برخلاف رویه معمولِ دو سه دهه اخیر که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی عمدتا از ایران، حزب الله، حماس، جهاد اسلامی یا سوریه به عنوان تهدیدات اصلی امنیتی نام می‌بردند.

سرویس جهان مشرق - روز 28 جولای، رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در کمیته امور خارجی و دفاعی این رژیم حاضر شد و سخنرانی کرد. حضور عالی ترین مقام ارتش این رژیم در پارلمان(کنست)، معمولا سرخط خبرها را در رسانه های اسراییلی به خود اختصاص می دهد، چرا که معمولا مهم ترین دغدغه‌های امنیتی و تهدیدهای پیش روی این رژیم در این جلسات مطرح می شود. اما برخلاف رویه معمولِ دست کم دو سه دهه اخیر که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود، عمدتا از ایران، حزب الله، حماس، جهاد اسلامی یا سوریه به عنوان تهدیدات اصلی امنیتی خود یاد می کردند، این بار اما سخنان ژنرال «گادی آیزنکوت»، رییس ستاد ارتش اسراییل، موجب غافلگیری سیاستمداران و رسانه های این رژیم شد.

بزرگ ترین تهدید پیش روی ارتش اسراییل از دید فرمانده آن

بخش عمده سخنرانی آیزنکوت به تشریح نوع کاملا متفاوتی از تهدید پیش روی ارتش اختصاص داشت. او در این باره صحبت کرد که چه طور در ماه های اخیر، ارتش تحت شدیدترین حملات از سوی سیاستمداران و چهره های دولتی رژیم اسراییل قرار داشته است. این فرمانده ارشد صهیونیست ها مهم ترین تهدیدی را که ارتش با آن رو به روست، «از دست رفتن اعتماد عمومی» جامعه اسراییل معرفی کرد. او همچنین به دخالت سیاستمداران در محاکمه «الِور آزاریا»، سرباز اسراییلی هم پرداخت که در 24 مارچ یک جوان فلسطینی مجروح و بی سلاح را به ضرب گلوله در الخلیل به شهادت رساند. او اکنون به جرم قتل تحت محاکمه است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل از بزرگ‌ترین تهدید پیش روی رژیم صهیونیستی می‌گوید
الور آزالیا

به گزارش رسانه‌های این رژیم، چند هفته قبل، گادی آیزنکوت شخصا از «آوی دیچر»، رییس کمیته امور خارجی و دفاعی کنست خواسته بود که در این کمیته حاضر شود و سخنرانی کند. اعضای کنست که در جلسه روز 28 جولای حضور داشتند، به مطبوعات گفتند که رییس ستاد ارتش با احساسات برافروخته سخن می گفت، گرچه کاملا بر کلام خود تسلط داشت و منظوری که می‌خواست را به خوبی رساند. طبق اظهارات این اعضاء، از همان شروع سخنرانی معلوم بود که این یک حضور عادی از سوی فرمانده کل ارتش نیست. در واقع، او از فرصت حضور در کمیته استفاده کرد تا هم نمایندگان و هم عموم اسراییلی‌ها را متوجه اهمیت تهدیدی کند که به نظر او بزرگ‌ترین تهدید در برابر ارتش این رژیم است.

بزرگ ترین تهدید پیش روی ارتش اسراییل از دید فرمانده آن

ماه‌هاست که ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده ان به کیسه بوکسی برای سیاستمداران و دولتمردان راستگرای افراطی و سیبل اتهامات و نکوهش‌های عمومی تبدیل شده‌اند. برای نمونه، در حالی که خود آیزنکوت و وزیر دفاع وقت، موشه یعالون، به شدت مدافع محاکمه سرباز خاطی، الور آزاریا، بودند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، در دیدار پدر این سرباز، از او به عنوان یک «قهرمان» یاد کرد! معلوم بود که آیزنکوت چه اندازه این حرکت نخست وزیر را نسبت به خود توهین آمیز تلقی کرده است.

رییس ستاد ارتش صهیونیست‌ها، در سخنرانی که کمی بعد از ماجرای قتل جوان فلسطینی در الخلیل انجام داد، این اقدام سرباز اسراییلی را یک «شکست اخلاقی» برای ارتش خواند. بر عکس، دولتمردان مهمی چون وزیر آموزش، نفتالی بنت، و وزیر دفاع فعلی، آویگدور لیبرمن، در آن ماجرا به شدت از سرباز خطاکار دفاع کردند.

قطعا آیزنکوت فراموش نکرده که همین دو سه ماه پیش، چندین تجمع همراه با شعارهای تند و فحاشی از سوی گروه‌های راست افراطی در برابر وزارت دفاع و علیه شخص او انجام گرفت. همزمان، شبکه‌های اجتماعی در دفاع از سرباز «بی گناه»! اسراییلی، به کوبیدن ارتش و مقامات ارشد آن مشغول بودند. به علاوه، مهم‌ترین حامی ارتش و شخص آیزنکوت، وزیر دفاع وقت، موشه یعالون، به همین دلیل از سوی بنیامین نتانیاهو برکنار شد.

بزرگ ترین تهدید پیش روی ارتش اسراییل از دید فرمانده آن

از همین رو، وقتی آیزنکوت، بعد از چند ماه تهمت و تحقیر شنیدن، پای در قلب سیاست در رژیم صهیونیستی، یعنی کنست، و مهم‌ترین بخش آن، کمیته امور خارجی و دفاعی، گذاشت، کاملا خود را آماده کرده بود تا به نوعی کیفرخواست خود و ارتش را علیه سیاستمداران اسراییلی، به اتهام ایجاد شکاف میان افکار عمومی صهیونیست‌ها و ارتش بیان کند. کاملا آشکار بود که هدف اصلی سخنان او، وزیر بالادستی کنونی‌اش، آویگدور لیبرمن است که تندترین مواضع را بعد از ماجرای الخلیل علیه مقامات ارتش اتخاذ کرده است.

جالب این که، بر عکس روند معمول جلسات غیرعلنی کمیته امور خارجی و دفاعی، که تنها بخشی از محتوای مذاکرات به رسانه‌ها «درز» پیدا می‌کرد، این بار کل مباحثات این جلسه توسط خود کمیته و با تایید آیزنکوت انتشار عمومی پیدا کرد. همین نشان دهنده عمق نگرانی رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی است. بخش قابل توجهی از سخنان او در این جلسه به پرونده «آزاریا» اختصاص داشت:

«اخیرا درباره مسایل عملیاتی که تحت تحقیقات سطوح فرماندهی و قضایی ارتش قرار دارد، نظراتی شنیده می شود که خوشایند نیست... بسیاری از این اظهارات که بدون دانش کافی مطرح می‌شود، برای پیشبرد برنامه‌های خاصی است که ربطی به ارتش ندارد... ما می‌خواهیم که ارتش بر اساس نظم، قواعد تعامل، روحیه و ارزش‌های خود آن اداره شود. اگر کسی به دنبال روحیه اوباش‌گری است، باید بگوید.»

برخی اعضای کنست که در این جلسه حضور داشتند به مطبوعات گفته‌اند که تا جایی که به یاد دارند،  این صریح‌ترین و تاثیرگذارترین حضور یک رییس ستاد ارتش در کنست بوده است. در حالی که او از سایر تهدیدات هم صحبت کرد و گزارشی اجمالی از اقدامات ارتش داد، ولی همه می‌دانستند که او برای صحبت دیگری پا به این جلسه گذاشته بود. یکی از نمایندگان کنست گفت:

«وقتی رییس ستاد ارتش از ترس خود مبنی بر از دست رفتن مشروعیت و قابلیت‌های راهبردی این نهاد در جامعه اسراییل حرف می زند، پس مساله بسیار جدی است.»

اما این که چه میزان این حضور غافلگیرکننده می‌تواند بر نحوه تعامل و رفتار سیاستمداران با ارتش تاثیر بگذارد، چندان روشن نیست. برای مثال، «عمر بار لِو»، عضو کمیته امور خارجی و دفاعی کنست و فرمانده سابق واحد کماندویی «سایرت متکل» ارتش رژیم صهیونیستی، در این باره تردید دارد. او در مصاحبه با المانیتور گفت که بسیار تحت تاثیر سخنان آیزنکوت قرار گرفته است و به نظر او این سخنرانی یک «بیدارباش» برای جامعه اسراییل و به ویژه سیاستمداران بود:

«همین که رییس ستاد ارتش این گونه سخن بگوید، یک رویداد دراماتیک است. من چیزی شبیه به این را به خاطر ندارم. اگر اعضای کنست و نخست وزیر اهمیت سخنان او را درک نکنند، که من فکر می‌کنم که همین طور هم شود، آن گاه مشکل جدی خواهیم داشت. من امیدوارم که وزیر دفاع لیبرمن فریاد رییس ستاد و اهمیت آن را بفهمد. اما برای نتانیاهو چنین انتظاری ندارم. او بسیار بدذات است! به نظر می‌رسد همه آتش‌ها از گور او بلند می‌شود.»

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    به اون یهودیان ضد صهیونیستم که برای کنفرانس هلوکاست اومدن تهران یک رسانه حداقلی و کوچک بدید بعد میفهمید چطور با تاثیر بر افکار عمومی یهودیان موتور اسراییل میاد پایین .
  • ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    رژیم مسخره ............ پیرزن همسایه ما سنش از اسراهل بیشتره
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    تمام مسائلی که تو این قسمت مطرح شده که کلیتش خودانتقادی اسرائیلی ها از همدیگه و سیستم حاکمشون هست را تو ایران با برچسب مقطع حساس کنونی خفه میکنن
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    این قضای الهی است که این حکومت جائر جاعل بدست ایرانیان شیعه ی علی بن ابیطالب سرنگون گردد
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    من فکر کردم میخواد بگه عربستانه.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    یا کوری یا کر که این همه انتقاد را نمی بینی و نمی شنوی
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    یونیفورم این نظامی های اسرائیلی بی ریخت ترین و بی نظم ترین یونیفورم ارتشهای دنیا هست. بیشتر شبیه لباس باندهای جنایتکار هست تا لباس یک نظامی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس