تلاش برای منحرف کردن افکار عمومی از موضوع حقوق‌های نجومی آنقدر ادامه یافت تا امروز کارکنان بانک‌ها به جای مدیران متخلف در محدودیت و تنگنا قرار گرفته و از دریافت تسهیلات محروم شده‌اند.

به گزارش مشرق، وطن امروز نوشت: برخورد با مدیرانی که حقوق نجومی و نامتعارف دریافت می‌کرده‌اند همچنان در پیچ و خم نامه‌نگاری‌های دولت از بالا به پایین و بالعکس متوقف شده و جز چند مورد استعفای نمایشی و برکناری اجباری، اتفاق خاص دیگری در این باره رخ نداده است اما نکته قابل تامل این است که به جای آنکه مدیران متخلف دولتی در محدودیت قرار بگیرند و مزایا و تسهیلات ویژه آنها قطع شود، کارکنان ساده و معمولی بانک‌ها در تگنا قرار گرفته‌اند و نه تنها پرداخت حقوق آنها دچار تغییرات منفی شده بلکه دریافت تسهیلات معمولی همچون وام‌های ناچیز هم برای این افراد ممنوع اعلام شده است.
 
این در حالی است که 950 مدیری که بنا به اعلام قاضی ناصر سراج حقوق نامتعارف دریافت می‌کرده‌اند همچنان بر صندلی مدیریت خود در مجموعه دولت تکیه زده و به نوعی ابقا شده‌اند! تعدادی از کارکنان بانک‌ها در تماس با «وطن امروز» اعلام کرده‌اند در 2 ماه گذشته حقوق آنها کم شده و به‌رغم آنکه در سیستم بانکی کشور شاغل هستند، امکان دریافت تسهیلات بانکی را هم ندارند!
 
ششم تیرماه امسال بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت تسهیلات به مدیران و کارکنان بانک‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را در راستای رعایت ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور غیر مجاز اعلام کرد.
 
براساس ابلاغیه علی طیب‌نیا، اعطای هرگونه تسهیلات رفاهی به مدیران و کارکنان بانک‌های دولتی پس از تاریخ ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه سال 95 غیرمجاز و مقررات قبلی در این زمینه فاقد اعتبار است. همچنین خرید هرگونه خودروی سواری داخلی و خارجی، پرداخت پاداش و... از جمله مواردی است که براساس ابلاغ جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی غیرمجاز اعلام شده است.
 
بانک‌های سپه، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات ایران، رفاه کارگران، توسعه تعاون و پست بانک و نیز بیمه مرکزی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران مشمول رعایت ابلاغیه جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام شده‌اند.
 
سطحی‌نگری با چاشنی تدبیر!
 
البته این بخشنامه عجیب و غریب با انتقادهای بسیاری مواجه شد؛ از جمله اینکه ابراهیم حکیم فعال، دبیرکل مجمع اسلامی کارکنان بانک‌ها در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: «همان‌گونه که اشراف دارید، مدت زمان 7 سال از اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گذرد و هنوز بانک‌ها عملاً هیچ‌گونه آیین‌‌نامه‌ای در این باره ندارند و از هرگونه افزایش حقوق مندرج در قانون خدمات کشوری بی‌نصیب مانده‌اند. بی‌توجهی و قصور برخی مسؤولان و مدیران باعث این تأخیر شده که در نهایت به دلیل عدم شفافیت و مدون نبودن آیین‌نامه خاص، تعداد معدودی مدیر فرصت‌طلب از این فضای ابهام‌آلود سوءاستفاده کرده و ماجرای فیش‌های حقوقی را پدید آوردند».
 
در این نامه تاکید شده بود: «طی این مدت، کارکنان نجیب و زحمتکش بانک‌ها در سخت‌ترین شرایط جوی و روحی و روانی، امور محوله را با بالاترین دقت و راندمان انجام داده‌اند، اکنون سزاوار نیست وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه، اعطای هرگونه تسهیلات رفاهی کارکنان را ممنوع کنند. کارکنان صدیق بانک‌ها صدیق بانک‌ها از حضرتعالی تقاضا دارند، ضمن برخورد قاطع با متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از بیت‌المال که تعداد بسیار اندکی از مدیران شبکه بانکی هستند؛ دستور فرمایید از سطحی‌نگری و تصمیم‌گیری‌ شتابزده پرهیز کرده و در تصمیمات اخیر تجدیدنظر کنند».
 
 حقوق‌های نجومی در گذر زمان!
 
سختگیری در اعطای تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌ها در حقیقت تلاشی است برای منحرف کردن موضوع برخورد با حقوق‌های نجومی از مسیر واقعی، چراکه اکنون اقشار مختلف جامعه با حساسیت خاصی پیگیر این موضوع تا رسیدن به نتیجه مطلوب هستند؛ موضوعی که رهبر انقلاب اینچنین آن را توصیف کرده‌اند: «مردم خبرش را دهان به دهان نقل می‌کنند».
 
وجود سطح بالایی از توقع و انتظار در جامعه برای برکناری مدیران نجومی و البته نبودن اراده و انگیزه در بدنه دولت برای برآورده ساختن این انتظار، موجب شده است دولتمردان و برنامه‌ریزان دولتی دست به دامان مسائل فرعی و حاشیه‌ای شوند تا شاید بتوانند مساله اصلی را به انحراف کشانده و آن را از دستور کار خارج کنند.
 
موضوع مهم دیگری که در این تصمیم از سوی دولت نادیده گرفته شده، این است که کارکنان بانک‌ها به خاطر شرایط حساس شغلی، باید از حقوق متعارف و مناسب برخوردار باشند، چراکه برخی مشاغل معمولا در معرض «فسادپذیری» قرار دارند و یکی از راه‌های ایجاد مانع برابر این فساد، برخورداری این مشاغل از حقوق و تسهیلات متعارف است.
 
در مجموع می‌توان گفت دولت تدبیر و امید، برنامه مشخص و قانع‌کننده‌ای برای برخورد با حقوق‌های نجومی و برکناری مدیران متخلف ندارد و در مقابل، تلاش می‌کند با مطرح کردن مسائل عجیب و غریب، تا حد ممکن از شدت و حدت موضوع حقوق‌های نجومی بکاهد و در نهایت آن را در «گذر و مرور زمان» به فراموشی بکشاند!  
 
فیش‌های حقوقی سازمان بنادر ابهام دارد
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس از ورود به بحث فیش‌های حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: فیش‌های حقوقی این سازمان دارای ابهاماتی است. محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت:‌ ابهام در فیش‌های حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از ابهاماتی بوده که کمیسیون عمران مجلس به دنبال بررسی آن است.
 
وی تاکید کرد:  شرکت آب و فاضلاب، بخش عمرانی وزارت کشور، بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی از جمله دستگاه‌هایی هستند که عملکرد آنها از سوی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
رضایی با بیان اینکه موضوع فیش‌های حقوقی برای ما به‌عنوان نمایندگان مجلس مهم است، افزود: باید دریافتی دستگاه‌های دولتی متعادل باشد، در این راستا ابهاماتی درباره برخی زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که نیازمند بررسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    این دولت باید از سوی مجلس استیضاح شود وگرنه اصلاح بشو نیست .
  • نیما ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام بالاخره یک سایت حرف دل مارو زد ممنون
  • طاهره ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    با سلام.واقعا متاسفم برای وضعیت کشورم.همسر من کارمند بانک هستش و این موضوع خیلی تاثیر بدی داشته و واقعا کارمندان بانک های دولتی بیشترین کار مفید انجام میدهند و با حقوق پایین در قبال سختی کار . به جای مقابله با مفسدان کارمندان پایین جور کشیدند چرا؟
  • میهمان ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری .... با برکناری وانفصال از خدمت به این اقایان متخلف ، بزرگترین پاداش ها را دادند وحالا کارمندان صدیق بانک می بایست تاوان بدهند .
  • majid ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    ممنون که این مطلب روچاپ کردید.با بوده همین بوده باید کارمندان جور تخلفات وکوتاهی مدیران روبکشن جالب اینکه بانک ملی جز این ابلاغیه وزیراقتصاد نیست ولی وام کارمندان این بانک هم قطع کردن نمیدونم شاید بخاطر خودشیرینی بیشتراینکارو انجام دادن درهرصورت خدانگذره ازکسانیکه حق وحقوق کارمندا رو به این شکل پایمال میکنند.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    باید جلوی رانت کارمندان ساده را هم گرفت. یک کارمد بانک از منابع بانکی انواع و اقسام مختلف تسهیلات را با کمترین بهره دریافت می کنند ولی برای افراد عادی باید جور تسهیلات کم بهره کارکنان بانکها را هم بکشند. همین رانتها باعث می شود تا زمانی که همین کارکنان ساده پست های بالاتر می گیرند دنبال رانتهای بالاتر و بزرگتر بروند
  • وحید ظروفی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    با سلام خواهشمند است بنحو مقتضی مشگل اینجانب(معلول جسمی) را به مسئولین منتقل کنید که پس از گذشت حدود یکسال و نیم از زمان بازنشستگی دانشگاه شهید بهشتی تاکنون پاداش سنوات پایان خدمت(حدود هشتاد میلیون معادل درآمد یکماه برخی مدیران) را پرداخت نکرده این در حالی است که اعتبار آن از طرف وزارت علوم تامین شده با تشکر
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کارمندان دیگر ادارات که چیزی به نام وام ندارند مگر از محل صندوق های شخصی.باز هم مظلوم نمایی اونها...
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کدام کارمند کدام ساده این کارمندان به اصطلاح ساده هزاران وام با سود 1 درصد و تسهیلات کلان و عیدی ها ی گوناگون میگیرند با بیمه خیلی قوی که حتی در اروپا نظیرش نیست پول شامپوهای گران قیمت را به کلک های گوناگون که فامیل ما که کارمند بانک هست تعریف میکند که چه قدر به بیمه کلک میزنند و میگوید که ما به دندانپزشکی و کرمهای خارجی و شامپوهای خارجی گران قیمت پول نمی دهیم و همه اش را با هزاران کلک از بیمه میگرییم و به این افتخار می کنند
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مگه بانکیاخونشون ازسایرکارمندان زحمتکش رنگینتره؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کارمندان بانک ها هزاران تسهیلات دارند و بیمه که حتی هزینه دندانپزشکی خودشان و همسر و فرزندانشان را بدون سقف می پدازد حتی دها میلیون باشد و وامهای کلان با کارمزد 1 درصد و عیدی های گونان و مختلف به بهانه های مختلف چرا؟ چون کارمند بانک هستند چرا این همه تبعیض چرا؟ چرا؟چرا؟چرا؟چرا؟چرا؟چرا؟
  • محسن از اصفهان ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کارمندان بانک ها هم در سالهای گذشته چنداناز اموال بانک ها بی نصیب نبوده اند، از وام های با سود پایین گرفته تا وامهای بلند مدتی که در بعضی موارد تبدیل به بلاعوض شدهاند. این جریان موثق است و از طریق یکی از کارمندان بانک ملی در جریان هستم. بهتر است در مورد این تسهیلات هم کمی تحقیق فرمایید. البته نه افراط و نه تفریط، نه تسهیلات بی حساب و کتاب داده شود و نه همه ی آنها به یکباره قطع شوند.
  • مش رمضون ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    از لطف رهبر معظم انقلاب در مورد رسیدگی به تخلفات در مورد حقوق های نجومی سپاسگزاریم ولی لطفا بعد از اتمام ان به حقوق های نزولی هم سرکی هم بکشید ببینید به سر ما طایفه درجه پایین چه می اید با ماهیانه یک میلیون
  • منتظر ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    گنه كرد در بلخ آهنگري به شوشتر زدن گردن مسگري
  • حبیب حیدری ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    واقعا جای سپاس وامتننان دارداز مسئولین روزنامه که شجاعانه ودلسوزانه ازکارمندان زحمتکش بانکی دفاع فرمودید
  • دوازده سال بیکاری ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق عزیزم این مقاله ها از تو بعید هست ،همین کارمندان مظلوم وام های صد میلیونی با کارمزد چهار درصد و با بازپرداخت 20 ساله از منابع قرض الحسنه دریافت میکنند .
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    در عجب نیستم از قضاوت عزیزانی که ندانسته در مورد کارمندان مخصوصا کارمندان بانکها قضاون میکنند. کوچکترین اشتباه تاوان مالی سنگین را برای کارمندان محترم و زحمت کش بانکها در بر داره.علیرغم سرعت کاردقت تمرکز خوشرویی پاسخ به سوالات بیشمار ارباب رجوع محترم .شمارش پول دریافتو پرداختهای بیشمار و.... همه و همه را باید در یک لحظه انجام داده بشه تا رضایت ارباب رجوع محترم و... را برااورده کنند . استرس بسیار بالای کارو هرگز فراموش نکنین. بسیاری از کارمندان. عزیز بانکها بعد بازنشستگی عمر زیادی نمیکنند بیشترشون با بیماریهای زیادی سر میکنند . شمارو به خدا به راحتی قضاوت نکنین . شاید تسهیلات ویژه ای برای ما کارمندان قایل باشند ولی هیچ انرژی برای لذت بردن از زندگی واسمون نمیمونه . ههیچ وقتی حوصله برای صحبت با همسرو فرزندان نمیمونه. خدایی درست قضاوت کنید
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    ما بانکیهاتعطیلاته باید باشیم ، سوز و سرما و برفه و همه تعطیلن باید باشیم ، آلودگی و تعطیله باید باشیم و حالا که مدیران عامل (که توسط خودشون گماشته شده و بامجوز خودوزیر اقتصادودارایی ) سوی استفاده کردن تاوانش را ما باید بدهیم ضمن اینکه تاکنون هم به بهانه دریافت تسهیلات داخلی از تطبیق و افزایش حقوق خدمات کشوری محروم بوده ایم و فقط بدهکار شده ایم. گنه کرد دربلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اونايي كه از وام گرفتن كارمنداي بانك ابراز ناراحتي مي كنن يه روز كاري بيان تو بانك ببينن ما چجوري برا خانواده پول در مي اريم ما كلا چيزي به نام سيستم عصبي برامون باقي نمونده واقعا كار بانك طاقت فرساست دوستان خوش انصاف
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    دوست عزیزی که فامیلت بانکی و کلک میزنه پول کرم ودندانپزشکی ا بیمه میگیره اون هرجایی هم که کار کنه سر همه کلاه میذاره ربطی به بانک نداره این تسهیلات هم که میبینم با کارمزد پایین است این خبرا نیست از محل صندوق رفاه خودمون وامهایی میدن که همچون سود کمی هم نداره الان هم که خدا رو شکر همه ادارات این چیزها رو دارند فقط کارسنگین بانکها رو هیچ جا نداره هر اداره ای بری کارت انجام نمیشه خیلی هم ساعت کار کمتری دارند
  • علی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اون عزیزانی که راجع به بیمه کارمندان بانک نوشتن کاملا اشتباه است. من دقیقا چندماه پیش رفته بودم دندانپزشک و نسخه خود را تحویل اداره رفاه بانک صادرات دادم ولی اونا بعد چند روز بامن تماس گرفتن و گفتن باید بیایی پزشک معتمد بانک دندونهای شما روبررسی کنه ببینه شما دقیقا اون دندون رو پر کردین یانه؟! دقیقا یادمه هزینه زایمان همسرم را بعد ۶ ماه وپس از کسر مبلغ زیادی واریز کردن. داروهای خارجی به هیچ عنوان بیمه بانکها قبول نمیکنن. تو شهرستانی که من هستم حتی یک دکتر متخصص طرف قرارداد با بانک نیست و من واقعا آرزو دارم بیمه تامین اچتماعی داشته باشم تا بیمه بانک.
  • شهر مشکین دشت کرج ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    مشرق با حرف ایشان موافقم. شاید بجرات باید گفت بیشترین خدمت را در ادارات , کارمندان بانکها دارند زیرا شرایط کاریشون طوری نیست تا بتوانند حتی مرخصی بروند چون دایما توسط مردم زیر نظر هستند. ای کاش کارمندان دیگر ارگانها هم این طور بودند. مخصوصا شهرداری ما که هیچ کس کار نمیکنه. شهردار ما تازه ساعت 9:30 میاد سرکار!!! دیگه خودت بگیر
  • محسن ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    از حق نگذریم تو کشور ما فقط زورشون به کارمند رده پایین میرسه و گردن کلفتها از قائله فرار میکنند صفدر حسینی و صدقی بردند و خوردند و کارمندان رده پایین مجازات شدند . احسنت بر دولت تدبیر و امید و مرسی به عدالت شما مشرق جان متشکریم که از مظلومان رده پایین دفاع کردید .
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    کسی تا کار بانکی نکنه درک نمیکنه؟ کارمندان بانک چی میکشند
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    کارمندان بانکها هیچ تقصیری در قضایای فیشهای نجومی نداشتند ولی شدیدا مجازات شدند لطفا از قضاوتهای شتابزده و ابراز شادمانی بابت برخورد با این افراد زحمتکش که همواره در خدمت جامعه و ملت بوده‌اند خودداری نموده و ضمن همدردی با ایشان خواستار پیگیری جدی و برخورد با متخلفین واقعی باشید نه ضربه زدن به بیگناهان
  • غ ن ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    با تشکر از مشرق بعنوان کارمند بانک اشد مجازات را برای گیرندگان حقوقهای نجومی خواهانیم وام و تسهیلات نمیخواییم ارزونی خودشون درعوض حقوق بانکیها را مثل سایر ادارات پرداخت کنن و نظام هماهنگ حقوق شامل حالشون بشه اینجوری حداقل میتونیم با اضافه حقوقمون مثل مردم عادی از تسهیلات سوددار و بی منت بهره ببریم هیچ گله ای هم به سختی و تایم کارمون که همانا از ساعت7صبح تا وقتیکه کاراتمام بشه(بعضا تاشب و نیمه های شب به دلیل اختلاف تحویلداران بی سنگر)نداریم این کارو باجونودل پذیرفتیم و میدونیم هرارگانی سختی خودشه داره اگرچه سختی کارشون شاید قابل قیاس نباشه.حقوقمون را مثل سایر ارگانها از جمله تامین اجتماعی دارایی شرکتهای آب و برق و گاز شرکت نفت و...و...پرداخت کنن ممنونشون هم هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس