تحقیقات پایگاه «المانیتور» نشان می‌دهد که امارات و عربستان در سال گذشته میلادی 23 میلیون دلار برای اثرگذاری بر سیاست‌های آمریکا هزینه کرده‌اند.

به گزارش مشرق،پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی مبسوط که می‌گوید حاصل مطالعه «صدها سند» مالی است، فهرستی را از مبالغی که رژیم صهیونیستی و کشورهای خاورمیانه صرف لابی‌گری در آمریکا کرده‌اند، منتشر کرده است.

این پایگاه نوشته است که در جریان تدوین سیاست خارجی آمریکا، «قطعا منافع اقتصادی و راهبردی ایالات متحده مد نظر قرار می‌گیرد، اما تقریبا همواره با اطمینان می‌توان گفت در جریان هر تصمیمی که سران کشورمان در خصوص سیاست خارجی اتخاذ می‌کنند، ارتشی کوچک در پشت صحنه مشغول است تا اطمینان یابد که منافع دولت‌های خارجی متبوعشان به خوبی تأمین می‌شود.»

آنطور که در این گزارش عنوان شده است، امارات متحده عربی و عربستان سعودی با به ترتیب 13.5 میلیون و 9.5 میلیون دلار هزینه، در سال 2015 در صدر لابی‌گران خاورمیانه‌ای در واشنگتن قرار داشته‌اند.

المانیتور نوشته است که به مدد فعالیت‌های گسترده شرکت روابط عمومی « گروه ام. اس. ال. جی» که وظیفه لابی‌گری برای عربستان را بر عهده دارد، ریاض توانسته رسانه‌های آمریکایی را به سکوت در برابر شواهد نقش مقامات سعودی در حادثه یازده سپتامبر وادارد.

همچنین با وجود آنکه هزینه‌هایی که سعودی‌ها کرده‌اند، نتوانسته مانع تنظیم شکایت قضایی علیه این کشور در مورد یازده سپتامبر شود، اما «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و سران حزب جمهوری‌خواه در برابر این دادخواست مقاومت کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در حالی که سعودی‌ها در سال 2011 کمتر از 2.5 میلیون دلار برای اثرگذاری بر سیاست‌های واشنگتن هزینه کرده‌اند، اما این رقم در پنج سال گذشته به صورت مداوم افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی با 6.9، مراکش با 3.7، قطر با 3.4 و مصر با 2.29 میلیون دلار هزینه در سال 2015، در رتبه‌های بعدی لابی‌گری در واشنگتن قرار دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس