کد خبر 611407
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

کارشناس مسائل دینی قرقیزستان با اشاره به شکست‌های اخیر داعش در سوریه هدف بعدی این گروه را کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد.

 به گزارش مشرق، «قادر ملک‌اف» کارشناس امور دینی قرقیزستان عصر دیروز در جمع خبرنگاران داخلی قرقیزستان با اشاره به کودتای نافرجام در ترکیه گفت: پس از این اتفاق روند سیاست آنکارا تغییر یافته و این کشور در مورد مسائل سوریه و عراق به سمت روسیه و ایران گرایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترکیه مرزهای خود را بر روی برخی از عوامل داعش بسته اما از طرف دیگر 2 گروه افراطی داعش و جبهه النصره که در سوریه با یکدیگر دشمنی دارند متحد شدند تا شهروندان آسیای مرکزی عضو این گروهها را برای رسیدن به اهداف خود به کشورهای خود منتقل کنند.

وی افزود: فرآیند انتقال شهروندان کشورهای آسیای مرکزی که در سوریه آموزش‌های لازم را دیده و در این زمینه تجربه کسب کرده‌اند به صورت غیر مستقیم و از طریق کشورهای مانند آذربایجان، گرجستان، امارات متحده و برخی کشورهای اروپای شرقی شکل می‌گیرد.

کارشناس مذهبی قرقیز اظهار داشت: با وجود مؤسسات تولید گذرنامه‌های جعلی در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه، شهروندان کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند به راحتی به کشورهای خود برگردند.

ملک‌اف با اشاره به عدم توانایی داعش و دیگر سازمان‌های افراطی برای حفظ مواضع خود در خاورمیانه به دلیل عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه اظهار داشت: نتایج آمار استخدام و موثری تبلیغ داعش نشان داد که کشورهای آسیای مرکزی منابع بسیار مفید برای این سازمان‌های تروریستی حتی بهتر از کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی هستند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: تهدید بالقوه‌ای که در حال حاضر در آسیای مرکزی و به خصوص قرقیزستان وجود دارد برخی گروههای مذهبی میانه رو هستند که از خود اختیار چندانی ندارند و با اشاره کشورهای عرب خلیج فارس ممکن است دست به اقدامات ناخوشایندی در کشورهای خود بزنند.

وی گفت: تنها یک نهاد مذهبی در قرقیزستان به طور مستقل فعالیت می‌کند و آن هم اداره مفتیات است اما این نهاد توانایی نظارت بر اقدامات و محتوای تبلیغات جمعات‌های دیگر را ندارد ضمن آنکه دولت اشکالات زیادی در حوزه مذاهب از مفتیات می‌گیرد.

ملک‌اف افزود: در حال حاضر تعداد گروههای سلفی در قرقیزستان افزایش یافته که این گروهها در صورت بروز حوادث ناخوشایند از شهروندان افراطی در این کشور و حتی شهروندان آسیای مرکزی حمایت می‌کنند.

کارشناسان سیاسی و مذهبی آسیای مرکزی معتقدند در حال حاضر حدود 6 هزار نفر از شهروندان آسیای مرکزی در ترکیب گروههای افراطی در سوریه و عراق حضور دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس