کد خبر 612215
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲

نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران گفت: رژیم آل‌خلیفه تاکنون تابعیت بیش از 300 نفر از شهروندان بحرینی که بیشتر آنها شهروند اصلی این کشور بودند را از آنها سلب کرده است.

به گزارش مشرق، شیخ عبدالله الدقاق امروز با اشاره به شخصیت آیت‌الله عیسی قاسم اظهار کرد: وی یکی از علمای بزرگ جهان اسلام است و نمی‌توان آیت‌الله عیسی قاسم را تنها به بحرین محدود کرد، بلکه این عالم برجسته برای تمام جهان اسلام است. افکار آیت‌الله عیسی قاسم برای مسلمانان اعم از شیعه و سنی روشنگر است و این عالم برجسته تنها به بحرین اختصاص ندارد.

وی ادامه داد: رژیم آل‌خلیفه، شیخ عیسی قاسم را به اتهام پولشویی محاکمه کرده و برای اثبات این اتهام به دریافت خمس توسط این عالم برجسته استناد کرده است. خمس یک فریضه واجب در مذهب تشیع است و براساس قوانین جهانی حکومت‌ها حق دخالت در کارهای علمای دینی و انجام فرائض الهی را ندارند.

نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران خاطرنشان کرد: از رژیم آل‌خلیفه می‌خواهیم که دست از هدف قرار دادن شیخ عیسی قاسم و فریضه خمس بردارد، اقدامات این رژیم برخلاف مبانی حقوق بشر است، براساس سندهای حقوق بشری جهان، تابعیت تنها یک برگه کاغذ نیست و حکومت‌ها حق سلب تابعیت اصلی از شهروندان خود را ندارند.

الدقاق با اشاره به بحرینی بودن آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بیان کرد: این عالم برجسته یک شهروند اصیل در بحرین است که وی، پدرانش و اجدادش در بحرین متولد شدند و از صدها سال پیش در این کشور زندگی می‌کنند، اجداد شیخ عیسی قاسم پیش از ورود آل‌خلیفه به بحرین در قرن هجدهم میلادی در این کشور زندگی می‌کردند.

روحانی مبارز بحرینی تبیین کرد: رژیم آل‌خلیفه تاکنون تابعیت بیش از 300 نفر از شهروندان بحرینی که بیشتر آنها شهروند اصلی این کشور بودند، را از آنها سلب کرده است. قانون‌های بین‌المللی چنین اقداماتی را قبول ندارد و سلب تابعیت از این شهروندان، اعدام معنوی آنهاست که با این تصمیم از تمام حقوق شهروندی خود محروم شدند.

وی تأکید کرد: قانون در بحرین به دست رژیم آل‌خلیفه است، در قانون اساسی پیشین که مجلس منتخب بحرین در سال 1973 آن را تصویب کرد، نوشته شده بود که تابعیت بحرینی تنها در صورت خیانت بزرگ و داشتن تابعیت مزدوج، از شهروندان این کشور سلب می‌شود.

الدقاق با اشاره به اقدامات رژیم آل‌خلیفه در سلب تابعیت بحرین از شهروندان این کشور اظهار داشت: در قانون اساسی که پادشاه بحرین در سال 2002 آن را تدوین کرد، آمده است که تابعیت بحرینی تنها براساس قانون از شهروندان این کشور سلب می‌شود، اما قانون به بازیچه‌ای در دست پادشاه بحرین تبدیل شده و او می‌تواند که تابعیت هر شهروندی را در بحرین از او سلب کند.

روحانی مبارز بحرینی تشریح کرد: پس از مدتی وزیر کشور بحرین و اکنون هر قاضی در دادگاه‌های این کشور می‌تواند که تابعیت هر شهروند بحرینی را از او سلب کند و بر این اساس هرکس که رژیم آل‌خلیفه با او مشکل دارد، در معرض از دست دادن تابعیت بحرینی است.

وی متذکر شد: در هیچ کدام از کشورهای جهان به جز بحرین اینگونه از شهروندان کشور سلب تابعیت نمی‌شود. در بحرین به اراده پادشاه این کشور از شهروندان اصلی بحرین سلب تابعیت صورت می‌گیرد که این اقدام برخلاف قوانین بین‌المللی است.

الدقاق با اشاره به ادامه روند سلب تابعیت از شهروندان بحرینی گفت: هم‌اکنون شهروندان انقلابی در بحرین معمولاً به زندان‌های طولانی‌مدت و سلب تابعیت بحرینی محکوم می‌شوند، رژیم آل‌خلیفه با این اقدامات به دنبال ترساندن شهروندان بحرینی است، اما مردم بحرین بر ادامه انقلاب در این کشور اصرار دارند.

نماینده آیت‌الله عیسی قاسم در ایران در پایان چنین توضیح داد: از زمان آغاز انقلاب در بحرین تاکنون بیش از 3 هزار نفر از شهروندان بحرینی در زندان‌های آل‌خلیفه بودند که با دستگیری‌های روزها و هفته‌های اخیر آمار زندانیان سیاسی در بحرین به 5 هزار نفر هم رسیده است؛ علاوه بر این هم در طول روند انقلاب هزاران نفر به جرم مشارکت در اعتراضات توسط رژیم آل‌خلیفه از کار بیکار شدند.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس