کد خبر 612270
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۴

اندیشکده آمریکایی نوشت: اسرائیل بر تلاش‌های سیاسی، نظامی و مخفی جهت دور ساختن ایرانی‌ها و حزب‌الله در سوریه از نزدیک شدن به مرزهای خود تمرکز دارد چرا که آن‌ها تهدید‌های واقعی بالقوه امنیتی علیه تل‌آویو هستند.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «رند» در یادداشتی به قلم «هری هانوئر» تحت عنوان «منافع و گزینه‌های اسرائیل در سوریه» نوشت: اسرائیل پنج هدف عمده در ستیز سوریه را تعقیب می‌نماید. به نظر می‌رسد اسرائیل با قابلیت ناچیز اثرگذاری در پیامدهای ناشی از جنگ داخلی سوریه و محدودیت در مداخله در آن مبدل به  عامل منفعلی در حوداث در حال وقوع در سوریه شده است اما بهرحال منافع حیاتی در این گیرودار دارد و به طور عمده محدود کردن نفوذ ایران و روسیه در سوریه، متوقف ساختن انتقال تجهیزات نظامی به حزب‌الله، ممانعت از این‌که سوریه و ایران تهدید نظامی قابل قبول علیه اسرائیل داشته باشند و برهم زدن مشروعیت ادعاهای سوریه درباره بلندی‌های جولان از آن جمله هستند.

مادامی که نبرد در سوریه  به طرز چشمگیری تغییر نکند، راهبرد اسرائیل به طور احتمالی رصد دقیق رویدادها و همکاری با مسکو  برای به حداقل رساندن احتمال درگیری ناخواسته با روسیه است. با توجه به ادامه نبرد در سوریه، موقعیتی که گروه‌های مختلفی به جای حمله به اسرائیل به همدیگر شلیک می‌کنند، این جریان می‌تواند به صرفه ترین نتیجه برای اسرائیل باشد.

براساس ادعای این اندیشکده تل‌آویو در چهار بخش همه در زمینه اوضاع و احوال سوریه اقدام‌هایی انجام داده است و  در این ماجرا سعی دارد با بمباران نوار مرزی و حمله هوایی به مواضع حزب‌الله جلوی انتقال تجهیزات نظامی به آن‌ها را گرفته و در عین حال از مواضع مخالفان حکومت بشار اسد  حمایت مخفیانه‌ای نمایند  و با مسکو نیز در تعامل باشد.

اندیشکده رند نوشت: اسرائیل شاید قادر باشد کمک ایرانی‌ها به حزب‌الله را با بمباران انبارهای مهمات و مسیر محموله‌های سلاح‌ها مسدود کند اما توانایی بسیار کمی را در تاثیرگذاری در نبرد زمینی سوریه دارد و این بدان مفهوم است که نمی‌تواند نفوذ ایرانی‌ها و روس‌ها را که بر توانایی حکومت بشار اسد اثر گذارند تعدیل نماید یا مانع کمک اشخاص و گروه‌هایی که ممکن است باعث موفقیت اسد شوند، گردد.

در خاتمه این یادداشت آمده است: اسرائیل بر تلاش‌های سیاسی، نظامی و مخفی جهت دور ساختن ایرانی‌ها و نیروهای حزب‌الله و برخی جنگجویان سنی از نزدیک شدن به مرزهای خود تمرکز می‌نماید چرا که در واقع آن‌ها تهدید‌های بالقوه امنیتی علیه امنیت تل‌آویو هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس