کد خبر 613218
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های المپیک که در پارالمپیک نیز حضور خواهد داشت از آمادگی‌اش برای حضور در این رویداد بزرگ خبر داد و گفت: برای کسب مدال ناامید نیستم اما قولی هم نمی‌دهم.

به گزارش مشرق، از میان ۱۰ هزار ورزشکار شرکت کننده در سی و یکمین دوره بازی های المپیک و بر اساس ادعای سایت ویژه برگزاری این دوره بازی ها، زهرا نعمتی یکی از ۵۰ چهره شاخص در میان شرکت کنندگان است که قطعا علاوه بر رسانه های داخلی، توجه خیلی از رسانه های خارجی را هم به خود جلب می کند. این جایگاه ویژه نعمتی در میان ورزشکاران راه یافته به المپیک ریو، به خاطر شرایط خاصی است که با وجود آن موفق به کسب سهمیه المپیک شد و در جمع اندک ورزشکاران پارالمپیکی قرار گرفت که فرصت حضور در المپیک را هم برای خود مهیا کرده اند. 

البته محبوبیت داخلی و تاریخ سازی جهانی زهرا نعمتی از چهار سال پیش آغاز شد؛ از پارالمیک لندن که وی به عنوان اولین بانوی ورزشکار ایرانی در سطح بازی های المپیک و پارالمپیک صاحب مدال طلا شد و به همین دلیل  جایزه معتبر ورزشکار برتر آن دوره بازی ها از سوی «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» را به خود اختصاص داد. 

این کماندار معلول با این پیشینه طلایی در پارالمپیک، آماده اولین حضور در المپیک و بعد از آن دومین حضور متوالی در پارالمپیک می شود؛ حضوری که با حمل پرچم کاروان ایران در مراسم رژه افتتاحیه سی و یکمین دوره بازی های المپیک آغاز می شود. این حضور اما به چه نتیجه ای ختم می شود؟

در صورتیکه زهرا نعمتی بتواند در مسابقات تیر وکمان بازی های المپیک ریو صاحب مدال شود، نخستین ورزشکار معلولی لقب می گیرد که در ادوار مختلف این بازی ها مدال آور شده و اینگونه خیلی از معادلات ورزش جهان را به هم می ریزد. اما آیا پرچمدار کاروان ایران تا سکوهای المپیک پیش می رود؟ اصلا وی در پارالمپیک دوباره مدال آور و طلایی خواهد شد؟ اصلا زهرا نعمتی از حضور در المپیک به دنبال چه هدف مهمی است؟ آمادگی وی برای این دو رویداد در چه حد است و ... ؟

زهرا نعمتی که آبان ماه سال گذشته از حضور در مسابقات آسیایی تایلند صاحب سهمیه المپیک شد و به فاصله یک ماه بعد از آن نیز سهمیه پارالمپیک را به دست آورد، زهرا نعمتی بضمن اشاره ای کوتاه به آنچه وی را در موقعیت و جایگاه امروز قرار داده است، به مجموع این پرسش ها پاسخ داد.

زهرا نعمتی یکی از ۵۰ چهره شاخص المپیک

* زمان زیادی به آغاز رقابت های شما در المپیک ریو باقی نمانده است. به آمادگی لازم رسیده اید؟
- بعد از کسب سهمیه و قبل از آن تمرینات خوب و منظمی داشتم. طی این مدت خیلی سخت و پرفشار تمرین کردم تا برای سفر به ریو در اوج آمادگی باشم. در حال حاضر هم آمادگی خیلی خوبی دارم و امیدوارم بتوانم در اولین تجربه المپیکی ام بهترین ها را برای خود و ورزش ایران رقم بزنم.

* اصلا چه شد که تصمیم به حضور در رقابت های گزینشی برای المپیک ریو گرفتید؟
- بعد از پارالمپیک ریو به این موضوع تا حدی فکر کرده بودم، اما تصمیمم را بعد از بازی های پاراآسیایی قطعی کردم؛ به هر حال من به عنوان یک ورزشکار معلول فعالیتم را با تیم های المپیکی شروع کردم و به همین دلیل علاقه مند بودم روزی در بالاترین سطح بتوانم با افراد سالم و توانمند رقابت کنم.

* اشاره کردید که فعالیت خود را با تیم المپیکی ها شروع کردید. در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟
- من ورزش را با تکواندو شروع کردم. آن زمان به لحاظ توانایی های جسمانی مشکلی نداشتم، اما بعد از اینکه به خاطر سانحه تصادف با معلولیت از ناحیه پا مواجه شدم، مدتی را به خاطر ویلچرنشینی از ورزش دوری کردم، اما وقتی تصمیم به بازگشت گرفتم تیر و کمان را انتخاب کردم. ورزش کردن را دوست داشتم و به همین دلیل با وجود معلولیت به این عرصه برگشتم، اما خیلی اتفاقی با تیر و کمان آشنا شدم و به این رشته گرایش پیدا کردم. وقتی وارد آن شدم به تدریج با علاقه مندی بیشتری کارم را دنبال کردم. طوری که ظرف مدت زمان شش ماه و در اولین مسابقه کشوری به عنوان سوم دست پیدا کردم و بعد از آن هم به خاطر عملکرد و نتایج خوب به تیم المپیکی ها دعوت شدم. این گونه شروع کارم در سطح ملی با تیم المپیکی ها بود. در این تیم دو سال زیر نظر مربیان کره ای کار کردم و بعد از آن بود که به تیم پارالمپیکی ها هم دعوت شدم.

* و در تیم تیر و کمان معلولان چه مسیری را طی کردید تا به اینجا رسیدید؟
- سال ۲۰۱۰ با حضور در مسابقات جهانی چک اولین حضور برون مرزی با این تیم را تجربه کردم و توانستم مدال طلا را گرفته و رکورد معلولان را هم جابجا کنم. بعد از آن هر سال دو بار در مسابقات مختلف شرکت می کردم. رقابت های جهانی ایتالیا که یکی از مهمترین آنها بود که توانستم با حضور در آن مدال طلای میکس تیم، نقره انفرادی و برنز تیمی را به دست بیاورم. در همین رقابت‌ها رکورد مجموع چهار مسافت دنیا را جابجا کردم، در مسافت ۳۰ متر رکورد زدم و مهمتر از همه صحنه پارالمپیک لندن را هم به دست آوردم.

* زهرا نعمتی در اولین حضور پارالمپیکی موفق به کسب مدال طلا شد. آیا می توان انتظار چنین عملکردی از وی در المپیک ریو هم داشت؟ به عبارتی در این رقابت ها مدال آور خواهید شد؟
- تمام تلاشم را کرده ام تا با آمادگی به محل بازیها بروم. اما هیچ قولی در رابطه با کسب مدال نمی دهم. تیروکمان رشته ای است که در آن اولین خطا آخرین خطا خواهد بود. علاوه بر این، نتیجه گیری به خیلی مسائل دیگر مثل شرایط جوی هم بستگی دارد. گذشته از همه اینها، فراموش نشود المپیک عرصه ای است که بهترین ها در آن جمع شده اند تا بهترین نتایج را بگیرند. در این میان من ناامید نیستم و تمام تلاشم را برای بهترین شدم ارائه می کنم، اما قولی نمی دهم.

* اما شما با همین شرایط در پارالمپیک لندن طلا گرفتید؟
ـ فراموش نکنید من یک ورزشکار پارالمپیکی هستم و باید در المپیک با افرادی رقابت کنم که به خاطر متفاوت بودن شرایطشان، قوای جسمانی بیشتری دارند. حتماً این قضیه روی عملکردها و نتیجه تاثیرگذار خواهد بود اما با همه اینها من به ریو می روم تا چیزی کم نگذارم و بتوانم گام بزرگی برای ورزش بانوان کشورم بردارم. خوب می دانم که این حضور می تواند تاثیر زیادی روی ذهن افراد جامعه و حتی دیگر کشورها داشته باشد. اینکه بتوانم با حضور خود و حتی عملکردی که خواهم داشت روی فکر و ذهن افراد تاثیرگذار شوم و نگاه آنها را به زندگی تغییر دهم، برایم بزرگترین پیروزی است.

* یک پیروزی دیگر برای شما این است که پرچمدار کاروان ایران در مراسم رژه افتتاحیه خواهید بود؟
ـ در این زمینه فقط از مسئولان مربوطه که من را قابل دانسته و این مسئولیت مهم را به من سپرده اند، تشکر می کنم. پرچمداری افتخار بزرگی است که برای المپیک ریو نصیب من شده است. امیدوارم به عنوان یک پرچمدار بتوانم در زمینه نتیجه گیری هم ورزشکار سربلند در کاروان کشورم باشم.

* رقبای شما در المپیک ریو از چه کشورهایی هستند؟
ـ قطعاً رقیبان من از یک یا دو کشور نیستند. ۱۶ نفری که در المپیک حاضر می شوند، همه شبیه به هم هستند و رقیب یکدیگر. نمی توان گفت باید با یک یا دو نفرشان رقابت کرد. همه کمانداران حاضر در المپیک رقیب یکدیگر و رقیب من هستند. نمی دانم در رقابت با آنها چه اتفاقی برایم خواهد افتاد. فقط امیدوارم بتوانم بهترین تیرهایم را بزنم و نتیجه ای خوب بگیرم.

* و اگر در المپیک مدال آور شوید، اتفاقی بی سابقه در تاریخ ورزش جهان خواهد بود؟
- بله؛ تا امروز بوده اند اندک ورزشکاران معلولی که در المپیک شرکت کرده اند اما هیچ یک از آنها مدال نگرفته اند. واقعاً هم کسب مدال توسط یک ورزشکار پارالمپیکی در المپیک سخت است به خصوص در تیروکمان. تمام کمانداران المپیکی از سالها قبل و در مدارس اختصاصی تیروکمان آموزش های لازم را دیده اند. اینکه در رقابت با چنین افرادی مدال بگیریم خیلی دشوار است اما امیدوارم بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

* بعد از المپیک ریو باید محیای حضور در پارالمپیک شوید، با توجه به فاصله زمانی نه چندان زیاد میان این دو رویداد و در رابطه با چگونگی سپری کردن این فاصله زمانی، چه تصمیمی گرفته شده است؟ بعد از المپیک در ریو می مانید یا تصمیم دیگری دارید؟
- اول تصمیم گرفته شده بود که در ریو بمانم و تا پارالمپیک تمریناتم را همانجا دنبال کنم. اما به خاطر مسائل امنیتی و همچنین در نظر گرفتن بیماری و شیوع ویروس زیکا، قرار بر این شد تا بعد از اتمام کارم در المپیک به کشور بازگردم سپس همراه کاروان المپیک سپس راهی ریو شوم. با این تصمیم خیالمان به لحاظ امنیتی بر بیماری راحت تر است اما از طرفی رفت و آمد و طولانی بودن سفر باعث خستگی من می شود. امیدوارم بتوانم در این فاصل ریکاوری خوبی داشته باشم و بدون خستگی محیای پارالمپیک شوم.

* پیش بینی شما از عملکردی که احتمالاً در پارالمپیک خواهید داشت، چیست؟ باز هم طلایی خواهید شد؟
- برای پارالمپیک هم هیچ قولی در رابطه با کسب مدال نمی دهم. فرقی نمی کند در چه رویدادی شرکت می کنم. در هر رویداد تمام تلاشم را می کنم تا بهترین نتیجه را بگیرم اما هیچ وقت هیچ قولی نمی دهم.

* آیا المپیک و پارالمپیک ریو آخرین حضور شما در این رویدادها خواهد بود؟ برای بعد از این دو رویداد جهانی چه برنامه ای دارید؟
- در حال حاضر فقط به ریو و رقابت های آن در قالب المپیک و پارالمپیک فکر می کنم. برای آینده بعد از اتمام این دو رویداد تصمیم می گیرم. فعلاً هیچ برنامه خاصی نداریم.

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار خواهد شد. کاروان ورزش ایران در دوره قبل که به میزبانی لندن برگزار شد با کسب ۱۲ مدال (۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) به عنوان هفدهمی دست پیدا کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس