باید ارتباط این جریان با دشمن و سفارتخانه‎‎ها مشخص و آن خط معاندِ برانداز، سوزانده شود. آنوقت فیلم‎‎هایی که درآن سینمای سالم، ساخته شود، اگر شما میلیون دلار هم به شبکه جم بدهید، دیگر آنونس آن‎‎ها را پخش نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، ویژگی دکتر صادق کوشکی، این است که بدون ملاحظات مرسوم درباره اتفاقات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی رخ داده، اظهارنظر می‎کند و امتیاز مهم‎ترش این است که صراحت لهجه‎اش را با کلامی محترمانه و با استدلال و کارشناسانه هم ارائه می‎دهد. موضعگیری او درخصوص پخش تیزر‎‎های فیلم‎‎های سینمایی از شبکه‎‎‎های ماهواره‎ای فارسی زبان هم همین‎طور است. کوشکی این وضعیت و همراهی و حمایت داخلی از این ماجرا را کاملا هدفمند و مصداق ولنگاری فرهنگی می‎داند. به‎نظر این محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی، چنین جریانی از نمونه‎‎‎های بارز جنگ نرم است.
 
عده‎ای می‎گویند پخش تیزر‎‎های سینمایی از جم، مهم‎ترین دلیل فروش خوب فیلم‎‎ها در سال جاری است. نظر شما چیست؟
این صورت مسئله‎ای که شما گفتید من به شکل دیگری می‎بینم. عده‎ای به صراحت یا به تلویح گفتند که پخش تیزر فیلم‎‎های سینمایی از شبکه جم اتفاق خوبی است و از آن حمایت کردند. بهانه‎‎‎های مختلفی را هم دراین‎خصوص مطرح کردند، مثل اینکه صدا و سیما شرایط مناسبی ندارد یا رسانه ملی آنونس‎‎ها و نمونه فیلم‎‎های ما را سانسور می‎کند. حتی این را عنوان کردند که وقتی صدا و سیما، فیلم‎‎های ما را تبلیغ کرد، زیاد نفروخت، اما وقتی شبکه‎‎‎های فارسی زبان ماهواره‎ای تبلیغ کردند، فیلم‎‎های ما زیاد فروخت. اینجا واقعا سوالی پیش می‎آید که چرا فیلم‎‎های ایرانی دراین دو سال اخیر فروش خوبی داشته اند؟ یکی بدون تردید به وضعیت صدا و سیما برمی‌گردد.
 
رسانه ملی مشکل بودجه پیدا کرده و دستش از ساخت مجموعه‎‎‎های مناسب تلویزیونی خالی شده است. همین باعث شده رقیبان صدا و سیما یعنی شبکه نمایش خانگی و سینما اوضاع خوبی داشته باشند و آثار آن‎‎ها به فروش خوبی دست پیدا کند. درحالی‎که وقتی دست تلویزیون، به‎لحاظ بودجه‎ای باز بود و فیلم و مجموعه‎‎‎های بهتری می‎ساخت، چنین وضعیتی وجود نداشت. البته نفس اینکه آثار سینما و شبکه نمایش خانگی فروش خوبی داشته باشند، اشکالی ندارد، اما اینکه عده‎ای بخواهند به بهانه تبلیغ نمونه فیلم‌ها، عملا ماهواره را به پدیده‎ای مشروع و قانونی تبدیل کنند، محل ایراد است. چرا؟
 
برای اینکه یک شبکه ماهواره‎ای هزینه‎‎‎هایی دارد. ولی چطور است کاری مثل تبلیغ فیلم‎‎های سینمایی به رایگان در این شبکه‎‎ها صورت می‎گیرد؟ واقعا چرا شبکه‎ای که در منطق اقتصادی مشغول فعالیت است، باید چنین کاری کند؟ منطق سرمایه‎داری اصلا ایجاب نمی‎کند که چنین سرویس رایگانی به فیلم‎‎های سینمایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران داده شود. دراین مورد، چند مسئله مفروض است؛ یکی اینکه جم، شبکه‎ای خیریه است و می‎خواهد به سینمای ایران کمک کند! بعید می‎دانم حتی کسی این فرضیه را به‎عنوان طنز بپذیرد. دومین نکته این است که گردانندگان این شبکه، دنبال یک سرمایه‎گذاری طولانی هستند و دارند هزینه می‎کنند. آن‎‎ها به‎دنبال این هستند که ماهواره و شبکه‎‎‎های ماهواره‎ای را در ایران به‎صورت رسمی و علنی جا بیندازند. این درواقع نوعی مقدمه است. 

درواقع می‎خواهند به فعالیت‌های‎شان مشروعیت ببخشند؟ 
بله، آن‎‎ها می‎خواهند وانمود کنند، شبکه‎‎‎های ماهواره‎ای به‎عنوان خادم و پشتیبان فرهنگ و سینمای ایران هستند. طبیعی است این شبکه‎‎‎های ماهواره‎ای فارسی زبان که معلوم هم نیست، منابعشان کجاست، باید از جایی تعذیه شوند. البته فرضیه دیگری هم دراین میان مطرح است؛ ممکن است عوامل برخی فیلم‌ها، برای فروش بیشتر ارتباطاتی با این شبکه داشته باشند و هزینه‎‎‎هایی را هم پرداخت کنند. اما به‎نظرم فرضیه دوم جدی‎تر است؛ یعنی در کشور عده‎ای با این شبکه مرتبط هستند، ولی نه به معنای اینکه پولی پرداخت کنند و سفارشی بدهند، بلکه مسئله خیلی فراتر از این حرفها است.
 
یعنی اینجا ما با پدیده جنگ نرم مواجهیم و پای طراحان شبیخون و قتل عام و ناتوی فرهنگی درمیان است. این عده در جریان جنگ نرم به‎دنبال این هستند که شبکه‎‎‎هایی را که توسط سرویس‎‎های بیگانه تعذیه می‎شوند، داخل کشور رسمی کنند و جا بیندازند. آن‎‎ها می‎خواهند با مشروعیت بخشی در این زمینه، مقاومت نظام در برابر این شبکه‎‎ها را بشکنند. اگر چنین شود، آن‌وقت منطق سرمایه‎گذاری سرویس‎‎های امنیتی بیگانه که هزینه این شبکه‎‎ها را می‎پردازند، مشخص خواهد شد. منظور از مشروعیت بخشیدن این است که این شبکه‎‎ها به‎طور علنی در ایران نماینده داشته باشند، فعالیت کنند و آخرین مقاومت‎‎های نظام هم دراین‎ خصوص شکسته شود. آن‌وقت در آن تهاجم فرهنگی همه‎جانبه و جنگ نرم، دیگر آخرین خاکریز‎‎های مقاومت هم شکسته خواهد شد و به راحتی می‎تواند بدون نیاز به تهاجم نظامی و تحریم، به افکار عمومی ما دست پیدا کند و به آن جهت بدهد. 

موضوع جالبی اینجا وجود دارد و آن هم این است که همه تهیه کنندگانی که فیلم‌هاشان در ماهواره تبلیغ می‎شود، انکار می‎کنند که تیزر آثارشان را دراختیار این شبکه‎‎ها قرار می‎دهند. 
بله، کسی این حرف را نمی‎زند، اما برخی از آن‎‎ها متاسفانه به‎صورت علنی از این مسئله حمایت و استقبال می‎کنند. یکی دو بار به طرز مشکوکی، برخی فیلم‎‎های موسسه اوج هم دراین شبکه تبلیغ شد. این موسسه هم به‎شدت واکنش نشان داد و این حرکت را تقبیح کرد. قطعا که منطق شبکه جم با فیلمی مثل «ایستاده در غبار» یکی نیست، اما کسانی‌که از این اتفاق استقبال می‎کنند و آن را موضوعی مبارک برای فروش بیشتر فیلم‎‎های سینمای ایران می‎دانند، حسابشان با تهیه کننده‎‎‎هایی که انکار می‎کنند و از این شبکه‎‎ها متنفرند، جداست. اینکه چرا این شبکه حتی فیلم «ایستاده در غبار» را هم تبلیغ می‎کند، قطعا به جنگ نرم و جریان آمریکایی‌ـ‎‌صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که پدیده ماهواره را به‎طور کامل جا بیندازد. 

به‎نظر می‎رسد برخی تهیه کننده‎‎ها فقط به‎دلیل فروش و سود بیشتر، ناخودآگاه تن به این بازی دشمن در جنگ نرم می‎دهند. 
نه، این خیلی خوشبینانه است. همان‎طور که گفتم، ماجرا فراتر از این حرفها است. همان‎طور که عواملی در داخل از این پدیده استقبال می‎کنند و حامی این وضعیت هستند، خود آن کسانی که بانیان شبکه جم هستند، هم با پشتکار و جدیت این ماجرا را ادامه می‎دهند. به همین دلیل به این توجه ندارند که آیا تهیه کننده‎ای از این تبلیغات راضی است یا نه. دسترسی به نمونه فیلم‎‎هایی هم که در فضای مجازی وجود دارد، به هیچ عنوان کار دشواری نیست. اصل ماجرا خیلی گسترده‎تر از این است که بگوییم تهیه کننده‎‎ها اغفال شده‎اند یا سودجویی کرده‎اند.
 
قطعا شبکه‎ای مثل جم، اگر جزیی از یک طرح کلان جنگ نرم نباشد، به هیچ عنوان حاضر نیست تیزر هیچ فیلمی از جمهوری اسلامی ایران را پخش کند، حتی اگر پول‎‎های زیادی هم برای این کار به آن‎‎ها پرداخت شود. متاسفانه در داخل فضای فرهنگی و رسانه‎ای کشور، عده‎ای دانسته و آگاهانه، مکمل شبکه جم هستند. یعنی آن شبکه طرح جنگ نرم را انجام می‎دهد و عده دیگری هم در داخل همراهی می‎کنند و این دو با کمک هم و با طراحی که توسط یک مرکز مشترک شده، می‎خواهند ماهواره را به پدیده‎ای عادی و مشروع تبدیل کنند. همان‎طور که مثلا شبکه‎‎‎های تلفن همراه با اهمال‎‎های مسئولان به امری طبیعی و مشروع تبدیل شده و متاسفانه به‎عنوان ابزار جنگ نرم دشمن، به‎شدت فضای فرهنگی، رسانه‎ای و سیاسی کشور را تخریب می‎کند.
 
برخی از این مصاحبه‎‎ها و اظهارنظر‎‎ها هم علنی است و بعضی از چهره‎‎‎های سرشناس نسبت به این جریان نظر کاملا مثبتی دارند. 
متاسفانه بله، یعنی در طرح و پازل جنگ نرم طراحی شده توسط دشمن، برخی چهره‎‎‎های داخلی وجود دارند و کار می‎کنند. اصلا منظورم این نیست که این عده یواشکی رفته‎اند و تیزر فیلم‌های‎شان را برای تبلیغ به این شبکه‎‎ها داده‎اند، اتفاقا این‎‎ها جزیی از آن طرحی هستند که لازم هم نیست تیزر‎‎ها را منتقل کرده و پولی هم لازم نیست داده باشند، بلکه ما در طول سال‎‎های پس از انقلاب دیدیم که دشمن چگونه به چهره‎‎‎های ما در داخل نفوذ کرده است و آن‎‎ها را به استخدام خود درآورده. بخشی از آن موضوع نفوذ فرهنگی همین‌جاست. دشمن با چنین روش‎‎هایی به این افراد خط و جهت می‎دهد و مسیر آن‎‎ها را مشخص می‎کند. وقتی ما نفوذ دشمن به عوامل سرشناس سیاسی را دیده‎ایم، دیگر نفوذ کردن به چهره‎‎‎های متوسط و میانه سینمایی و فرهنگی که برای دشمن کار پیچیده و سختی نیست. 
 
انگار بعضی فیلم‎‎های سینمای ما هم که در شبکه‎‎‎هایی مثل جم تبلیغ می‎شوند، با‎ ساز آن‌وری‎‎ها می‎رقصند و اتفاقا به‎لحاظ مضمونی با برخی سریال‎‎های خیانت محور ترکی سنخیت دارند؛ درست است؟ 
متاسفانه سال‌هاست یک جریانی به شکل گام به گام در سینمای ایران شکل گرفته و دقیقا می‎داند چه می‎کند. این جریان که به‎دنبال یک براندازی فرهنگی است، چند خط را دنبال می‎کند. یکی خط بی‎اعتنایی به نظام جمهوری اسلامی ایران و مسائل آن است و تلاش می‎کند آن را به یک ارزش تبدیل کند. مثلا چهره‎‎‎هایی در سینمای ایران می‎گویند که ما فرمایشی فیلم نمی‎سازیم، ما حکومتی نیستیم و مستقل هستیم. طوری وانمود می‎کنند که انگار در ایران زندگی نمی‎کنند و هیچ کاری با حاکمیت ندارند و آبشان با آب مسائل مملکتی جداست و در یک جو نمی‎رود. این خط در ادامه به اینجا می‎رسد که رسما اعلام می‎کند احترامی برای هنجارها، قوانین و باید‎‎ها و نباید‎‎های دینی هم قائل نیست و اصلا آن را به رسمیت نمی‎شناسد. همه جا و در مصاحبه‎‎ها هم اعلام می‎کنند تابع ارزش‎‎های حاکم بر جامعه جهانی هستند.
 
وقتی هم عنوان می‎شود که سینمای ایران باید تابع ارزش‎‎های اسلامی و انقلابی باشد و به آن احترام بگذارد، پیروان این جریان اعلام می‎کنند که عده محدودی می‎خواهند سلیقه خود را به سینمای ایران تحمیل کنند! درحالی‎که سینمای ایران باید براساس ارزش‎‎های جهانی پیش برود. این مسیر با حرکت‎‎های مختلفی تکمیل می‎شود، مثل جشن حافظ که در چند سال متوالی دنبال تاکید براین موضوع است که ما یک عنصر مستقل ارزشمندیم و جهت دهی سینمای ایران را انجام می‎دهیم. جالب اینجاست که حتی در جشن حافظ، جشنواره فیلم فجر، به صراحت، فرمایشی توصیف می‎شود. یعنی عملا کار به‎جایی می‎رسد که اگر سینماگری بیاید، اظهارنظری همدلانه با نظام و ارزش‎‎های انقلاب کند، بایکوت می‎شود و او را به خاک سیاه می‎نشانند.
 
شاهد بودیم که چند نفر از بازیگران در فضای مجازی، به نظام و انقلاب، ابراز ارادت کرده بودند، اما بعدش بلایی سر آن‎‎ها آوردند که از چرخه سینمای ایران حذف شدند. مثلا وقتی کسی مثل حاتمی کیا می‎آید در جشنواره فجر سال 94 آن گلایه‎‎ها را مطرح می‎کند، اصلا منظورش این نیست که به من هم جایزه بدهید. حاتمی کیا آدم جایزه ندیده‎ای نیست و به اندازه بسیاری از این افراد که در سینمای ایران به بت تبدیل شده‎اند، جایزه گرفته است. البته او بهترین جایزه هایش را از خانواده شهدا و رهبر انقلاب و اعتماد مردم متدین و حزب‎اللهی گرفته و این جوایز را با هیچ جایزه دیگری عوض نمی‎کند.
 
اعتراض حاتمی کیا به این مسئله است که چرا روند سینمای ایران به‎سمتی می‎رود که فیلمسازان متعهد به نظام و انقلاب دارند بایکوت می‎شوند و گوشه رینگ قرار می‎گیرند. ایشان به‎عنوان کسی که رصد می‎کند و یک دیده بان است، دقیقا متوجه این خطر شده. متاسفانه الان کار به‎جایی رسیده این جریانی که از آن سخن گفتیم در قالب یک شبکه مافیایی، هر روز شدت می‎گیرد. باوجود همه ادعاها، شبکه‎‎‎هایی مثل جم، اتفاقا بسیار غیرلیبرال و غیردموکرات، دیکتاتور و مستبد هستند. 
 
برخی در داخل اصلا در راستای همان حمایت و مشروعیت بخشیدن، معتقد به معاند بودن چنین شبکه‎‎‎هایی هم نیستند. 
بله و جالب اینجاست که این جریان اسم خودش را سینمای طبقه متوسط گذاشته است. جالب‎تر اینکه در همین فضا، جشنواره‎‎‎های جهانی که بدون تردید به فضا‎‎های صهیونیستی وابستگی و نظام استکبار دارند، از این فیلم‎‎ها حمایت می‎کنند. جشنواره‎‎‎هایی که حتی یکبار هم فیلم‎‎های ضداستکباری و ضدصهیونیستی به آن‎‎ها راه پیدا نمی‎کند. جشنواره‎‎‎هایی که حتی حاضر نمی‎شوند فیلمی را که درباره پیامبر گرامی اسلام ساخته شده بپذیرند. چنین جشنواره‎‎‎هایی می‎آیند و این موج و جریان سینمایی ایران را تشویق می‎کنند و با تحویل گرفتن‌ها و جایزه گرفتن‌های‎شان جلوی چشم می‎آورند. آن‎‎ها هم‎چنین به‎دنبال شکار آن بخشی از سینمای ایران است که هنوز به این جریان نپیوسته‎اند.
 
عملا الان در سینمای ما 3 جریان وجود دارد؛ یکی جریانی که وفادار به نظام و انقلاب اسلامی است و دراین مقطع زمانی، بایکوت شده و گوشه رینگ قرار گرفته و خدمات و ارزش‌هایش نادیده گرفته شده است. جریان دوم، جریانی است که ممکن است خیلی وفادار به ارزش‎‎ها نباشد، اما به دشمن هم چشم ندارد. این جریان که عنادی هم با نظام و انقلاب ندارد، می‎خواهد یک فعالیت هنری سالم انجام دهد. اما آن جریان خطرناک، جریان سومی است که مثل اختاپوس، دسته دوم را می‎بلعد و حتی می‎خواهد از دسته اول هم نیرو بگیرد.
 
آن‎‎ها برای جریان وفادار به نظام و انقلاب خط و نشان می‎کشند و 2 راه را پیشنهاد می‎دهند. می‎گویند یا باید حذف شوید یا باید به ما بپیوندید. همین‎طور می‎خواهند دسته دوم را که دید هنری دارند و حتی ممکن است تعلقات مذهبی داشته باشند، به‎سمت خودشان جلب کنند. الان متاسفانه این دسته سوم یک حاکمیت دیکتاتورمآبانه در سینمای ایران ایجاد کرده‎اند، نشریات سینمایی را به خدمت گرفته‎اند، دفاتر فیلمسازی و پخش را دراختیار دارند و به کسانی‌که در خط نظام و انقلاب هستند، مجال نفس کشیدن نمی‎دهند. جالب اینجاست که حتی به صراحت، حوزه هنری را هم تهدید می‎کنند چون حوزه هنری صاحب بخش قابل توجهی از سینما‎‎های کشور است.
 
این جریان حتی برای صدا و سیما هم خط و نشان می‎کشد و برای قدرت نمایی، شبکه جم را به کمک می‎طلبد. یعنی برای اینکه نشان دهد ما دیگر نیازی به شما نداریم، در شبکه نمایش خانگی و سینما و جشنواره‎‎‎های جهانی قدرت نمایی می‎کند. محصول این جریان چیست؟ ساخت فیلمی مثل 50 کیلو آلبالو که خود وزیر ارشاد هم می‎آید، می‎گوید این فیلم، فیلمی منحط و فاسدی بوده که نباید اکران می‎شده. یعنی خروجی این جریان این است که سینمای ایران به‎جایی می‎رسد که گل سرسبدش می‎شود 50 کیلو آلبالو. و جالب است که در دولت تدبیر و امید کار به‎جایی می‎رسد که به‎تعبیر یکی از چهره‎‎‎های همین جریان، بیش از 60 درصد فیلم‎‎های تولید شده در سال 94 مأیوس‎کننده و تلخ است.
 
ماجرا فراتر از بحث جناحی و سیاسی است، ماجرا یک جنگ نرم فرهنگی است که دشمنان ما در این زمینه تجارب خوب، ابزار مناسب و متاسفانه دلسپردگان و سرسپردگانی هم در داخل کشور دارند. بدون تردید اگر دستگاه‎‎های اطلاعاتی و امنیتی سرخط این جریان را که اسمش را سینمای طبقه متوسط گذاشته، دنبال و روابط این‎‎ها را رصد کنند و اینکه چرا این‎‎ها مدام در مهمانی‎‎‎های این سفارتخانه و آن سفارتخانه به سر می‎برند، پیگیری نمایند، آن‌وقت مشخص می‎شود این ولنگاری فرهنگی، به‎تعبیر رهبر انقلاب در داخل سر در آخور بیگانه دارد و به‎دنبال این است که مجری گام به گام جنگ نرم دشمن و به‎دنبال سقوط تدریجی نظام جمهوری اسلامی هم باشد. 
 
خلأ قانونی یا بی‎اعتنایی به قانون از طرف متولیان ارشاد و نهاد‎‎های قضایی چقدر در ایجاد این فضا و این جریان نقش دارد؟ 
اساسا برخورد حقوقی با این مسئله چندان کارساز نیست چون ممکن است تهیه کننده‎ای بیاید و صادقانه بگوید اصلا روحم از تبلیغ فیلم‎‎ها خبر ندارد. اگر قرار باشد فیلم‎‎هایی که تبلیغات‌شان از این شبکه پخش می‎شود، توقیف یا جریمه شود، فیلمی مثل ایستاده در غبار هم باید جریمه شود. درحالی‎که ما یقین داریم، سازندگان این فیلم نخواسته‎اند اثرشان از شبکه جم تبلیغ شود. دقیقا این شبکه هم برای اینکه جلوی اعمال قانون را بگیرد، این کار را کرده. یعنی آمده فیلم سالمی به نام ایستاده در غبار را در منوی تبلیغاتش قرار داده تا دست نظام را ببندد که نتواند درباره فیلم‎‎های دیگر هم ممانعت قضایی به عمل آورد.
 
برای همین می‎گویم سرویس‎‎های امنیتی و اطلاعاتی دشمن پشت این قضیه هستند. آن‎‎ها این هوشمندی در محاسبه را داشته‎اند. حالا اگر شما بخواهید با فیلم‎‎هایی که آگهی های‎شان در این شبکه پخش می‎شود، برخورد قضایی کنید، باید جلوی اکران فیلمی مثل ایستاده در غبار را هم بگیرید. 

یعنی اعمال قانون دراین مورد کارساز نیست؟ 
عرض کردم ماجرا بخشی از جنگ نرم دشمن است که عقبه و طراحی آن را سرویس‎‎های اطلاعاتی و امنیتی دشمن می‎کنند. لذا برخورد با این موضوع هم باید اطلاعاتی و امنیتی و فرهنگی باشد. بعید می‎دانم برخورد حقوقی و قضایی در این مورد جواب دهد. 
 
راهکار برون رفت از این قضیه چیست؟ 
باید این بدنه فاسد معاندی که در سینمای انقلاب رشد سرطانی می‎کند، فضای سینما را می‎بلعد و تصرف غیرقانونی می‎کند و سینمای خط انقلاب را بایکوت می‎کند، ریشه یابی شود و ارتباطش با دشمن به‎عنوان جزیی از پازل جنگ نرم مشخص شود. آن‌وقت این افراد اجازه نداشته باشند که از تریبون‎‎های صدا و سیما مطرح و ستاره شوند و بعد علیه نظام کار کنند. با مجوز وزارت ارشاد مطرح شوند و علیه نظام کار کنند. با مجوز نظام جمهوری اسلامی در شبکه نمایش خانگی مطرح شوند و آن‌وقت به شکل خزنده، زیرساخت‎‎های نظام را بزنند. من برای اینکه بگویم این حرف، مصداق دارد، یک سریال شبکه نمایش خانگی را مثال می‎زنم که مطرح شد و موردتوجه قرار گرفت. این سریال، تاریخ معاصر ایران را در مقطع اشغال کشورمان به‎وسیله متفقین و بحث ملی شدن صنعت نفت را به تصویر کشید. اما شما می‎بینید که در این سریال، جریانات مذهبی و دینی مثل فداییان اسلام، نواب صفوی و مردم متدین و مسلمان به کل حذف شدند.
 
در این سریال ما فقط یک جناح وابسته به دربار داریم و یک جناح هم وابسته به مصدق. دیگر جریانی وجود ندارد. یعنی تاریخ به‎شدت تحریف و انکار می‎شود. درحالی‎که ایران آن مقطع و دهه 20 و 30 به‎شدت متدین و مذهبی است. ولی در این سریال، ایران چگونه نمایش داده می‎شود و سهم دیانت کجاست؟ چند نفر در این سریال، دیندار هستند؟ چند نفر به حلال و حرام معتقدند؟ چند نفر به باور‎‎های دینی معتقدند؟ آن دهه‎‎ها اتفاقا اوج توجه به مسائل و مباحث مذهبی و دینی بود، دلیل آن هم وجود یک روحانی به نام نواب صفوی و استقبالی است که از طرف مردم می‎شود. او کسی است که می‎تواند هزاران نفر را در ایران برای رفتن به فلسطین بسیج کند. آیت‎الله کاشانی چه جایگاهی داشت. مرجعیت در ایران چه جایگاه عظیمی داشت. اما حتی یک نماد از این واقعیت‎‎ها در این سریال به نمایش درنیامده است.
 
آیا می‎توانیم بگوییم این مسئله اتفاقی یا تصادفی بوده است؟ آیا نویسندگان و سازندگان این سریال، از واقعیت‎‎های تاریخی همزمان با داستان خبر نداشتند؟ پس چرا در این سریال، اینقدر مصدق بزرگنمایی می‎شود؟ برای همین می‎گویم آن جریان موردبحث می‎داند کجا را هدف قرار دهد، می‎داند با چه‎چیزی مبارزه کند و این کار را هم انجام می‎دهد. به همین دلیل برخورد با این جریان نمی‎تواند حقوقی و قضایی باشد و دادستانی چهار نفر را احضار و فیلم های‎شان را توقیف کند. اگر خط نفوذ دشمن در سینمای ایران شناسایی شود، آن‌وقت سینمای ایران به‎سمت سالمسازی پیش می‎رود. آن‌وقت اگر پول هم به شبکه جم بدهند، این شبکه، تبلیغات سینمای سالم ایران را پخش نمی‎کند. به همان دلیل که قرار بود فیلم محمدرسول الله (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در سینما‎‎های خارج از ایران در چارچوب مناسبات اقتصادی به نمایش دربیاید، ولی نپذیرفتند. اگر این فیلم در کشور‎‎های مختلف به نمایش درمی آمد، برای آن‎‎ها سود هم داشت، اما اجازه ندادند. 
 

پیرو حرف شما قرار بود فیلم محمدرسول الله (صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در 400 سینمای ترکیه به نمایش درآید، اما این اتفاق عملی نشد، ولی حالا فیلمی مثل من سالوادور نیستم را در سینما‎‎های آن کشور اکران کرده‎اند. 
نکته همین است. یعنی جریان فاسدی وجود دارد که دارد سینمای ایران را قبضه می‎کند. باید ارتباط این جریان با دشمن و سفارتخانه‎‎ها مشخص و آن خط معاندِ برانداز، سوزانده شود. اگر سینمای ایران از لوث وجود نفوذی‎‎‎های دشمن پاکسازی شود، آن‌وقت به مدد نیرو‎‎های جوان و پرتلاش و خلاق، می‎تواند سینمای سالمی باشد. آنوقت فیلم‎‎هایی که درآن سینمای سالم، ساخته شود، اگر شما میلیون دلار هم به شبکه جم بدهید، دیگر آنونس آن‎‎ها را پخش نخواهد کرد.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    چه عجب!!!!ر باید ارتباط جریان فاسد سینما با سفارتخانه‌ها سوزانده شود
  • بنایی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    نمیدانیم آیا ارتباط جریان فاسد سینما با سفارتخانه‌ها باید سوزانده شود یا پنهان. امام خمینی موافق سوزانده شدن بود اما اصلاح طلبان میگویند باید برقرار شود و راه امام همین راه جریانات سینمایی است
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    ببخشد شما؟
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خط لا امامی هستند اما خود را خط امامی مرفی میکنن
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    چی رو ببخشد؟؟؟
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    ممنون اما مسئول کیست؟؟؟ مسجد؟ بسیج؟ مکتب؟ مدرسه؟ دانشگاه؟ ارشاد؟ پلیس؟؟؟؟؟ کیست مسئول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    مشرق رجب
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    برای مشرق و مشر قی ها آرزوی هدایت میکنم. همه را نمیشود آتش زد
  • سی و سه ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    من هم موافق سوزانده شدن و آتش زدن همه هنرمندان هستم اما به شرطی که خاکسترش را نگدارید
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    برای به کار گیری هنرمدان سالم و درستکار چه حرکتی کرده اید؟ آیا حمایت شده یا کاری شده است.. به قرآن نه
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    هزار سال دیگر هم بگذرد شیاطین هستند و فعال
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    من الان داریم فیلمش را نگاه میکنم خیلی هره و کثیف اسن سینمای ... ایران
  • یک ایرانی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    رییس جمهور در این مورد نظرش چیست؟؟ آیا دوست دارد
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    یکی می خوادبراشماآرزوی هدایت بکنه ،از کی تاحالا افرادی که طرفدارشبکه غربی هستندکه مدام توش رابطه غیراخلاقی وجنسی روتبلیغ می کنه می خوان دیگران روهدایت بکنن.شبکه هایی که روابط شیطانی توشون حرف اول رو می زنه .ماازاین هدایت های شیطانی نمی خوایم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس