وزیر اطلاعات با بیان اینکه مصلحت‌اندیشی در مبارزه با فساد ضربات بیشتری به اقتصاد وارد می‌کند، گفت: برخی در پرداختن به موضوع فیش‌های نجومی به دنبال اطلاع‌رسانی نبودند بلکه می‌خواستند ذهنیت مردم را نسبت به دولت مسئله‌دار کنند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمودی علوی وزیر اطلاعات با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که به مناسبت هفته دولت از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، اظهار داشت: از جمله برجسته‌ترین خدمات دولت را می‌توان در حوزه امنیت و سلامت عنوان کرد. در زمینه سلامت و در جهت کاهش هزینه درمانی مردم دولت بیمه سلامت را به وجود آورد و با سرمایه گذاری در بخش سلامت برای مردم امکان درمان بهتر را فراهم کرد.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: در دولت یازدهم با محوریت وزارت اطلاعات در حوزه امنیت بین دستگاه‌هایی که در این زمینه تأثیرگذارند نیز همکاری و همدلی خوبی به وجود آمده است. دشمنان ما از هر وسیله‌ای برای تفرقه و چند دستگی بین نیروهای نظام استفاده می‌کنند و البته ما باید هوشیار باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم که البته این هوشیاری وجود دارد و در پرتوی هدایت‌های رهبری روز به روز پیوند بین نهادهای امنیتی کشور قوی‌تر شده است.

علوی خاطرنشان کرد: دشمن نمی‌تواند نقشی در زمینه اختلاف بین دستگاه‌های اطلاعاتی، قضایی، انتظامی و امنیتی ما ایجاد کند. حاصل این انسجام امنیت بی‌بدیلی شده است که در این دنیای پرآشوب در جمهوری اسلامی حاکم‌فرما است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز دشمن تمام امکانات خود را بسیج کرده تا به امنیت جمهوری اسلامی ضربه وارد کند، گفت: با هوشیاری سربازان امام زمان و همکاری نهادهای امنیتی دشمن در این امر ناکام مانده و تمام تروریست‌هایی که قصد اقدامی علیه ما داشتند زیر ضربه رفته و برخی به هلاکت و برخی دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما از هر 10 مورد اینچنینی یک مورد را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم، گفت: چرا که نمی‌خواهیم به خاطر دستگیری‌های مکرر عوامل تروریستی تشویش خاطر کنیم. وزارت اطلاعات امان تروریست‌ها را بریده و نفس آنان را بند آورده است. ما به تروریست‌ها پیام دادیم که خیال اقدامات ضد امنیتی را در ایران از سر خود خارج کنند. ایران چشم بیداری دارد که از امنیت مردم حفاظت می‌کند.

علوی با تأکید براینکه همکاری بین دستگاه‌های اطلاعاتی کشور باعث شده رادار اطلاعاتی جمهوری اسلامی نقطه کوری نداشته باشد، گفت: وقتی متوجه شدیم یک تیم عملیاتی از حزب منحله دموکرات به سمت مرزهای ما حرکت کرده است اطلاعات مورد نیاز را به سپاه پاسداران دادیم و با فرماندهی قرارگاه حمزه این تیم زیر ضربه رفت و اعضای آن به هلاکت رسیدند و آن تیم منهدم شد.

وی در همین خصوص گفت: در جنوب شرق نیز متوجه شدیم به دو مکان امنیتی و نظامی دارند تونل‌هایی حفر می‌کنند که اهداف ضد امنیتی خود را دنبال کنند. ما با اشراف اطلاعاتی و با همکاری نیروی انتظامی آنان را زیر ضربه بردیم و تمام عوامل‌شان را دستگیر کردیم.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد:‌ در مورد اخیر نیز که فرمانده تیپ موصل داعش نیز در آن به هلاکت رسید 10 نفر از افرادشان طی عملیات مختلف دستگیر و 3 نفر از آنان به هلاکت رسیدند. یک نفر از آنان که متواری شده بود نیز به همکاری سپاه پاسداران دستگیر شد.

مصلحت‌اندیشی در مبارزه با فساد ضربات بیشتری به اقتصاد وارد می‌کند/ هنوز برای دریافت پول فروش نفت از برخی کشورها مشکل داریم/کاهش تورم به معنای ارزان‌تر شدن قیمت‌ها نیست 

علوی در ادامه پیرامون برنامه‌های دولت برای بهبود وضع معیشتی مردم نیز گفت: معیشت از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت است و تا به امروز اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته است. برای مثال تورم از 46 درصد به زیر 10 درصد آمده است که البته ممکن است برای خیلی‌ها محسوس نباشد. ما اگر بر قیمت‌ها در 10 سال گذشته مروری داشته باشیم می‌بینیم که قیمت‌ها دائماً تغییر می‌کرد. برخی می‌گویند کاهش تورم باید سر سفره مردم و یا در جیب مردم احساس شود. کاهش تورم به معنای ارزان‌ شدن نیست کاهش تورم یعنی آن گرانی سرسام‌آور که وجود داشت توسط دولت مهار شود.

وی در ادامه  گفت: من به شبکه‌های اجتماعی می‌روم و در گروه‌ها از نظر مردم مطلع می‌شوم چرا که شبکه‌های اجتماعی یکی از مسیرهای اطلاع ما از نظرات مردم است. دولت از اینکه برای مردم هزینه بیشتر به وجود بیاید جلوگیری کرده و این یعنی مهار تورم. هنر دولت این بود که جلوی این افزایش قیمت‌ها را گرفت. کمک به زندگی مردم یک زمان با ارزان‌ شدن است و یک زمان با جلوگیری از گران‌ شدن است.

وزیر اطلاعات در ادامه اظهار داشت: اقدامات دولت یازدهم کمک به قدرت خرید مردم با جلوگیری از گرانی بود. دولت در شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت اگر نتوانست نان اضافی بر سفره مردم بگذارد لااقل نگذاشت کمی تکه‌نان هم از سفره مردم برداشته شود.

علوی از جمله نقاط ضعف دولت را ضعف رسانه‌ای دولت اشاره کرد و گفت:‌ این موضوع بدین معنی نیست که مسئولین رسانه‌ای دولت تلاش نمی‌کنند بلکه دولت در بعد رسانه‌ای زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دولت خرج بی‌حساب آن هم از پول بیت‌المال برای تبلیغ کار خود را شرعاً درست نمی‌داند و احساس می‌کند برای این کار توجیهی وجود ندارد به همین خاطر دستاوردهای دولت آن طور که باید اعلام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: همین باعث می‌شود حملات بی‌حدوحصری به دولت شود و کمتر به آنان پاسخ داده شود. در جبهه مقابل دولت صدها میلیارد تومان خرج تبلیغ علیه دولت می‌شود تا دولت را زمین‌گیر کند. به انواع دروغ‌ها و توهین‌ها متوسل می‌شوند تا ذهن مردم را نسبت به دولت خراب کنند و اسم آن را نیز نقد می‌گذارند. اینکه رئیس جمهور را عمرعاص، ساده‌لو و خائن خطاب کنند آیا این انتقاد است؟ گفته بودند در ایام نوروز در جزیره کیش آقای روحانی، آقای هاشمی رفسنجانی و علوی جلسه گرفته‌اند و یک عده نیز از کشورهای عربی آمده‌اند. بنده در ایام نوروز حتی یک لحظه هم به کیش نرفتم اصلاً بنده یک سال و نیم است که به کیش نرفتم، این دروغ است و در بولتن‌ها هم بیان می‌شد و در تریبون‌ها نیز این موضوع را مطرح کردند در حالی که این جلسات در جزیره کیش اصلاً مطرح نبوده و این جلسات صحت ندارد و دروغ محض است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه دولت از نظر رسانه‌ای در برابر این تخریب‌ها خرج نمی‌کند، گفت:‌ این ضعف نه از سر ناتوانی بلکه از روی امانتداری است که بیت‌المال را صرف دفاع از خود نمی‌کند. رئیس جمهور نجابت به خرج می‌دهد و بیت‌المال صرف دفاع از خود نمی‌کند.

علوی در ادامه گفت:‌ ما مشاهده می‌کنیم انسان‌های با وجدان در گروه‌های اجتماعی از دولت دفاع می‌کنند. دفاعی که از روی باور و ایمان است و یک دفاع در برابر دریافت مزد نیست.

وی با بیان اینکه بی‌مهری‌هایی نسبت به این دولت صورت می‌گیرد که سابقه نداشته است، گفت: دولت مظلوم است و خدا نیز یاور مظلوم است برخی از مردم می آمدند و می‌‌گفتند در راهپیمایی‌ها نمی‌گذاشتند عکس رئیس جمهور را در دست بگیریم و نمی‌‌گذارند در راهپیمایی‌ها و سفر رئیس جمهوری عکس رئیس جمهوری را بیاوریم یک نفر را دیدم عکس روحانی را در آستین لباسش پنهان کرد و به راهپیمایی آورد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ادبیات انتقاد با ادبیات تخریب فرق می‌کند، گفت: خیلی‌ها با مشت گره کرده و به قول خودشان انتقاد می‌کنند. در انتقاد به شخصیت طرف حمله نمی‌کنند، حرمت طرف را نمی‌شکنند و به طرف توهین نمی‌کنند.

علوی با بیان اینکه امنیت باید برای مردم ملموس باشد، افزود: تنها وجود امنیت برای مردم آرامش نمی‌آورد. ما در شرایطی هستیم که مردم ما نیازی ندارند که امنیت را از دست بدهند تا قدر آن را بدانند چرا که وضعیت منطقه را می‌بینند. دشمن لحظه به لحظه تیم می‌فرستد اما نتوانسته اقدامی صورت دهد.

وی با بیان اینکه مردم وجود امنیت را احساس می‌کنند و در کشور آرامش حکم‌فرما است گفت:‌در امنیت و آرامش است که فعالان اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرط حفظ این امنیت این است که دعواها کم شود. جایی که مسئولین آن جدل و نامهربانی‌ و هتاکی داشته باشند رغبت برای سرمایه‌گذاری کم می‌شود. وزارت اطلاعات تمام تلاش خود را می‌کند تا امنیت برای فعالان اقتصادی و نه بر فعالان اقتصادی، امنیت اقتصادی و اقتصاد امنیتی را محقق کنند.

وزیر اطلاعات در ادامه افزود: مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی به بنده گفت بعد از توافق فضای خوبی به وجود آمد و از سرمایه‌گذاران خارجی تمایلاتی برای همکاری دیدیم. مشاهده کردیم یک بانک درجه 2 ایتالیا به دنبال این است که 40 درصد سهام ما را خریداری کند. اما بعد از اینکه دعواها بالا گرفت رفت و دیگر پیدا نشد. سرمایه‌گذار در کشوری که صدای دعوا وجود داشته باشد رغبت نمی‌کند که بیاید.

علوی در ادامه سخنان خود پیرامون اقدامات وزارت اطلاعات در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ما را از آسیب‌پذیری حفظ و در برابر ضربه‌های دشمن مقاوم می‌کند. هر کسی که علاقه‌مند به استقلال کشور باشد و علاقه‌مند باشد که بر ایران اراده ایران حکم‌فرما باشد و اینکه کسی نتواند اراده‌اش را بر ملت ایران تحمیل کند باید به دنبال محقق کردن اقتصاد مقاومتی برود.

وی با تأکید براینکه دولت به اقتصاد مقاومتی معتقد است، افزود: وقتی تأکید رهبری نیز در این خصوص باشد دولت آن را نصب‌‌العین قرار می‌دهد. البته کار بر روی اقتصاد زمان‌بر است خصوصاً اینکه شرایط کشور خاص باشد.

وزیر اطلاعات گفت:‌کشور تازه از تحریم خارج شده و هنوز بخشی از تحریم‌ها به قوت خود باقی است و مسئولین در تلاش برای رفع آن هستند. علاوه بر این دولت در شرایطی کار را شروع کرد که اوضاع اقتصادی کشور سامانی نداشت. دولت وقتی کار را به دست گرفت که از سال‌های گذشته بدهکار بود و این بدهکاری تا حد بودجه 2 سال دولت بود. یعنی دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان بدهکار بود. با این همه دولت دست به کار شد و اقدامات بسیاری انجام داد.

علوی افزود: در همین خصوص پول نفت که بلوکه شده بود و دیگر پول‌های بلوکه شده آزاد شد و در اختیار بانک‌ مرکزی قرار گرفته است. دریافت پول فروش نفت با بعضی‌ها کشورها از جمله ژاپن و کره حل شد و ما مشکلی در دریافت پول از اینها نداریم اما با بعضی کشورها مانند هند در دریافت پول مشکلاتی داریم که برای حل آن اقداماتی در دستور کار است.

وی گفت: با این وجود موانع داخلی و کارشکنی‌هایی در داخل نیز وجود دارد که بنده فکر می‌کنم هرچه به سمت انتخابات برویم این مسائل بیشتر می‌شود. برخی اینگونه کار می‌کنند که بگویند دولت ناکارآمد بود و کلید کار نکرد. کاری کنند که به منافع کشور لطمه بخورد. در این شرایط اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود. البته برخی می‌خواهند اینگونه شود تا بگویند دولت اقتصاد مقاومتی را محقق نکرد.

وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود اظهار داشت: وزارت اطلاعات تمام تلاش خود را در جهت امنیت اقتصادی به کار گرفته تا فعالان اقتصادی بدون تشویش به سمت سرمایه‌‌گذاری بیایند.

علوی با تأکید براینکه یکی از آسیب‌های جدی در حوزه اقتصاد وجود فساد است، گفت: وزارت اطلاعات مسئولیت مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی را برعهده دارد که در همین خصوص هزاران هکتار از زمین‌های ملی که مورد تصرف قرار گرفته بود را پس گرفت، جلوی هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی را گرفتیم و به قاچاق کالا ضربه وارد کردیم و جلوی اختلاس و ثروت اموال مردم در سیستم بانکی را نیز گرفتیم.

وی در همین خصوص گفت: اواخر سال گذشته 840 میلیارد تومان را در یکی از بانک‌ها با اشراف اطلاعاتی بلوکه و جلوی سرقت آن را گرفتیم.

علوی با تأکید براینکه وزارت اطلاعات مقابل هر نوع فسادی می‌ایستد و با آن برخورد می‌کند، گفت: البته دستگیری و زندان آخرین مرحله از برخورد است. وزارت اطلاعات با تدبیر عمل می‌کند تا امنیت اقتصادی آسیب نبیند چرا که ما هم نیاز به امنیت اقتصادی داریم و هم سلامت اقتصادی و هیچ‌کدام نباید فدای دیگری شود.

وی همچنین پیرامون موضوع حقوق‌های نجومی گفت: رئیس جمهور حساسیت خاصی نسبت به مسئله فساد دارد ایشان به بنده گفت وزرا، معاونین و حتی بستگان من را زیر نظر بگیر و هرجا فسادی دیدید با قاطعیت برخورد کنید. این دستور صریح رئیس جمهور است.

وزیر اطلاعات با تأکید براینکه مبارزه با فساد با مصلحت‌اندیشی جور درنمی‌آید گفت: متأسفانه در گذشته فساد در تار و پود اقتصاد کشور ریشه دوانده و اگر بخواهیم در مبارزه با فساد مصلحت‌اندیشی کنیم ضربات بیشتری به اقتصاد کشور وارد خواهد آمد.

علوی در ادامه خاطرنشان کرد: کار ما براساس شایعات نیست بلکه از روی اطلاعات است. اگر فساد متقن و مستندی ببینیم برخورد قاطع می‌کنیم. البته نیاز نیست هر موردی را رسانه‌ای کنیم بلکه باید با آن برخورد شود. در همین خصوص چندین مورد از معاونین و وزرا و برخی سازمان‌های دولتی و حتی مدیران عامل برخی بانک‌ها بودند.

وی در همین باره گفت: در سال 94 و چند ماه قبل از مطرح شدن موضوع فیش‌های نجومی به یک مورد برخوردیم که موضوع را به رئیس جمهور گفتم که وی نیز به بنده گفت به فلان وزیر بگو آن معاون را برکنار کند. قضیه این بود که طرف 50 میلیون تومان گرفته بود و امضایی زده بود که ما متوجه شدیم و وی را برکنار کردیم.

وزیر اطلاعات پیرامون اقدامات دولت در برخورد با فیش های نجومی نیز گفت:‌ از همان روز اول رئیس جمهور معاون اول خود را مأمور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و برخورد با متخلفان کرد البته این موضوع منحصر به قوه مجریه و دولت نیست در دیگر دستگاه‌ها نیز وجود دارد.

علومی پیرامون تعداد دارندگان فیش‌های نجومی گفت:‌ رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بنده گفت از بررسی هزار مورد تنها 3 درصد از آنان حقوق نجومی دریافت می‌کنند که نزدیک به 30 نفر می‌شود.

وی کسانی که مسئله فیش‌های نجومی را مطرح کردند به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک عده می‌خواستند این فساد را به اطلاع مسئولین برسانند تا با آنان برخورد شود که در این خصوص دولت نیز استقبال کرد اما یک عده نحوه پرداخت‌شان به این موضوع تنها اطلاع‌رسانی نبود بلکه می‌خواستند ذهنیت مردم را نسبت به دولت مسئله‌دار کنند و اینکه دولت با اراده به برخی حقوق‌های نجومی داده است.

وزیر اطلاعات در ادامه افزود: کسانی که به دنبال سواستفاده از این مسئله‌اند سطح اقدامات دولت در برخورد با دارندگان فیش‌های نجومی را پایین می‌آورند و می‌گویند برخورد با چند نفر کفایت نمی‌کند و می‌گویند باید آنان را بگیرید در حالی که بازداشت کردن برعهده دولت نیست بلکه در اختیار دستگاه قضایی است. نیاز به شکایت دولت نیز ندارد چون جرم جنبه عمومی دارد و دادستان و مدعی‌العموم می‌توانند بدون شاکی اقدام کنند.

علوی تأکید کرد: مسئولین دولتی برای حقوق قبول مسئولیت نکرده‌اند عده‌ای فکر کردند مطرح کردن این مسئله دولت را تضعیف می‌کند و ضربه به دولت می‌زند در حالی که ضربه به نظام می‌زند. پیدا است که برای این افراد مبارزه با فساد مطرح نیست بلکه مبارزه با دولت مطرح است.

وی در ادامه افزود: کسانی که از موضوع فیش‌های نجومی برای کوبیدن دولت استفاده می‌کنند و نه در جهت مبارزه با فساد در قضیه 2 میلیارد دلار که آمریکا پول ملت ایران را مصادره کرد نیز با فضاسازی و حمله به دولت وانمود کردند که پول کشور به تاراج رفته است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: اما وقتی معلوم شد این مسئله مربوط به این دولت نیست بلکه بر اثر اهمال‌کاری در دولت قبل است دیگر این موضوع را تیتر نکردند و ادامه ندادند.

علوی خاطرنشان کرد: 2 میلیارد دلار می‌شود 7 هزار میلیارد تومان حال اگر فیش‌های نجومی را برای هزار نفر در نظر بگیریم در نهایت 20 میلیارد تومان می‌شود حال کدامیک بیشتر است. وقتی این وضعیت را دیدند و فهمیدند اگر به آن بپردازند این دولت کمتر آسیب می‌بیند سروصدای آن را زدند اما در مقابل فیش‌های نجومی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که دولت را مقصر جلو دهند. بنده به کسانی که با انگیزه تخریب دولت و نه اطلاع‌رسانی اقدام می‌کنند نصیحتی از سر دلسوزی می‌کنم که بیاید با مسائل طبیعی برخورد کنید. این رفتار تنها به دولت ضربه نمی‌زند.

وی در پایان سخنان خود پیرامون آزاد کردن اموال بلوکه شده ایران گفت: قبل از انقلاب 400 میلیون دلار برای خرید سلاح به آمریکا داده شد که بعد منتفی شد. با نظر رهبری و تصویب شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این امر برعهده وزارت اطلاعات گذاشته شد و ما در باب مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی مذاکره‌ای داشتیم و در این خصوص امتیازات زیادی گرفتیم که یکی از آنان آزاد کردن این 400 میلیارد دلار به همراه یک میلیارد و 310 میلیون دلار سود آن بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس