کد خبر 621393
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸

نقش بی بدیل مساجد در ایجاد هویت فرهنگی- مذهبی مشابه و تعمیق فرآیند جامعه پذیری سیاسی بر اساس تعالیم والای دین اسلام در تاریخ معاصر ایران بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش مشرق، مرتضی طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی یادداشتی اعلام کرد:

امنیت ملی یکی از مهمترین مفاهیم اجتماعی و سیاسی است که بشر از گذشته تا به امروز پیوسته در جستجوی آن بوده و همواره سعی کرده تا با تقویت توان برای حفاظت از ارزش های حیات داخلی و خارجی خود، سپری محکم در مقابل تهدید های گسترده و فزاینده کشورهای متجاوز ایجاد کند.

این مفهوم برای کشور ما که در منطقه ای پر از آشوب های قومی، مذهبی، سیاسی و استعماری قرار دارد، دارای اهمیت شایان توجهی است.

تجربه تاریخی گذشته به ما اثبات کرده است که هر زمانی که به لحاظ توانمندی های داخلی در حوزه بسیج اجتماعی و تثبیت و ارتقای مولفه های سرمایه اجتماعی از یک سو و توانمندسازی صنایع دفاعی از سوی دیگر ضعیف بوده ایم، همواره چشم طمع جدی اغیار به منافع ملی ما دوخته شده است.

این یادداشت به مناسبت همزمانی روز جهانی مسجد و صنعت دفاعی در نظر دارد که به مولفه های ارتقای امنیت ملی در بعد داخلی و خارجی، از محل تلاقی آن ها و نقش بی بدیلشان در ارتقای قدرت کشور بپردازد.

در قرون اخیر مساجد یکی از مهمترین پایگاه های مذهبی– فرهنگی و بانی جنبش های سیاسی- اجتماعی زیادی بوده اند. از بطن مساجد بوده است که مردم کشورهای مسلمان توانسته اند به اتحاد رسیده و بر استعمار چند صدساله حاکم بر خود پایان دهند.

به تعبیر مقام معظم رهبری مسجد به عنوان پایگاه دین، عبودیت و معرفت، برای جوامع اسلامی و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار بوده است. نگاهی به تاریخ معاصر ایران نشان می دهد که شروع حرکات ضد استعماری و ضد استبدادی به پایگاه های اسلامی در مساجد باز می گردد.

مساجد با ایجاد فرهنگ و هویت مشترک و بسیج منابع عقیدتی و ارزشی، توان و خواسته ی عموم مردم جامعه را در مسیر منافع ملی و اسلامی کشورها هماهنگ می کنند و با ایجاد فضای آگاهی بخشی در جامعه، تمام کارکردهای خود را در اختیار پیشرفت و امنیت کشور قرار می دهند.

نقش بی بدیل مساجد در ایجاد هویت فرهنگی- مذهبی مشابه و تعمیق فرآیند جامعه پذیری سیاسی بر اساس تعالیم والای دین اسلام در تاریخ معاصر ایران بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل ما بعد از انقلاب اسلامی شاهد اتحاد و اجماع جامعه در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و شکل گرفتن قدرتمند آن بودیم.

امروزه نیز مساجد با همین کارکرد نقش خود را در استحکام بخشی به مبانی عقیدتی جامعه حفظ می کنند. بی شک مساجد در کشور ما توان لازم در برابر تعهدهایی که بعد داخلی امنیت را هدف قرار داده، دارند.

امروزه امنیت داخلی ما از سوی ماهواره ها، شبکه های مجازی، تبلیغات گروه های نفوذ فرماسونری، تغییرات نامتقارن سبک زندگی، تغییرات نامتناسب هویتی، تفرقه های قومی و مذهبی و غیره به شدت در حال تهدید است.

شیوع گسترده پدیده نامیمون طلاق، پایین آمدن سن اعتیاد، دور شدن اعضای خانواده ها از همدیگر، بی توجهی والدین به مسائل فرزندان و غیره تهدیدهای جدی هستند که نباید در برابر آن غفلت صورت گیرد. نیاز است که با تقویت بعد آموزشی مساجد، نتیجه بهتری از کارکردهای اجتماعی آن به دست آوریم.

امروز دشمنان ما در صدد آن هستند که با هدف ضربه زدن به کانون خانواده ایران و بی اعتبارسازی مولفه های هویت دینی و ملی، کشور را دچار آشوب و اختلال کنند. آن ها با ابزار تهاجم فرهنگی می خواهند

به مرور مردم را نسبت به مولفه های ارزشی خود بی تفاوت کرده و روح مشارکت و برادری، هویت خواهی، استقلال طلبی و عزت مندی جامعه را نابود کنند. لذا در حوزه سیاستگذاری داخلی در مقوله امنیت ملی نمی توان منکر نقش بی بدیل مساجد در آموزش و هدایت جامعه شد.

در یک نتیجه گیری کلی، از آنجا که امنیت ملی مقوله ای چند وجهی است که وجه داخلی آن متأثر از عناصر ثبات سازی چون هویت ملی، اتحاد و مشارکت اجتماعی، برابری اجتماعی و ... است، مساجد ما می بایست با ارتقای توان علمی و آموزشی خود، مردم و خصوصا نسل جوان را جذب کارکردهای خود کنند و باید رویکرد آموزشی و تشویقی مسجد در کنار کارکرد عبادی و نیایشی، در سطح جامعه با دقت دنبال گردد تا بخش های آسیب پذیر و تأثیرگذار جامعه در برابر سیاست های تهاجم فرهنگی تقویت شوند تا شاهد ثبات اجتماعی و پایداری مولفه های سرمایه اجتماعی باشیم.

بخش دوم یادداشت نیز مربوط به مسائل دفاعی کشور است. در حوزه صنایع دفاعی، تقویت امنیت ملی منوط به توان بازدارندگی کشور در تهدیدهای نظامی، خرابکارانه و سیاسی است. کشمکش جریان های قدرت خارجی بر سر تصاحب منابع سرمایه ای در خاورمیانه، عملا این منطقه را در یک قرن گذشته محل نزاع فراوانی قرار داده است.

رویکرد استعماری قدرت های بیگانه، به طور عمده بر تهدید نظامی، لشکرکشی، قتل و غارت همراه بوده است. نگاهی به تاریخ معاصر ایران به وضوح گویای واقعیت های تاریخی متعددی است. لذا در چنین منطقه و در چنین شرایطی که همواره وجود قدرت های خارجی و نبود ساختارهای با ثبات و قدرتمند سیاسی در کشورهای پیرامون موجب ایجاد ناامنی است، سیاست های دفاعی ای ضروری و لازم است که نقش بازدارنده داشته باشند.

درک این مهم با تقویت صنایع دفاعی و حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری در دفاع همه جانبه از مرزها و ثبات امنیتی جامعه دارای ارزش ویژه ای است. بی شک اگر سیاستگذاری امنیتی ما در خصوص تحولات منطقه مبنی بر انفعال و بی توجهی بود و در شرایط ترس از موضع دول زورگو قرار می گرفتیم، امروز نام و نشانی از ایران باقی نمی گذاشتند.

آنچه که ما را هر روز مقتدرتر و استوارتر از پیش به جهانیان معرفی می کند-علاوه بر ایستادگی جامعه و مسئولان در برابر زورگویان- تسلط و آگاهی ما به فنون و دانش های نوین نظامی و دفاعی و تکیه بر توان متخصصان داخلی در حوزه دفاعی است.

این که آمریکایی ها اصرار دارند که ما سیاست های بازدارنده دفاعی خود را کنار بگذاریم و یا حاضر به مذاکره در خصوص آن باشیم به دلیل ناتوانی آن ها در تسلط بر منابع کشورمان و ترسشان از قدرت بازدارندگی ایران است. نتیجه سرمایه گذاری 37 ساله کشور در حوزه ابزارهای نظامی و دفاعی، -با توجه به اینکه در بدترین شرایط تحریمی قرار داشته ایم- این شده است که در رسته یکی از قدرت های مهم دفاعی در سطح جهان قرار داریم، هر چند که این قدرت نمایی، خاری در چشمان بدخواهان ایران در منطقه است ولی مایه افتخار همه ماست. بی شک این اعتماد به خلاقیت و پشتکار جوانان ایرانی و سیاستگذاری درست امنیتی در کنار رهبری مقتدرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، رمز پیشرفت کشور در حوزه صنایع دفاعی بعد از انقلاب است.

به طور قطع در تأمین پایدار نیازهای امنیتی، راه دشواری پیش روی کشور وجود دارد. تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است و هر روز سلاح های متعدد و جدیدی برای کشتار مردم در بنگاه های اسلحه سازی تولید می شود که هیچ هدفی جز به آشوب کشیدن امنیت کشورهای خاورمیانه و دیگر نقاط جهان ندارند. در حقیقت آن ها در پیش بردن اهداف باطل خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همواره برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنند و این سیاستگذاری امنیت ملی ما را در حوزه ارتقای قدرت دفاعی کشور به چالش می کشد. ضرورت این است که برای رها شدن از تهدیدهای امنیتی آن ها و مزدورانشان توان نظامی کشور تقویت شده و از بهترین تکنولوژی های تسلیحاتی و دفاعی بهره بگیریم.

به امید خدا با درایت مقام معظم رهبری، ایستادگی جان برکفان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و همت جوانان و تلاش های شبانه روزی آن ها، در چند سال آینده خواهیم توانست راه شهدا را ادامه داده و به روزترین، قوی ترین و مسلح ترین نیروی بازدارنده نظامی را در سطح منطقه و دنیا داشته باشیم به نحوی که قدرت آن به حدی باشد که هیچ کشوری از مخیله اش هم عبور نکند که بخواهد نظر تعدی به حق و حقوق ایران و ایرانیان و منافع جهان اسلام در دنیا داشته باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس