در حالی‌که تهران و مسکو انتقادهای واشنگتن درخصوص حملات هوایی روسیه از یک پایگاه هوایی ایران علیه تروریست‌ها در سوریه را رد می‌کنند ولی واشنگتن اعلام کرده در حال بررسی مشروعیت این تعامل نظامی است.

به گزارش مشرق به نقل از «رویترز»، وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد: واشنگتن این موضوع را بررسی می‌کند که آیا روسیه از طریق استفاده از پایگاه هوایی ایران برای انجام حملات هوایی در سوریه، قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با تعامل نظامی را نقض کرده است یا خیر.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: کارشناسان حقوقی در دولت آمریکا هنوز نظر خود در خصوص این موضوع که آیا استفاده از پایگاه هوایی ایران توسط روسیه نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل است یا خیر، اعلام نکرده‌اند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل چارچوبی برای تعامل نظامی ایران با دیگر کشورها در عرضه، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تکنولوژی نظامی یا تامین مالی و آموزش مرتبط با تکنولوژی جدید تعیین کرده است.

مارک تونر افزود: تا جایی که من متوجه می‌شوم، تنها ارائه سلاح‌های مشخص یا سلاح‌های تهاجمی مشخص به ایرانی‌ها نیست، این موضوع پیچیده تر از این است. کارشناسان حقوقی ما در حال بررسی این موضوع هستند و هنوز ما به ارزیابی نهایی نرسیده‌ایم.

روسیه، روز سه‌شنبه برای نخستین بار اعلام کرد که بمب‌افکن‌های دورپرواز «توپولوف 22» و جنگنده بمب‌افکن‌های «سوخوی 34» از یک پایگاه نظامی ایران برای حمله به اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند.

در همین حال، روز چهارشنبه مقام‌های روسیه انتقادهای آمریکا در خصوص استفاده از پایگاه هوایی همدان را رد کردند.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ایران، پایگاه نظامی به روسیه و هیچ کشور دیگری نداده است.

«علاء‌الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اعلام کرد: سوخت‌گیری هواپیماهای روسی در پایگاه «نوژه» براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران و در چارچوب همکاری‌های چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق صورت می‌گیرد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    آمریکا غلط کرده
  • مهدی اسدی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام علیکم : یکی باید از این یانکی ها بپرسد ؛ آخر خود شما آمریکاییها اصلا مشروعیت دارید؛ که که بخواهید پیرامو ن عملکرد دیگران بررسی تا مشروعیت آنها را به اثبات و یا رد کنید ؟! این همه در کشورخودتان به اقلیتهای سیاه پوست ظلم می کنید می کشید ؛ غارت می کنید ؛ محدودیت ایجاد می کنید و سخن از مشروعیت می کنید !!! خیلی پر رو هستید .
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    کدخدا مسول بررسی همه جیز در همه جا
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکا فقط میتواند سرگین میل کند.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    حالا هی فحش بدید ، جز فحاشی کاری بلد نیستید امریکا هرچقدر بد و زورگو باشه ولی کارشو بلده ، اون برجامی که اون نوشته و آقایون امضا کردن مطمئن باشید همچین چیزایی از توش در میاد
  • صفر ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    روسیه ازدست اندازی غرب دراطرافش به ستوه امده وتامدتی پیش سنگرهای زیادی راازدست داد تازه فهمید که باید به رویکرد قبلی پایان دهد.
  • اذربایجانی ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    به نظرم امریکا فکر میکنه صاحب کره زمین هست خودش مشروعیت داره هر کاری بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس