کد خبر 615082
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۰

ترکیه عضو گروه کشورهای ضد سوری به پیشگامی آمریکا، پس از هشت ماه توقف مذاکرات با روسیه بر سر سوریه، شامگاه دوشنبه برای نخستین بار با مسکو متحد نظامی و سیاسی دمشق مذاکره کرد.

به گزارش مشرق، در این مذاکرات که یک روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به روسیه برای مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور انجام شد، آخرین اوضاع سوریه و روند گفت وگوهای حل سیاسی بحران این کشور مورد بررسی قرار گرفت.
 
میخاییل بوگدانف معاون وزارت امور خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با اومیت یالچین همتای ترک خود در مسکو اوضاع سوریه را مورد گفت وگو قرار داد.
 
وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر افزود: دو طرف در این دیدار بر آمادگی دستگاه دیپلماسی روسیه و ترکیه برای افزایش همکاری ها و تبادل اطلاعات با هدف حل و فصل بحران سوریه توافق کردند و مبنای آن را بیانیه بین المللی 30 ژوئن، قطعنامه2254 شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تصمیم های گروه بین المللی کشورهای حامی سوریه اعلام کردند.
 
معاونان وزارت خارجه روسیه و ترکیه همچنین بر ضرورت همکاری دو کشور برای مقابله با تروریسم تاکید کردند.
 
از آذر ماه سال گذشته که بمب افکن روسی بر فراز سوریه با شلیک جنگنده ترکیه ساقط و یک خلبان آن از سوی تروریست ها کشته شد، روابط مسکو و آنکارا بشدت به تیرگی گرایید و روسیه با وضع تحریم های گسترده واکنش نشان داد.
 
ماه گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین همتای روس خود که دربرگیرنده عذرخواهی برای این اقدام بود، زمینه عادی سازی روابط دو کشور را فراهم کرد و سه شنبه (امروز) نیز نخستین دیدار سران در شهر سن پترزبورگ برگزار می شود.
 
گروه گروه کشورهای غربی-عربی ضد سوری پنج سال پیش با جذب تندروترین تروریست های تکفیری و سازماندهی گروه های تروریستی مختلف از جمله داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام برای جنگ در سوریه، این کشور و عراق را گرفتار نبردهای داخلی کردند که تاکنون ده ها هزار کشته، میلیون ها آواره و ویرانی های گسترده برجای گذاشته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس