رئيس جمهور ترکیه گفت که تمامی طرفداران فتح الله گولن از نهادهای دولی و نظامی این کشور پاکسازی می شوند.

 به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان جمعه شب طی سخنانی در آنکارا گفت:  همانند بنای یادبود شهدای چاناک قلعه، بنای یادبودی برای تمامی 237 شهیدمان خواهیم ساخت.
 
وی افزود: مانند شهدای چاناک قلعه، بنای یادبودی نيز به نام تمام 237 شهید جديدمان خواهیم ساخت.
 
اردوغان تاکید کرد: در شب کودتای نافرجام 15 ژوئیه مجموعا 237 نفر از جمله 170 غیر نظامی، 62 پلیس و 5 نظامی کشته شدند. شمار زخمی شدگان نیز به 2 هزار و 191 نفر رسیده است.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین خطاب به آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: "رخی ما را نصیحت می‌کنند. می‌گویند نگران هستند. سرتان به کار خودتان باشد. به وظایف خودتان برسید. هیچ یک از مقامات ارشد اروپا بعد از اقدامات کودتا از ترکیه بازدید نکرد. آنهایی که درباره سرنوشت طراحان کودتا نگران هستند و نه دمکراسی در ترکیه دوستان این کشور نیستند. تمام گام ها و اقدامات ما مطابق با  قانون اساسی بوده است.

او اضافه کرد: گروه فتح الله گولن "فتو" برای رسیدن به امروز، 40 سال پیش طراحی آن را آغاز کرده بودند اما حساب آنها معکوس شد. تمامی محاسبات منفی در مورد کشورمان در 15 ژوئیه اعتبار خود را از دست داد. وقايع آن شب که تنها بخش کوچکی از آن توسط دوربین ها منعکس شد، همانند پتکی بر سر کسانی که با خواهان سقوط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه از راه تروريسم بودند، فرود آمد.
 
رئیس جمهور ترکیه در راستای مقابله با وابستگان فتو نیز تاکید کرد: تمامی آنها را حتی اگر شمارشان به ده ها هزار نفر هم برسد، پاکسازی خواهیم کرد زیرا اگر کشور را به این ها واگذار کنیم، سرنوشت کشور معلوم است. برخی می گویند 10 یا 20 هزار نفر را اخراج کردید. تمامی آنها را حتی اگر شمارشان به ده ها هزار نفر هم برسد، پاکسازی خواهیم کرد. چرا؟ زیرا اگر کشور را به این ها واگذار کنیم، معلوم است چه بر سر کشور می آید. دیگر غیر ممکن است کسانی که با هواپیماهایی که با پول مالیات مردم معصوم و پاک دل من خریداری شده است آنها را بمباران کردند، بتوانند در سازمان های این کشور باقی بمانند.  
 
اردوغان با تاکید بر اینکه مقابله ما  فقط با ''فتو'' نخواهد بود، بلکه علیه تمامی گروه های تروریستی با قدرت مبارزه خواهیم کرد اظهار داشت: امروز راه ترکیه بازتر٬ روشن تر و درخشان تر از صبح 15 ژوئیه است زیرا بسیاری از حوادث که در 3 سال گذشته رخ داد٬ رمزگشایی شد.  
 
وی با اشاره به مطالبه حکم اعدام از سوی مردم ترکیه، گفت: دولت این موضوع را در مجلس بررسی کرده است و همه موظف به رعایت تصمیمات اتخاذ شده خواهند بود.  
 
اردوغان اضافه کرد که از شکایت علیه افرادی که به شخص من بی احترامی و هتک حرمت کرده اند صرف نظر می کنم.
 
رئیس جمهور ترکیه همچنین اظهار داشت: برای اولین و آخرین بار شکایت خود علیه کسانی که به شخص من بی احترامی و هتک حرمت کرده اند پس گرفته وآنها را می بخشم زیرا فکر می کنم اگر از این فرصت به نحو احسن استفاده نکنیم، ملت ما حق آن را خواهند داشت که گریبان ما را گرفته و حساب پس بگیرند. به همین دلیل باور دارم سیاستمداران و تمامی اقشار جامعه در این شرایط حساس آن گونه که باید و شاید رفتار خواهند کرد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس