کد خبر 604894
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹

رئیس جمهور روسیه در تماس با همتای تُرکِ خود کودتای نافرجام در ترکیه را غیرقابل قبول خواند و ابراز امیدواری کرد که ثبات به سرعت به این کشور بازگردد.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی، کاخ کرملین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین در تماس خود با رجب طیب اردوغان «اقدامات ضد قانون اساسی و خشونت‌بار» را «قطعاً» غیرقابل قبول دانست.

ساعت 23:30 جمعه به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت کودتا کرده است. به دنبال آن، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان‌ها شدند و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفته‌اند، اما با حضور مردم ترکیه و نیروهای نظامی در مقابل کودتاچیان، درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق روی داد.

صبح روز شنبه سازمان اطلاعات ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش برای کودتا در این کشور سرکوب شده است، اما براساس گزارش رسانه‌ها، شرایط در ترکیه کماکان به ثبات کامل نرسیده است.

پوتین در این مکالمۀ تلفنی از «تلفات بسیار» در طی این کودتا که بنا بر اعلام دولت ترکیه و ارتش، منجر به کشته شدنِ 161 تن از نیروهای نظامی و غیرنظامیان و بیش از 100 کودتاچی شد، ابراز تأسف کرد.

کرملین همچنین در بیانیۀ خود تأیید کرد که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه قصد دارند در «آیندۀ نزدیک» با یکدیگر دیدار کنند.

پوتین و اردوغان برای نخستین بار پس از تیره شدن روابط مسکو و آنکارا در آذر 94، پس از عذرخواهی اردوغان به دلیل سرنگون کردن جنگندۀ روسیه، در تاریخ 9 تیر ماه سال جاری ارتباط تلفنی برقرار کردند و قرار شد به زودی با یکدیگر دیدار کنند.

بمب افکن سوخوی 24 روسیه در تاریخ سوم آذر 94 مشغول عملیات علیه گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه بود که دو جنگنده اف 16 ترکیه آن را در حریم هوایی سوریه منهدم کردند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه در تاریخ 1 ژوئیه (11 تیر) پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، گفت اردوغان احتمالاً در ماه اوت (مرداد) برای دیدار رو در رو با پوتین به سوچی در غرب روسیه سفر خواهد کرد.

کرملین اعلام کرد رئیس جمهور روسیه از اردوغان خواسته است که امنیت گردشگران روسی را که در ترکیه به سر می‌برند، تضمین کند و اردوغان در مقابل اظهار داشته است که «تمامی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت».

پس از عذرخواهی اردوغان بابت سرنگون کردن جنگندۀ روسیه، مسکو تحریم پروازهای گردشگری به ترکیه را لغو کرد.

خبرگزاری دولتیِ آناتولیِ ترکیه نیز روز یکشنبه به نقل از منابعی در ریاست جمهوریِ این کشور گزارش داد که اردوغان و پوتین در هفتۀ اولِ ماه اوت (اواسط مرداد) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس