کد خبر 614892
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳

بیشترین نگرانی ماموستا ملارحیم از فعالیت‎‎های گروه‎‎های تکفیری است که متاسفانه برخی از جوانان اهل سنت و حتی روحانیون جوان این منطقه را به‎سوی خودش جذب کرده و آینده‎ تاریکی برایشان رقم زده است.

 به گزارش مشرق، ماموستا ملارحیم عباسی، اهل روستای بولحسن از توابع شهرستان بانه در استان کردستان و امام جماعت همین روستاست. وی که شافعی مذهب است، در طول حیاتش فعالیت‎‎های دینی و تبلیغی ارزنده‎ای برای ارشاد و هدایت جوانان اهل سنت انجام داده است. او قدری هم از برخی کاستی‎‎ها و نارسایی‎‎ها گلایه دارد و البته این گلایه را هم برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع منطقه و آینده‎ای که نگران آن است مطرح می‎‎کند.
 
بیشترین نگرانی ماموستا ملارحیم از فعالیت‎‎های گروه‎‎های تکفیری است که متاسفانه برخی از جوانان اهل سنت و حتی روحانیون جوان این منطقه را به‎سوی خودش جذب کرده و آینده‎ تاریکی برایشان رقم زده است.
 
ساعتی را با این عالم ارزنده اهل‎ سنت هم‎کلام شدیم و در مورد فعالیت‎‎های گروه‎‎های تکفیری، مسائل اعتقادی و حتی راهکار‎های مقابله با تفکر تکفیری در منطقه صحبت کردیم.
 
برای شروع در خصوص جایگاه علمی علما و مردم اهل سنت در مذهب امام شافعی از قدیم تا به امروز در شهر بانه برای ما توضیح دهید.

مردم شهرستان بانه از صد‎ها سال قبل تا‎کنون مسلمان و شافعی مذهب بوده‎اند. به این دلیل که مردم بانه رفتار و تعرض سربازان رومی و ساسانی را دیده بودند، بعد از ورود سپاه اسلام وقتی دیدند که مسلمانان به دستور خداوند با مردم رئوف و مهربان هستند، از ورود اسلام استقبال و آن را قبول کردند. به همین دلیل به مردم بانه می‎گفتند: «اختیار دینی‎ها». اکثر مسلمانان صدر اسلام از پیامبر گرامی اسلام (ص) و خلفای عدل اسلامی و علی‎الخصوص خلفای راشدین اطاعت کرده‎اند و به ایشان اقتدا کرده‎اند. هر جایی که سپاه اسلام به آنجا وارد شده، اخلاق پیامبر اجرا شده است.

 تا قبل از انقلاب، ما هم شافعی مذهب بودیم و هم اطاعت از اسلام می‎کردیم. ولی ظلم‎‎های رژیم طاغوت در کل ایران برقرار بود و علی‎الخصوص در کردستان و شهر بانه، زیرا که در اینجا مردم هم کرد بودند و هم مسلمان و چون در نوار مرزی قرار داشتیم، اشرار هم به طمع مال و ناموس مردم به ما ظلم می‎کردند.  به محض وقوع انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره)، ما ندای انقلاب را لبیک گفتیم. روزی که در تهران انقلاب شد، تهران مشکل نان و ارزاق داشت و در همین بانه کامیون‎‎های نان آماده و به تهران فرستاده شد. همه مردم بانه به ندای امام (ره) پاسخ دادند و صددرصد به جمهوری اسلامی رای آری دادند. از آن روز تاکنون مردم این شهر همواره در کنار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده‎اند.

 مذهب شافعی به ما گفته که اگر کسی زندگی کند و بمیرد و نفهمد که ولی‎امرش کیست و از او اطاعت نکند، وقتی بمیرد مانند مرده زمان جاهلیت مرده است. به دلیل همین دستور امام شافعی، ما هم امام (ره) را اطاعت کرده‎ایم و هم مقام معظم رهبری را لبیک گفتیم.

در مذهب شافعی توسل به پیامبر (ص) و ائمه (ع) و اهل‎بیت به‎عنوان امری عقیدتی و عملی محسوب می‎شود. به‎عنوان مثال اگر در مذهب ما دختر و پسر جوانی بخواهند ازدواج کنند، اگر دختر از نوادگان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) باشد، بدون اذن دختر و بدون اذن ولی دختر ازدواج صورت نمی‌گیرد چون نواده فاطمه زهرا (س) برتری دارد بر نواده غیر حضرت فاطمه (س).

اسلام و مذهب شافعی احترام به نوادگان این خاندان را به ما آموزش داده است و ما در گرفتاری‎‎ها به این خاندان توسل می‎جوییم.

شما علمای اهل سنت در انتقال اندیشه صحیح اسلامی و جلوگیری از انحراف در میان جوانان اهل سنت نقش بسیار تعیین کننده‎ای دارید، به‎نظر شما نظام جمهوری اسلامی چه کمک‎‎هایی به ماموستا‎های اهل سنت خصوصا در منطقه کردستان می‎تواند کند؟

نظام جمهوری اسلامی از مردم کرد و پیروان مذهب شافعی حمایت می‎کند، اما تقاضا‎های دیگری یا گله‎‎هایی هم وجود دارد. مثلا در شهرستان بانه تا شش یا هفت سال پیش حوزه علمیه برای مذهب شافعی وجود داشت که روحانیون در آن تحصیل می‎کردند، اما از چند سال پیش تا به امروز بسیار ضعیف شده است. ما استدعا داریم از مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، از نماینده ولی فقیه در غرب کشور که نسبت به ترویج مذهب شافعی و احیای حوزه‎‎های علمیه سنتی شافعی عنایت بیشتری کند.

به‎خاطر اینکه روحانیون جوان کرد شافعی مذهب به این طرف و آن طرف نروند، من استدعا دارم که کمک‎‎های بیشتری صورت گیرد. منظورم از این‎طرف و آن طرف داعش یا سلفی گری است، زیرا که سلفی‎‎ها نه شیعه و نه شافعی مذهب را مسلمان نمی‎دانند، زیرا که می‎گویند شما توسل می‎کنید و توسل نزد ایشان کفر است.

در بانه شهدای زیادی از ماموستا‎ها داشتیم که برای انقلاب و اسلام زحمات زیادی کشیدند. یکی از نمونه‎‎های اخیر ماموستا شیخ‎الاسلام بود که به رحمت خدا رفت و همچنین ماموستا برهان‎ عالی، می‎خواستیم راجع‌به ‎جایگاه این دو صحبت کنید.

ماموستا شیخ‎الاسلام یکی از علمای تراز اول کردستان بود، خیلی با سواد و با معلومات بود و من هم مدتی در نزد ایشان تحصیل کردم. او یک ماموستای شافعی مذهب بود که بسیار به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشت و همین‎طور به‎خاطر جایگاه خوبی که در میان مردم داشت، سلفی‎‎ها و تکفیری‎‎ها هم دشمن او بودند. آن‎ها می‎خواستند این‎ جایگاه را بردارند و مردم را به‎سمت خودشان سوق دهند. ماموستا در نهایت شهید راه اسلام شد. برهان عالی را هم دو دفعه ملاقات کردم، از مقام علمی ایشان اطلاع دقیقی نداشتم، اما از مردم شنیده‎ام که ایشان انسان عالم و با سوادی بوده است.

علمای بسیاری در این منطقه داریم که یا توسط ضد‎انقلاب شهید شدند یا در بمباران شهرستان بانه از بین رفتند. این‎ها افراد مفیدی بودند که حضورشان موجب نفع مردم می‎شد، یکی از این افراد ماموستا ملا محمود محمدی بود که شهید شد و خدا رحمتش کند.

در مقطعی شاهد بودیم که رفتار‎های گروه‎‎های تکفیری در کردستان افزایش پیدا کرد که منجر به شهادت برخی علمای اهل سنت هم شد، به‎نظر شما از شهادت این علما واقعا چه کسانی نفع می‎برند؟

 فقط نظام کفر سود می‎برد. یا آن‎هایی هستند که با اسلام مخالفند یا آن‎هایی که با جمهوری اسلامی مخالفند، هر دوی این‎ها از این جهالت‎‎ها سود می‎برند. تکفیری‎‎ها در میان جوان‎‎های روحانی و غیر روحانی اهل سنت تبلیغات گسترده‎ای علیه جمهوری اسلامی دارند. آن‎ها ادعا می‎کنند اگر کسی بگوید یا رسول‎الله (ص) کافر است، کسی بگوید یا علی (ع) کافر است، کسی بگوید یا یکی از اولیای خدا و کلا اگر کلمه یا را بگوید کافر است. کسی به زیارت قبری برود، حتی به زیارت قبر رسول‎الله (ص) از نظر تکفیری‎‎ها مشرک است. این‎ها مردم را به دو دسته تقسیم کرده‎اند، یک دسته مردم عوام و بی‎سواد که مانده‎اند که چه‎کسی راست می‎گوید؟ این تکفیری‎‎ها راست می‎گویند یا ماموستا‎های سابق ما که می‎گفتند وقتی به زیارت رسول خدا (ص) رفتی از او بخواه که تو را در آخرت شفاعت کند، تو را یاری کند.

خصوصیت چیز‎های تازه به‎گونه‎ای است که مردم به‎سمتش متمایل می‎شوند، خصوصا اینکه تکفیری‎‎ها برخی از احکام دین را کلا برداشته‎اند. از جمله تسبیحات بعد از نماز، از جمله تلقین و خیلی چیز‎های دیگر را برداشته‎اند. مردم را دو دسته کرده‎اند و ما از این اتفاق ضرر زیادی کرده‎ایم.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهمن ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    هم کیشان و هموطنان مسلمان شافعی ما بهترین دوستان ما هستند... باید برای اینها امکانات بیشتری فراهم کنیم... ماموستاها در ایران بالاترین مانع در مقابل خواسته های شیطانی تکفیریها و سعودی ها هستند... کلا کسی اگر به جایگاه والای پیامبران و ائمه بعنوان انواری از نور خداوند متعال بر روی زمین اعتقاد داشته باشه میشه بهترین دوست و یاور شیعه رسول الله و علی... این عزیزان کلید هستند... دریابیدشان
  • بهمن ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    تنها علت عدم تاثیر پذیری ایران دز بحث های نژادی و شیعه سنی که تمام کشورهای مسلمان رو داره نابود میکنه... تمدن بالاتر مردم ایرانه... من در بحثهای زیادی که با عربها و پاکستانیها و ترکها داشتم در اینترنت همه میگن خوشبحال شما ایرانیها... شما ایرانیهای شیعه خیلی مدرن و فهمیده هستید... اینها اینکه همه در ایران فارغ از اینکه چه مذهبی یا نژادی دارند شهروند درجه یک حساب میشن به ایران حسادت می کنند... سیاسیت ما همچنان باید همین باشه... همه ایرانیها بخاطر ایرانی بودنشون یک خانواده بزرگ هستند... ایرانیها به مسائل عصر حجری مثل قبیله پرستی؛ نژاد پرستی و تکفیر دینی اصلا توجه ای ندارند... همه ایرانیها فارغ از نژادشون و دینشون شانس تقریبا یکسانی دارند تا به بالاترین موقعیتها برسند... خدا رو شکر مردم ما هم اینکه طرف کرد یا عرب یا لر یا آذری یا فارسه اصلا براشون اهمیتی نداره و براحتی خانواده هایی از قومیتهای مختلف کشور با هم ازدواج می کنند و بچه هاشون هم باز با دیگر اقوام... اصلا اولین ویژگی یه ملت مدرن متمدن قرن بیست و یکمی الان اینه که مردمش بواسطه مذهب، نژاد و رنگ پوست از هم جدا نشن و با باور اینکه همه ما انسانهای یکسان هستیم در کنار هم زندگی و حتی باهم وصلت می کنند... ببینید در غرب یه هندی مهاجر وزیر جنگ میشه... یکی دیگه رئییس جمهور... مردم هم همه دو رگه و سه رگه هستند... همه در یک چیز مشترکند و اون هم هم وطن بودنشونه... اینه منتهای تمدن... خدا رو شکر ایرانیها هم تقریبا همینطورند و تنها کشور خاورمیانه هستیم که نژاد و قومیت و مذهب مانعی که نبوده هیچ به جذابیت زندگی مردمان کشورمون هم افزوده... شیعه رو همه غیر شیعیان و غیر مسلمانان منصفی که من دیدم به انسانها و دینی کاملا بر ساسا منطق و عشق و احساس...ولی بیشتر منطق دونستند... این یعنی ما شیعیان اگر از غرب نکات مثبت رو بیاموزیم و اونرو با دینی مبنی بر منطق و عقل (شیعه) مخلوط به احسن کنیم دنیا بسمت ما جذب خواهد شد... در این بین همزیستی و قبول نمودن تمام غیر شیعیانی که با ما دشمنی نمی کنند باید فرهنگ غالب مردم و دولتهای ما باشه کما اینکه هست
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    گزارش خوبی بود خدا این تکفیری ها رو نابود کنه که بلای جان اسلام و مسلمین شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس