مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به سوء استفاده غرب از اتفاقات منطقه و جریانات داعش گفت: غرب از داعش به عنوان نسخه آخرالزمانی اسلام نام برد تا بیش از پیش اسلام هراسی را رواج دهد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به اتفاقات اخیر در سطح منطقه خاورمیانه و اعمال ددمنشانه گروه های تکفیری و داعش گفت: داعش برای توجیه عملکرد خود دست به هر کاری می زند، حتی عقیده خود را تبلیغ می کند و برگ برنده این گروه فضای تبلیغاتی است که ایجاد می کند.

 وی ادامه داد: داعش طی مدت نسبتا کوتاه علاوه بر تصرف مناطق مختلف ادعای یک نظام خلافتی و خلیفه را ابوبکر بغدادی اعلام کرد که همین فرد حتی ادعای سیادت کرد، البته این دور از ذهن نبود چراکه در روایات اهل سنت آمده است که خلفا بعد از پیامبر(ص) همه از طایفه قریش هستند.

 حجت الاسلام دهقانی در ادامه با اشاره به حضور داعش در شبکه های مختلف مجازی و فعالیت های به زبان های مختلف گفت: آنها مخاطبان مختلفی را از سراسر جهان جمع کردند و البته پیروزی هایی هم داشتند، ادعای سلفی بودن را عنوان می کردند و می گفتند ما احکام پیامبر(ص) را مو به مو اجرا می کنیم حال آنکه چنین نیست و داعش چیزی جز دست نشاندگی استکبار نبوده است.
 
وی با اشاره به برخی ادعاهای داعش اظهار کرد: یکی از اصلی ترین مدعاهای داعش این بود که ما از پیشگامان ظهور مهدی موعود(عج) هستیم، آنها مرتبا این روایت که در صحیح مسلم آمده را بیان می کردند که پیامبر (ص) فرموده است: «در آخر الزمان، جنگی سرنوشت ساز  میان مسلمانان و دشمنانشان برپا می شود که این جنگ هم زمان با ظهور دجال و حضرت مسیح»، همچنین بیان شده است که در آخرالزمان روزی فرا می رسد که شما با رومیان درگیر می شوید و آنها را شکست می دهید که البته این منبع شیعی ندارد. آنها همچنین بر منطقه دابق تاکید می کنند.(1)
 
این پژوهشگر افزود: داعش با تمامی این مدعاها و تبلیغات در یک سال اخیر نشان داد که به شدت افول کرده است و اگر زمانی تا پنجاه درصد عراق را گرفته بود امروز کمتر از 10 درصد را در تصرف خود دارد. این شکست ها سبب شد تا داعش برای طرفداران خودش هم توخالی شود، خودش وعده هایی را به پیروانش می داد و بسیار را به خود ملحق کرد اما شکست خورد و اساسا این اتفاقات برای بسیاری از افراد دست شان را رو کرد.

 وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه تجربه تاریخی نشان می دهد که هرجا به فکر تبیین صحیح از روایات نباشیم عده ای سودجو از آنها سوء استفاده خواهند داشت، گفت: مدعیان مهدویت در دوره های مختلفی از جوامع اسلامی سر بر آوردند و جریان های خونباری را ایجاد کردند، جریان بهاییت، فرقه احمدیه و بسیاری نمونه های دیگر از جمله مهدی سودانی همه با شعار مهدویت سر بر آوردند و من بعید می دانم که داعش آخرین این گروه های مدعی با موضوع مهدویت باشد.

 حجت الاسلام دهقانی تصریح کرد: نکته کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که این موارد باید برای عالمان و اندیشمندان اسلامی درس باشد، اگر به جامعه دیندار و کسانی که دغدغه دین دارند به درستی مفاهیم آخرالزمانی را تبیین نکنیم، این سوءاستفاده ها ادامه می یابد و عده ای از راه می رسند و چند نشانه را تطبیق داده و ادعا می کنند و در پایان نیز کشتار و سرکوب را پی می گیرند.
 
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: آنچه که در این میان مایه تاسف است سوء استفاده غرب از این جریانات است به گونه ای که در نشریات و مجلات خود مرتیا از نگاه مهدویت و آخرالزمانی و روایات مربوط به آخرالزمان در اسلام سخن می گفتند، در نشریات خود اعلام می کردند نسخه اسلامی آخرالزمان چیزی شبیه به داعش و طالبان است و اگر مهدی بیاید چنین روشی خواهد داشت. بنابراین غرب سوء استفاده وسیعی از این جریانات داشته است.

پی نوشت:

۱.دابق در شمال حلب، به فاصله 45 کیلومتر از  مرز ترکیه و جزئی از منطقه اعزاز است. در دشت بزرگ آن جنگی سخت میان عثمانی­ها به رهبری سلیم اول و ممالیک به رهبری قنصوه الغوری در سال 1516 در گرفته بود. در آن جنگ عثمانی ها پیروز شدند و آن جنگ سرآغاز ورود آنها به مناطق عربی و تاسیس امپراطوری عثمانی شد.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس