کد خبر 613144
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

برزیل با شبی که قرار است بیاد ماندنی‌ترین شب المپیکی این کشور شود فاصله‌ای کمتر از ۲۴ ساعت دارد هرچند شرایط به گونه‌ای است که المپیک سی و یکم زیر سایه ترس و نگرانی آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، شمارش معکوسی که از چند هفته پیش برای دوره جدید بازی های المپیک آغاز شد تا کمتر از ۲۴ ساعت دیگر با برگزاری مراسم افتتاحیه به پایان می رسد تا تاریخ چندصد ساله المپیک با برگزاری این مراسم وارد دوره جدیدی از این بازی ها شود.

این سی و یکمین دوره بازی های المپیک است که برای نخستین بار در طول تاریخ، برزیل میزبانی آن را بر عهده دارد؛ همین موضوع یکی از دلایل برای حساسیت این دوره بازی ها و چگونگی برگزاری آن است چراکه همیشه «اولین» ها،« به یادماندنی» ترین خواهند شد هرچند که به نظر می رسد چنین موضوعی در مورد اولین میزبانی برزیل برای المپیک با وجهه خیلی مثبت و خوبی همراه نشود.

شرایط امروز ریو کمتر شباهتی به شهرهایی دارد که میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان را در پیش دارند؛ به جز محدوده دهکده بازی ها، در دیگر نقاط شهر هیچ نشانی از المپیک دیده نمی شود و نظم و انضباط المپیکی هم جایگاهی برای کسانی که مسئول برگزاری این بازی ها هستند، پیدا نکرده است؛ اگر غیر از این بود ورزشکار چینی به محض ورود به ریو مورد سرقت قرار نمی گرفت و نمایندگان اعزامی دیگر کشورها هم از این بابت احساس بی امنی نمی کردند.
 
استرالیایی ها به جای دهکده ورزشکاران در دهکده خبرنگاران ساکن نمی شدند، مسافران ریو به سرو ضعیف غذا آنهم در محدوده ای کوچک معترض نمی شدند، مشابه این اعتراض از سوی کسانی که مجبور بودند برای پذیرش نهایی آی دی کارت های خود مدت زمان طولانی در صف باشند، مطرح نمی شد، عملیات ساخت خط متروی جدید برای انتقال تماشاگران به محل برگزاری این بازی ها تکمیل می شد، ابتدایی ترین خدمات المپیکی به مسافران داده می شد،  و ... .

امروز و در آستانه المپیک ۲۰۱۶، شرایط ریودوژانیرو اینگونه است در حالیکه توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک خیلی وقت پیش از این تاکید کرده بود بازی های المپیک برزیل یکی از بهترین دوره ها در تاریخ این بازی ها خواهد شد!

به گزارش مهر، در هر صورت هنوز ریودوژانیرو برای میزبانی از بیش از ۱۰ هزار ورزشکاری که قرار است از ۲۰۶ کشور جهان در المپیک شرکت کنند، صد در صد آماده نشده است اما با این حال تا کمتر از ۲۴ ساعت دیگر مراسم افتتاحیه این دوره بازی ها برگزار می شود. مراسمی که برزیلی ها برای آن به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که شب برگزاری آن را به یادماندنی ترین شب المپیکی کشورشان کنند.

برزیل به فاصله چند روز بعد از اتمام بازی های المپیک، میزبان شرکت کنندگان در شانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک است. برزیلی ها برای مراسم افتتاحیه این دو رویداد، مجموعا ۵۵.۹ میلیون دلار هزینه کرده اند یعنی ۱۲ برابر کمتر از آنچه فقط برای افتتاحیه المپیک لندن هزینه شده بود و ۲۰ برابر کمتر از آنچه چینی ها برای المپیک ۲۰۰۸ هزینه کردند!

«فرناردو میرلس»، مسئول کنترل بازی های المپیک لندن کارگردانی افتتاحیه المپیک ریو را عهده دار است و متعهد شده با بودجه ای کم، مراسمی شایسته برگزار کند. وی که شعار  بومی و لوکس بودن، خلاقیت، ریتم و احساسات را برای کارش انتخاب کرده، تاکید دارد از اینکه مانند یک دیوانه برای افتتاحیه پول خرج نمی کند، خوشحال است!!

درهر صورت دختری ۱۲ ساله به عنوان نفر اول در مراسم افتتاحیه المپیک ریو ایفای نقش می کند؛ از پله هم به عنوان دیگر نقش اولی های افتتاحیه نام برده شده که احتمالا روشن کردن مشعل توسط وی انجام خواهد شد.البته این موضوع به طور رسمی از سوی هیچ یک از مقامات ورزش برزیل اعلام نشده است.

افتتاحیه المپیک ۲۰۱۶ ساعت ۲۰ (به وقت محلی) در استادیوم اصلی ماراکانا ریودوژانیرو آغاز می شود. پیش بینی شده که ۲ میلیارد نفر از سراسر جهان این مراسم را به صورت زنده پیگیری کنند.

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار خواهد شد. کاروان ورزش ایران در دوره قبل که به میزبانی لندن برگزار شد با کسب ۱۲ مدال(۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز) به عنوان هفدهمی دست پیدا کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس