شورای عالی جوانان با حضور وزیران و رییس‌جمهور یا معاونش ظرفیت قانونی مؤثری دارد، اما گویا دولت یازدهم علاقه چندانی به استفاده از این ظرفیت برای بهبود وضعیت جوانان ندارد. با توجه به این‌که این شورا مهم‌ترین نهاد سیاست‌گذاری در حوزه جوانان است، عدم برگزاری جلسات مؤثر و پیگیری اجرایی‌شدن مصوبات، می‌تواند نشان‌دهنده عدم دغدغه دولت برای ساماندهی و بهبود وضعیت جوانان در جنبه‌های مختلف باشد.

به گزارش مشرق، شورای عالی جوانان از شروع به کارش در سال 71 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون 36 جلسه برگزار کرده و برگزاری 35 جلسه حاصل عمر آن است. شورایی که اساسنامه‌اش در سال 71 به تصویب رسید و وظیفه‌اش بررسی نقش و عملکرد نهادها و سازمان‌های مسئول در امور جوانان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با جوانان است.
 
اهداف و وظایف شورا

شورای عالی جوانان از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی با اهدافی مانند رشد متعادل و همه‌جانبه شخصیت جوانان بر اساس اصول، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تأمین نیازهای فکری، اجتماعی، جسمی، روحی و تلطیف و هدایت عواطف و احساسات جوانان، فراهم‌کردن زمینه‌های مشارکت جوانان در حیات اجتماعی و پیشبرد جامعه و دفاع از وطن، جمهوری اسلامی ایران و حفظ و تقویت نشاط و شادابی جوانان برای عظمت و سربلندی ایران اسلامی تشکیل شد.
 
در اساسنامه این شورا، وظایفی مانند بررسی نقش و عملکرد نهادها و سازمان‌هایی که در امور جوانان مسئولیت دارند و نیز ایجاد هماهنگی در دستگاه‌هایی که وظایف آن‌ها به نحوی با‌ مسائل جوانان مربوط می‌شود، پشتیبانی از تحقیقات در مورد خصوصیات روحی، اخلاقی، فکری و عاطفی جوانان و اهتمام در بهره‌گیری از آن‌ها در برنامه‌های جوانان و کمک به‌ تربیت نیروی متخصص برای این منظور و معرفی شخصیت‌های متعالی برای زندگی انسان و به خصوص نسل جوان تبیین شده است.
 
همچنین زمینه‌سازی مناسب برای ابراز شخصیت جوانان و مطالعه راه‌های مبارزه با سنت‌های ناروا و عوامل برخوردهای تحقیرکننده جوانان، مساعدت برای ایجاد و توسعه کانون‌ها و مراکز اجتماعی و فعالیت خلاق جوانان و حمایت از خلاقیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی ‌برای جوانان و مطالعه و بررسی زمینه‌های مناسب برای اشتغال و ازدواج جوانان و حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای مشاوره از دیگر وظایفی است که به عهده این شورا نهاده شده است.
 
‌شورای عالی جوانان به ریاست رییس‌جمهور ‌و در غیاب او، با معاون اول رییس‌جمهور تشکیل می‌شود و اعضای هیأت دولت مانند وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، رییس سازمان صدا و سیما و معاون رییس‌جمهور در امور زنان در آن عضویت دارند.
 
جلسات نامنظم شورا در دوره‌های مختلف

شوراي عالی جوانان در اولین جلسه خود در مهرماه سال 71 آیین‌نامه داخلی شوراي عالی جوانان را تصویب کرد که براساس آن جلسات عادي شوراي عالی هر دو ماه یک‌بار و جلسات فوق‌العاده با یکی از دو شرط دعوت رییس شوراي عالی و تقاضاي حداقل یک‌سوم کل اعضا تشکیل می‌شود.
 
این روند ادامه داشت تا جایی که در بیست‌وهشتمین نشست شورا در اردیبهشت 86 روند برگزاري جلسات شوراي عالی مجدداً بررسی و مقرر شد جلسات با فواصل هر دو ماه یک‌بار به ریاست رییس‌جمهور و در غیاب ایشان (طبق اساسنامه شوراي عالی) به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شود.
 
با وجود این مصوبات، سیدجواد رضوی، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بهمن‌ماه سال 94 مطرح کرد که در هیچ‌یک از بندهای اساسنامه شورای عالی جوانان به ضرورت برگزاری آن در فاصله زمانی مشخصی مانند سه ماه یک‌بار اشاره نشده است. این در حالیست که به گفته دکتر محمود گلزاری، معاون وقت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در تنها جلسه شورا در دولت یازدهم بر تشکیل منظم جلسات شورای عالی جوانان تأکید کرد و قرار شد این جلسات حداکثر هر سه ماه یک‌بار برگزار شود و حتی در صورت ضرورت، این شورا زودتر نیز تشکیل جلسه دهد.
 
بیشتر مصوبات و جلسات این شورا در سال 83 اتفاق افتاده است. دولت سازندگی با برگزاری 14 جلسه، دارای 26 مصوبه، دولت اصلاحات با برگزاری 11 جلسه دارای 30 مصوبه، دولت عدالت‌محور با برگزاری 13 جلسه دارای 44 مصوبه بوده است. دولت تدبیر و امید نیز تاکنون و با وجود این‌که تنها نزدیک به یک سال از عمرش باقی است، فقط یک جلسه در مهرماه سال 93 برگزار کرده که خروجی آن 7 مصوبه بود که از آن بین می‌توان به ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی جامع جوانان، طرح تدوین سند ملی مشاوره ازدواج و ایجاد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده جوانان اشاره کرد.
 
جلسات این شورا در برخی سال‌ها نیز اصلاً تشکیل نشد. سال‌های 76، 77، 79، 80، 81، 88، 92 و 94 جلسه‌ای برپا نشد.
 
کم‌اهمیتی شورا در دولت یازدهم

در بدو شروع این شورا با توجه به حضور وزرا تصور می‌شد بتواند با تصمیم‌گیری‌های قوی تأثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت جوانان داشته باشد، اما گویا هرچه جلوتر آمدیم از اهمیت برگزاری جلسات این شورا کاسته شد و حتی در صورت برگزاری، مصوباتی روی کاغذ داشته است و عموم این مصوبات تأثیر ویژه‌ای در ساماندهی وضعیت جوانان نداشته و این قشر همچنان با مشکلاتی مانند اشتغال، مسکن و ازدواج روبه‌روست.
 
وضعیت این شورا در دولت یازدهم نه‌تنها بهتر نشد، بلکه به برگزاری یک جلسه، وعده برگزاری جلسات منظم و بی‌توجهی به این وعده ختم شد.
 
سیدجواد رضوی، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان دلیل تشکیل نشدن شورای عالی جوانان در ماه‌های پایانی سال 94 را اظهارنظر برخی از کارشناسان کمیسیون‌های تخصصی ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان دانست که معتقدند لازم است ترتیبی اتخاذ شود که مصوبات شورای عالی جوانان هم‌راستا با سیاست‌های برنامه ششم توسعه باشد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا به نتیجه رسیدن برنامه ششم توسعه صبر کنیم.
 
او پس از بیان عدم لزوم برپایی جلسات منظم، در بهمن‌ماه سال 94 تأکید کرد که در سه ماهه اول سال 95 جلسه شورای عالی جوانان تشکیل می‌شود و سند مشارکت نهادمند جوانان یکی از دستور جلسات آینده شورای عالی جوانان خواهد بود.
 
با وجود وعده‌های رضوی و گذشت پنج ماه از شروع سال 95، همچنان شاهد عدم تشکیل دومین جلسه شورای عالی جوانان هستیم.
 
اجرایی‌نشدن مصوبات شورای عالی جوانان

با وجود این‌که شورای عالی جوانان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه جوانان است، اما به گفته محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اکثر مصوبات این شورا در طول 24 سال فعالیت آن اجرایی نشده است.
 
به اعتقاد او مشکلی در طول تاریخ بیش از ۲۰ ساله تأسیس ساختار حوزه جوانان وجود دارد که جدی است؛ تقریباً در هیچ دوره‌ای مصوبات شورای عالی جوانان به سطح اجرا نرسیده و تنها در سطح مصوبه باقی مانده و تعداد بسیار کمی از مصوبات اجرا شده است، زیرا ضمانت اجرایی برای اجرای مصوبات شورای عالی جوانان وجود ندارد. اکنون به دنبال این هستیم که این تضمین و ضمانت را فراهم کنیم.
 
به این شکل که هر دستگاه دولتی ردیف اعتبار بودجه مستقل با موضوع جوانان را ایجاد کند و هر سال بودجه‌ای را برای آن پیش‌بینی کند و این بودجه توسط سازمان مدیریت، معاونت امور جوانان و دستگاه سوم در طی تفاهم‌نامه‌ای مشترک امضا شود. سپس برنامه‌های دستگاه در ستاد ملی ساماندهی و شورای عالی جوانان مصوب شود و بعد از تصویب به اجرا در بیاید تا این‌گونه مصوبات شورای عالی جوانان پشتوانه اجرایی خودش را پیدا کند.
 
شورایی با ظرفیت قانونی بالا اما بی‌اثر

شورای عالی جوانان با حضور وزیران و رییس‌جمهور یا معاونش ظرفیت قانونی مؤثری دارد، اما گویا دولت یازدهم علاقه چندانی به استفاده از این ظرفیت برای بهبود وضعیت جوانان ندارد. با توجه به این‌که این شورا مهم‌ترین نهاد سیاست‌گذاری در حوزه جوانان است، عدم برگزاری جلسات مؤثر و پیگیری اجرایی‌شدن مصوبات، می‌تواند نشان‌دهنده عدم دغدغه دولت برای ساماندهی و بهبود وضعیت جوانان در جنبه‌های مختلف باشد.
 
منبع: مهرخانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس