کد خبر 610791
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

سفیر ترکیه در ایران گفت: آقای روحانی در تماس با آقای اردوغان اعلام کرد که در ماجرای کودتا تا صبح بیدار بوده و ماجرا را پیگیری کرده است؛ اگر از من بپرسید آیا دولتمرد دیگری در دنیا چنین کاری کرد، خواهم گفت «تصور نمی‌کنم».

 به گزارش مشرق، «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران به سوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات مختلف از جمله کودتای نافرجام این کشور، روند مقابله با کودتاچیان و روابط ترکیه با همسایگان و روابط دو جانبه تهران- آنکارا به اظهار نظر پرداخت.

حاکان تکین با اشاره به موضع ایران از آغاز کودتا یادآور شد: این موضع باعث خوشحالی ما بود. مقامات ایران از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس و ملت ایران در کنار دولت و ملت ترکیه بودند که این باعث خوشحالی ماست.

وی افزود: آقای روحانی در تماس با آقای اردوغان اعلام کرد که در ماجرای کودتا تا صبح بیدار بوده و ماجرا را پیگیری کرده است که اگر از من بپرسید آیا دولتمرد دیگری در دنیا چنین کاری کرده است، خواهم گفت "تصور نمی‌کنم".

سفیر ترکیه در خصوص شرط و شروط اتحادیه اروپا برای پیوستن ترکیه و نیز مواضع اخیر آنها در برخورد دولت ترکیه با کودتاگران و تهدیدات مطرح شده از سوی آنها نیز گفت: مردم ترکیه هم اشتیاق زیادی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارند؛ ما برای ادامه توسعه و پیشرفت خود احتیاج چندانی به اتحادیه اروپا نداریم.

حاکان تکین درباره تغییر رویکرد ترکیه نسبت به دولت سوریه بعد از ناآرامی‌های 5 سال گذشته در این کشور گفت: ما روابط نزدیکی با حکومت سوریه داشتیم و به اسد گفتیم که او یک رهبر جوان است که مردم دوستش دارند. اگر اصلاحات مورد نظر را انجام دهد چه بسا با افزایش محبوبیت ده‌ها سال در قدرت باقی بماند اما او توجهی نکرد و زمان به عقب بازنخواهد گشت.

وی بازداشت‌های برنامه ریزی شده از قبل در دوران پس از کودتا را تا حدودی درست دانست و افزود: از طرف عالیترین مرجع امنیتی کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی دو سال پیش مصوبه‌ای برای مبارزه با جریان گولن تصویب شد و در سال 2016 هم نقشه راهی برای عملی کردن آن تدوین شد. اسامی این مظنونین یک شبه تهیه نشده، اما پس از کودتا روند سرعت برخورد افزایش یافت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • وحید ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    من خودم تا صب بیدار بودم رییس جمهور که جای خود داره
  • ایرانی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    چون ایرانیها از لحاظشعور سیاسی وتاریخی خیلی بالاتر ازمردم ترکیه هستند که سریال سطحی کلید اسرار کل ذخیره معنوی و اعتقادی انان هست..بنابرین از همون ثانیه اول این ارتیست بازی اردوغان برای همه منجمله رییس جمهوری محترم ایران مثل روز روشن بود
  • آرش ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    هرگزچنین نیست ضمنامردتاسخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد درموردچیزی که ازآن آگاهی نداری سکوت کنی بهتراست
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    كاش اردوغان از تروريستها درسوريه وآل سعود كودك كش فاصله ميگرفت.
  • فلاح ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    کاش آقاي رييس جمهور يک نگاهي هم به مواضع ترکيه هنگام شبه کودتاي وابستگان به آمريکا در سال 88 مي‌انداخت بعد موضع گيري اينگونه‌اي مي کرد؟
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    رییس جمهور به این میگن. زنده باد دکتر روحانی کبیر عزیز دل ملت بزرگ ایران.
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    اصلن خودش هم نمیداند چرا و اینکه کودتا بود یا بازی؟
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    کبیر ؟؟؟؟!!!!!
  • ایرانی مسلمان ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    باسلام ای کاش رییس جمهور عزیزمان هنگامی که ظرف چند ساعت7000حاجی مسلمان منجمله450حاجی ایرانی را دولت کودک کش سعودی به قتل رساندند در سفر به آمریکا هم تا صبح خوابشان نمیبرد.کاش زمانی که دولت کودک کش سعودی با یورش و بمباران شبانه حمله خود به کشور یمن را آغاز کرد رییس جمهور عزیزمان تا صبح خوابشان نمیبرد... کاش زمانی که در بمبگذاری جنوب بیروت نزدیک به100نفر از اولاد علی ابن ابیطالب به خاک وخون کشیده شدند عزیز دلمان خوابشان نمیبرد.... کاش زمانی که دولت نیجریه در شب تولد امام زمان عج شبانه به حسینیه بقیه الله نیجریه یورش برد و اولاد علی ابن ابیطالب را به خاک وخون کشید عزیزان خوابشان نمیبرد و حداقل تماسی به دولت نیجریه میگرفتند... ای کاش زمانی که با توکل به قول ها و وعده های اوبامای باادب داشتند قلب تپنده رآکتور آب سنگین اراک را با بتن از تپش نگه میداشتند عزیز دلمان خوابشان نمیبرد... و ای کاش...
  • ناشناس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    خب که چی؟چه ربطی داشت؟البته حرفهایت درست ....ولی چه ربطی به سیاست در مقابل ترکیه دارد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس