در لبنان با شیعیان زیاد مخالفت می‌شود و قطعا هر آنچه به شیعه ضرر برساند به ما ضرر رسانده است؛ با این حال حزب‌الله قوی است و مخالفان نمی‌توانند هر کاری که می‌خواهند، انجام دهند.

به گزارش مشرق، تعدادی از نوازندگان، گروه موسیقی «کشافه المهدی» را با هدف تولید سرودهای حماسی، انقلابی و استکبار ستیزانه در لبنان تشکیل دادند؛ گروهی که مورد تایید و حمایت دبیرکل حزب الله قرار گرفته و این گروه را عامل پایداری جوانان لبنانی معرفی کرده است؛ گروه «کشافه المهدی» تا به حال در کشورهای مختلفی مانند ایران، سوریه، کویت، آفریقا به اجرای برنامه هایی به زبان های مختلف عربی، فارسی و انگلیسی پرداخته اند.

 میزبان اعضای این گروه بودیم  و گفتگویی را درباره نحوه شکل گیری، فعالیت ها و تاثیرگذاری آنها در حوزه مقاومت انجام دادیم که متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

 

درباره نحوه شکل گیری گروه «کشافه المهدی» و اینکه آیا این گروه از ابتدا به حزب الله لبنان وابسته بود، توضیح دهید؟

اسماعیل عباس، سرپرست گروه: این گروه در سال 1987 و با همکاری پیش آهنگان صاحب الزمان تشکیل شد و نام اولیه آن نیز «کشافه صاحب الزمان» بود، ولی بعد از مدتی از پیش آهنگان جدا و به صورت مستقل برنامه اجرا کردیم و نام گروه را نیز «کشافه المهدی» گذاشتیم.

درباره وابستگی به حزب الله لبنان باید بگویم که از همان ابتدای شکل گیری گروه به حزب الله وابسته بودیم و تا به امروز در کشورهای کویت، تونس، سوریه، سودان، ترکیه، آفریقا و ایران به اجرای برنامه پرداخته ایم؛ البته بیشتر برنامه هایی که در خارج از لبنان اجرا کردیم، مربوط به کشور ایران است. برنامه هایی که  در خارج از کشور اجرا کردیم، بیشتر در قالب برنامه های ملی، انقلابی، اجتماعی و مناسبت هایی مانند روز پدر و مادر بوده است.

 
همه اعضای گروه "حزب الله لبنان" شیعه هستند

همه اعضای گروه از شیعیان هستند؛ ولی برای همه ادیان از مسیحیت گرفته تا اهل سنت برنامه اجرا کرده ایم؛ البته بیشتر کارهایی که تولید کرده ایم درباره فلسطین و انتقاضه این کشور بوده است.

 

درباره استقبال ادیان دیگر مانند مسیحیت از برنامه هایتان توضیح دهید؟

عباس: مسیحیان از کارهایی که برایشان اجرا کرده ایم، استقبال کرده اند؛ البته برخی از سنی ها نیز از برنامه ها استقبال می کنند و حتی افرادی که مقاومت فلسطین را قبول دارند از آهنگ های ما استقبال کرده اند؛ با این حال باید عنوان کرد که در میان ادیان مختلف مسیحیت بیشترین استقبال را داشته است.

حجازی: تا به امروز جشن های کمی در مناطق مسیحی نشین برگزار شده؛ با این حال ما در کلیسا در منطقه جبیل لبنان هم به مناسبت میلاد حضرت مسیح برنامه داشته ایم، حتی وقتی در مناطق شیعه نشین در جنوب لبنان برنامه اجرا می کنیم، مسیحیان و برخی از اهل سنت شرکت می کنند.

 
برخی از اعضای گروه‌مان در جنگ 33 روزه  شرکت کرده‌اند

  در بین اعضای گروه، خانواده شهید هم حضور دارند؟

عباس: بله، خودم دو تن از عموهایم و یک برادرم شهید شده و پسر عموی حجازی نیز در جنگ 33 روزه به شهادت رسیده است.

 

اعضای گروه در جنگ 33 روزه شرکت کرده اند؟

عباس: برخی از اعضا شرکت کرده اند ولی به لحاظ امنیتی نمی توانیم اسم آنها را ببریم.

 

درباره تاثیرگذاری آهنگ هایی که توسط این گروه منتشر شده بر روحیه رزمندگان مقاومت بگویید؟

حجازی: سرود با شکل گیری حزب الله لبنان متولد شد و برای مردم کارهایی با موضوع پایداری، استقامت و ایستادگی انجام می داد و این روند تا زمان جنگ 33 روزه ادامه داشت. بعد از شروع جنگ همان طور که دبیرکل حزب الله گفته بود 50 درصد پیروزی در مقابل رژیم صهیونیستی به تبلیغات وابسته بود و ما نیز در همین راستا کلیپ های کوتاهی را ساخته و منتشر می کردیم و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که مردم خودشان منتظر انتشار کلیپ ها بودند؛ البته موسسه تبلیغاتی مان در زمان جنگ مورد هدف قرار گرفت و حتی شبکه المنار که اقدام به پخش این کلیپ ها می کرد نیز هدف قرار داده شد.


 
در جنگ 33 روزه، محل استقرار گروه و شبکه المنار مورد هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفت

 

 درباره نحوه ضبط کلیپ ها در زمان جنگ بیشتر توضیح دهید؟

عباس: شعرها و آهنگ ها توسط موبایل به دست مان می رسید و ما در هتل اقدام به ضبط کلیپ می کردیم، البته دشمن بعد از صحبت های سیدحسن نصرالله در خصوص تاثیر تبلیغات بر پیروزی اقدام به هدف قرار دادن گروه و شبکه المنار کرده بود.

در مدت جنگ 33 روزه 2 تن از اعضای گروه که نوازندگی سازها را بر عهده داشتند، به شهادت رسیدند.

 

تا به حال با سیدحسن نصرالله دیداری داشته اید؟

کاظم شمص: بله، با وی جلسه ای داشتیم که به صورت کنفرانس ویدئویی بوده و حتی در خلل جنگ 33 روزه نیز جلسه ای را با وی داشتیم؛ همچنین ما به صورت سالانه با دبیرکل حزب الله دیدار می کنیم.

 
دبیرکل حزب‌الله به صورت مستقیم در تولیدات ما نظارت داشته و ما را راهنمایی می‌کند

 

سیدحسن نصرالله به صورت مستقیم در تولیدات مان نظارت و ما را راهنمایی می کند و وی نیز از آیت الله خامنه ای نظرخواهی کرده و به ما و سایر گروه های تبلیغاتی منتقل می کند.

حجازی: تاکید سیدحسن نصرالله این است که درباره اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد، تولید داشته باشیم و یکی از تاکیداتش تولید در خصوص جنایت آل سعود است.

 

 تحصیلات اعضای گروه در چه سطحی قرار دارد؟

عباس: از اساتید موسیقی پلیس برای مشاوره و آموزش کمک گرفته و می گیریم و هر یک از اعضا نیز به صورت جداگانه در حوزه های موسیقی تخصص گرفته اند؛ البته برخی از اعضا تحصیلات حوزوی و برخی دانشگاهی دارند.

 

درباره شغل اعضا نیز صحبت کنید؟

عباس: بعضی از اعضا خودشان را وقف گروه کرده اند، ولی برخی دیگر به شغل هایی مانند پرده فروشی، آمفی تئاتر مدرسه و چاپخانه مشغول هستند.

 

از گروه «کشافه المهدی» فردی در جنگ سوریه علیه تکفیری ها شرکت کرده است؟

حجازی: به صورت امنیتی این اجازه را نداشتیم که به سوریه برویم ولی برخی از اعضا به صورت شخصی به این کشور رفته اند؛ البته در لبنان برای رزمندگان سوری کلیپ ساخته ایم.

 

 درباره شعرهایی که برای ساخت کلیپ هایتان از آنها استفاده می کنید، صحبت کنید؟

حجازی: شعر اساس کار ما است؛ چرا که هدف اصلی مان انتقال بیان است و موسیقی و شعر به انتقال بیان مان کمک می کنند؛ از این رو مضمون شعر برایمان بسیار اهمیت دارد؛ البته شاعران زیادی شعرهایشان را برایمان می فرستند.

 
درباره امام خمینی و مقام معظم رهبری اثر تولید کرده‌ایم
 
تا به حال کاری به زبان فارسی تولید کرده اید؟

عباس: بله از اشعار خاقانی برای آثارمان استفاده کرده ایم و یک پژوهشگر و محقق نیز در این کار ما را همراهی کرد تا کلمات را به درستی ادا کنیم و ولادت امام رضا (ع) نیز برنامه ای را به زبان فارسی و عربی در مشهد اجرا کردیم.

تا به حال تولیداتی درباره امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، امام حسین (ع)، امام علی (ع) داشته ایم که به زبان های فارسی و عربی بوده است.

 

مهمترین تولیدی که تا به امروز داشته اید، درباره چه موضوعی بوده است؟

عباس: دو برنامه درباره مقاومت فلسطین و لبنان داشتیم که مهمترین کارها به شمار می رود، همچنین کاری با موضوع بیداری به نام «یوم الحشر» داریم که تهیه کنندگی آن را احمد همدانی عهده دار بوده است.

 

خاطره ای از تاثیرگذاری موسیقی هایتان بر رزمندگان مقاومت دارید؟

عباس: پیش از جنگ 33 روزه، عده ای از رزمندگان مقاومت در منطقه ای از لبنان در محاصره رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و روحیه شان را نیز از دست داده بودند و ما برنامه ای را مخصوص آنها اجرا کردیم و بعد از آن محاصره شکسته شد. مدتی بعد جلسه ای را با حضور این گروه و فرمانده شان داشتیم که فرمانده شان گفت سخنان دبیرکل حزب الله و سرود ما باعث روحیه پیدا کردن رزمندگان و در نهایت شکسته شدن محاصره شد و حتی یکی یا دو سال پیش از شروع جنگ نیز سیدحسن نصرالله به صورت ویژه درباره کارمان صحبت کرد و از تاثیر آن بر شکسته شدن محاصره سخن گفت.

 

تمام عمران و آبادانی جنوب لبنان توسط حسام خوشنویس انجام شده است

 
در طول مدتی که به ایران سفر کردید، جز مشهد شهرهای دیگر هم رفتند؟

حجازی: در سفر 9 روزه که الان به ایران داریم تنها به مشهد رفتیم، ولی قبلا به اصفهان، قم و شیراز رفته بودیم.

 

درباره نقش و تاثیرگذاری حسام خوشنویس در آبادانی و عمران کشور لبنان صحبت کنید و اینکه مردم لبنان چقدر وی را می شناسند؟

عباس: هر عمرانی که در جنوب لبنان انجام شده، توسط حسام خوش نویس بوده است و حتی اتوبانی نیز در این منطقه از لبنان به نام این شهید است.

حجازی: جمهوری اسلامی ایران  از شیعه در کل جهان و خصوص لبنان حمایت می کند و در حقیقت یکی از ستون های مقاومت به شمار می رود و اگر حمایت های ایران از لبنان و حزب الله نبود ما نمی توانستیم در لبنان رژیم صهیونیستی بایستیم و دبیرکل حزب الله همیشه به این مسئله تاکید داشته و آن را بیان می کند.

حزب‌الله لبنان قوی است و کسی نمی‌تواند هر کاری که دلش می‌خواهد، انجام دهد  درباره گروه هایی که در لبنان مخالف شیعه و به تبع گروه شما هستند، صحبت کنید؟ اینکه تا به حال توانسته اند مشکلی را برای شما ایجاد کنند؟

حجازی: در لبنان با شیعیان زیاد مخالفت می شود و قطعا هر آنچه به شیعه ضرر برساند به ما ضرر رسانده است؛ با این حال حزب الله قوی است و آنها نمی توانند هر کاری که می خواهند انجام دهند.

 درباره مسئله فلسطین و نگاه کشورهای عربی و لبنان به این مسئله توضیح دهید؟

عباس: فلسطین مسئله اساسی ما به شمار می رود و هیچگاه نگاه شیعیان به این مهم تغییر نکرده و نخواهد کرد؛ با این حال اعراب درباره فلسطین به خواب رفته اند ولی حزب الله همیشه به این مسئله تاکید می کند و ما هیچگاه از موضوع فلسطین دور نمی شویم.

حجازی: البته رسانه های عربی و داعشی توانسته اند برخی گروه های فلسطینی را از مسیر اصلی شان دور کرده و روی آنها تاثیر بگذارند تا حدی که کارهای تکفیری ها را به شیعیان نسبت می دهند.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس