رئیس جمهور ترکیه با اعلام اینکه راهپیمایی‌های میلیونی ضد کودتا در سراسر ترکیه با راهپیمایی هفته آتی جهت متحد کردن قشرهای مختلف مردم ترکیه به پایان می‌رسد، بار دیگر گولن را مسئول کودتای نافرجام در کشورش خواند.

 به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اهابر» گفت، پیشنهاد خواهد داد تا استانبول میزبان راهپیمایی یکشنبه آتی (۱۷ مرداد) باشد؛ یک راهپیمایی گسترده با حضور شهروندان، رهبران سیاسی، افسران عالی‌رتبه ارتش و نیز هنرمندان و ورزشکاران.

 اردوغان خطاب به مردم کشورش گفت: اتحاد کشور را نشان دهید. تسریع روند عادی‌سازی کشور برای ما حیاتی است.

مردم ترکیه از شب وقوع کودتای ناکام در ۱۵ ژوئیه، به خواست اردوغان به خیابان‌ها آمدند و از آن زمان هر شب در میادین گردهم می‌آیند. این کودتا به فتح‌الله گولن، روحانی مسلمان ترک‌تبار ساکن آمریکا نسبت داده می‌شود؛ اتهامی که گولن رد می‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که دست به عملیات نظامی و مسلحانه علیه دولت می‌زند، گفت: "سازمان تروریستی فتح‌الله هیچ تفاوتی با پ.ک.ک ندارد؛ بلکه بدتر هم هست."

اردوغان همچنین گفت که یک سری تغییرات در ساختار سازمانی نیروهای مسلح ترکیه در دستور کار دارد. به گفته او از جمله این تغییرات این است که نیروهای ارتش، نیروی دریایی و هوایی مستقیما به وزیر دفاع پاسخگو باشند و ستاد ارتش و آژانس اطلاعات ملی مستقیما پاسخگوی ریاست جمهوری شوند. با این حال اردوغان تاکید کرد که این تغییرات با رهبران اپوزیسیون ترکیه به بحث گذاشته می‌شود. همچنین مسوولیت بیمارستان‌های ارتش به وزارت بهداشت واگذار می‌شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین به تلاش‌های دولت آنکارا برای استرداد گولن از آمریکا تاکید کرد. او از دولت آمریکا خواست تا از درخواست رسمی آنکارا پیروی کند. اردوغان گفت: یک ذره هم تردید ندارم که فتح‌الله گولن رهبر شمار یک کودتای ناکام است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس