کد خبر 61264
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۹

پس از ماه ها تبليغات اغراق آميز آمريكايي مبني بر معجزه فضاي مجازي و شبكه هايي چون فيس بوك و تويتر، ارگان رسمي سيا اعلام كرد: فيس بوك زيادش هم خوب نيست و باعث نارسايي هاي رواني در كاربران مي شود.

به گزارش مشرق به نقل از کیهان، راديو فردا گزارش داد: تحقيقاتي كه در سال هاي اخير بر شمار آن ها افزوده شده با بررسي تاثير استفاده از شبكه هاي گروهي-اجتماعي روي رفتار اجتماعي و روحيات انسان ها به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده بيش از حد از اين رسانه هاي جديد مي تواند به بروز رفتارهاي ضداجتماعي، خودپرستي و مجموعه ديگري از نارسايي ها و پيامدهاي منفي در ميان كاربران منجر شود.
به نوشته سايت «مشبل» (Mashable)، براساس تحقيقات جديدي كه توسط لري روزن، پروفسور روان شناسي در دانشگاه دولتي كاليفرنيا، انجام شده است، استفاده بيش از حد از فيس بوك مي تواند به بروز يك چنين نارسايي هاي رواني منجر شود.
پروفسور روزن نتايج تحقيقات خود را در گردهمايي اخير انجمن روان شناسي آمريكا ارائه داده است. در اين تحقيقات به چند مورد از پيامدهاي استفاده از فيس بوك اشاره شده از جمله: بروز و تقويت حس خودپرستي، بروز نارسايي هاي رواني ديگر از جمله رفتارهاي ضداجتماعي، هيجان شديد و پرخاش گري در ميان نوجواناني كه بسيار زياد از فيس بوك استفاده مي كنند.
در مورد نوجواناني كه بيش از حد و به شكل اعتياد از فيس بوك و ساير شبكه ها و نرم افزارهاي كامپيوتري مثل بازي هاي ويدئويي استفاده مي كنند، عوارضي نظير غيبت از مدرسه، درد در ناحيه شكم، مشكل خواب، افسردگي و اضطراب بروز مي كند.
آن گروه كه حتي به هنگام انجام تكاليف خود حداقل پانزده دقيقه يك بار به فيس بوك مراجعه مي كنند معمولا در مدرسه نمرات پايين تري مي گيرند.
و آن گروه كه حتي در زمان انجام تكاليف خود تمام مدت صفحه فيس بوك خود را باز نگاه داشته و به آن مراجعه مي كنند به مراتب در مدرسه و محيط آموزش نتايج نامطلوب تري مي گيرند.
يادآور مي شود پيش از اين برخي سايت هاي وابسته به اپوزيسيون خارج نشين حتي از طرد افراد «مجازي زده» از سوي خانواده هاي خود خبر داده بودند.
در اوج التهاب فتنه سبز كساني چون وزير خارجه آمريكا براي آن كه بيلان كار بالايي از تحرك نشان دهند مدعي شدند تويتر و فيس بوك و شبكه هاي مجازي مشابه در ارتباط با اين وزارتخانه در حال معجزه هستند! ماه ها بعد فاش كرد اطلاعات موجود در شبكه مجازي، گنجينه مهمي براي شناسايي عناصر مرتبط با سرويس هاي جاسوسي بيگانه و گروهك هاي ضدانقلاب بوده است. اما گزارش اخير راديو فردا نشان مي دهد توهم خودپرستي و بيماري هاي رواني نيز مي تواند سراغ جماعت مجازي زده برود.
همزمان با گزارش سايت مشبل، راديو زمانه (وابسته به اپوزيسيون مقيم هلند) از غالب شدن غم بر جريان هاي اپوزيسيون به ويژه در فضاي مجازي خبر داد و براي چاره جويي نوشت: بايد به دنيا از ديد يك خوشبين ساده لوح و احمق نگريست(!)
سايت اين راديو معتقد است: موج غم و يأس بسيار بزرگي را به راحتي مي توان در لابه لاي فضاي مجازي يافت. غم و اندوه مأيوس كننده كه بعد از شكست سال 88 ايجاد شده است. ما خيال كرديم در اولين و كوتاه ترين فرصت مي توانيم حاكميت را در هم بشكنيم. به خودمان اجازه دهيم از نگاه يك خوشبين ساده لوح به دنيا بنگريم و به حس اعتراض خود بباليم(!)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس