دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه حمله نظامی عربستان به یمن برای سرپوش گذاشتن بر بحران حاکمیت آل سعود بوده است، گفت: آمریکایی ها در تمامی مذاکرات درباره سوریه فریب کاری می کند.

به گزارش مشرق، "حسین اميرعبداللهيان" دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل امشب 10 مرداد در برنامه گفتگوی ويژه خبری به بررسی تحولات منطقه پرداخت.

 حسین امیرعبداللهیان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، در پاسخ به این پرسش که هدف استفان دی میسترا از سفر به جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت: در هفته های اخیر میان آمریکا و روسیه درباره سرعت بخشیدن به راهکار سیاسی در سوریه گفتگوهایی انجام شده است.
 
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون اوضاع سوریه گفت: وضعیت رئیس جمهور قانونی سوریه در سطح بین‌الملل میان دو کشور آمریکا و روسیه مطرح است.

وی با اشاره به اینکه؛ آمريکا تلاش می کند، آنچه را که در میدان به دست نیاورده از طريق روش های سیاسی ، امنيتي و میز مذاکره به دست آورد بیان کرد: برای آمریکا زمان رو به پایان است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه، آمريکا تلاش می کند تا روس ها را متقاعد کنند افزود: آمريکا به دنبال همراهی کردن روسیه با خود هستند تا از این طریق در پایان دوره 18 ماهه روند سیاسی بتوانند بشار اسد را به صورت داوطلبانه از قدرت حذف کنند.

وی با اشاره به اینکه، فشار آمریکا بر روی روسیه بسیار بالا است ادامه داد: عجله آمریکا بر این است که تا قبل از انتخابات پرونده سوريه را ببندد.

اميرعبداللهيان با تاکید بر اینکه، کسی نمی تواند از بیرون راجع به آينده سوريه تصمیم گیری کند عنوان کرد: مردم سوریه باید بهترین تصمیم را نسبت به سرنوشت خود اتخاذ کنند.

آمریکا در سوریه به دنبال تضعیف محور مقاومت است/ آمریکایی ها در تمامی مذاکرات مرتبط با سوریه فریب کاری می کنند

وی با بیان اینکه، آمریکایی ها در تمامی مذاکرات درباره سوریه فریب کاری می کنند اظهار داشت: آمریکا در سوریه به دنبال تضعیف محور مقاومت، حذف بشار اسد و ناامنی منطقه است. 

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به وجود 87 گروه تروریستی گفت: 200-300 عضو به صورت فعال به کار خود ادامه می دهند.

وی با اشاره به استفاده ابزاری پیچیده از تروریسم در سوریه افزود: بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از این ابزار برای مدیریت بحران خود استفاده می کنند.

مخالفان محور مقاومت به دنبال تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه هستند

وی با بیان اینکه مسائل منطقه مجموعه به هم پیوسته ای است و نمی توان تحولات در سوریه ، یمن، بحرین، تحولات در حوزه فلسطین و حتی برخی تحولات در شمال آفریقا را جدای از هم تعریف کرد، خاطر نشان ساخت: در سال های اخیر جبهه مقابل مقاومت تلاش های جدی را در راستای تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه انجام داده اند که متاسفانه عربستان سعودی در این تحولات نقش بسیار فعالی را به عنوان کارگزار آمریکا ایفا کرده است.

دستیار ویژه رییس‌ مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: در دوره پادشاهی ملک عبدالله این دست اقدامات با قدری شرم و حیا و پوشش های سنتی و حرفه ای انجام می شد اما حاکمان جدید در عربستان با رفتارهایی که از خود بروز داده اند از جمله جنگ علیه مردم یمن و حادثه منا تا اشغال نظامی بحرین و مداخلات نظامی و امنیتی ویران کننده در سوریه و عراق نشان داده اند بسیاری از پرده ها را کنار زدند که آخرین تصویر آن را می توان در علنی کردن بخشی از ارتباطات حکومت عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی دید.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: آشکار شدن بخشی از ارتباطات سعودی ها با رژیم صهیونیستی عقبه ای دارد که چند سال ارتباط پنهان امنیتی و تجاری، امروز خود را به این شکل نشان می دهد.

سعودی ها از یک بحران جدی در درون حاکمیت رنج می برند

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در ارتباط با تحرکات سعودی ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بیان داشت: در قبال بحث رابطه رسمی ریاض و تهران در وزارت خارجه سعی کردیم خویشتن دارانه عمل کنیم و به نوعی آن بخش از مقطع زمانی مربوط روابط دو کشور را مدیریت کنیم اما حقیقت این است که یک بحران جدی درون خاندان حاکمیت سعودی وجود دارد.

حمله نظامی عربستان به یمن برای سرپوش گذاشتن به بحران درون خاندان حاکمیت آل سعود بود

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: به محض اینکه ملک سلمان زمام امور را در عربستان به دست گرفت شاهد یک خطای استراتژیک هستیم و آن حمله نظامی عربستان به یمن است که هدف عربستان از این حمله آن بود تا شرایط کشورش را نظامی کند و در پوشش این شرایط نظامی و امنیتی، بحران های درون خاندان حاکمیتی خود را سرپوش بگذارد.

امیر عبداللهیان اضافه کرد: پس از آنکه عربستان نتوانست در یمن موفقیت کسب کند مسائلش را متوجه جمهوری اسلامی ایران  کرد که در این رابطه اتفاق نادرستی که راجع به سفارت عربستان رخ داد اتفاقی بود که مطلوب سعودی ها در آن مقطع بود که آنها سعی کردند بر آن موج سوار شوند.

اقدامات عربستان علیه امنیت ملی ایران در ماه های اخیر تشدید شده است

وی اظهار داشت: اقدامات عربستان علیه امنیت ملی ایران در سال های اخیر وجود داشته که این دست اقدامات در ماه های اخیر تشدید شده که بخشی از این موضوع به بحران درون خاندان حاکمیت آل سعود بر می گردد که سعی می کند با تصویرسازی از یک دشمن فرضی این بحران را پوشش دهند اما آنچه که به نظر می رسد آن است که رویکرد و سیاست حاکمان جدید عربستان با دولت مردان سابق سعودی ها متفاوت نیست بلکه تنها روش آن ها متفاوت از یکدیگر است.

به تحولات و آینده عراق خوشبین هستم

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل همچنین در رابطه با تحولات عراق نیز گفت: به تحولات و آینده عراق خوش بین هستم به جهت اینکه دولت قانونی عراق، نیروهای مردمی و ارتش عراق در یک حرکت هماهنگ در مبارزه با تروریسم عمل می کنند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: علی رغم این خوش بینی یکی از نگرانی‌هایی که در رابطه با عراق وجود دارد نوع بازیی است که آمریکایی‌ها در عراق ارایه می کنند و سعی می کنند به بهانه مبارزه با داعش مجددا در خاک عراق حضور یابند و این خطری است که آینده عراق را تهدید میکند که در این رابطه دولتمردان این کشور می بایست حساسیت‌های لازم را در این رابطه داشته باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع از زمانی که سفارت عربستان در عراق باز شده تحرکات برای دامن زدن بیشتر به چالش شیعه و کرد، شعیه و سنی و حتی کرد و سنی افزایش پیدا کرده است اما نقشی که مراجع، دولت و مردم عراق ایفا می کنند و پیروزی‌های اخیر به ویژه در فلوجه نشان می دهد شرایط به سمت بهبودی است.

سعودی ها اکنون چاره ای جز تن دادن به راه کار سیاسی در یمن ندارند

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این برنامه در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: به نظر می رسد سعودی ها بعد از گذشت بیش از ۱۶ ماه از تجاوز نظامی به یمن چاره ای جز تن دادن به راه کار سیاسی ندارند.

وی یادآور شد: برنامه سعودی ها این بود که انصار الله از صحنه تحولات پاک شود اما تاکنون مهمترین گروهی که در یمن طرف مذاکره کننده با گروه های حامی ریاض است انصارالله است که نقش تعیین کننده ای دارد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل همچنین در رابطه با تحولات بحرین نیز بیان داشت: تا زمانی که مطالبات حداقلی مردم بحرین مورد توجه قرار نگیرد و مداخلات نظامی و امنیتی آشکار سعودی ها در بحرین خاتمه پیدا نکند و تا زمانی که یک گفتگوی ملی فراگیر مبتنی بر واقعیت موجود در صحنه بحرین شکل نگیرد تصور اینکه بحرین مسیر آرامی را طی کند دشوار است.

امیر عبداللهیان در پایان درباره تغییر سمت خود از معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه به دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل و این که آیا این تغییر به نوعی حاکی از تغییر سیاست های کلان در حوزه غرب آسیا است اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اصول ثابتی دارد و موضوعات مهم از جمله مسائل منطقه در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار می گیرد و برای اجرا به دستگاه ها از جمله وزارت خارجه ابلاغ می شود و وزارت خارجه نیز به طور طبیعی در چارچوب سیاستهای اصولی و ابلاغی نظام در عالی ترین سطح کار را دنبال می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    دولت قانونی عراق، نیروهای مردمی و ارتش عراق در یک حرکت هماهنگ در مبارزه با تروریسم عمل می کنند. ... علی رغم این خوش بینی یکی از نگرانی‌هایی که در رابطه با عراق وجود دارد نوع بازیی است که آمریکایی‌ها در عراق ارایه می کنند و سعی می کنند به بهانه مبارزه با داعش مجددا در خاک عراق حضور یابند و این خطری است که آینده عراق را تهدید میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس