دیپلمات‌ها اعلام کردند، پس از دور سوم انتخابات محرمانه شورای امنیت که روز دوشنبه برگزار شد مشخص شده که آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال همچنان در رقابت تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل پیشتاز است.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌ها گفتند شورای امنیت سازمان ملل به هر یک از 10 نامزد باقی مانده برای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل رای دادند و گزینه‌های شامل "دلگرم کننده" (موافق)، "دلسرد کننده" (مخالف) و "نظری ندارم" (ممتنع) بود.

گوتیرس در دور سوم رای گیری 11 رای "دلگرم کننده"، سه رای "دلسرد کننده" و یک رای "نظری ندارم" دریافت کرد.

شورای امنیت تا زمانی که به یک اجماع نظر در خصوص یک نامزد برای جانشینی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از کره جنوبی دست نیابد، رای گیری‌های محرمانه را برگزار خواهد کرد.

بان کی مون پس از دو دوره پنج ساله خدمت به عنوان دبیرکل سازمان ملل در پایان سال 2016 میلادی از این سمت کناره گیری می‌کند.

گوتیرس که از سال 1995 تا 2002 میلادی به عنوان نخست وزیر پرتغال و از ژوئن 2005 تا دسامبر 2015 به عنوان کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان خدمت کرده در دو دور نخست رای گیری‌های محرمانه شورای امنیت نیز پیشتاز و پیروز بود.

در دور دوم رای گیری‌ها که پنج اوت برگزار شد گوتیرس 11 رای موافق، دو رای مخالف و دو رای ممتنع دریافت کرد در حالی که در دور نخست رای گیری‌ها که 21 ژوئیه برگزار شد 12 رای موافق و سه رای ممتنع دریافت کرده بود.

متیو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: تعدادی سوگلی و نامزد مورد علاقه در حال ظهور هستند. من برخی نامزدها را ترغیب خواهم کرد که به کناره گیری فکر کنند. کل این رای گیری‌ها برای غربال نامزدها صورت می‌گیرند.

دیپلمات‌ها گفتند: در رای گیری روز دوشنبه میروسلاو لایکاک، وزیر امور خارجه سابق اسلواکی با 9 رای "دلگرم کننده"، پنج رای "دلسرد کننده" و یک رای "نظری ندارم" در جایگاه دوم قرار گرفت و پس از وی ایرینا بوکووا، سیاستمدار بلغاری و رییس سازمان یونسکو و ووک یرمیک، وزیر امور خارجه سابق صربستان هر دو با هفت رای "دلگرم کننده"، پنج رای "دلسرد کننده" و سه رای "نظری ندارم" در جایگاه سوم قرار گرفتند.

سوزانا مالکورا، وزیر امور خارجه آرژانتین از جایگاه سوم به جایگاه پنجم تنزیل یافت و پس از آن سرجان کریم، وزیر امور خارجه سابق مقدونیه در جایگاه ششم و هلن کلارک، نخست وزیرسابق نیوزیلند در جایگاه هفتم قرار گرفتند.

دانیلو ترک، رئیس جمهوری سابق اسلونی، ناتالیا گرمان، وزیر امور خارجه سابق مولداوی و کریستینا فیگرز، دیپلمات کاستاریکایی و چهره مطرح تغییرات آب و هوایی در سازمان ملل به ترتیب در سه جایگاه آخر قرار گرفتند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس