به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واشنگتن در حال ارزیابی اسناد جدیدی است که توسط ترکیه برای استرداد «فتح‌الله گولن» به اتهام طرح‌ریزی کودتای نافرجام اخیر ارسال شده است .

به گزارش مشرق به نقل از «اسکای‌نیوز»، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، اعلام کرد: ایالات متحده در حال ارزیابی اسناد جدیدی است که ترکیه برای تحویل «فتح‌الله گولن»، به واشنگتن ارسال کرده است.

فتح‌الله گولن، روحانی تُرک‌تبار مقیم آمریکا است که مقام‌های آنکارا وی را مقصر اصلی کودتای نافرجام 15 ژوئیه علیه دولت «رجب طیب اردوغان» معرفی می‌کنند.

تونر، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «مقام‌های ترکیه چندین دسته سند برای ما ارسال کرده‌اند و ما درصدد بررسی این اسناد هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «نخستین دسته سند، به نظر ما در حد یک درخواست رسمی استرداد نبود.»

وی اضافه کرد: «ما متعاقبا اسناد بیشتری دریافت کردیم. ما آنها را ارزیابی می‌کنیم... براین باور نیستم که تاکنون به مرحله نتیجه‌گیری رسیده باشیم.»

در حالی‌که، «جمیل آیدن» از اعضای پارلمان ترکیه در نیویورک گفت: «وزارت دادگستری آمریکا تاکنون 85 دسته سند از ترکیه در ارتباط با گولن دریافت کرده است.»

وزارت دادگستری آمریکا نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده در مورد اعتبار این اسناد برای استرداد گولن است که از سال 1999 در «پنسیلوانیا» در تبعیدی خودخواسته به‌سر می‎برد.

مقام‌های تُرک از جمله «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه هشدار داده‌اند: در صورتی‌که آمریکا از تحویل گولن خودداری کند، روابط دوجانبه آسیب خواهد دید.

ترکیه از اعضای سازمان ناتو است که نقشی کلیدی در عملیات ائتلاف آمریکایی به اصطلاح «ضد داعش» ایفا می‌کتد. ولی واشنگتن می‌گوید آنکارا بایستی دلایل و اسناد موثقی که دست داشتن گولن در کودتای نافرجام را تایید می‌کند، ارائه دهد.

از سوی دیگر، فتح‌الله گولن دستور مقام‌های ترکیه برای بازداشت وی به اتهام مدیریت کودتای نافرجام 15 جولای را محکوم کرد.

براین اساس، روز پنجشنبه دادگاهی در ترکیه حکم بازداشت گولن را به اتهام دادن دستور انجام کودتا در ترکیه صادر کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس