در حالی که نیروی انتظامی امروز از دستگیری ۲۳ نفر از کارکنان سازمان‌های مرتبط با پرونده قاچاق کالا در بندر شهید رجایی گفته است، مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مدعی هستند هیچ‌یک از کارکنان این سازمان در بندر شهید رجایی و اپراتورهای بندر در این موضوع دخیل نبوده‌‌اند.

به گزارش مشرق، شب گذشته خبر‌ «انهدام بزرگترین باند قاچاق کالا در 6 سال اخیر/ 11 نفر از پرسنل بنادر و گمرک بازداشت شدند» منتشر شد.

در این خبر عنوان شده است که با همکاری گمرک و نیروی انتظامی بزرگترین محموله قاچاق 6 سال اخیر در بندر شهید رجایی کشف و در این رابطه 11 نفر از کارکنان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی دستگیر شدند.‌

براساس این گزارش، با توافقی که بین گمرک و ناجا صورت گرفت طبق اطلاعات به دست آمده این باند شبانه اقدام به قاچاق کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی می‌کرد.

براساس این گزارش، سرنخ‌های اولیه محموله یاد شده ابتدا از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری گمرک شناسایی و با همکاری نیروی انتظامی و گمرک در شبکه اصلی این باند بزرگ قاچاق دستگیر شدند.

بر این اساس، پس از راه‌اندازی پنجره واحد تجاری در گمرک امکان کنترل ورود خروج غیر مجاز کالا از انبارها و از محوطه‌های گمرکی فراهم شد اما با این حال به دلیل اینکه امکان انبارگردانی در محوطه‌های بندری وجود نداشت تعدادی از شرکت‌های پیمانکار سازمان بنادر و دریانوردی از این موضوع استفاده کرده و با صدور بیجک‌های جعلی و تبانی اقدام به خروج غیر مجاز کالا از محوطه‌های بندری و انبارها بدون اظهار در گمرک و صدور پروانه‌های گمرکی می‌کردند.

این گزارش حاکی است نیروی انتظامی جمهوری اسلامی پس از کشف برخی از محموله‌‌های قاچاق اقدام به استعلام الکترونیکی این کالاها از پنجره واحد تجاری گمرک کرده و با کمک سامانه جامع مشخص شد این کالاها بدون اظهار به گمرک و با صدور بیجک‌های جعلی از بندر خارج شده است؛ براساس اطلاعات به دست آمده 8 نفر از پرسنل انبار سازمان بنادر و دریانوردی و نیز 3 نفر بارشمار گمرک بازداشت شده‌اند‌.

در این راستا پیگیری ها از سازمان بنادر و دریانوردی، ‌حاکی از آن است که مسئولان این سازمان کارکنان خود را در‌ پرونده قاچاق کالا در بندر شهید رجایی مبرا می‌دانند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره گفت: ‌هیچ‌یک از کارکنان سازمان بنادر و اپراتور‌ بندر شهید رجایی جزو بازداشت‌شدگان باند قاچاق کالا نیستند.

جلیل اسلامی‌ با ادعای اینکه خبر بازداشت کارکنان سازمان بنادر بابت فساد و قاچاق کالا در بندر شهید رجایی صحت ندارد، بیان کرد: برخی اطلاعات ذکر شده در خبری مبنی بر دستگیری باند قاچاق کالا صحیح نیست؛ حتی کارکنان شرکت‌‌ اپراتور ما در بندر شهید رجایی هم دستگیر نشده‌‌اند.

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز  مدعی شد که هیچ‌یک از کارکنان این اداره‌کل و شرکت‌های اپراتور بندر شهید رجایی مرتبط با سازمان بنادر و دریانوردی، در پرونده این فساد گمرکی دخیل نبوده‌اند.

بنا به گفته ابراهیم ایدنی گمرک مسئول درب خروج و صدور مجوزهای خروج کالا است و باید در این‌باره توضیح دهد.

ایدنی این را هم گفت که سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر مسئول تخلیه و بارکیری و نگهداری کالا است.

از سوی دیگر راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که این موضوع ارتباطی با شرکت راه‌آهن ندارد.

صادقی سکری، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن در این‌باره  گفت که کل ناوگان ریلی در اختیار بخش خصوصی است و شرکت راه‌آهن هیچ ناوگانی در اختیار ندارد و این غیرمنطقی است که اعلام شود شرکت راه‌آهن در جابه‌جایی کالایی دست داشته است.

 این در حالی است که پلیس آگاهی استان هرمزگان در این‌باره گفته است: ما با رصد اطلاعاتی دقیق و ایجاد اشرافیت اطلاعاتی و در راستای توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب و تدابیر فرماندهی ناجا موفق به کشف بزرگ‌ترین باند قاچاق کالا پس از انقلاب به ارزش بیش از 190 میلیارد تومان شدیم که در این خصوص 40 نفر دستگیر شده‌اند.

بنا به گفته ملکی، 17 نفر از این افراد از جمله یک فرد بازاری سرشناس در تهران با نام (م ـ ف) دستگیر و از محل تجمع آنها نیز حجم زیادی اسناد و پلمب‌های جعلی مربوط به شرکت‌های کاغذی کشف شده است.

فرمانده انتظامی هرمزگان این را هم گفته است که 23 نفر نیز از کارکنان سازمان‌های مرتبط که با این باند تبانی داشته‌اند دستگیر شده‌اند.

بنا به گفته ملکی ‌از دستگیرشدگان این پرونده میلیاردها تومان اموال منقول و غیرمنقول نیز شناسایی و کشف شده است و برخی از افراد این باند بزرگ نیز که قصد فرار از کشور داشته‌اند شناسایی و دستگیر شدند؛  اعضای این باند برای تسریع اقدامات تبهکارانه‌شان در موارد متعددی مبلغ 40 میلیون تومان به اعضای هر کانتینر رشوه پرداخت کرده‌اند که تمامی عوامل شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی این را هم گفته است که ‌ریشه قاچاق در هرمزگان به مردم این استان باز نمی‌گردد بلکه در خارج از استان است و ما به‌طور جدی در این میدان حاضر شده و با عوامل، باندها و متخلفان دانه‌درشت برخورد خواهیم کرد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس