصره 1 قانون بودجه سال 95 کل کشور در جلسه علنی امروز چهارشنبه 10 شهریورماه قرائت شد.

 در این گزارش که توسط صُدَیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران قرائت شد، تصریح شده است طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت نفت مکلف شده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ارزش ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف 24000 میلیارد ریال به نسبت 62 درصد در اختیار وزارت راه و شهرسازی و 20 درصد در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 15 درصد در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و 3 درصد در اختیار سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار دهد.

گزارش کمیسیون عمران در بخش دیگری خاطرنشان می‌کند که علی‌رغم اینکه دستگاه‌های بهره‌بردار صرفاً باید قیر موردنیاز را دریافت می‌کرده‌اند، در شرایطی اجباری مجبور به پرداخت هزینه تبدیل وکیوم باتوم به قیر شده‌اند و به دلیل عدم وجود منابع مالی لازم، نوعاً زمینه بروز مفسده مالی با انتقال این تعهد به پیمانکاران از طریق تحویل قیر بیش از نیاز جهت جبران هزینه‌های تبدیل به پیمانکاران ایجاد و بخشی از قیر از حوزه موردنظر مقنن خارج و وارد بازار آزاد شده است.

*نمایندگان مجلس به تعطیلات تابستانی رفتند/ نشست بعدی پارلمان 4 مهرماه

آخرین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فصل تابستان با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول پارلمان پایان یافت.

جلسه علنی بعدی خانه ملت یکشنبه 4 مهر ماه تشکیل می‌شود.

وکلای ملت از هفته آتی به مدت 3 هفته نشست علنی نخواهند داشت و در این مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و 2 هفته نیز دور دوم تعطیلات تابستانی خود را سپری می‌کنند.

وکلای ملت پیش از این در تیرماه دور اول تعطیلات تابستانی خود را پس از گذشت 54 روز از آغاز به کار مجلس دهم به مدت 2 هفته گذرانده بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس