روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات هائیتی نوشته است که آمار تلفات طوفان «متیو» در هائیتی به 283 نفر افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، دولت «هائیتی» پنج‌شنبه شب آمار تلفات ناشی از طوفان سهمگین «متیو» را به شدت افزایش داده و گفتند در این حادثه دستکم 283 نفر کشته شده‌اند.

آمار قبلی کشته‌های این طوفان در هائیتی کمی بیش از 100 نفر اعلام شده بود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقامات هائیتی می‌گویند احتمالا این آمار باز هم افزایش خواهد یافت، چراکه عملیات جست‌وجو و امداد آغاز شده و احتمال دارد که جنازه‌های بیشتری در میان آوار ساختمان‌های تخریب‌شده در طوفان، پیدا شوند. 

طوفان متیو از اواسط هفته جاری به هائیتی رسید و این کشور فقیر را در شرایط بسیار دشواری قرار داد. هزاران خانه تخریب شده، بسیاری از راه‌ها مسدود شده و ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

شدت طوفان به حدی بود که تنها پل واسط میان پایتخت و بخش جنوبی کشور را تخریب کرده و علاوه بر قطعی ارتباط تلفنی، ارتباط فیزیکی این دو منطقه هم قطع شده بود. با بازسازی بخشی از مسیر و برقرار شدن رابطه با این مناطق، امکان جست‌وجو فراهم شده و احتمالا آمار تلفات اعلامی بالا خواهد رفت.

«انزو دی تارانتو» رئیس دفتر هماهنگی‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل در هائیتی می‌گوید: «آسیب‌های شدیدی به این مناطق وارد شده و احتمالا صدها نفر کشته و شمار زیادی هم زخمی شده‌اند.»

طوفان سهمگین «متیو» روز سه‌شنبه با بادهای شدید و بارندگی سیل‌آسا، بخش‌های غربی «هائیتی» را در هم کوبید.

این طوفان که سرعت آن 230 کیلومتر در ساعت برآورد شده، قدرتمندترین طوفان منطقه کارائیب در نزدیک یک دهه گذشته به شمار می‌آید.

متیو صبح پنج‌شنبه به «باهاماس» رسید و اکنون به سرعت در حال حرکت به سمت فلوریدا آمریکاست.

کارشناسان سازمان هواشناسی آمریکا انتظار دارند که این طوفان اوایل وقت روز جمعه به وقت محلی، به فلوریدا برسد. 

صلیب سرخ اعلام کرده است که در حال حاضر صدها هزار نفر در هائیتی و دیگر مناطق طوفان‌زده کارائیب به کمک‌های فوری نیاز دارند.

«اینس بریل» عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در مورد وضعیت مناطق حادثه‌دیده گفت: «در منطقه‌ای که دسترسی به آن در حالت عادی هم به دلیل ضعف زیرساخت‌ها دشوار بود، آسیب شدیدی به زیرساخت‌ها وارد شده است. تصور می‌کنم که روند امدادرسانی به این بحران بزرگ انسانی، بسیار چالش برانگیز باشد.»

با نزدیک شدن طوفان به فلوریدا، مقامات این منطقه و دیگر ایالات همسایه به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند و خود را برای یک بحران جدی آماده می‌کنند.

صدها هزار نفر از ساکنان مناطقی که در مسیر این طوفان قرار دارند، در حال ترک خانه‌های خود هستند.

«ریک اسکات» فرماندار فلوریدا امروز از مردم مناطق در معرض خطر خواست به سرعت خانه‌هایشان را ترک کنند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده و دستکم 4000 نفر از نیروهای ارتش هم به این مناطق اعزام شده‌اند در عملیات امداد شرکت کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس