کد خبر 618316
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

عملیات نظامی روسیه در سوریه پایان ماه آینده میلادی به پایان سال اول خود نزدیک می‌شود و همچنان آمارها درباره هزینه‌های مالی که روسیه صرف این عملیات کرده است بین ۲.۵ میلیون دلار در روز در آغاز عملیات تا بهار سال جاری میلادی است که در آن زمان این هزینه به حدود ۳.۳ میلیون دلار در روز رسید.

 به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، روسیه به رغم تحریم‌های غرب و بحران اقتصادی که با آن مواجه است ۱.۲ میلیارد دلار را به عملیات نظامی خود در سوریه طی سال ۲۰۱۶ اختصاص داده است هرچند که کارشناسان مرکز پژوهش‌های نظامی در مسکو معتقدند که این هزینه‌ها احتمالا با فرا رسیدن پایان سال جاری حدود یک سوم از ارقام پیش‌بینی شده تجاوز کند. این یعنی هزینه میانگین پیش‌بینی شده قبل نیز با توجه به تصمیم روسیه برای گسترش پایگاه حمیمیم، استفاده از بمب‌افکن‌های سنگین و استقرار سلاح استراتژیک جدید در سوریه افزایش خواهد داشت.

روزنامه روسی "آر بی کا" نزدیک به تجار و بازرگانان به نقل از منابع نظامی روس و منابع دیگر در زمینه این پژوهش‌ها نوشت: گسترش حجم عملیات دلیل افزایش اساسی این هزینه است. پروازهای هواپیماهای روسی به سه قسم تقسیم می‌شوند: ۸۰ درصد آن کوتاه برد هستند و در آن از جنگنده‌های نوع سوخو استفاده می‌شود. مدت این پروازها از ۴۰ دقیقه بیشتر نیست. ۲۰ درصد باقیمانده پروازهای با دور متوسط از طریق سوخو ۳۵ است که مدت این پرواز به یک و نیم ساعت می‌رسد و دوربرد که بمب‌افکن‌های استراتژیک توپولف آن را انجام می‌دهند. جنگنده‌هایی که در پروازهای کوتاه برد شرکت می‌کنند قادرند هفت تن مواد منفجره را حمل کنند اما بمب افکن‌های توپولف ۲۴ تن را می‌توانند حمل کنند.

کارشناسان معتقدند که هدف از افزایش استفاده از بمب افکن‌های استراتژیک در دوره اخیر عرض اندام نیست بلکه دستیابی به بزرگترین منفعت میدانی با کمترین هزینه است.

ارزیابی مرکز پژوهش‌های نظامی نشان می‌دهد که ارزش هر پرواز جنگنده‌های کوتاه برد و با برد متوسط به ۳.۵ میلیون روبل می‌رسد. اما هر پرواز یک بمب افکن توپولف به ۵.۵ میلیون روبل می‌رسد. این پرواز مساوی سه پرواز سوخو است اما هزینه‌اش تقریبا نصف است.

مدیر مرکز اقتصاد نظامی گایدر  درباره هزینه کلی نظامی روسیه و چگونگی تأثیرپذیری آن از عملیات در سوریه می‌گوید: روسیه سال گذشته ۴.۲۸ تریلیون روبل برای مسائل نظامی (۵.۳ درصد از تولید ملی) هزینه کرد که بسیار بیشتر از ارقامی بود که مسکو چند هفته قبل در گزارش رسمی خود به کمیته ویژه خلع سلاح سازمان ملل ارائه و هزینه پژوهش‌ها و علوم نظامی را ۳۱۸ میلیارد روبل (۰.۴ درصد از مجموع کل تولید) اعلام کرده بود.

هزینه نیروی هوایی طی این دوره به دلیل جنگ سوریه به ۶۶ درصد رسید.

در بودجه روسیه معمولا جزئیات هزینه نظامی فاش نمی‌شود و آن را تحت عنوان "دفاع ملی" به حساب می‌آید. کارشناسان می‌گویند که هزینه تسلیحات و مسائل نظامی همواره بالاتر از ارقامی است که در بودجه تعیین شده چرا که بیشتر هزینه‌ها تحت عناوینی به ویژه "مسالمت آمیز" پنهان می‌شوند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس