کد خبر 619280
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

نمایندگان ملت در مصوبه‌ای مقرر کردند اظهارنظر شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس تا زمان اعلام نتایج قطعی انتخابات باشد.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان پس از تصویب کلیات طرح استفساریه تبصره 3 ماده 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، جزئیات ان را مورد بجث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

متن مصوبه مجلس در موضوع و پاسخ استفساریه به شرح ذیل است:

موضوع استفساریه:

با توجه به مفاد تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذرماه 1378 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به ردّ صلاحیت خود از سوی هیأت مرکزی نظارت، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را در خصوص تأیید یا ردّ صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود، آیا پس از رأی سالم مردم به یک منتخب، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت او را بعد از تأیید صلاحیت رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟

پاسخ:

خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدید درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وکلای ملت با 122 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از 228 نماینده حاضر در صحن علنی، این بند از طرح استفساریه مذکور را مصوب کردند.

این طرح استفساریه داری 2 بند بود که بند یک آن به شرح فوق به تصویب رسید اما بند 2 آن به دلیل وجود برخی ابهامات برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

سؤال و پاسخ بند 2 به شرح ذیل است:

2- آیا عبارت «ابطال انتخابات» در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذرماه 1378 و اصلاحات بعدی آن صرفاً ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می‌تواند ناظر به هر یک از منتخبان نیز باشد؟

پاسخ:

بله، منظور قانونگذار از عبارت «ابطال انتخابات» مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذرماه 1378 و اصلاحات بعدی آن صرفاً ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نمی‌توان آرای برخی منتخبان را بعد از اعلام صحت انتخابات آن حوزه ابطال کرد.

وکلای ملت با 144 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 230 نماینده حاضر در صحن علنی، با ارجاع این بند از طرح استفساریه مذکور به کمیسیون مربوطه برای رفع برخی ابهامات موافقت کردند.

پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان مینو خالقی یکی از منتخبان اصفهان را به دلیل برخی مشکلات و موضوعات مطرح شده و برخی گزارش‌های رسیده به دست این شورا البته پس از برگزاری انتخابات، او را ردّ صلاحیت کرد و مینو خالقی نتوانست به مجلس دهم راه یابد.

به همین دلیل علی مطهری نماینده تهران و نایب‌رئیس دوم مجلس طرح استفساریه تبصره 3 ماه 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس را امروز در صحن علنی مطرح کرد.

به نظر می‌رسد این طرح که با عنوان استفساریه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، طبق گفته ابطحی نماینده خمینی‌شهر، استفساریه نیست، بلکه یک قانونگذاری جدید محسوب می‌شود و با تأیید نهایی، اختیارات شورای نگهبان درباره نظارت استصوابی محدود خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس