انتشار قراردادهای نجومی بازیکنان و مربیان لیگ برتری با واکنش‌هایی همراه بوده و برخی مربیان و بازیکنان که میلیاردها تومان پول مردم را به جیب زده‌اند، حسابی نقره داغ شدند.

سرویس ورزش مشرق- پس از انتشار فیش حقوق‌های نجومی و جنجال های به وجود آمده بر سر آن، این بار انتشار قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال افکار عمومی را به واکنش واداشت و هجمه زیادی علیه ستارگان کاغذی فوتبال ایران به راه افتاد. هر چند عده زیادی نیز بر این باورند این ارقام واقعی نبوده و مبالغ بیشتری با توجه به گزینه های موجود در قرارداد بازیکنان، در نهایت به آنها تعلق خواهد گرفت.
 
مصوبه انتشار قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال چند سالی است که اجرا می شود و همواره منتقدان و مشوقان خود را داشته؛ مصوبه ای که حتی به خاطر شکایت از آن به دیوان عدالت اداری نیز رسید و با توجه به خلاف شرع نبودن و عدم مغایرت آن با حقوق شهروندی، باطل نشد و وجاهت قانونی خود را حفظ کرد. در حقیقت، این نشان داد که چگونه بر باد دهندگان بیت المال وقیحانه عربده می کشند اما حتی بدیهیات قانونی را نیز نمی دانند و فقط دنبال جنجال هستند.

اما اولین نکته و سوالی که پس از انتشار این قراردادها به ذهن متبادر می‌شود اینست که چه موقع جلوی پرداخت پول‌های بی حساب و کتاب در فوتبال گرفته خواهد شد؟ اصولا چرا جلوی این پرداخت ها گرفته نمی شود؟ چرا باشگاه هایی که از بیت المال ارتزاق می کنند، باید این پول را اینگونه هدر دهند و حتی یک نفر نیز صدایش درنیاید؟ اینجاست که لزوم ورود دستگاه قضا برای برخورد با این پرداخت های بی حساب و کتاب که شائبه های زیادی نیز دارد، احساس می شود.

در شرایطی که بیشتر تیم‌های لیگ برتری از سال‌های قبل بدهی های فراوانی دارند و پرونده شکایت بازیکنان و مربیان باز است، مدیران آنها به جای آن که حق طلبکاران را بدهند، برای خوشایند هواداران و از دست ندادن بازیکنان پر ناز و ادا قراردادهای میلیاردی جدیدی بسته و بیش از حق واقعی یک بازیکن با وی به توافق رسیده اند. چرا باید بازیکنی که سال قبل در بیش از نیمی از بازی های تیمش حضور نداشته، امسال افزایش رقم در قراردادش داشته باشد یا بازیکنی که بارها در رسانه ها مدیران تیم را به جدایی تهدید کرده، حالا به گران ترین بازیکن تیمش تبدیل شده است! مقصر اصلی بالا رفتن قرارداد بازیکنان و مربیان در لیگ برتر مدیران نابلدند که به چیزی جز بستن یک تیم به هر قیمتی فکر نمی کنند.
 
این شفاف سازی و انتشار قراردادها که بر اساس بیانیه سازمان لیگ مصوبه سال 93 بوده و منع قانونی ندارد، به مذاق برخی مربیان خوش نیامده و این اقدام سازمان لیگ را خلاف قانون و ورود به حریم شخصی خود تلقی کرده اند. اینکه یک مربی حرفه ای مثل برانکو که از موفق ترین مربیان لیگ گذشته بود از انتشار قراردادش شاکی شده و حتی تهدید به شکایت نیز کرده جای تعجب دارد چرا که در همه جای دنیا یک بازیکن یا مربی وقتی قرارداد می بندد باشگاه مدت و رقم قرارداد را به طور شفاف اعلام می کند و هواداران از جزئیات قرارداد مطلع می شوند. مورینیو و گواردیولا دم دستی ترین نمونه ها هستند.
 
برانکو و سایر مربیان شاکی مثل فرکی و جلالی باید بدانند سازمان لیگ اقدامی قانونی انجام داده و کاری را که باشگاه ها هنگام ثبت قرارداد باید انجام بدهند و نداده اند را عملی کرده است. هرچند هر باشگاهی می تواند با توجه به تجربه سالهای قبل شفاف تر عمل کند تا شائبه های به وجود آمده در مبالغ اعلام شده را از بین ببرد. شائبه هایی که مربوط به پیشنهادها و گزینه های زیر میزی خارج از قرارداد می شود و بازیکن در پایان فصل یا به مقداری از آن می رسد یا کار به شکایت از باشگاه کشیده می شود.
 
جدا از وجود دلالان که یک مسئله لاینحل در فوتبال ایران است، حضور افراد پشت پرده و مدیران غیر فوتبالی در هیئت مدیره تیم ها نیز در بالا رفتن قیمت یک بازیکن بی تاثیر نبوده است. قرارهای خارج از باشگاه و وعده های آن چنانی به یک بازیکن باعث بازارگرمی و بالا رفتن کذایی قیمت یک بازیکن در فصل نقل و انتقالات شده است. این امر نیز نظارت بیشتر نهادهای مرتبط را می طلبد.
 
به هر جهت سازمان لیگ که سال به سال سر و شکل منظم تر و بهتری به خود می گیرد، با ریاست تاج در فدراسیون فوتبال مصمم تر از قبل در اجرای قوانین اهتمام ورزیده و امید است که بتواند در ادامه با اجرای هدفمندتر انتشار قراردادها، مانع صعود بی رویه ارقام نجومی قرارداد بازیکنانی شود که با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه بسیار بیشتر از حق خود دریافت می کنند و ارزش افزوده آنان برای جامعه قطعا بسیار کمتر از بسیاری از افراد جامعه است و رد و بدل شدن اینگونه ارقام در جامعه فوتبال روز به روز انزجار و ناراحتی از این رشته را بیشتر خواهد کرد.
 
فوتبال در همه جای دنیا یک صنعت به شمار می رود و هر باشگاه و مدیر فوتبالی با درآمدزایی به توسعه آن کمک می کند، درست برعکس ایران که در ظاهر به نام خصوصی و در واقعیت همچنان از بیت المال ارتزاق می کنند و از لحاظ فنی پیشرفت محسوسی دیده نمی شود. چه بسا اگر بسیاری از بازیکنان و مربیان که ادعایشان گوش فلک را کر کرده اگر دکانی به نام فوتبال نبود الان کاسب نبودند و طاقچه بالا نمی گذاشتند!
 
* محمدجواد قبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمود ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    فوتبال ایران فقط سربار مردمه که بیت المال رو حیفومیل میکنن. باشگاهها اگه عرضه نداشته باشن از خودشون درآمدزایی داشته باشن که درش تخته کنن بهتره
  • ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    غیرتی کسیه که تیمش رو با یه تیم سطح پایین از لیگ ترکیه عوض نکنه وگرنه وقتی که از شرایط اون تیم راضی نباشه و بخواد برگرده کجا بهتر از پرسپولیس؟ هم تیم پایتخته از اون گذشته پرسپولیسه! بنظرم ربطی به غیرت نداره همیشه پای پول وسطه. الان خیلی بازیکنای لیگ برتر هی ناله میکنن که قراردادمون پایینه پولمون رو نمیدن ما مستاجریم ولی ماشین دو میلیاردی سوار میشن. تو کشورای مدرن فوتبال یه صنعته ولی تو کشوری مثل ایران فوتبال فقط کثیف کاری و پولشویی و دریافت پولهای باد اورده است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    فوتبال ایران متاسفانه دارد راه غرب را میرود. راه اشرافی گری. مسئولان باید این ورزش را اصلاح کنند
  • خاله جان ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    باشگاه ها خصوصی بشن به شکل واقعی، بعد هر رقم خواستن قرارداد ببندن نه مثل الان که با پول بیت المال حاتم بخشی میکنن!
  • مانترا ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    الان فوتبال در دنیا تبدیل به یک امپراتوری سرگرمی مردم کشورهای دنیا دروغ ودجالیت تبدیل شده که متاسفانه پولهای کثیف ومشکوک وهنگفت زیادی در ان تبادل میشود و حاصل وخروجی این روند پیدایش سپ بلاترها ودیگر طفیلی هاست که متاسفانه عده ای در ایران هم بر سر این خوان گسترده وکثیف نشسته اند چرا فقط فوتبال در دنیا وایران این وضع را پیدا کرده باید از شارلاتانهایی که این دستگاه عریض وطویل وفاسد جهانی را میگردانند پرسید
  • ایرج ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    واقعا این فوتبال چه فایده ای برای جامعه ما داشته ؟؟؟؟ آیا تونست با تشویق جوانان به ورزش ، آمار اعتیاد و بزهکاری را کاهش دهد ؟؟؟؟ والله قسم ارزش یک کاسب ، کارگر ، کشاورز ، کارمند یا دامدار برای جامعه از یک فوتبالیست بسیار بیشتره ... اونوقت در آمد یکسال یک فوتبالیست با درآمد ۳۵ سال یک کارگر یکسان است !!!!!! ما راضی نیستیم از بودجه بیت المال به این مفت خورها تعلق بگیره . قیامتی هست .
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    قراردادها رو اینجوری میبندن تا بتونن بودجه بیشتری از دولت بگیرن. بعدش میگن بیا اینم مدرک! یه قرارداد داخلی هم با یک سوم مبلغ اصلی با بازیکن میبندن و به همین راضی اش میکنن. برای بقیه پول هم نمیدونم چه اتفاقی خواهد افتاد! لابد هزینه های جاری، پاداش و از اینا ...!!
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    پول بیت المال را به این بازیکنان بی کیفیت دادن عین ظلم و گناه است
  • حامد از اصفهان ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    باید دست باشگاه های فوتبالی رو از بیت المال کوتاه کنید.
  • اسماعیل ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    این تیم ها مگه دولتی نیستن پس بازیکنان و کارکنان تیم ها هم کارمند دولت هستن و حقوق یه کارمند دولت حدود یک یا دوملیون درماه هستش پس این کارمند ها چرا اینقدر پول میگیرند میزان کار در هفته 90 دقیقه که اونم کار نمی کنن بازی میکنن (بازی اونم کودکانه) پس نتیجه میگیریم که همهی اینها تقصیر مردم هستش چون صداشون در نمیاد و فقط پچ پچ میکنن
  • علی ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    معضلی که وجود داره اینه که اکثریت غریب به اتفاق مفاسد مربوط میشه مربیانی که علاوه بر مبلغ میلیاردی قرارداد خودشان، از بازیکنان نیز درصد میگیرند! و ایجاست که یک بازیکن مفلوک از کارفتاده در سال آخر بازیهاش میاد و با پرسپولیس یا استقلال و یا .... قرارداد آنچنانی میبنده! و یا بازیکنی که پارسال ۱۵۰ میلیون مبلغ قراردادش بوده، امسال میشه یک میلیارد!!!!!! آیا غیر از مربی چه کسی از بازیکن تست میگیرده؟!! و یا مشخصات فنی بازیکن رو چه کسی تأیید میکنه؟!
  • نصیر ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    بهترین بازیکن لیگ ایران از نظر فنی حتی قابل مقایسه با عمر عبد الرحمان یا احمد خلیل اماراتی یا یکی دو بازیکن عراقی که الآن فیکس سری A ایتالیا هستن نداریم...بعد چپ و راست ستاره ستاره ستاره!!!!!!!!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    استقلال و پیروزی حداقل یه تماشاگری دارن که روح فوتبال رو در ایران زنده نگه داشته تیم های نظامی و صنعتی بدون تماشاگر فقط دارن با پول بیت المال تیشه به ریشه فوتبال می زنن حالا اسم نمیارن ولی همه می دونن
  • رئیس کمیته انضباتی ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    باید لیگ رو تعطیل کرد و جام رو داد به استقلال
  • اصلاح طلب ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    به جای این حرف ها برید ارزش پول ملی تون رو درست کنید که 100 هزار دلار برای شما نشه 350 میلیون تومن یا 300 هزار دلار بشه 1 میلیارد!! نکنه انتظار داری دستمزد بازیکنان ایرانی بشه 50 هزار دلار!؟؟ لیگ افغانستان الگوی شماست!؟
  • سلام ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 1
    ورزش بی هدف فعلی فوتبال و... را تعطیل کنند مردمی که از گرانی سفرهایشان خالی است این هزینه های گزاف برای چی از خزانه آنها باید این هزینه های بی مورد و عبث را بدهند - اگر این فوتبال حتی والیبال با وضع فعلی آن نباشد چه اتفاقی می افتد طبیعی است که آب آب تکان نمی خورد - مردم باید هوشیار باسیم در وضع فعلی به ورزشگاهها نروند تا برای هزینه هایی که متقبل می شوند در حمایت از ورزشها هدف ملی و صنعتی و زراعتی تعریف شود ارزش کار آن کشاورزی که امثال کشوررا به سطح صادرات گندم رسانده است به مراتب بیش از یک فوتبالیست در وضع حاضر فوتبال است - رسانه ها هم از قدر از کلمات دهن پر کن ستاره و خورشید و کهکشان ریخت و پاش نکنند ورزش بدون هدفهای متعالیه را باید رها کنند در شرایطی که 50% فارغ التصیلان کشور بی کارند و احدی از مجلسی ها می گوید این همه فارغ التحصیل برای چیه و آدم از بغض و کج فهمی های این گونه ای سردرد می گیرد و توان و درک این که فوتبال و... چرا باید این قدر هزینه داشته باشد کسی حرفی نمی زند - در آمد فوتبال اگر اگر اگر تاکید می کنم اگر در جهت اشتغال زایی مفید مثل خانواده تری آنلی های ایتالیا که بخش از صنایع ایتالیا را با درآمد فوتبال می چرخانند آنهم نه از خزانه ایتالیا خیر بلکه از در آمد صنعتی که در ایتالیا ودرآمد آن مثلا کارخانه فیات یکی از مصادیق آن است - ملاحظه بفرمائید صنایع نبود نقدینگی می نالند در فوتبال بی هدفی و اسرف و هزینه در آن به سر رد گمی ملی تبدیل شده است - مردم به فوتبال اقبال نشان می دهند برای خدماتی است که فوتبال به اقتصاد کشورشان از جمله اقتصاد آنها می کند - پشت برده هدایت و مدیریت این هیجان اداره صنایع نهفته است که در کشور ما یک عده به خود فوتبال می گویند صنعت !! تاسف آور و تعجب آور است - وضع فوتبال ایران شبیه به هیچ کار و فعالیت عقلائی تیست و بی هدفترین وضعیت دارد - مربیان از بیرون مرزها می آیند اما نه برای مشارکت در صنعت و زراعت اقتصادی سرمایه ورزش فقط و فقط برای بردن و چاپیدن - - در کشور ما به یان پتاسیل(نیروی موجود) برای ورزش باید هدفهای معقول و منطقی تعریف شود. از ایجادکج فهمی جلوگیری شود مردم اشتباهی خود فوتبال و.. را صنعت قلمداد نکنند که توهین به شعور مردم است البته مشخص است که انگلیسی یک عده اشکال دارد ترکیب بند توسعه صنایع اشتغالزا زا با در آمد فقط فوتبال را با خود فوتبال اشتباه می گیرند -در صنایع و زراعت کشور از هیجان مردم برای ورزش ؛ هدفهای مفید در جهت اقتصاد مقاومتی را تعریف کنند مثلا توسعه صنعت هواف فضا و فیزیک هسته ای و صنایع خودرو سازی و اشتغال مفید با در آمدهای ورزشی و از وضع فعلی این اسراف سردر گمی هزینه هارا نجات بدهند -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس