یکی دیگر از موارد جالب و البته تاسف بار، برخی محلول های تزریقی سدیم کلرایدی یا همان سرم های مشهور است که به دلیل وجود ذرات سیاه رنگی که مشخص نیست چه ماهیتی دارند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق؛ سازمان غذا و دارو طی شش ماه گذشته حکم به جمع آوری 25 نوع دارو و فراورده بهداشتی از سطح داروخانه های کشور داده است؛ فرآورده ها و داروهایی که ظاهرا بعد از توزیع و فروش بخشی از آنها به بیماران، تحت آزمایش قرار گرفته و از سطح داروخانه ها جمع آوری شده اند.
 
بررسی های مشرق در این زمینه حکایت از تنوع داروها و فرآورده های بهداشتی دارد که پس از گذشت مدتی از توزیع و فروش آنها در داروخانه ها دستور جمع آوری شان صادر شده و مشخص نیست سرنوشت سلامت بیمارانی که پیش از این دستور العمل ها داروهای مشکل دار را خریداری و مصرف کرده اند به کجا ختم می شود؟
 
اگرچه بیشترین سهم از این داروهای مسئله‌دار متعلق به داروسازان داخلی است اما در معدود مواردی نام داروها و فراورده های دارویی خارجی نیز به چشم می خورد.
 
طبق بررسی اسناد سازمان غذا و دارو که بر اساس آن دستور جمع آوری داروهای فاقد استاندارد و کیفیت به داروخانه ها داده شده است، می توان لیست متنوعی از داروهای غیر مجاز و مشکل دار که برای توزیع بین مردم به داروخانه ها راه یافته بودند را دید؛ از کپسول های لاغری تا شیرخشک یارانه ای پگاه و آمپول آمپی سیلین و پنی سیلین فاقد کیفیت.
 
در میان داروهای بی کیفیتی که می توانند با جان بیماران بازی کنند، نام یک آمپول نخاعی به نام بوپیواکائین 0.5 درصد هم به چشم می خورد؛ دارویی که تاریخ انقضای آن سال 2017 تعیین شده اما وزارت بهداشت در نامه ای هشدارآمیز، دستور جمع آوری سریع آن را از سطح داروخانه های کشور داده است.
 
از دیگر داروهای توزیع شده در سطح کشور که پس از مدتی مجوز توزیع آن لغو شده است، آمپول "پنی سیلین ال آ " ساخت شرکت جابرابن حیان است که با وجود داشتن تاریخ مصرف برای سه سال آینده، ناگهان غیرقابل استفاده تشخیص و دستور به جمع آوری اش داده شده است.
 
یکی دیگر از موارد جالب و البته تاسف بار، برخی محلول های تزریقی سدیم کلرایدی یا همان سرم های مشهور است که به دلیل وجود ذرات سیاه رنگی که مشخص نیست چه ماهیتی دارند باید از سطح داروخانه ها جمع آوری شوند! البته وجود ذرات خارجی در داروها تنها به محلول تزریقی سدیم کلراید ختم نمی شود چراکه در اطلاعیه های مختلف از سوی وزارت بهداشت، دستور جمع آوری شربت دیفن هیدرامین کامپاند شرکت فارماشیمی و شربت خوراکی دکسترو متورفان، دیفن هیدرامین و استامینوفن داروسازی خوارزمی نیز به همین دلیل صادر شده است.
 
دستور جمع آوری داروهای مشکل دار در حالی صادر شده که مدتی از توزیع آن در سطح داروخانه ها گذشته و علی الظاهر بیماران قابل توجهی پس از خرید این داروها و با اطمینان به نظارت های پیش از عرضه وزارت بهداشت، اقدام به مصرف آن کرده اند؛ داروهایی که نه تنها دردی از آنها درمان نکرده بلکه به کلکسیون دردهایشان اضافه کرده است.
 
بررسی های مشرق در نهایت اسامی داروهای بی کیفیت و فاقد استاندارد که طی شش ماه گذشته توسط سازمان غذا و دارو از سطح داروخانه ها جمع آوری شده اند را به شرح ذیل دسته بندی کرده است.
 
1-    شربت های خوراکی داروسازی خوارزمی
2-    آمپول آمپی سیلین داروپخش
3-    آمپول نخاعی بوپیواکائین داروسازی ابوریحان
4-    موبر غیر مجاز زاب
5-    مایع لنز غیر مجاز الگانس
6-    قرص کلترکس کلسیم ساخت شرکت داروپخش
7-    دمنوش لاغری گل نوش
8-    فراورده بهداشت مورچه طلایی
9-    برخی فراورده های شرکت سلامت اندیش فلورا به نام پرگاسژ
10-    کپسول لاغری شرکت مهر داوری طوبی
11-    کلیه شربت های بدون نیاز به نسخه داروسازی خوارزمی  
12-    آمپول نامبوکایین اس نخاعی
13-    پودر دکستروز منوهیدرات محصول شرکت رها طب آزمون
14-    کپسول لاغری مهزل محصول شرکت باغ دارو
15-    شربت تیماسین محصول شرکت مهدارو طوبی
16-    امپول پنی سیلین جابرابن حیانژ
17-    داروی ostivone Rx Bone که توسط شرکت پورا طب به کشور وارد شده
18-    قرص کلیسم وارداتی توسط شرکت پورا طب
19-    روغن کرچک شیرین محصول شرکت آناهیتا
20-    محلول سدیم کلراید داروسازی شهید قاضی
21-    شربت پیراستام محصول داروپخش
22-    شربت دیفین هیدرامین محصول فارماشیمی
23-    آمپول گلومین آنتی موآت
24-    شیرخشک یارانه ای پگاه
25-    شیرخشک نان محصول شرکت نستله
 
سریال کشف داروهای مشکل‌دار در داروخانه‌های کشور؛ از آمپول پنی‌سیلین تا سرم‌هایی با ذرات سیاه! +سند 
 
سریال کشف داروهای مشکل‌دار در داروخانه‌های کشور؛ از آمپول پنی‌سیلین تا سرم‌هایی با ذرات سیاه! +سند 
 
سریال کشف داروهای مشکل‌دار در داروخانه‌های کشور؛ از آمپول پنی‌سیلین تا سرم‌هایی با ذرات سیاه! +سند 
نمونه هایی از بخشنامه های وزارت بهداشت برای ریکال داروهای مشکل دار
 
شاید مقصر اول و اصلی در این زمینه شرکت های تولیدکننده یا واردکننده این محصولات دارویی باشند اما در نهایت باید از مسئولان نظارتی و اجرایی نیز پرسید آیا این میزان "ریکال" طبیعی و مرسوم است و سرنوشت بیمارانی که این داروها را مصرف کرده اند و خسارت های احتمالی به آنها چگونه و با چه ساز و کاری قابل جبران است؟
 
هرچند وزارت بهداشت در هفته ها و ماههای اخیر با هجمه ها و برخوردهای متعدد برخی چهره های مشهور و شبکه های اجتماعی مواجه شده است اما با توجه به قانون مهم "در برگیری" حوزه فعالیت این وزارتخانه، مسئولان آن نمی توانند از اعتراضات و شکایات متعدد در خصوص عدم نظارت کافی بر بخش های مختلف بهداشت و درمان، شانه خالی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    علاوه بر این قیمت برخی داروها 50 درصد افزایش داشته و برخی هم دو برابر شده است و کسی هم پاسخگو نیست .
  • reza ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 1
    سلام پخش اینگونه اخبار هیچ فایده ای برای مردم ندارد وفقط آنها را هنگام تهیه دارو نگران تر میکند البته نظارت و بازرسی بایستی انجام گیرد ولی اینگونه جو ساز ها کار داروخانه ها مشکل و اعتماد مردم را از بین میبرد
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    بازهم خدا را شکر دستور به جمع اوریشون داده شد وگرنه خیلی راحت می توانستند بگویند شتر دیدی ندیدی البته در اینده با این شیوه ایی که ما داریم جلو می رویم کار از این هم بدتر می شه و اخلاق مخلاقی دیگر باقی نمی ماند و شما دیگر شاهد دستور جمع اوری هم نخواهید بود. فساد یواش یواش جلو می اید اول یقه دکتر را می گیرد چرب و چیلی اش می کند خوب تا اینجا دکتر به فکر پوله اما به فکر بیمار هم هست سپس خزنده وار کاری می کنه که دکتر و دارو ساز دیگه به همون پول کلفته هم راضی نشه و سلامت بیمار براش اهمیتی نداشته باشه به انجاهم خواهیم رسید یواش یواش فساد همین طوریه توی سیاست هم همین بود در فرهنگ هم همین بود اول یک حرکت خلاف را با پوشش دین جلو می اورند بعد دیگه دین را هم کنار می گذارند خدا به دادمان برسد مشرق منتشر کن
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 1
    دستیابی به دانش تولید دارو این نتایج را هم در پی داره
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    چشم
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    لبنیات نخورید، روغن پالم دارد. شیر نخورید، وایتکس دارد. دارو نخورید، چون بسیاری تقلبی و تاریخ گذشته است. میوه نخورید، چون رنگ شده و تقلبی است. برنج نخورید، چون سمی است و از کشورهای دیگر وارد می شود. گوشت نخورید، چون هورمون زدند. و هزاران مورد دیگر. این چه مملکتی هست که در آن نمی توانیم با خیال راحت مواد غذایی و یا دارویی را خریداری نماییم و مصرف کنیم. جز اینکه بسیاری از این موارد ناشی از رانت دولتی و سوددهی برای افراد خاص می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس