مطابق گزارش‌های گمرک، ارزش صادرات غیرنفتی در 4 ماه نخست سال 1394 بالغ بر 14 میلیارد دلار بوده است و رسیدن آن به 16.3 میلیارد دلار به معنای رشد 16 درصدی است، نه 21 درصدی!

آمار مغشوش گمرک درباره تجارت خارجی کشورسرويس اقتصاد مشرق- آمار جدید گمرک درباره صادرات و واردات کشور در 4 ماه نخست امسال، با ابهاماتی اساسی روبرو است.

چند روز پیش گمرک اعلام کرد:‌ صادرات غيرنفتي كشورمان در چهار ماهه اول سال‌جاري با افزايش قابل‌توجهي به بيش از 16 ميليارد دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزايش داشته است.

براساس اين گزارش، در چهار ماهه نخست امسال 41 ميليون و 161 هزار تن كالا به ارزش 16 ميليارد و 308 ميليون دلار به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از حيث وزن 36 و 37 صدم درصد و از لحاظ ارزش 21 و 11 صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد.

* ابهام اول

محاسبات گمرک درباره رشد صادرات غیرنفتی کشور در 4 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 94، با آمارهای موجود مغایرت دارد.

گمرک، ارزش صادرات غیرنفتی در 4 ماه اول امسال را 16.3 میلیارد دلار و رشد آن را 21 درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که مطابق گزارش‌های قبلی گمرک، ارزش صادرات غیرنفتی ایران در 4 ماه نخست سال 1394 بالغ بر 14 میلیارد دلار بوده است. بنابراین رسیدن آن به 16.3 میلیارد دلار در 4 ماه نخست امسال به معنای رشد 16 درصدی است، نه 21 درصدی!

آمار مغشوش گمرک درباره تجارت خارجی کشور
از لحاظ وزن نیز صادرات غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست سال قبل 32.4 میلیون تن بوده که بنابر اعلام گمرک در 4 ماه نخست امسال به 41.1 میلیون تن افزایش یافته که بیانگر رشد 27 درصدی است، نه 36 درصد اعلامی گمرک.

* ابهام دوم

بر اساس گزارش‌های قبلی گمرک، در 3 ماه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی 10.4 میلیارد دلار بود؛ یعنی هر ماه به طور متوسط 3.5 میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده بود.

گمرک ارزش صادرات غیرنفتی در 4 ماه اول امسال را 16.3  میلیارد دلار اعلام کرده است. یعنی فقط در خردادماه 5.8 میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادرشده که جهشی ناگهانی در صادرات غیرنفتی کشور در تیرماه محسوب می‌شود.

توضیح درباره علت این جهش ناگهانی ضروری است، خصوصا آن که برخلاف گزارش‌های پیشین، این بار گمرک آمار صادرات میعانات گازی را سانسور کرده و بررسی‌های کارشناسی در این باره را دشوار کرده است.

گمرک باید با انتشار جزئیات کالاهای صادراتی در خردادماه، امکان بررسی علت جهش صادرات  غیرنفتی در این ماه را فراهم کند تا مشخص شود علت افزایش بی‌سابقه صادرات غیرنفتی در این ماه مربوط به رشد صادرات کدام کالاها بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    گمرک یکی‌ از نقاط و سازمانهایی هست که پتانسیل بسیار بالایی‌ برای فساد اقتصادی داره ، ببینید من کی‌ این را میگم چند وقت دیگه صداش در میاد که چه مسائلی‌ اتفاق افتاده مخصوصاً با وجود افرادی که به دلیل نسبتی که با بعضی مقامات اجرایی دارند بیش از حدا به اونها اختیارات داده شده.
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    پاسخ ابهام مشرق : در آمار سال ۹۴ میعانات گازی محاسبه شده ولی در آمار سال ۹۵ میعانات گازی محاسبه نشده است برای کشوری مثل ایران که هر لحظه امکان تحریم شدن وجود داره اگه این آمار محرمانه بمونه بهتره لازم نیست که مشخص بشه چه کالای به چه کشوری صادر شده
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    عزیزم تو این دو سه ساله تجربه کردیم که خیلی چیزا از مردم پنهان میشه و محرمانه می مونه مثل فیشهای نجومی که فاش شد، مثل مفاد برجام که حالاتازه داره خودشو نشون میده و خیلی چیزای دیگه
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    از برادران قاچاقچی بپرسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس