حجت الاسلام و المسلمین «محمد خجسته» تاکید کرد تا زمانی که آل خلیفه به شیخ عیسی تعرض نکند حرکت مردم به شکل مسالمت آمیز ادامه خواهد یافت اما در صورت تعرض همه گزینه ها قابل استفاده مردم است.

به گزارش مشرق؛ رژیم آل خلیفه در اقدامی جنون آمیز تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین را لغو کرد تا پازل سرکوب های خود علیه شیعیان این کشور طی سال های گذشته و پس از آغاز انقلاب مردم در سال ۲۰۱۱ میلادی را تکمیل کند؛ این اقدام آل خلیفه با حضور به موقع مردم در صحنه و دفاع از شیخ عیسی قاسم تاکنون خنثی شده است اما آل خلیفه در آخرین اقدام خود سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین و روحانی مبارز و برجسته این کشور را بازداشت کرد؛ در همین خصوص با حجت الاسلام و المسلمین «محمد خجسته» عضو هیأت علمای بحرین گفتگو کردیم که شرح آن در ذیل می آید:

*در رابطه با آخرین وضعیت حاکم بر منطقه «الدراز» محل تولد و سکونت آیت الله «عیسی قاسم» و حضور مردم در برابر منزل ایشان توضیح بفرمایید.

از همان نخستین روز اعلام خبر سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم مردم به صورت گسترده برای دفاع از شیخ در برابر منزل ایشان گرد آمدند و اخیرا نیز پس از اینکه مردم مطلع شدند نظامیان آل خلیفه به منزل شیخ نزدیک شده اند، با حضوری پرشورتر به دفاع از شیخ برخاستند. همچنین پس از اینکه دادگاه آل خلیفه تصمیم گرفت شیخ عیسی را محاکمه کند، مردم حضور خود را در برابر منزل شیخ پررنگ تر کردند و بدین صورت آمادگی خود را برای دفاع از ایشان نشان دادند.

*اقدام «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در تایید حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به منظور اجرای آن را چگونه ارزیابی می کنید؟


در خصوص تایید حکم سلب تابعیت شیخ عیسی از سوی «حمد بن عیسی» نیز معتقدم که امیر بحرین این حکم را تایید نکرد بلکه این حکم مستقیما دستور خود او بود و صدور چنین حکمی بالاتر از سطح وزرا است. این حکم با اراده سعودی ها و اماراتی ها و همچنین برنامه ریزی انگلیس و تایید آمریکا در دستور کار قرار گرفت و بحرین فقط مجری آن بود. این کشورها در صدد هدف قرار دادن شیخ هستند؛ زیرا شیخ عیسی با سیاست های این کشور ها مخالف است و آن ها تصور می کنند که شیخ عیسی بازوی ایران در منطقه است و خطری برای تخت و قدرت ظالمان است.

*به نظر شما اقدام آل خلیفه در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در روند انقلاب بحرین چه تأثیری خواهد داشت؟ آیا می توان انتظار یک انتفاضه مردمی گسترده در بحرین را داشت؟


انقلاب از گذشته آغاز شده است و مردم برای خواسته هایی برحق و قانونی انقلاب را آغاز کرده اند و بر اساس تکلیف شرعی خود مبنی بر مقابله با فساد حکومت، دست به کار شده اند. بنابراین سلب تابعیت شیخ عیسی بر حرکت مردم در بحرین تاثیری نخواهد داشت اما پس از سلب تابعیت شیخ عیسی شاهد صحنه جدیدی هستیم و در صورتی که آل خلیفه از خطوط قرمز عبور کند و برای تعدی به شیخ عیسی تلاش کند، شاهد وقایعی خواهیم بود که پیش از این در بحرین رخ نداده است.

*آیا گزینه مسالمت آمیز به گزینه تقابل و مواجهه با آل خلیفه تغییر خواهد کرد؟ این تغییر چگونه امکان پذیر است؟


گزینه مسالمت آمیز یک گزینه راهبردی است و تا زمان حضور شیخ عیسی و عدم تعدی به ایشان، همچنان حرکت مردم به شکل مسالمت آمیز ادامه خواهد یافت اما در صورت عبور آل خلیفه از خطوط قرمز و تعرض به شیخ عیسی قاسم، تمامی گزینه ها در برابر مردم خواهد بود و از آنها استفاده خواهند کرد. شیخ عیسی خود ضمانت حرکت مسالمت آمیز مردم است و در صورت تعرض به ایشان از سوی آل خلیفه و اخراج و یا بازداشت شیخ عیسی، ضمانتی برای تداوم مسالمت آمیز بودن حرکت مردم نیز نخواهد بود و تمامی گزینه ها پیش روی مردم قرار خواهد گرفت.

*شیخ «عیسی قاسم» با خروج از بحرین مخالفت کرده اند؛ به نظر شما اقدام بعدی آل خلیفه در این خصوص چیست؟ اخراج شیخ و یا بازداشت ایشان؟


بر اساس شناختی که از شخصیت شیخ عیسی داریم، ایشان محاکمه و اخراج خود را نخواهند پذیرفت و نمی پذیرند و همین امر نیز گزینه های پیش روی آل خلیفه را بسیار سخت کرده است اما در عین حال از آل خلیفه هیچ کاری بعید نیست. از سوی دیگر مردم مومن، هوشیار و فداکار در برابر منزل شیخ عیسی حضور دارند و برای دفاع از ایشان و شهادت در این راه آماده هستند. تاجایی که مردم اعلام کرده اند آل خلیفه باید از روی جنازه آنها عبور کند تا به شیخ دست یابد. همین موضوع نیز شرایط را برای آل خلیفه بسیار سخت کرده است.

* پس از سلب تابعیت شیخ عیسی، مردم در برابر منزل ایشان تحصن کردند و همچنان برای همبستگی با شیخ، راهپیمایی می کنند. ادامه این اقدامات از سوی مردم چه تاثیری بر آل خلیفه و فشار بر این رژیم دارد؟

تحصن گسترده مردم در برابر منزل شیخ عیسی قاسم مورد انتظار آل خلیفه نبود؛ همچنین پس از پیوستن علما به این تحصن و کفن پوش شدن مردم و اعلام آمادگی آنها برای فداکاری در دفاع از شیخ عیسی، آل خلیفه غافلگیر شد. تحصن مردم به همراه مواضع خارج از کشور مانند نامه سردار «سلیمانی» و «حزب الله» و مراجع به ویژه رهبری انقلاب اسلامی تاثیری زیادی در روند انقلاب داشت.

* نامه سردار «قاسم سلیمانی» مبنی بر عدم تعدی به شیخ «عیسی» را چگونه ارزیابی می کنید؟

وی فردی سیاستمدار و فرمانده ای نظامی است و سخنانش از روی انفعال نیست بلکه به عنوان یک مسئول سخن می گوید. آل خلیفه و دولت های موثر بر آن مانند انگلیسی ها و آمریکایی ها پیام نامه وی را درک کردند و آنها می دانند که سخنان وی عملی می شود. بنابراین اقدامات خود را در قبال شیخ عیسی با سرعت کمتری پیگیری کردند. نامه قاسم سلیمانی در این زمینه در کاهش شتاب روند این اقدامات بسیار نقش داشت.

* دیدگاه شما در خصوص محاکمه شیخ عیسی توسط رژیم آل خلیفه چیست؟ پیامدهای احتمالی این اقدام آل خلیفه چیست؟


برگزاری دادگاه محاکمه شیخ عیسی قاسم بدین معنا است که آل خلیفه در صدد وارد آوردن فشار بیشتر به شیخ است. آل خلیفه ترجیح می دهد که شیخ عیسی از کشور خارج شود و با مردم نیز درگیر نشوند. آل خلیفه به خوبی می داند که در صورت محاکمه، بازداشت و یا حبس شیخ عیسی، بهای سنگینی را خواهد پرداخت و خود ملک «حمد بن عیسی» پیامدهای این اقدامات را باید متحمل شود.

* واکنش های داخلی و خارجی در محکومیت اقدام آل خلیفه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دوستداران شیخ عیسی در داخل کشور باید مجاهدت کنند و مانع دستیابی آل خلیفه به شیخ عیسی شوند و از ایشان دفاع کنند. افراد خارج از کشور به ویژه مراجع دینی نیز مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. امروز شیخ عیسی به دلیل ادای وظیفه شرعی و فریضه خمس محاکمه می شود. در حقیقت خود شیخ عیسی محاکمه نمی شود بلکه این فریضه الهی است که محاکمه می گردد. امروز خمس، نماز جماعت، مساجد، علما، طائفه جعفری و اکثریت مردم بحرین در معرض محاکمه هستند. شیخ عیسی یک فقیه است و فرد فقیه به یک محدوده جغرافیایی محدود نمی شود بلکه متعلق به جهان اسلام است. مراجع، مومنان، نهادهای دینی، حوزه های علمیه و همگان باید در این خصوص اظهارنظر کنند و پیامی آشکار را به آل خلیفه ارسال کنند مبنی بر اینکه در صورت تعرض به آیت الله عیسی قاسم، آنها با زبان دیگری و متناسب با حجم رفتار آل خلیفه با آنها سخن خواهند گفت.

* بازداشت سید «مجید المشعل» رئیس هیأت علمای بحرین توسط آل خلیفه را چگونه ارزیابی می کنید؟


در رابطه با سید مجید المشعل نیز باید بگویم که ایشان از علمای برجسته، مخلص و مدافع دین و اعتقادات هستند. ایشان دوستدار کشور و شخصیتی مجاهد هستند. بازداشت ایشان از سوی آل خلیفه نشانگر چندین موضوع است؛ نخست اینکه آل خلیفه به ظلم طائفه ای به ساکنان اصلی کشور که جزء شیعیان هستند، ادامه می دهد. همچنین این بازداشت بیانگر افزایش محدودیت آزادی های دینی است. به علاوه بازداشت سید مجید از عدم وجود امنیت و ظلم در کشور حکایت دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس