با مقایسه مناره مصلای قم و مناره‌های مساجد شاخص ایرانی فریاد فقدان هنر ملی به چشم می‌خورد و وضوح شباهت آن به مناره‌های بناهای سعودی به چشم می‌آید.

به گزارش مشرق، قضیه از این قرار است که عده ای از معماران در قم، خاکی که خود از هنر و فرهنگ غنی است، دست به سمت غیر دراز کرده و برای ساخت مناره مصلای آن، الگوی معماری سعودی را جایگزین گنجینه هنر عظیم خویش کرده اند، به گونه ای که مناره این بنا روح حاکم در معماری وهابی را با خود به خاک سرزمین متمدن ایرانی آورده و چشمان ناظران را از وادی هنر آشنا و شکوهمند خارج و راهی غربت می کند.
چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟ +تصاویر
 مناره مصلای قم- ایران


چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟ +تصاویر
 مناره مسجد النبی در مدینه-عربستان

فهم فقر هنر ملی در مناره عربی قم کار دشواری نیست؛ چرا که با یک نگاه به تصویر آن، فقدان شاخصه های معماری ایرانی کاملا مشهود است، شاخصه‌هایی که به عنوان امضای هنرمندان برروی آثار آنان هویت ایرانی را به بنا هدیه میکند؛ مانند هنر کاشی کاری، پیچ تزئینی، طرح‌های هندسی و غیره که البته هنر مقرنس و آجرکاری به عنوان مرکزیت هنر ملی در این حوزه عطا بخش عظمت و جلال ویژه ای  به بنا است. خلا هنر مقرنس (در قسمت ماذنه) و هنر آجرکاری (که ازجمله هنرهای منحصر به فرد ایرانی است) ، تاسف حامیان فرهنگ بومی را به دنبال دارد و این هنر بی امضا را نزد هنردوستان بی اعتبار می‌کند. 

همچنین علاوه بر اهمیت مناره‌ها در ایستایی قوس ها و قرار گرفتن 2 مناره در طرفین قوس برای جلوگیری از رانش آن که مانند پاسبان وظیفه  محافظت از قوس را برعهده دارند، یکی دیگر از شاخصه های  معماری اسلامی ،قرینه سازی است که مناره ها در مساجد نمایانگر آن به شمار می آیند، ولی تنهایی مناره مصلای قم غربت هنر ایرانی را در این بنا نشان می‌دهد. 
 

 
چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟ +تصاویر
 مقایسه مناره ایرانی در مسجد امام خمینی(ره) اصفهان در عصر صفوی با مناره مصلای قم در عصر معاصر
 
یکی از آثاری که موید ایرانی بودن مناره‌سازی و هنر آجرکاری آن می باشد، منارجام است که در قرن 12 میلادی ساخته شد که ارتفاع آن به 65 متر میرسد و آجرکاری آن جلال و جمال شگفت انگیزی دارد، به گونه ای که شکوه آن توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. همچنین نخستین مساجد ایران که تاری‌خانه دامغان و مسجد جامع فهرج یزد است، هر دو دارای مناره‌هایی هستند و با تکیه بر این شواهد است که ایران را در هنر مناره‌سازی صاحب سبک می‌دانند. حال روا نیست که کشوری که خود مبدع مناره است، امروز آن را از بیگانه تمنا کند!

چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟ +تصاویر
 منار جام از کهن‌ترین میل‌منارهای ایران
 
تقابل تفکر کهن و اندیشه نوین

مسجد خانه خداست و محلی برای عبادت. اما تغییر روح حاکم در بنای مساجد افول اندیشه را سبب شده و حال نوبت به سازه‌ی آن رسیده است؛ بنای مذکور قم موید این امر است ولی مبدع آن نیست؛ بلکه پیش از آن شاهد بناهایی از قبیل منار مسجد جمکران هستیم که تهی بودن آن از هنر بومی و ملی حسرتش را در مقابل مناره‌های اصیلی چون منار بارگاه حضرت معصومه و حرم حضرت رضا و مسجد امام خمینی(ره) در اصفهان و خیلی مساجد دیگر برمی انگیزد.
 
چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟ +تصاویر
 مقایسه شکل ظاهری مناره‌های ایرانی در مسجد امام خمینی(ره) و حرم حضرت معصومه(س) با مناره‌های عربی مربوط به مسجد مقدس جمکران 
 
مناره ،مآذنه و گلدسته از قدیم الایام جایگاه ویژه‌ای در معماری شهرها به خود اختصاص داده ، چه در زمان‌هایی که به عنوان برج‌های آتشکده‌ها شعله می‌افروخت تا تقدسی باشد برای آیینی و چه در هیبت جایگاه نواختن ناقوس کلیساها و یا زنده کردن امید در دل رهروان خسته  از راه (موسوم به میل) و اینگونه بود  که جایگاه نور و روشنایی قرار می گرفت تا شکافی باشد برای دشت‌های مسطحی که افقش ملتمس حضور بود، مانند میل نور اباد که در دوره ی اشکانیان به عنوان محل دیده بانی و شاید آتشکده به کار می رفت.

با گذشت زمان ،اعتلایی در ساختار و کاربرد میل ها صورت گرفت و به تدریج مناره وار منادی اسلام گشت و بوی دسته گل نیلوفر و میخک از گلدسته های مساجد به دور ترین نقاط شهر تراوش می شد، صیرورت عبادتگاه با مآذنه به تکامل رسید و اوج شکوفایی آن ممزوج شدن با فرهنگ ایرانی اسلامی بود.

قاعده(پلان) مربع شکل مناره ها که سخن از زمین می گفت رفته رفته از خاک به افلاک عروج نمود و به شکل دایره رسید تا عظمت آن آسمان را در بر گیرد. به هر حال مربع نماد زمین است و دایره نماد آسمان، و حرکت از مربع به دایره در مناره‌ها نشان از خاک به افلاک رفتن دارد. 

امروزه مناره ها دیگر کاربرد مآذن گونه خود را از دست داده اند ولی با این وجود هنوز هم به عنوان مکمل فضای مساجد ساخته می شوند این امر نشان دهنده اهمیت این بنا و عمق اثر آن در به یاد آوردن اقتدار هنر ایرانی به هموطنان می باشد و همان طور که بلندای مناره می‌رود تا آسمان را با جلال خود بشکافد عمق پیام آن در دل های ناظران نفوذ می کند و نوای اذا نودی لصلاة سر می‌دهد.
 
       
چرا مناره‌های مصلای قم و مسجد جمکران به سبک سعودی‌هاست؟

ثروت حسرت برانگیز مغفول مانده

زمانی که اسلام توسط اعراب به کشور ما وارد شد فرهنگ عظیم و مترقی ایرانی آن را به زیباترین و کامل ترین حالت ممکن دریافت کرد و پیوستن اسلام و تشیع به فرهنگ ایرانی چنان قدرت و هیبت و صلابتی به ما عطا کرد که هیچ کس را یارای مقابله با آن نبوده و نیست و چنان شد که امروزه کشور ما داعیه دار تشیع و پرچم دار ظهور گشته است. حال چه بر سر هویت ملی ما آمده که شاهد بناهایی فاقد مهر تمدن ایرانی در خاک این کشور هستیم که از نقوش و هنر ملی تهی هستند؟

وقت آن نرسیده که داشته های گرانقدر ما که مایه‌ حسرت تمدن شناسان و هنر دوستان خارج از مرزهایمان گشته باعث مباهات خودمان نیز بشوند و روح حاکم در نمای ابنیه را شمیم ملی بخشند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 4
    در مسجد جمکران این مناره ها نشانگر این است که امام زمان مختص شیعیان نیست
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 3
    الآن که ما با دولت سعودی بد شده ایم این حرف ها را می زنید؟ وقتیکه سی سال (بعد از حکم تاریخی امام پس از سال 66)رابطه داشته باشیم با این سعودی های خبیث و احدی از مسئولان کشور علیه این دولت خبیث سخن نگویند آخرش همین میشود! البته جلوی ضرر را از هر جا بگیرند منفعت است . حال که ما با این دولت سعودی ستمگر قطع ارتباط کرده ایم کم کم اثرات تشعشعات فرهنگی انها برطرف میشود
  • ٌصادق ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام. خوشحالم که بعد از این همه سال، مشرق از خواب بیدار شده.
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    4 2
    چه اشکالی داره مناره مسجد جمکران با مناره مسجد النبی شبیه هم باشه؟
  • ناصر ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 2
    احسنت ..... الحق که راست گفتی! کو گوش شنوا
  • ناشناس ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    4 1
    چرا اين مسائل اينقدر ديده و بيان ميشه !!!!!!!!
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 6
    چرا نداره حداقل 10 تا پانزده هزار اخوند وهابي بي دين توي قم هست
  • حسین ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 0
    در بسیاری منابع معتبر شیعی از جمله کتاب شریف مستدرک وسائل نوشتۀ میرزا حسین نوری رحمة الله تعالی علیه آمده که امام زمان بعد از ظهور شریفشان دستور انهدام مناره های مساجد را خواهند داد.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 0
    اتفاقا به مطلب خوبی اشاره کردید وقتی آدم به مناره های مصلای قم نگاه می کنه (من از چندین نفر هم بطور خصوصی پرسیدم) به یاد یک داروی تب بر می افته!!! واقعا که... در مورد جمکران هم پرسیدم، جواب این بوده که این مناره ها واقف داره و ... هیچ خاصیتی هم ندارن؛ آقای استاد جوادی آملی از این مناره ها تعبیر به «مناره های بی خاصیت» کردن (اون موقع که امام جمعه قم بودن و من در نماز جمعه از ایشون شنیدم) متأسفانه نمادهای فرهنگی ما دست متولیان دین فهم نیست؛ اداره اوقاف آمده برای همه مساجد دوتا مناره آب طلا کاری شده فرستاده که در برخی روستاها وقتی به این مناره ها نگاه می کنی هیچ سنختی با مساجد محلی ندارن و .... راستی مشرق با مرام؛ یک سوژه هم برات دارم اگه تونستی خبری تهیه کنی لطف کردی؛ در استان گیلان، خط ساحلی به سمت شرق گیلان، تقریبا چند صد متری پلیس راه شرق گیلان، یه ساختمان شیک دارن میسازن ظاهرا برای فروش ابزار آلات موسیقی، سر در این ساختمان یک آلت موسقی به اندازه باور نکردنی نصب کردن که واقعا وادادگی فرهنگی رو بطور کامل نمایش داده اگه خبرنگار محلی داری بگو عکسشو برات بفرستن، مایه تأسفه
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 2
    مساجد در تمام دنیا شبیه مساجد عربستانه عزیزان . اسلام از عربستان سر بر آورد و خیلی عادیه که مساجد سایر کشورهای اسلامی هم شبیه مساجد عربستان باشه . این حرف ها چیه دیگه ؟!!! هیچی پیدا نکردید این مسائل را رو میکنید ؟!! به جای این حرفها به فکر مردم بیچاره باشید
  • امیر ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    سال گذشته که بنده به جمکران رفتم مناره های مشابه مناره های مسجدالحرام نظرم رو جلب کرد. اولش تعجب کردم ولی بعدش به این نتیجه رسیدم که شاید فکری پشت این قضیه است شاید همین نظر دوست ناشناس 4:56 درست باشه.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 1
    کار ، کار انگلیسی های پدر سوخته است . مسلمان ها رو با همین چیزها مشغول میکنند و به ریش همه شان هم میخندن . عقل و شعور هم خوب چیزی هست برادران
  • دیده بان ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    جناب ناشناس بیدین شمایید که دارید انگ وهابی و بی دینی را به مسلمانها می زنید این همان تفکر وهابی است که می اید هرکس که در خط او نیست را بی دین خطاب می کند . ویل لکل همزه لمزه -
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 1
    وهابیت کی به وجود آمده که سبک معماری هم داشته باشد؟ این نوع مناره خیلی قبل تر از اینها وجود داشته و ساخته می شده و اصلا ارتباطی با وهابی و وهابیت ندارد
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 1
    مناره جهت گفتن اذانه، از قدیم در همه مساجد ایران یکی بوده است. بعد به غلط دوتاشد(مثل ستونهای معبد سلیمان شد؟؟؟؟؟)
  • حسینی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    هنر معماری معرف فرهنگ و ارزشهای هر کشوری است که مثل حفاظت از مرزها بایست حفظ و ترویج داده شود. هنر معماری اسلامی و شیعی فاخر ترین و دارای جایگاه ویژه در تاریخ معماری است. متاسفانه با پیشنهاد و بانی که داشته این کار صورت گرفته است و در دوره تولیت جدید تکمیل گردید این امر اعتراض مراجع را نیز به دنبال داشته ولی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. و این نشان از سلیقه ای کار کردن و عدم مشاوره و تحقیق درست در مورد ساخت و سازهای مذهبی است. خطر جنگ نرم که امروزه مطرح است یکی از ابعادش همین هویت زدایی می باشد.
  • وحید ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 1
    توجیهِ غیر منطقی یعنی همین پس یک ناقوس هم بگذاریم بگوییم مسیحیان را هم دعوت میکنیم!
  • وحید ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    آخر مسجد جمکران یا مصلّی قم و... که یک مکان فرعی نیست که در معماری آن دقت نشود؛ یعنی یک شورای معماری درباره ی این طرح ها نظر نداده؟! مهد معماریِ شکوهمندِ جهان، باید به این روز بیافتد؟!
  • محمد ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    این روایت را لاجرم و بلا شک است که باید با مساجدی مطابقت بدیم که مثل مسجد ضرار هستند. مثل بعضی از مساجد شیعیان که از سر چشم و هم چشمی ساخته شده است که البته خیلی کم هست . و مثل برخی مساجد اهل سنت که سادگی و بی آلایشی در آن دیده نمی شود .
  • پژمان بختیاری ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    خوب دلیلش چیه؟
  • اصلاحات ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 2
    سبک سعودی ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کی به شما گفته سعودی ها صاحب سبک هستند ؟ مگه قبایل وهابی و سعودی شهر نشین بودند که سبک معماری داشته باشند ؟! بجز چادر و شتر سازه ای ندیده بودند و نداشتند. همین الان دبی کدوم سبک یکپارچه رو داره که بگی معماری اماراتی ؟!!! بیشتر مساجد و معماری عربستان متعلق به معماران غرب اسلامی ، اصفهان ، حتی رومیان(ارمنی های لبنان و ارومیه) است . تمام شبه جزیر بجز ساحل جنوبی تحت حکومت ایران . رنگ شهر سازی خطی و منظم به خود ندیده .
  • مهدی حبیب زاده ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    متأسفانه بدجوری در مباحث مختلف و از جمله فرهنگی دچار استحاله شده ایم! شما بحص معماری اماکن مذهبی را مثال آوردید بنده معماری عمومی را مثال می زنم که فراگیرتر است؛ اکنون نمای "رومی" سبک رایج نمای بناهایی است که چندسالی است ساخته می شود. اگه الآن به معماری دوران کهن ایران چون صفوی مینازیم نمی دانم برای 500 سال آینده چیزی برای نازیدن خواهیم داشت؟!!
  • بسیجی بیدار و هوشیار ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    این نتیجه نفوذ منافقین درون تشکیلاتهای خودی است
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    لعنت ا... علی الکفار
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    الان این عکسایی که از مناره های ایرانی به قول خودت گذاشتی فکر میکنی چقدرش ایرانیه عزیزم ؟ الان 1400 سال ما داریم کنار عربا زندگی میکنیم و از فرهنگ و هنر همدیگه استفاده میکنیم یه کم هوشیار باش امام زمان واسه همه مردم دنیاست . افکار آدما جایگاهشونو پیش امام زمان مشخص میکنن نه هنر و معماری ملیت .لباس المپیک نیست که تز میدین واسه خودتون.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اگه کمی دقیق بشیم فرهنگ غیرایرنی از طریق همین کتب دانشگاهی مثل اختاپوسی خوشرنگ به مغز دانشجویان رسوخ داده میشود از نمادهای شیطان پرستی و سبکهای معماری غیرایرانی در کتابهای معماری و بگیر تا رواج ضد فرهنگشان در کتابهای علوم انسانی. یعنی اینهمه برای تحصیل فرزندان در دانشگاهها پول خرج می شود غافل از اینکه هویت و فرهنگ جوانان خیلی ظریف و زیرکانه دستخوش نابودی می شود. و هرکس انکار کند یقینا کتب دانشگاهی را با دقت تورق نکرده است.
  • بهمن ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    واقعا گزارش درستیه البته برام مهم نیست چرا الان مطرح شده ولی اصل موضوع درسته شما نگاه کنید سبیل خیلی کوتاه کردن هم همینطور تا چند وقت پیش بهش افتخار میردند حالا که داعشی ها این شکلین چی ؟!
  • محمد صادق ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اصل موضوع همچین چیز مهمی نیست... ولی اگر قرار بر گیر دادن باشه خب چرا از مناره های صحن جامع رضوی نمیگین؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    کل مسائل مملکت حل شده بود , فقط مناره مونده که الحمدالله اونم با پیگیری شما حل میشه.
  • حسین ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    دلیلش رو توی حدیث زیر گفته: کتاب مستدرک وسائل شیعه جلد 3 باب كراهة طول المنارة، واستحباب كونها مع سطح المسجد، وكون المطهرة على بابه: علي بن عيسى في كشف الغمّة : نقلا من دلائل الحميري ، عن أبي هاشم الجعفري قال : كنت عند أبي محمّد (عليه السلام) فقال : « إذا خرج القائم ( عليه السلام ) ، امر بهدم المنارة والمقاصير التي في المسجد، فقلت في نفسي: لأي معنى هذا ، فاقبل علي وقال : معنى هذا انّها محدثة مبتدعة ، لم يبنها نبيّ ولا حجّة یعنی چون مناره بلند بدعت است و آنرا نه نبی وضع کرده و نه وصی.
  • مهدی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام،اون تصویری که کنار حرم حضرت معصومه(س)گذاشتید تصویر مسجد امام حسن(ع)است نه مسجد امام خمینی(ره) باتشکر ضمنا"مگه وهابی ها سبک معماری هم دارن!!!!! اصلا" مگه میشه داشته باشن؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    دنبال زیر بغل مار می گردی؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    جالبه.طرف های صبح چقدر آدم میاد کامنت میزارن....ساعت کاری ادارات تا چه ساعتیه؟؟؟؟؟؟
  • حسین ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    هنر نزد ایرانیان است وبس همینه دیگه
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اینکه ما صاحب سبک معماری هستیم درست. اینکه ما باید از سبک معماری خود محافظت کنیم درست. اما این به معنی یاد گیری و یا استفاده از سبک های دیگران نیست. ما در ایران شاید هزاران مناره داشته باشیم که در گزارش ما فقط دو تا غیر ایرانی پیدا کرده اید این تعداد زیاد نیست که تهدیدی برای معماری ایرانی باشد. اتفاقا یکی از ایرادات معماری ما عدم توانایی معماران در تحول آن با نیازهای روز است. آیا معماران ما طرحی برای برج سازی با المانهای معماری ایرانی دارند؟ اگر ابتکار بخرج دهند شما فریاد میزنید معماری ایرانی از بین رفت اگر تحول ایجاد نکنند معماری ما پاسخگوی نیاز های امروزی شهر سازی نخواهد بود. بعلاوه بیشتر باید نگران خالی شدن مساجد شد تا مناره ها.
  • محمدكاظم بني اسدي ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام ايرادگرفته شده درخصوص اشتباه استراتژيك معماري مناره هاي مسجدمقدس جمكران منطقي است اما.مطرح كردن آن دررسانه ها آنهم بعدازاينكه كارانجام شده واقعا به صلاح نيست خصوصااكنون كه مانسبت به حكام سعودي ومجريان ساخت ومعماري حرم مسجد النبي تنفرداريم .ممكن بعضي دوستان بلحاظ تنفرازال سعود ناخواسته مطلبي بگويندكه به اصل اماكن مقدسه اهانت شود.بهرحال بيشترين انتقادبه منتقدفعلي وارداست كه آيا درحين اجراي نقشه وساخت مناره درقم حضورنداشتنديابه مسجدجمكران مشرف نشدندكه بعدازتكميل ساخت مناره ها بفكرانتقادافتادند
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز.اگر زمان ساخت مناره های مسجد النبی را بررسی کنیم .مربوط به زمان قبل از سعودیها و در زمان عثمانیها و زمان حکومت سادات شرفاء مکه بوده و ربطی به وهابیت ندارد
  • هومن ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    بابا خجالت بكشيد اين اراجيف چيه منتشر مي كنيد !؟ دو صباح ديگه بالاخره بايد به هر صورتي با سعودي ها آشتي كنيم اونوقت چي مي گين !؟ حضرت علي ع مي فرمايند أبغض عدوك هونا عسى ان يكون حبيبك يوما در دشمني با دشمن هم حد نگه دار چه بسا روزي دوست تو شود
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 0
    شهرداری های ایران چرا به نماهای رومی مجوز میدن؟! مگه اینجا روم هست ؟!
  • محمد ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 0
    لطفا یک گزارش هم تهیه کنید چرا مقبره امام خمینی به سبک پادشاهان و فرعون هاست! مگر نه این است که امام ساده زیست بود، پس چرا مقبره اش انقدر اشرافی ساخته شده است. این نوشته خیلی مهم نیست که منتشر بشود یا نشود اما لطفا خواننده های این کامنت که اهالی رسانه هستند با خودشان خلوت کنندکمی یاد خدا کنند و آن وقت تلاش کنند در راه حق قلم بزنند.
  • مهدی هستم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. واقعا متاسفم که اینگونه این مسایل کوچک شما را از یاد کردن به مردم وفقرا باز داشته است مسیولان ایران به جای اینکه به اد مردم باشند همین طور دنبال این جور کار ها هستند مردم دارد زیر فقر میمیرند آنها دنبال مناره هستند تا قبل از از انتخابات مسجدی هستند بعد از آن به دنبال مناره ی مساجد همانطور که دوستی گفته بود امام زمان {عج}بعد از ظهور مناره ها را خراب میکند درست است من هم در اسناد زیادی این گفته را دیدم که تصدیق شده این دو برج که فقط برای اذان است یعنی این همه ارزش دارد که شما مسولین را از عبادت خدا باز میدارد در زمان خود پیامبر اسلام{ص}اصلا مناره ای نبود نمیدام چه کسانی این کار ها را میکند ولی خدا آن ها را نبخشد. صدق لله العلی العظیم والسام علیکم ورحمت الله و برکاته مهدی
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 1
    معماری سعودی از معنویت بهره ای نداره ... خدا دین بزرگ اسلام رو از بی معنویت ترین ها به مردم جهان نشون داد
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 1
    معماری سعودی از معنویت بهره ای نداره ... خدا دین بزرگ اسلام رو از بی معنویت ترین ها به مردم جهان نشون داد
  • علی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اگر اینطور پیش برود طولی نخواهد کشید خواهید گفت اسلام هم عربی است دین ما ایرانی است ،چقدر افکار نژاد پرستانه دارید
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    ینی واقعا خود سازنده ها هم به این توجیه کشکی فکر نکرده بودن
  • amin ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    گلدسته مسجد نمایشگاه بین المللی تهران هم شبیه مسجد "جن" در عربستانه! تو اینترنت سرچ کنید مسجد جن ... عکسهاشو میبینید
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    2 0
    احتمالا برای بعضی ها نون دارد که می خواهند آن را تخریب و مجددا بسازند!!!
  • عرشیا فرزند شهید ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    من همیشه حکام ال یهود ال سقوط رو بابت همه فجایع و فتنه ها در جهان اسلام محکوم و لعنت میکنم اما این مقاله ای که سایت مشرق گذاشته رو اصلا قبول ندارم مناره و ساخت ان در هر کشوری بنا به ذوق هنرمندان و و هنر ان کشور ساخته میشود سبک مناره عربی هم زیباست و دلیلی نمیبینم ان را به عربستان عوضی مربوط کنید این شکل مناره در خیلی از کشورهای عربی هست و بسیار هم زیباست چه اشکالی دارد این مناره زیبا باشد اما قرار نیست بهانه بیاوریم و عربستان کثیف را در این مقوله شریک کنیم دیگر لطفا بهانه ای کودکانه نیاورید مرگ بر عربستان
  • هادی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    این که چیزی نیست در گسترش حرم حضرت شاهچراغ معماری های عجیب وغریبی به کار بردن که آدم انگشت به دهان میمونه متاسفانه تمام ستونهای جدید به سبک رومیان ساخته شده ودر صحن جدید هم چراغدان عظیمی نصب شده که طرح تاج هست ودرجاهای دیگر سبک معماری قرون متاخر ومتقدم اسلامی کارشده است کلا بلبشویی هست که دیدن داره بطوری که با معماری قبلی حرم که معماری اصیل ایرانی اسلامی هست کاملا متفاوت هست
  • محمد ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    از تحریریه مشرق به خاطر تهیه گزارش های خوب و انتشار کامنت ها بدون قضاوت تشکر می کنم. به امید آنکه رسانه های کشور همه چنین رویه ای را در پیش گیرند.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    عزیزم ما با اونا قطع ارتباط نکردیم بلکه اونا با ما قطع ارتباط کردن!
  • وحید ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    اشکالش مثل این می مانَد که شما به جای یک اسم برای خودت، نوشتی ناشناس یعنی هیچی یعنی بی هویت یعنی اوجِ تواضع مثلاً!!!!!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    یعنی نویسنده این مقاله حقوق بگیر انگلیسی هاست؟مشرق منتظر پاسخت هستم.
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    2 0
    باز حرف های بنیادگرایانه و ایدئولوژیک. ولمون کنید بابا ..!
  • حسین ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 1
    به نظرم توطئه ی انگلیسی ها و صهیونیست هاست. از این طریق دارن نفوذ میکنن. حتی ممکنه جورج سوروس هم در طراحی مناره ها دست داشته باشه. برادران باید خیلی حواس جمع و بصیر باشن.
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    1 0
    میگم اگر ممکنه به شکل "زیگورات" بسازینش. کی به کیه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس