هرچند تا حالا انتشار قرارداد بازیکنان فقط جنبه سوژه خبری برای رسانه‌ها را داشته است اما ظاهرا قرار نیست ماجرا به همین سادگی‌ها هم تمام شود.

به گزارش مشرق، گفته می شود نهادهای نظارتی قصد دارند طی روزهای آینده به بحث انتشار قرارداد بازیکنان و کادرفنی تیم‌های لیگ برتری ورود کنند تا مشخص شود چه باشگاه‌هایی قرارداد درست بازیکنان‌شان را منتشر کرده اند و چه باشگاه‌هایی این کار را نکرده‌اند.

این موضوعی است که می‌تواند فوتبال ایران و البته باشگاه‌های متخلف را با چالش‌های جدی روبرو کند. در 2 سالی که قرارداد بازیکنان لیگ برتری منتشر شده است معمولا گمانه‌زنی‌ها از این موضوع حکایت داشته که قرارداد واقعی بازیکنان بسیار بیشتر از چیزی است که در اختیار سازمان لیگ قرار می‌گیرد اما حالا باشگاه‌های متخلف باید در انتظار چالشی بزرگ باشند.

شنیده شده است نهادهای ذی‌صلاح این بار بسیار جدی‌تر از گذشته قصد ورود به قرارداد بازیکنان لیگ برتری را دارند و البته این بار قرار است جریمه‌های بسیار سنگینی در انتظار باشگاه‌های متخلف باشد. جریمه‌هایی که ممکن است با تغییراتی در مدیران رده بالای باشگاه‌ها همراه باشد.

در بین قراردادهایی که منتشر شده است، در کمال تعجب بازیکنانی هستند که رقم قراردادشان نسبت به فصل گذشته بسیار کمتر شده است و اینها سوالاتی است که احتمالا باشگاه‌های مربوطه باید برای آن جواب‌های قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

افشای قرارداد بازیکنان مجاز است؟
انتشار قرارداد بازیکنان از طریق سازمان لیگ حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است و عده‌ای از بازیکنان و مربیان واکنش‌های تندی نسبت به این موضوع نشان داده‌اند. آنها اعتقاد دارند قراردادهایشان جزو زندگی خصوصی آنها است و نباید آن را علنی کرد. اما قانون در این باره چه می‌گوید؟ طبق قانون فیفا قرارداد بازیکنان محرمانه است مگر در قوانین داخلی آن کشور قوانین دیگری وجود داشته باشد.

جالب است که بدانید بندی در قرارداد بازیکنان وجود دارد که طبق آن باشگاه‌ها می‌توانند قرارداد بازیکنان خود را منتشر کند. فصل گذشته هم باشگاه نفت با استناد به همین بند اولین باشگاهی بود که از قرارداد بازیکنان و کادرفنی خودرونمایی کرد. جالب است بدانید هم در بند بودجه باشگاه‌ها و هم در بند آیین‌نامه نقل و انتقالات، باشگاه‌ها موظف بودند که قرارداد بازیکنان خود را منتشر کنند ولی آنها در این فصل از انجام این کار سرباز زدند و به همین دلیل هم سازمان لیگ مجبور شده راسا اقدام کند و قرارداد بازیکنان را منتشر کند. قراردادهایی که در آن ارقام عجیب کم وجود ندارد.

مسئولیت بزرگ سازمان لیگ
علنی کردن قراردادها یک مشکل بزرگ را برای بازیکنان و مربیان به وجود آورده است. چندین سال است که فوتبال ایران با مشکلات بزرگ مالی روبرو است و بازیکانی که در باشگاه‌ها بازی می‌کنند، اکثرا نمی‌توانند بخش عمده از پول‌های خود را دریافت کنند. این در حالی است که آنها باید سر سال از روی مبلغ قراردادی که بخش عمده ای از آن را دریافت نکرده‌اند مالیات پرداخت کنند که این موضوع دردسر بزرگی را برای بازیکنان و مربیان درست کرده است.

مهمترین کاری که سازمان لیگ می‌تواند دراین باره انجام بدهد این است که در پایان لیگ برتر مبلغ دریافتی بازیکنان از باشگاه‌هایشان را اعلام کند تا آنها مجبور نشوند بابت پولی که نگرفته اند مالیت پرداخت کنند. البته مهدی تاج ئییس سازمان لیگ هم در مصاحبه های چند روز اخیرش به همین نکته اشاره کرده است و به نظر می‌رسد امسال قرار است شکل کاملی از اجرای این قانون پیاده شود. قانونی که اگر درست اجرا شود و البته باشگاه‌ها صداقت را در اعلام رقم آن به خرج بدهند می‌تواند جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها را بگیرد.

چرا قرارداد سایر رشته‌ها رسانه‌ای نمی‌شود؟
 دو سالی است که قراردادها در فوتبال رسانه‌ای می‌شود که البته منتقدان زیادی هم داشته است. هرچند اجرای این قانون می‌تواند جلوی بسیاری از فسادهای مالی در فوتبال را بگیرد اما بی تردید یک سوال مهم را در ذهن فوتبالی‌ها ایجاد کرده است و آن هم این است که چرا قراردادهای سایر رشته‌های ورزشی رسانه‌ای نمی‌شود.

تنها فوتبال نیست که  پول‌های بزرگ در آن جابه جا می‌شود و در رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال هم رقم‌های نجومی جابه جا می‌شود و البته معمولا نظارتی هم روی آنها وجود ندارد. اگر قرار باشد علاقه‌مندان به ورزش قرارداد فوتبالیست‌ها را با سایر رشته های ورزشی مقایسه کنند، باید حتما رقم قرارداد سایر رشته ها هم منتشر شود. با این حساب باید دیدید که آیا مسئولان نسبت به این ماجرا واکنش نشان می‌دهدند یا خیر.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس