نگاه به سنشان که می‌کنيم (مدافعان حرم) اغلب جوان هستند و دهه هفتادي و از نسل سوم انقلاب! همان‌هایی که نه دوران انقلاب را ديده‌اند و نه هشت سال دفاع مقدس را، اما چه زيبا درس‌ها را آموخته‌اند، گويي خود در تک‌تک کلاس‌هاي دروس انقلاب شرکت داشته‌اند و اکنون با نمره بيست از آن فارغ‌التحصيل شده‌اند. آری اینان شاگردان مکتب امام خامنه‌ای هستند.

به گزارش مشرق، ماجرا از چند سال قبل شروع شد و از حدود سه سال قبل با حمله تروريست‌ها به آرامگاه حجر بن‌عدي صحابي پيامبراعظم(ص) و تهديد به تخريب بارگاه ملکوتی حضرت زینب کبری(س) اوج گرفت.
 
جوانان مسلمان با شعار «کلنا عباسک يا زينب» از سراسر سرزمين‌های اسلامي به سمت سوريه حرکت کردند تا چون عباسِ زينب باشند.
 
 جوانانِ ایرانی، افغاني، عراقي، لبناني، يمني و پاکستاني به سوري‌ها پيوستند و در برابر تروريست‌های تکفيري قد علم کردند. افغانستاني‌های آن‌جا به «فاطميون» معروف هستند، عراقي‌ها «عباسيون» وايراني‌ها به مدافعان حرم. اما همه آنها در عينِ گمنامي می‌جنگند تا با اهداي خونشان نگذارند دشمنِ تکفيري وجبي به زينبيه نزديک شود.
 
 اين روزها جوانان پاک وطن با آگاهي از اين مسئله، از اقصی نقاط ايران لباس رزم به تن می‌کنند و فرسنگ‌ها آنسوي مرزها در سوريه از حرم دفاع می‌کنند و جان شيرين خويش را در راه آرمانهاي بلند راه اسلام تشیع و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام فدا کرده و نام زيباي شهادت را بر پيشانیشان می‌نشانند «شهداي مدافعان حرم!»
 
آری هنگامی که پيکرپاکشان بر دوش مردم تشييع می‌شود، چه زيبا سال‌هاي دفاع مقدس را در ذهن تداعي می‌کنند. آنها بازماندگان سال‌هاي ايثار و شهادتند، يادگاران خون و شمشير و شهادت.
 
در گزارش پیش‌رو به مدافعان حرم پرداختیم، و از رشادت‌های بی‌مانند آنان گفتیم، همراه ما باشید.
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبيب مظاهر مدافع حرمم 
 
حق بزرگی که شهدای مدافع حرم به گردن ما دارند
 
چه زيباست که در ابتدا سخنان رهبر معظم انقلاب در اين‌باره را بخوانيم.
 
ايشان در ديدار با خانواده‌های شهداي مدافع حرم تاکید فرمودند: «حقيقتاً هـم شـهداي شـما، هـم خانواده‌هـا، پـدران، مـادران و فرزنـدان آنـان، حـق بزرگي بر گـردن همـه ملت ايـران دارند. ايـن شـهدا امتيازاتـي دارند: يکـي ايـن اسـت کـه اينهـا از حريـم اهل بيـت(ع) در عـراق و سـوريه دفـاع کردنـد و در ايـن راه بـه شـهادت رسـيدند...
 
امتيـاز دوم ايـن شـهداي شـما ايـن اسـت کـه اينهـا رفتنـد بـا دشـمني مبـارزه کردنـد کـه اگـر اينهـا مبـارزه نمي‌کردنـد ايـن دشـمن مي‌آمـد داخـل کشـور... اگـر جلويش گرفتـه نمي‌شـد مـا بايد اينجـا در کرمانشاه و همـدان و بقيه اسـتان‌ها بـا اينهـا مي‌جنگيديم و جلـوي اينهـا را مي‌گرفتيم. در واقع ايـن شهداي عزيـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، ديـن و انقلاب اسلامي فـدا کردند.
 
امتيـاز سـوم هـم اين اسـت کـه اينهـا در غربـت بـه شهادت رسيدند، ايـن هـم يـک امتيـاز بزرگـي اسـت، اين هـم پيش خـداي متعـال فرامـوش نمي‌شـود».
 
تفسیر ایثار و شهادت در کار مدافعان حرم
 
اما در این میان همسران شهدای مدافع حرم نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند و بعضا دسترسی به آنان بسی دشوار است.
 
خانم ربیعی همسر شهيد مدافع حرم «جمال رضي» با بيان اينکه مدافعان حرم براي پول به جنگ دشمنان اسلام و انسانيت نمي‌روند، تأکيد می‌کند: «مدافعان حرم به خاطر پول و دفاع از کشورهاي ديگر جان خودشان را به خطر نمي‌اندازند، بلکه آنها همسر و فرزندان عزيز خودشان را می‌گذارند تا فرسنگ‌ها آنطرف‌تر و در کشور دیگری به دفاع از حريم اهل بيت(ع) بپردازند.»
 
ربيعي با گله مندي از برخي حرف‌ها  در‌باره‌دريافت پول توسط مدافعان حرم، می‌گويد: « اگر به شخصي بگويند در صورت خارج شدن از یک اتاق ۵۰ درصد احتمال دارد که سالم برگردي اين کار را انجام نمي‌دهد، اما مدافعان حرم با علم به اينکه شهادت در انتظار آنها است به جنگ تروريست‌های تکفیری می‌روند و این یعنی خلق حماسه و ایثار، آن هم در زمانه‌ای که همه چیز را با معیار مادیات می‌سنجند.»
 
وي با بيان اينکه زندگي مادي ما تغييري نکرده است، می‌افزايد: «مدافعان حرم علاوه بر اينکه براي دفاع از حرم و بارگاه امامان معصوم(ع) به نبرد با دشمنان اسلام می‌روند، براي دفاع از حريم اهل بيت(ع) نيز به نبرد با داعشيان می‌روند.»
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبيب مظاهر مدافع حرمم 
 
سردار محمدرضا يزدي معاون حقوقي و امور مجلس سپاه در همین باره می‌گويد: «کساني را که به جبهه‌های مقاومت اعزام مي‌کنيم، حقوقي را مي‌گيرند که در تهران دريافت مي‌کنند و مبلغ اضافه‌اي به آنها پرداخت نمي‌شود؛ ضمن اينکه تعداد زيادي از اين عزيزان بدون اينکه حقوقي هم بگيرند، داوطلبانه در دفاع از حرمين حضور مي‌يابند؛ لذا طرح سخناني مبني بر پرداخت حقوق ميليوني به مدافعين حرم، حرف‌هايي بي‌ربط است؛ که عده‌اي نيز به اين شايعه دامن مي‌زنند.»
 
فرمانده سپاه تهران بزرگ سردار محسن کاظميني نيز با اشاره به موضوع نحوه اعزام مدافعين حرم می‌گويد: «نواحي بسيج تهران بزرگ، ثبت نام داوطلبان براي انجام فعاليت‌هاي مستشاري در سوريه را انجام مي‌دهند؛ اما از ميان افرادي که آموزش مي‌بينند، فقط تعداد اندکي به اين کشور اعزام مي‌شوند؛ که اين اشتياق هم نشان‌دهنده آمادگي عاشقان به ولايت و انقلاب اسلامي برای ایثار و جانفشانی است.»
 
تفکرات شهدای مدافع حرم
 
شهيد عبدالحسين يوسفيان از شهداي مدافعين حرم در يکي از سخنان خود به تشریح دلايل شرکت رزمندگان اسلام در کشوري ديگر مثل سوریه و عراق پرداخته است.
 
 اين شهيد بزرگمرد در سخنان خود آورده است: « اسلام حد و مرزي ندارد و مرز مشخصي براي آن نيست و دفاع از مظلوم در هر جايي واجب است. هر انسان مظلوم و مسلماني در هر کجاي جهان است، وظيفه ماست که از او دفاع کنيم و مهم نيست که در کدام کشور است، اکنون که در سوريه و عراق مسلمانان مظلومي وجود دارند ما بايد در اين زمينه از ساير کشورهاي اسلامي پيشرو و پيشقدم باشيم.»
 
در ادامه گزارش يادداشتي را مي‌خوانيم ازشهيد «حشمت سهرابي» از شهداي مدافع حرم از شهر ايلام که ۲۵ روز قبل از شهادتش به رشته تحرير درآورده است.
 
از اين يادداشت به خوبي می‌توان مهيا شدن اين پاسدار رشید ايلامي را براي بال گشودن حس کرد:
« اين‌جا می‌شود بهترين روزها و بدترين و تلخ و شيرين زندگي را مرور کرد. می‌توان دوران کودکي از آن‌جا که ياد بازي می‌کند را دوره کرد. می‌توان فکر کرد براي اصلاح و بهبود .... رفتن و رفتن.... چقدر دلبستگي.... چقدر دلتنگي... آه خدايا! تمام عمر آدم نيمي به دلبستگي و نيمي به دل کندن درگذر است. کدام قبول توست؟ دل دادن و سردادن براي خوبانت که زيباست. خدايا! ما را گرفتار دنيا مکن و مگذار دنيا فريبمان دهد که داناي حکيم فقط تويي...»
 
بايد در اين مجال که اين عزيزان از جان و مال و فرزند و شهر و ديارشان دست کشيده و در راه آرمانهاي اسلامی شهيد شده‌اند بتوان با ترويج فرهنگ ناب ايثار وشهادت ياد و خاطره آنها را گرامي داشت و این تفکر ناب را بسط و گسترش داد.
 
احساس تکلیف و رسالت الهی
 
مدافع حرم یک رسالت بزرگی را پیش روی خود می‌بیند که اینگونه عاشقانه برای رشادت و ایثار آغوش باز می‌کند و به استقبال شهادت می‌رود.
 
سردار غلام عسکر کريميان فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به انگيزه مدافعين حرم می‌گويد: «آن چيزي که تا به امروز انقلاب اسلامي را حفظ نموده است احساس تکليف و رسالت محوري است که مردم و بخصوص جوانان کشور ما دارند و قطعاً انگيزه اصلي مدافعين حرم، دفاع از انقلاب اسلامي در فراسوي مرزهاي جغرافيايي ايران و دفاع از حرم اهل بيت علیهم‌السلام بوده است و اين حرکت می‌تواند الهي باشد. به بیان دیگر باید گفت که در اين آشفته بازار دنياي امروزي فقط انگيزه الهي می‌تواند ما را به مقابله با دشمنان دین و مذهب وادار کند.»
 
فرمانده سپاه عاشورا بااشاره به بسط دادن فرهنگ ايثارو شهادت در جنگ با نيروهاي تکفيري در سوريه می‌گويد: «به نظر می‌رسد بزرگترين کاري که ايران و ايرانيان توانستند در اين جنگ با تکفیری‌ها آنرا انجام دهند پياده سازي مدل بسيج و مقاومت مردمی است، مقاومتي که پايه‌های آن دفاع وشهادت و گسترش فرهنگ ايثار وشهادت است. چرا که اين جنگ دفاع مقدس و دفاع حق و باطل و اسلام ناب و اسلام کفر است و البته جنگي است نابرابر با گروهها وتکفيري‌های تحت حمایت عربستان، قطر، امارات، ترکيه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و ديگر عناصر استکباري و وهابيت که آنرا پشتيباني می‌کنند.»
 
الگوی حسینی(ع) پیش روی مبارزان با تکفیری‌ها
 
اقدامي که مدافعان حرم انجام می‌دهند گوياي اين است که براي دفاع از اسلام و ارزش‌هاي ديني حاضرند جان خود را تقديم کنند.
 
شهداي مدافع حرم شهدايي هستند که از امام حسين(ع) الگو گرفته و براي دفاع از اسلام و ارزشها به شهادت می‌رسند.
 
اين روزهايي که ما آرام در حال زندگي کردن هستيم و با آرامش و امنيت به کارهاي روزمره می‌رسيم، مدافعاني در آن سوي مرزها در برابر دشمنان و گروه‌های تکفيري ايستاده‌اند و جان خود را فدا می‌کنند. اين مدافعان حرم درس‌های بزرگي به ما می‌دهند که مهم‌ترین  آن این است که براي دفاع از حرم حضرت زينب(س) در سوریه و عتبات عالیات درعراق خصوصا در شهر سامراء،از زندگي، خانواده و دنيا گذشتند و به درجه رفيع شهادت نائل آمده اند.
 
سيد محسن لطيفي تحلیل‌گر مسایل سیاسی و مدیرکل و فرمانده بسيج صدا و سيماي استان آذربايجان شرقي با اشاره به آرمان‌های مدافعان حرم به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گويد: «بي‌شک ‌انگيزه اصلي مدافعين حرم، دفاع از حريم ولايت و فرهنگ اهل بيت علیهم‌السلام در کنار دفاع جانانه از حرم اين انوار تابناک و حفظ محور مقاومت در برابر تکفیری‌های تروریست است.»
 
وی تصریح می‌کند: «علاوه بر اين بايد در نظر داشت که اگر اين دفاع جانانه در مقابل دشمنان اسلام ناب محمدي (ص) و عوامل استکبار جهاني نبود، چه‌بسا اين جنگ به مرزهاي جمهوري اسلامي و حتي داخل ميهن اسلامي‌مان کشيده می‌شد. بنابراين بايد اين دفاع جانانه را قدر دانست و دست و بازوي اين عزيزان را بوسيد و به روح بلند شهداي مدافع حرم درود فرستاد.»
 
لطيفي با بيان اينکه شهداي مدافع حرم، 3دهه پس از پايان سال‌های دفاع مقدس نشان دادند که راه جهاد و شهادت هنوز به روي مشتاقان آن باز است می‌افزايد: «شکي نيست که مراسم مختلف تشييع و يابود اين عزيزان، فرهنگ ايثار و شهادت را در جامعه ما رونق دوباره بخشيد و روح کربلايي و نينوايي را در شهرهاي ايران عزيزمان و نيز در شهرهاي مختلف عراق و سوريه پراکنده و اين خود يادآور آن جمله معروف حضرت امام راحل است که فرمودند: ما درپي فتح قله‌های معنوي جهان هستيم.»
 
وي در ادامه سخنان خود می‌افزايد: «حضور جواناني شیعه و سنی از افغانستان، لبنان، عراق، سوريه، ترکيه و ساير کشورهاي اسلامي و حتي جواناني از کشورهاي غير اسلامي در اين ميدان مبارزه با استکبار جهاني و تروريسم دست نشانده، نشان از بالندگي فرهنگ ايثار و شهادت دارد. همه ما به اميد روزي هستيم که اين راه سرخ به روز سبز ظهور منجي موعود(عج) ختم شود، چه اين که عشق و ارادت روزافزون اين جوانان با قافله‌‌سالار انقلاب اسلامي امام خامنه‌ای - مدظله‌العالي - اين نويد را به ما می‌دهد. ما منتظر ظهري عاشورايي هستيم که جهان را به عدالت و برادري برساند.»
 
نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت
 
نگاه به سنشان که می‌کنيم (مدافعان حرم) اغلب جوان هستند و دهه هفتادي و از نسل سوم انقلاب! همان‌هایی که نه دوران انقلاب را ديده‌اند و نه هشت سال دفاع مقدس را، اما چه زيبا درس‌ها را آموخته‌اند، گويي خود در تک‌تک کلاس‌هاي دروس انقلاب شرکت داشته‌اند و اکنون با نمره بيست از آن فارغ‌التحصيل شده‌اند. آری اینان شاگردان مکتب امام خامنه‌ای هستند.
 
 نسل سوم انقلاب در میدان ایثار و شهادت؛ چنان حبيب مظاهر مدافع حرمم
پاسدار شهید «سجاد طاهرنیا» (استان گیلان)-پاسدار شهید «محمد ظهیری» (استان خوزستان)-پاسدار شهید «سید روح الله عمادی» (سوادکوه)، تعدادی از شهدای مدافع حرم نسل سوم انقلاب
 
لطيفي درباره حضور نسل سوم انقلاب در اين جنگ با تکفیری‌ها می‌گويد: «حضور جوانان نسل سوم در جبهه مقاومت و مبارزه با تکفیری‌ها، نشان از پويايي آموزه‌های ناب انقلاب اسلامي دارد. خانه‌های مقاومتي که در اين چند سال ازآغاز اين ميدان جديد مبارزه با استکبار جهاني و صهيونيسم قسم خورده شکل گرفته است، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامي، پويا و سرزنده است و امروزه مرزهاي انقلاب اسلامي محدود به مرزهاي جغرافيايي ايران عزيز نيست.»
 
حميدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگي و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه نيز با بيان اينکه يکي از سوالاتي که در طي سالیان گذشته تاکنون مطرح بوده اين است که آيا نسل‌های بعدي که در انقلاب اسلامي خواهند آمد مشابه دوران دفاع مقدس خواهند بود؟ و ايثارگري و فداکاري نسل‌های گذشته را خواهند داشت ؟
 
وي می‌گويد: «ما شاخص‌های فراواني داريم که نشان می‌دهد اتفاقاً نسل‌های بعدي و نسل سوم و چهارم نه تنها پس رفتي نداشته بلکه اين نسل قويتر از نسل اول انقلاب که دفاع مقدس را رقم زد، می‌باشد. اینان پاي انقلاب ايستاده و عاشق انقلاب هستند. چنان‌که يکي از شاخص‌های علاقه‌مندی گرايش فوق‌العاده براي اعزام و دفاع از حرم و مبارزه با جريان‌هاي تکفيري است که امروز در بین نسل جدید تبديل به شاخص شده است. اين علاقه‌مندی فوق‌العاده است و امروز اگر توجه کنيم می‌بینیم جمعيت ميليوني عاشقانه داوطلب اعزام به سوريه هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اللهم الرزقنا توفیق الشهاده ...آمین یا رب العالمین
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    درود بر مدافعان حرم
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    تجلی غیرت ایرانی در عزیزان مدافع حرم رخ داده
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    دردو بلای مدافعان حرم که در جنگ سخت سوریه مدافع منافع مذهبی و سیاسی ـ امنیتی ایران هستن بخوره تو سر هرچی حامی شعار نه غزه نه لبنانه
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    ادم فیلم رگیری ها در سوریه رو می بینه زهر اب می کنه خدا به این دوستان خیر به که دل به دریا زدن
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام بر شهیدان خصوصا شهای مظلوم مدافع حرم
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    این همه گلهای پپرپر ایرانی تقدیم به عمه سادات (سلام الله علیها)
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    کلنا عباسک یا زینب (س)
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    یا لیتنا کنا معکم و نفوز فوزا عظیما
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    ما همه از نسل شهادتیم
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خدایا ما را جزء شهدای راه خودت قرار بده... خدایا ما رو از حیواناتی قرار نده که بخاطر دنیای دون دست از مجاهدت کشیدند و روسیاهان دنیا و آخرت شده اند...
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    کسانیکه در انقلاب حضور فعال داشتند به دوگروه منافق و مخلص تقسیم میشوند منافقان از هر موقعیتی در تصرف پستها و منافع دیگر استفاده کردند اما مخلصین بدون اعتنا به مادیات و پستها ، بر تداوم راه انقلاب در جهت تحقق جامعه ای صالح و عدالت محور و شایسته سالار تلاش کردند اما فقط نان به نرخ روزخورها ماندگار شدند و مخلصین قربانی اخلاص و صداقت و حق طلبی خود شدند. امروزه جوانانی مدافع سرسخت انقلاب اند که از ان حادثه بزرگ تاریخ فقط روایتی شنیده اند اما منافع این جوانان ایجاب میکند خود را کاسه داغتر از اش و انقلابی تر از انفلاب کنندگان نشان دهند و بعنوان اطلاعاتی یا عضو نهادهای انقلابی،ایجاد رعب و قدرت نمایی و اعمال نفوذ در روند امور قانونی کنند. حکومتی که اقتدارش توسط چنین افرادی تضمین شود هرگز نمیتواند عدالت محور و قانونمند و شایسته سالار باشد و در چنین وضعیتی امید هیچ نویدی نیست و کشور در زنجیره چنین افرادی به اسارت گرفته شده و مردم حق اعتراض به اوضاع نابسامان ندارند و باید مطیع اوامر قدرت ماندگار با خطاهای بیشمار باشند. زمانیکه منافع دنیوی افراد در گرو مسلمان شدن باشد ، فوج فوج به اسلام میگروند پس گسترش اسلام با این شیوه و بذل و بخشش ثروتهای ملی بدون اجازه و رای گیری از مردم در شرایطی که خود دچار بحرانهای ایمان سوز شده اند، توهین به جامعه اسلامی و رسالت الهی نوع بشر است. به همان شکل که مردم ایران تحت فشار اقتصادی و بی قانونی اسلام گریز شده اند، تازه مسلمانان کشورهای دیگر بمراتب سریعتر از اسلام خارج و انچه می ماند هزینه های بیهوده ای است که اینده این کشور را در فقر و فلاکت گرفتار میکند درحالیکه وظیفه دینی تبلیغات و ارشاد است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس