سرویس سیاست مشرق - مهدی محمدی سالها سابقه روزنامهنگاری دارد و نامش با «کیهان» پیوند خورده است. او در کیهان رشد کرد و سالها دبیری گروه سیاسی روزنامه کیهان را بر عهده داشت و سرمقالههای زیادی در موضوعات سیاسی نوشت، اما او به صورت تخصصی در عرصه هستهای وارد شد و از زمان دبیری حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات با اروپا، یادداشتها و مقالات محمدی درباره مباحث هستهای، خوانندگان بسیاری را جذب کرد. به خاطر همین تخصص در مسائل هستهای بود که در زمانی که بار مذاکرات هستهای بر روی دوش سعید جلیلی بود، محمدی به عنوان نیرویی رسانهای به تیم هستهای اضافه شد و در مقطعی سخنگویی این تیم را نیز بر عهده داشت.
با شروع مذاکرات در دولت جدید، او به یکی از منتقدین جدی رویکردهای دولت در پرونده هستهای تبدیل شد و در مناظرهها و مصاحبههای زیادی به نقد نظرات مسئولین سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخت. نظرات او در خبرگزاریهای مختلف و روزنامههای کیهان و وطن امروز و ... در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
او از دیماه 1394 و با راهاندازی کانال شخصیاش در تلگرام، تحلیلهای خود را در این فضا نیز عرضه میکند و تاکنون توانسته بیش از 24 هزار نفر را جذب کند.
البته همانگونه که خود محمدی در توضیح کانالش نوشته است، فعالیتهای او محدود به موضوع هستهای نیست و او به هر موضوعی که به مرتبط با بحث امنیت ملی باشد، میپردازد که از جمله میتوان به مسائل مربوط به سوریه، یمن و عراق، انتخابات و ... اشاره کرد.
معرفی کانال تلگرامی
برای معرفی دقیقتر کانال آقای محمدی به سراغ ایشان رفتیم و بعضی از سؤالهایمان از به صورت مستقیم از ایشان پرسیدیم.
محمدی در پاسخ به سؤال ما درباره انگیزهاش از ورود به تلگرام گفت: با توجه به تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی موبایلی، فراگیری آنها و دسترسی بسیار آسان اقشار مختلف مردم و بخصوص شبکه اجتماعی تلگرام، بنده ترجیح دادم که این روش را برای انتقال پیام استفاده کنم و به نظر بنده اصلیترین راهبردی که دشمن در مقابله با نظام جمهوری اسلامی دنبال میکند، کنترل و هدایت افکار عمومی است و بنابراین جریان انقلابی نباید از حضور و نقشآفرینی در این فضا خودداری کند.
محمدی درباره ویژگی اصلی شبکههای اجتماعی موبایلی میگوید: اولاً، در این شبکهها، نظام تولید پیام، تبدیل به یک نظام تولید پیام از پایین شده است و هر عضوی به تنهایی به تولید پیام میپردازد.
ثانیاً، نظام تولید و توزیع پیام، بر هم منطبق شده است و همان کسانی که در این بستر به تولید مشغول هستند، به توزیع پیام نیز مشغولاند که این امر جزو ویژگیهای ذاتی این فضاست.
اتفاق دیگری که افتاده این است که استانداردهای تولید محتوا در این فضا متفاوت از سایر فضاهاست؛ در اینجا باید پیام سریع، صریح، بهموقع، دور از ملاحظهکاری و با زبان روشن و جذاب تولید شود و افرادی که در این فضا تحلیل میکنند باید مهارت خلاصه نوشتن تحلیلهای بلند و پیچیده را داشته باشند.
اغلب کانالهای تلگرامی به نام شخص نویسنده اداره میشود، اما کانال مهدی محمدی نام دیگری هم دارد و آن هم «عقل سرخ» است. محمدی درباره این نامگذاری اینگونه توضیح داد: عقل سرخ نام کتابی از شیخ شهابالدین سهروردی است و من سالها در وبلاگی به همین نام مینوشتم و چون خیلیها مرا با نام آن وبلاگ میشناختند و چون در کانال دیدگاهها و مقالاتم را منتشر میکردم، همین اسم را برای کانال نیز انتخاب کردم. ازلحاظ معنایی نیز عقل سرخ بدین معناست که مدیر کانال اعتقاد دارد که درعینحالی که باید برای همه موضوعات استدلال کرد، باید در اتخاذ مواضع، انقلابی عمل کرد و از ارزشها و آرمانهای انقلابی بهخوبی دفاع کرد.
بازخوردها نسبت به موضعگیریها در عقل سرخ
از آقای محمدی درباره بازخوردهای که نسبت به مطالب کانال وجود داشته پرسیدیم، او در پاسخ گفت: از وقتی که راه ارتباطی با مدیر کانال را در کانال قرار دادم، روزانه بیش از 100 پیام از مخاطبان مختلف به من میرسد که مطالب مختلفی را شامل میشود؛ از نقد و تشکر گرفته تا در اختیار قرار دادن اطلاعات از سوی مخاطبین. مطالعه همه این پیامها وقت زیادی میگیرد و بنده به دلیل مشغله زیاد، نمیتوانم همه این پیامها را پاسخ دهم، البته برخی موارد مثل درخواست سیر مطالعاتی و ... نیز بوده که بنده در حد توانم به آنها پاسخ دادهام.
برخی پیامهای حاوی توهین نیز در بین پیامهای مخاطبین بوده که پس از بحث مختصری که با این افراد داشتهام یا قانع شدهاند یا سکوت کردهاند.
برخی مطالب کانال مهدی محمدی در فضای رسانهای کشور خبرساز شد و واکنشهای مختلفی را در پی داشت. از او درباره اینگونه مطلب پرسیدیم که در پاسخ گفت: یکی از مطالب شاخصی که جنجالهای زیادی هم به پا کرد، مربوط به خبر انتصاب آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در فرانسه بود که پس از انتشار این خبر، بعضی از مقامهای دولتی با بنده تماس گرفتند و دولت نیز رسماً بیانیهای صادر کرد و بنده را تهدید به شکایت کرد.
در انتها، یکی از یادداشتهای زیبای محمدی که مرتبط با بحث سوریه و آخرالزمان است را به عنوان نمونه نقل میکنیم: «نگاه به صحنه منطقه و تأمل در زوایای پدیده خارقالعادهای به نام «مدافعان حرم» دلالتهای آخرالزمانی هم دارد. امروز مرد بزرگی که خود از قدمای مجاهد در راه اسلام و انقلاب است میگفت کنار هم نشستن ایرانی، لبنانی، عراقی، پاکستانی، افغانی و یمنی و ... در یک جبهه و گاه در یک سنگر، در آوردگاهی به نام سوریه، حاوی این معناست که شاید اینها نه برای آنچه ظاهراً میبینیم، بلکه برای نقشآفرینی در صحنهای بسیار عظیمتر گرد هم آمدهاند. کارگردان این صحنه شگفت، شاید مأموریتی جهانی برای این مجاهدان در سر دارد که من و شما تنها گوشهای از آن را میبینیم. ملیت زدایی از «مجاهدین»، شاید مقدمه جهانیسازی «جهاد» باشد، انشا الله.»
برای عضویت در این کانال میتوانید اینجا کلیک کنید.