کد خبر 622676
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در آنکارا گفت که کشورش به فاصله اندکی بعد از وقوع کودتا در ترکیه آن را محکوم کرده است.

 به گزارش مشرق، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «بینالی ایلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه ادعا کرد کشورش، به فاصله اندکی بعد از کودتای نافرجام علیه دولت قانونی ترکیه، آن را محکوم کرده است.

«بایدن» همچنین ادعا کرد که واشنگتن هیچ اطلاعی از کودتای ترکیه قبل از وقوع آن نداشته است. وی گفت که واشنگتن، همواره به دموکراسی ترکیه احترام گذاشته و به دنبال تقویت آن است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به تنش‌های ایجاد شده در روابط واشنگتن - آنکارا بر سر استرداد «فتح‌الله گولن»، بازرگان ترکیه‌ای که از طرف آنکارا به ساماندهی کودتای ماه گذشته متهم شده، پرداخت. وی گفت آمریکا محدودیتی برای برگرداندن «گولن» ندارد، اما انجام این اقدام مستلزم طی شدن رویه‌های قضایی است.

«فتح‌الله گولن» از بیش از یک دهه قبل در تبعیدی خودخواسته در ایالت «پنسیلوانیا» به سر می‌برد. مقام‌های ترکیه بعد از کودتای نافرجام در این کشور، خواستار استرداد و محاکمه وی شده‌اند.  

«بنیالی ایلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه گفت که کشورش اجازه نخواهد دید حادثه‌ای روابط بین دو کشور آمریکا و ترکیه را تحت تأثیر قرار بدهد.

وی، روابط با آمریکا را «عمیق» خواند اما گفت که این روابط در برخی برهه‌های زمانی دچار تنش می‌شود. . «ایلدریم»، تصریح کرد آنکارا گامهای لازم برای اینکه آمریکا «فتح‌الله گولن» را تحویل بدهد، برداشته است.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین اضافه کرد در صورتی که واشنگتن رویه‌های قانونی برای استرداد گولن را تسریع کند نگرش مثبت نسبت به آمریکا جای احساس ناامیدی عمومی فعلی را خواهد گرفت.

«ایلدریم»، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد، اما تشکیل موجودیت کردی را تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه ارزیابی کرد. وی مدعی شد هدف آنکارا از انجام عملیات نظامی مشترک با آمریکا در مرز سوریه، حفظ تمامیت ارضی ترکیه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس